رابطه قیمت مسکن با قیمت قوطی آهن و نبشی چگونه است؟

در حال حاضر شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، به گونه‌ای است که سبب شده تا وابستگی زیادی بین بازارهای داخلی وجود داشته باشد؛ به‌طوری‌که با تغییرات اندک در یک صنف کاری، شاهد تغییرات عمده در صنف کاری دیگری خواهیم بود.

بازار آهن آلات و مسکن نیز از این امر مستثنی نیستند. تغییرات قیمتی در مصالح ساختمانی همواره می‌تواند بر قیمت تمام شده مسکن اثر مستقیمی داشته باشند که البته در ماه‌های اخیر به وفور شاهد این اثرات قیمتی در ایران بوده‌ایم. تغییرات قیمتی فولاد علاوه بر اینکه در زمان کنونی بر قیمت مسکن تاثیرگذار است، می‌تواند حتی ماه‌ها بعد از تغییرات، بر روی بازار مسکن اثرگذار باشد، زیرا ساخت سازه‌ها زمان بر است و مدت‌ها طول می‌کشد تا به طور کامل ساخته شوند. موضوعات مطرح شده بدین معنی است که رابطه نزدیک و تنگاتنگی بین بازار آهن آلات و بازار مسکن وجود دارد.

این تغییرات چگونه اعمال می‌شود و از چه فاکتورهایی اثر می‌پذیرد؟! برای پاسخ به این سوال می‌توان عوامل گوناگونی را دخیل دانست، که از جمله می‌توان به قیمت دلار، نرخ بهره بانکی، سیاست‌های دولت و شرایط مالی اشاره کرد.

از جمله مصالحی که به طور گسترده در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به قوطی آهن و نبشی اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به کاربرد هر یک از این مصالح در ساختمان‌ها بپردازیم، عوامل تاثیرگذار بر نوسانت قیمتی آن‌ها را بررسی کنیم و در نهایت اثرات این تغییرات قیمتی را در افزایش یا کاهش قیمت مسکن‌ تحلیل کنیم.

نوسانات قیمت محصولات فولادی میتواند اثر بسزایی در نوسانات قیمت مسکن داشته باشد.

 قوطی آهن در ساختمان‌ها چه نقشی دارند؟

اگر در زمینه ساختمان سازی فعالیت می‌کنید، دانشجوی رشته‌های مرتبط با این حوزه هستید و یا از کنار ساختمان‌های در حال ساخت رد شده باشید، مقاطع مربع یا مستطیلی تو خالی را دیده‌اید. این مقاطع در واقع همان قوطی‌های آهن هستند که آنها را با نام پروفیل نیز می‌شناسند. این مقاطع فولادی به طور گسترده در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند که البته از تنواع بسیار زیادی نیز برخوردار هستند. این مصالح فولادی به گونه‌ای تولید می‌شوند که دارای قابلیت جوش پذیری و شکل پذیری بالا باشند.

قوطی‌های آهنی در ساختمان‌هایی با اسکلت فولادی نسبت به سازه‌های بتنی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند. در ساخت ستون‌های ساختمان، به خصوص ساختمان‌های یک طبقه، استفاده از این محصولات بسیار رایج است. دلیل این موضوع را می‌توان مقاومت کم پروفیل‌های فولادی در برابر فشارهای بسیار زیاد دانست و استفاده از آنها در ساختمان‌های بزرگتر باعث کاهش ایمنی سازه در برابر زلزله می‌شود و بهتر است برای جلوگیری از تغییر شکل و شکست ستون‌ها از تیرآهن به خصوص تیرآهن‌های IPE استفاده شود.

استفاده از قوطی‌ها در ساخت نرده‌ها، در و پنجره، راه پله‌ها و همچنین پوشش سقف سوله‌ها از از کاربردهای دیگر این محصولات به شمار می‌آیند که البته حجم بسیار زیادی از این محصولات را به خود اختصاص می‌هند. شاید استفاده از این محصول به اندازه دیکر پروفیل‌های فولادی مانند میلگرد و تیرآهن نباشد اما با این حال قیمت قوطی آهن یکی از فاکتورهایی است که فعالان حوزه ساختمان همواره آن را در تصمیم‌گیری به عنوان یک فاکتور مهم در نظر می‌گیرند.

