بنزین باید سهمیه‌بندی شود / افزایش قیمت بنزین تورم‌زا نیست

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید اگر بنزین سهمیه‌بندی نشود دولت کاری دشواری برای بستن بودجه بدون نفت خواهد داشت چرا که یا باید نظام یارانه‌ای کشور اصلاح شود و یا نظام مالیاتی اما بعید است نمایندگان مجلس در روزهای نزدیک به انتخابات حاضر به تقبل چالش مالیاتی باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از ابتدای سال جاری زمزمه افزایش قیمت بنزین شنیده می‌شد و کار به جایی رسید که در میانه اردیبهشت ماه اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه دولت قصد دارد این تصمیم را اجرایی کند. با این همه صف‌های طولانی در جایگاه‌های بنزین تنها اتفاق خاصی بود که تا نیمه شب ادامه پیدا کرد. این میان بازگشت کارت‌های سوخت گامی اساسی برای حرکت به سمت سهمیه‌بندی دوباره قلمداد شد ولی گذشت زمان نشان داد که دولت فعلا تصمیمی برای اجرای این موضوع ندارد.

با این حال تعدادی از کارشناسان همچنان تاکید دارند که دولت باید سهمیه‌بندی بنزین و واقعی سازی قیمت آن را در دستور قرار دهد.

وحید شقاقی یکی از این کارشناسان است که مشروح مصاحبه با او در ادامه آمده است:

*بحث در مورد یارانه‌های پنهان در اقتصاد ایران به ویژه در مورد حامل‌های انرژی همیشه بحثی داغ در میان اقتصاددانان بوده است. ابعاد و اهمیت این بحث در چیست؟

ببینید موضوع اصلاح نظام یارانه‌ای کشور از آن جهت اهمیت دارد که گرچه مراجع رسمی رقمی را اعلام نکرده‌اند ولی مطالعات غیر رسمی حاکی از وجود بیش از هزار هزار میلیارد تومان سوبسیدی است که در این بخش توزیع می‌شود. این میان مهم‌ترین بخش یارانه‌های پنهان متعلق به حامل‌های انرژی است.

این در حالی است که شدت مصرف انرژی در ایران بیش از میانگین جهانی است و دولت اگر بخواهد مصرف را کنترل کند چاره‌ای ندارد جز آن‌که قیمت‌ها را اصلاح کند به گونه‌ای که به سود کاهش شکاف طبقاتی در جامعه باشد.

*به هر حال در کشورهای دیگر جهان هم سیاست‌های یارانه‌ای وجود دارد.

بله ولی در کشور ما این سیاست در خدمت ثروتمندان جامعه است به گونه‌ای که سهم اصلی یارانه بنزین و گازوییل به کسانی تعلق می‌گیرد که خودرو دارند و هر چه به سمت دهک‌های پردرآمد می‌رویم سهم مصرف آن‌ها از بنزین بیشتر می‌شود که متاسفانه سبب شده کارکرد نظام یارانه‌ای کشور مانند نظام مالیاتی از فلسفه اصلی خود دور شود.

*چرا باید در سال جاری به این بحث دامن زده شود؟

به این دلیل که دولت مجبور است برای سال آینده بودجه بدون نفت ببندد و برای این مهم جز اصلاح نظام یارانه‌ای، بانکی و مالیاتی چاره دیگری ندارد. گرچه هم اکنون نیز قوه مجریه با احیای دوباره کارت سوخت گام اول را در این رابطه برداشته است. 

*عده‌ای از کارشناسان اقدام به افزایش قیمت بنزین را در شرایط فعلی تورم‌زا و منجر به افزایش فاصله‌ طبقاتی می‌دانند. به نظر شما اجرای این سیاست در شرایط فعلی دوباره اقتصاد را متلاطم نمی‌کند؟

من با این حرف مخالفم زیرا فکر نمی‌کنم افزایش قیمت بنزین برای استفاده‌های نامتعارف به تورم بیانجامد. این میان استفاده از روش افزایش تصاعدی قیمت و یا سهمیه‌بندی می‌تواند از هم اکنون کارساز باشد. این روش‌ها در گذشته هم مورد استفاده قرار گرفتند و به افزایش درآمد دولت منجر شد.

نباید فراموش کنیم در هیچ کشوری در جهان به جز ایران بنزین چنین ارزان به بازار عرضه نمی‌شود. این امر سبب شده تا اقتصاد علامت اشتباهی بگیرد و مصرف بهینه کنار گذاشته شود.

