۲ نفر
۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
سمبل متارکه اردوغان

«کمال کیریشجی» عضو ارشد مرکز اروپا – آمریکای بروکینگز و مدیر پروژه ترکیه با حضور در میزگردی تحولات اخیر در رابطه با عملیات ترکیه در شمال سویه را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرآنلاین، عضو ارشد مرکز اروپا – آمریکای موسسه مطالعاتی بروکینگز درباره عملیات چشمه صلح در شمال سوریه می گوید: رییس جمهور ترکیه رجب اردوغان با چراغ سبز ترامپ، در هفته جاری به «عملیات چشمه صلح» اقدام کرد. اینکه مداخله نظامی ترکیه در سوریه، واقعا به تحقق صلح در سوریه و به حل مشکلات رو به فزونی داخل ترکیه کمکی کند، بسیار محل تردید است.

وی افزود: بسیاری از آدمهای عاقل به دولت ترکیه هشدار داده اند که به قول ترکها «نبایستی با طناب ترامپ داخل چاه (سوریه) برود». به عبارت دیگر، این خطر وجود دارد که ترکیه با ورود به سوریه به درون باتلاقی به مراتب بدتر از باتلاقی که الان گرفتارش است کشیده شود. به علاوه نگرانی زیادی هست که آیا عملیات چشمه صلح می تواند معضل وجود هزاران داعشی و خانواده هایشان را بدون اینکه اوضاع داخل سوریه را بدتر کند یا امنیت داخلی ترکیه را به خطر اندازد، کنترل کند یا خیر؟

این کارشناس درباره اصرار اردوغان بر تداوم عملیات چشمه صلح گفت: با همه اینها، حال و روز اردوغان به گونه ای نیست که گوش شنوایی برای این صحبتها داشته باشد. اردوغان بر موج ملی گرایی ای که رسانه های طرفدار دولت راه انداخته اند سوار شده و از این موج سواری برای انحراف افکار عمومی از معضلات عمیق اقتصادی کشور بهره می برد. به خاطر همین (مشکلات اقتصادی ترکیه) است که وقتی ترامپ تهدید می کند که اقتصاد ترکیه را با خاک یکسان خواهد کرد، ارزش لیر ترکیه سقوط می کند.

وی درباره تاثیر حمله ترکیه به سوریه و تبعات آن بر سیاست داخلی آنکارا نیز گفت: در داخل ترکیه نگرانی عمیقی هست که عملیات چشمه صلح، جدای از اثرش بر کاهش رای کردها به حزب عدالت و توسعه اردوغان، چه اثری براقلیت کردهای داخل ترکیه  خواهد داشت؟ رای دهندگان کرد ترکیه در آخرین انتخابات ترکیه که موجب شکست سخت حزب عدالت و توسعه در شهرهای بزرگی چون استانبول شد نقش مهمی داشتند. به علاوه، اردوغان برای عملی کردن وعده اش مبنی بر بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان تحت فشار است. در ضمن، وعده ی اردوغان نقض قانون «نان رفولمان (non-refoulement) در حقوق بین المللی مربوط به آوارگان و پناهندگان نیز است.

وی تصریح کرد: زمان نشان خواهد داد که آیا عملیات چشمه صلح سنجیده بوده و آیا محاسن و معایب آن مورد مداقه قرار گرفته بودند یا خیر؟ رویه ی سیاست خارجی ترکیه - از زمان تاسیس جمهوری ترکیه در سال 1923 تا زمانی که جاه طلبی های اردوغان در فاصله سالهای 2011 تا 2015، این کشور را به سمت سرنگونی رژیم سوریه سوق داد - مبنی بر عدم مداخله در امور کشورهای همسایه بوده است. به هر تقدیر، عملیات ترکیه درسوریه به عنوان نقض بارز این سنت، در کارنامه سیاست خارجی ترکیه ثبت خواهد شد.

وی در پایان گفت: شاید روزی بیاید که از «عملیات چشمه صلح»  به عنوان نماد نقض نظام غربی ترکیه و سمبل متارکه ی کامل این کشور با میراث بر جای مانده ازغرب یاد شود.

مشروح این میزگرد را اینجا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1311121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    4 165
    طرفدارای ترکیه ی رجب کجایین ؟
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      149 0
      منفیهارو بشمار میفهمی