موارد استفاده از نبشی در ساختمان‌ها

نبشی مقطعی به شکل L  است، که به دو صورت مرکب و منفرد در سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آنجایی که کاربرد مهمی در سازه‌ها دارد، در انواع متنوع تولید می‌شوند. نبشی‌ها معمولاً با دو مشخصه ضخامت و اندازه بال شناسایی می‌شوند. هر چقدر نبشی تولیدی از مقاومت بالایی برخوردار باشد، توانایی تحمل فشار و وزن بیشتری را نیز خواهد داشت، در نتیجه طول عمر مفید آن افزایش پیدا خواهد کرد.

نبشی‌ها معمولاً در ساخت ستون، اتصالات ساده در سازه‌ها، سقف‌های کرمیت و اتصال ستون به صفحات در فونداسیون ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر کاربرد آن می‌توان به استفاده از آن در ساخت خرپا، دکل انتقال نیرو، ماشنی آلات صنعتی و ساخت بادبندها اشاره کرد.

استفاده از قوطی آهنی و نبشی در سازه‌های فلزی، سهم عظیمی دارند.

چه عواملی بر قیمت قوطی آهن و نبشی تاثیر می‌گذارد؟

فاکتورهای داخلی و خارجی می‌تواند تاثیرات عمده بر قیمت نبشی و قیمت قوطی آهنی داشته باشد، که به برخی از این فاکتورها اشاره خواهیم کرد.

از جمله فاکتورهای داخلی می‌توان به تغییرات عرضه و تقاضا، تحولات سیاسی و اقتصادی، قیمت مواد اولیه، تحریم‌ها و شرایط اقتصادی داخل کشور اشاره کرد.

از جمله فاکتورهای خارجی می‌توان به سیاست‌های فولادی دنیا، قیمت دلار، شرایط اقتصاد جهانی، جنگ‌های تجاری، وقایع سیاسی، حوادث طبیعی و عرضه و تقاضا اشاره کرد.

به عنوان مثال در مورد افزایش قیمت دلار، سبب افزایش قیمت قوطی آهن و نبشی می‌شود. فرض کنید قیمت دلار افزایش پیدا کند، در اینصورت کارخانه‌هایی که صادرات انجام می‌دهند، سود زیادی کسب می‌کنند (زیرا قیمت کالاهای صادراتی بر حسب دلار محاسبه می‌شود). در این شرایط  قیمت‌های داخلی نیز تحت تاثیر افزایش فولاد  افزایش می‌یابند. که این امر  خود شرایط را برای افزایش قیمت مسکن فراهم می‌کند.

از دیگر عوامل تاثیرگذار میزان تقاضا است، هر چه میزان تقاضا افزایش پیدا کند، قیمت‌های محصولات فولادی تحت تاثیر جو ایجاد شده قرار می‌گیرند و روند صعودی را در پیش می‌گیرند. برععکس این موضوع نیز صادق است، یعنی اگر میزان تقاضا کم شود به مرور شاهد روند نزولی قیمت‌ها خواهیم بود.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقاطع فولادی و پروفیل‌ها می‌توانید به دانشنامه آهن آلات مراجعه کرده و مقالات و مطالب این صفحه را مطالعه فرمایید.

تاثیر قیمت قوطی آهن و نبشی بر قیمت مسکن به چه صورت است؟

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در تغییر قیمت مسکن، نوسانات قیمت محصولات فولادی است (دلایل این نوسانات در بالا ذکر شد)، که می‌تواند به طور مستقیم در قیمت مسکن اثرگذار باشد.

شاید برای شما نیز این سوال مطرح شده باشد که میزان فولادی که در هر متر مربع از یک ساختمان استفاده می‌شود، چقدر است؟ به طور متوسط در هر متر مربع از یک ساختمان، 70 کیلوگرم فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین هر چقدر قیمت محصولات فولادی افزایش یابد، در نتیجه قیمت تمام شده مسکن به همان نسبت افزایش خواهد یافت. به منظور تخمین هزینه‌های ساخت سازه‌های خود نیاز به قیمت به روز آهن آلات و محصولات فولادی خواهید داشت که در سایت آهن آنلاین (www.ahanonline.com) در دسترس شما خواهد بود

 از دیگر فاکتورهای اثرگذار در این نوسانات، عدم تناسب عرضه و تقاضا، رکود در خرید و فروش، قیمت اوراق تسهیلات مسکن، رکود تورمی در بازار مسکن، بی توجهی دولت به بازار مسکن و اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از املاک مسکونی است.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310969