*به نظر شما پس از دو سال نوسانات اقتصادی اجرای این طرح ریسک بالایی ندارد؟

ببینید قیمت‌ها به دلیل بحران ارزی بالا رفت و متاسفانه ما در دهه ۹۰ دو دوره به این مشکل دچار شدیم. همین تکانه‌ها سبب شدند تا قیمت بنزین در ایران علی‌رغم ۱۰ برابر شدن در ۱۰ سال کماکان یک دهم فوب خلیج فارس است. هر چند اصلا موافق این نیستم که بخواهیم قیمت بنزین را به یکباره به فوب خلیج فارس برسانیم ولی تعدیل‌های جزیی می‌تواند به سود کشور باشد.

*برای این که دهک‌های پایین‌تر آسیب کمتری ببینند چه باید کرد؟

اولا باید تخصیص بنزین ارزان به خودروهای حمل و نقل عمومی بیشتر از خودروهای شخصی باشد تا این بخش ارزان باشد و مردم ترغیب شوند از آن‌ها بیشتر استفاده کنند. دوما باید تلاش کرد تا یارانه کمتری به ثروتمندان تعلق بگیرد.

اگر یادتان باشد در روز ۱۱ اردیبهشت امسال شایعه شده بود که قرار است بنزین با نرخ آزاد توزیع شود. آن شب اگر به پمپ‌های بنزین نگاه می‌کردیم صف‌های طولانی از خودروهای آخرین مدل را می‌دیدیم که برای ۵۰ لیتر بنزین ارزان ساعت‌ها در صف ایستاده بودند. به بیان دیگر ثروتمندان به مراتب از اقشار ضعیف‌ حریص‌تر هستند و برای دریافت بنزین ارزان تلاش می‌کنند گرچه شاید این ارقام هم چندان برای آن‌ها چشمگیر هم نباشد.

*فکر می‌کنید مهم‌ترین چالش اقتصاد کشور در صورت ادامه روند فعلی در نظام یارانه‌ای چه خواهد بود؟

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردم مشکل این است که سال آینده دولت بناست بودجه بدون نفت ببندد و برای این مهم چاره‌ای جز اصلاح سه نظام بانکی، یارانه‌ای و مالیاتی وجود ندارد. در حوزه بانک‌ها فعلا کار چندانی نمی‌توان کرد. در حوزه مالیاتی نیز با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس بعید است نمایندگان چنین کاری را انجام دهند درنتیجه تنها دولت می‌تواند نظام یارانه‌ای را اصلاح کند. در غیر این صورت احتمالا کسری بودجه بالایی در سال ۹۹ خواهیم داشت که این نیز به افزایش نقدینگی و رشد تورم خواهد انجامید.

۱۷۲۲۶۲۲۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1313671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    کارشناس اقتصاد. شما که اقتصاد خوندین چرا عرضه ندارین وضعیت تورم و مملکت رو درست کنین و براش نسخه بپیچین؟! توی این مملکت فقط یاد گرفتن به اسم روشنفکری و غیره به ضرر مردم حرف بزنن. دیگه عمه ی بی سواد منم میدونه بالارفتن قیمت بزنین یعنی تورم و گرونی بیشتر ولی این به اصطلاح کارشناس نمیخواد قبول کنه.
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
      54 34
      این کارشناسا دنبال ناراضی کردن اکثر مردم و از هم پاشاندن کشور هستن!
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      آقای بی نام از انگلیس. شما چرا حرص میخوری که در انگلستان برای ایران نسخه میپیچی؟ نگران ماشینهای خانوادت هستی که با بنزین مفتی از جیب مردم تو ایران الکی میچرخند و بجاش دود به خورد مردم میدن؟ نکنه توی انگلستان هم بنزین یارانه ای میدن بهت؟
    • مهربان CH ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      17 2
      به یه شرط موافقم تعرفه واردات خودروهای کم مصرف و هیبرید ۱۰ درصد شود
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      74 1
      ینی امکان نداره طرف با وی پی ان کامنت کرده باشه ...باید حتما بره انگلیس ؟! از پولدارا میگیریم به فقرا میدیم فقظ یه بهانه واسه راضی کردن مردمه ..
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      0 1
      بله امکان هم داره با VPN بیایید هرچند ضرورتی نداره! ولی میتونستید واضح تر پاسخ بدین که بالاخره کجا هستین. بهرحال باید پذیرفت که شرایط فعلی یعنی هدر رفت منابع و ثروتهای کشور و باید فکری کرد که هم آسایش و سلامت مردم حفظ بشه و هم منابع کشور بیخود هدر نره.
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    156 5
    ممنون می شیم زودتر اینکار رو بکنید. تکلیف یک سره می شه. هیچ وقت درد دولت مصرف بالاتر بنزین توسط ثروتمندان نبوده. ثروتمند ثروت زا هم هست. شما سیستم های مالیاتیتون رو باید قوی کنید. الان اون بدبختی که هر روز مجبور از فیروزکوه و پردیس و اسلامشهر و ... بیاد تهران کار کنه و برگرده و اگر بخواد با ماشین عمومی بیاد اصلا نمی تونه بیاد و برگرده رو چطور می خواین پاسخ بدین؟ اتوبان تهران کرج و تهران ساوه و تهران قم و ... بی خود شلوغ نیست در اول صبح و غروب ها. این شلوغی یعنی ناتوانی در اسکان در محل کار. اینا با کدوم ماشین عمومی بیان و برن؟ اتوبوس و مترو همه جا هست؟ میشه با تاکسی رفت و امد کرد وقتی سوار شدن تاکسب ۲۰۰۰ تومن کنتور می ندازه؟ با کدوم درامد می شه پول تاکسی داد هر روز؟
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      20 8
      اگر قیمت سوخت زیاد میشه باید درامدش برای آنهایی که خودرو ندارند هزینه بشه. ضمنا باید جایگاه های سوخت اختصاصی برای تاکسی ها بگذارند تا دنبال فروش آزاد سهمیه سوختشون نباشند و سوخت ارزان یا حتی رایگان در اختیار وسایل نقلیه عمومی قرار بگیره.
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      1 0
      در سالهای اخیر درآمد مالیاتی دولت بیشتر شده ولی شکاف طبقاتی هم بیشتر شده. در اینجا مالیات بیشتر از قشر ضعیف گرفته می شود به صاحبان قدرت و ثروت می رسد.
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    بنزین و نفت شما رو که نمی خرن. بدین به ملت. اصلا چرا باید پول بگیرین؟
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      2 0
      ای بابا قرار بود با گرون شدن و سهمیه بندی بنزین مصرف کنترل بشه از لیتری ۱۰ تومان تا الان که هزار تومان شده مصرف باید تغییر می کرد. روزی چند تا ماشین نو پلاک میشه ؟ بنزین اینا رو ندارید می خواهید از بقیه بگیرید؟
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    168 7
    در هیچ کشوری در جهان نسبت درامد به مخارج مانند ایران نیست. اینو قرمز کن آنلاین جان نه اون جمله که هیچ کجا بنزین ارزون نیست
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    137 6
    حقوق و مزایای مدیرای وزارت بهداشت و برق و مالیات و دادگاه ها و علی‌الخصوص شرکت های دولتی رو کم کنید تا پول به همه برسه. معلمی که ۲میلیون ۵۰۰ هزار حقوق می گیره و روزانه مجبور صرفا با ماشین شخصی ۸۰ کیلومتر به محل خدمتش رفت و امد داشته باشه نمی تونه بنزین ۱۲۰۰ تومنی بزنه چه برسه به فوب خلیج فارس
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    154 3
    حقوق فوب خلیج فارس بنزین هم فوب خلیج فارس
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    113 6
    مردمی که مجبورند از ماشین استفاده کنند میانگین ۳۰۰ لیتر مصرف دارند در ماه. اعلب اینها برای یک لقمه نان می دوند و پولی برای بنزین گران ندارند. ۶۰ لیتر در ماه شوخی هست.
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    104 2
    سهمیه بندی قبلی مگر مصرف رو کم کرد؟ درد فقط بی پولیه. البته بی پولی برای حقوق بگیر سطح پایبن و مستمری بگیر
  • arad IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    110 1
    کارشناس؟؟؟؟؟؟؟!!!!
  • پویا IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    134 6
    من واقعا برای همچین کارشناسهایی که اصلا و ابدا از شرایط اقتصادی مردم کشور اطلاعی ندارن متاسفم
  • علیرضا IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    138 7
    از این جمله این کارشناس که می گوید افزایش قیمت حامل های انرژی تورم زا نیست تعجب کردم !!!
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    9 8
    شما که نمی تونی بدون دلیل و مدرک اقتصادی درست درباره تورم زا بودن یا نبودن نرخ بنزین حرف بزنی. قطعا تاثیر تورمی داره ولی میشه کاری کرد که این تاثیر کمتر به مردم فشار بیاره
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    30 2
    این کارشناسان وقتی سهمیه بندی لغو شد کجا بودند که حالا بعد چند سال دوباره کاری می کنند . اگر خوب بود چرا دولت و مجلس اجرایش را ادامه نداد. مگر مدعی قانون و نظر کارشناسی نیستند.
  • شهروند IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    52 3
    چقدربه سود دولت حرف میزنی مردم در معیشت موندند خجالت بکش تورم ۳۰۰درصد داریم گرانی بیداد میکنه گوشت کیلویی ۱۰۰هزار تومان پراید شده ۵۰ م تومان خونه شده در شهرهای کوچک متری ۵ م تومان چرا مردم را اذیت میکنید بذار ماهم کمی زندگی کنیم روی آرامش اقصادی را ببینیم درست شده دهه اول انقلاب که در جنگ بودیم همه چیز گران بود ولی کوپن بود . دولت جلوی حقوق نجومی واختلاس را بگیره که بیداد میکنه
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    24 56
    اگه سهمیه بندی بشه معلوم میشه کی بیشتر یارانه می گیره الان هم فقط اونایی که هر هفته مسافرت میرن و مسیرهای طولانی معترض هستند وگرنه مردم عادی اینقدر نجیب هستند که به قوانین اعتراض نمی کنند
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    49 4
    اینها همون هایی هستند که 3 سال پیش میگفتن افزایش نرخ ارز تورم زا نیست
  • US ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    46 3
    این کارشناس اقتصادی که دادشان از ارزانی بنزین درایران بلندشده آنقدرآگاه باشندکه مقایسه کنند یک کارگر یا کارمند با حقوق حداقلش در ایران چند لیتر بنزین میتواند در ماه بخرد در اینجا و در آن کشورهای مدنظرآنها کارگر و کارمندخارجی چندلیتر ؟ بیجهت نیست وضع اقتصادی ما در حداقتصاد کشورهای فقیردنیاست ، بهمین برکت اقتصاددانان نامطلع است هرروزگرانی بهر دلیل بیشتر میشودحالااگرقیمت بنزین هم بالا رود وضع بدتر میشود و در کشوری که خداوندنعمت نفت فراوان را داده اقتصاد بدون نفت یعنی چه ؟ مثل آنستکه انسانهائی که باهوش بالاتری آفریده شده اندرابگوئیم لازم نکرده ازهوش سرشارتان استفاده کنید بایستی مثل کودنها زندگی و رفتارکنید در هرحال خدا به کشوری کشاورزی وگله داری وحاصلخیزی خوب داده چون سوئیس بمانفت داده همچون عربستان ودبی همه نعمتهای خدادادی راباحرفهای پوچ نبایستی باطل کرد که حتی نوعی ناسپاسی است.
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    28 3
    بودجه بدون نفت را با یک سوم کردن کارکنان دولت می توان بست نه با افزایش فشار اقتصادی به مردم
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    31 3
    قشر متوسط و ضعیف نمی تواند در برابر افزایش قیمت‌های ناشی از گرانی بنزین دوام بیاورد.
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    33 2
    قیمت حقوق و دستمزد و همه اقلام از جمله خودرو رو با فوب خلیج فارس یا حتی کشور آلمان که از گرون ترین بنزینهای دنیا رو داره نزدیک به لیتری یک و نیم یورو یا حدود بیست هزار تومن یکسان سازی کنید. اونوقت مجبور میشید به رفتگر شهرداری حداقل ماهی سه هزار یورو ، نزدیک به چهل میلیون تومان تا هفت هزار و پانصد یورو ماهیانه نود میلیون تومان برای شغل های با مدرک و تخصص بالاتر پرداخت کنید و در عوض میتسوبیشی میراژ و هیوندای آی بیست و فولکس واگن و اپل کورسا و کیا پیکانتو و سایر این خودرو ها رو حداکثر با پنجاه میلیون و بنز و بی ام و و پورشه و آئودی و .. رو از 100 میلیون تا نهایتا در بالاترین سطح و گرانترین مدل ها 2020 حداکثر زیر یک میلیارد تومن بفروشید. من موافقم. چرا نمی تونید؟ چرا مردم مقتدرترین حکومت منطقه دارند بدتر از مردم سومالی زندگی می کنن؟
    • مهرداد IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      2 0
      كامنت شما عالي بود ،خصوصا جمله آخر .
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    24 0
    اگه این آقا داره نظر کارشناسی میده باید قطعی بیاد ثابت کنه که تورم ایجاد نمیشه. خبرآنلاین باید یه مناظره بزاری که موافقا و مخالفای گرونی بنزین با سند و مدرک حرف بزنن نه اینکه فقط حرف موافقا رو چاپ کنی
  • حق گو IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    31 34
    این بنده خدا آلزایمر داره وگرنه باید یادش مونده باشه که افزایش قیمت بنزین که سالهای قبل اتفاق افتاد چه تورمی رو به ملت بیچاره تحمیل کرد.
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    30 23
    آقای کارشناس شما چه میدونی قیمت بنزین روی قیمت نون و برنج و سبزی و حبوبات و همه چی چقدر تاثیر میزاره. یه کم روی هزینه حمل و نقل و سهمش در قیمت تمام شده کالا تحقیق کن
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    17 1
    چرا همیشه اصلاح امور باید به سختی برای مردم و گرونی کالاها منجر بشه اول بیایید پیش نیازهای این اصلاحات رو بررسی کنید بعد که براش راهکار پیدا کردید که به مردم فشار اقتصادی نیاره اصلاحات رو انجام بدید
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    36 22
    آقا ما نخواهیم این کارشناسا حرف بزنن چیکار باید کنیم؟
  • یادگاری FR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    11 23
    یه حرف هایی میزنید آدم از دو روز بعد خودش می ترسه
  • TR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    5 8
    دوربین پلاک خوان در پمپ بنزین ها بگذارید به هر ماشینی هر چقدر فکر می کنید درست است بدهید ولی با این وضع فعلی باز می شود بازار کارت سوخت فروشی
  • رضا IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    17 2
    اين كارشناس از كجا امدن از فضا۔ گرانی دارہ کمر مردم ميشكنه چی ميگن این کارشناسا؟؟؟؟خدا وكيلى كسى هست تو اين مملكت كه اين كارشناسا رو جمع كنه
  • محسن IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    16 1
    من نمیدونم این کارشناسها از کجا میان. چرا فقط توپ تو زمین مردم هست. الان چرا خودرو کم مصرف تو ایران نیست. به قیمت مناسب. چرا بنزین با کیفیت نیست تو ایران. چرا درآمد مناسب تو ایران نیست. فقط بنزین گرونه. والا مردم طبقه پایبن که گرفتارن. مردم طبقه مرفه هم هر روز استرس عدم ثبات تو اوضاع اقتصادی دارن. میگن مالیات.
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    20 1
    مگه زمان احمدی نژاد گران نشد یه اقتصاد دادن هم بیارید برسی کنه مگه چندبرابر گران نشد ایا مصرف کم شد وایا تورم بوجود نیامد . چرا سر مردم رو شیره میمالید
  • رضا IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    11 26
    ميشه كارشناسا رو معرفى كنيد يكم صحبت كنيم فكر كنم از اين مملكت نيستن
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    15 1
    چرا این کارشناسا رو نمیارید ما باهاشون حرف بزنیم؟ شاید متوجه شدند اشتباه می کنند
  • مقیمی IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    20 1
    امثال همین کارشناسها مملکت را به این روز انداختند هیچ راهکاری بلد نیستند جز افرزایش قیمت
  • GB ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    1 0
    آقا الان دیگه وقت این حرف ها نیست مگه نشنیدی میگن هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد؟ الان وضعیت اقتصادی جوریه که اصلا نباید درباره عوامل گرونی بیشتر حرف زد حتی حرف درست
  • آمیر حسین AE ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    2 9
    قیمت حامل های انرژی باید واقعی شود تا اقتصاد رشد کند بنزین ۱۰۰۰ تومانی اقتصاد و صنعت را تنبل می کند و به مصرف گرایی دامن می زند و باعث کاهش شدید کسری بودجه دولت می شود کشور ترکیه بنزین لیتر ۱۵۰۰۰ تومان است و اقتصاد قوی هم دارد کشور های اروپایی هم به همین صورت انرژی ارزان یعنی الودگی هوا و ترافیک و افزایش امراض گوناگون ، باید واقع بین باشیم
  • مهران IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    22 1
    حقوق های بالا را کاهش بدهید تا فشار روی مردم نیاد.
  • علی IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    20 1
    سلام ادارات مالیات، بیمه ؛وشهرداری بهداشت پدر اصناف ومحیط کار را دراورده بخدا تولیدها بیش از ۶۵درصد بدبخت شده وکارفرما کارگر شده تورا بخدا کارشناسانه وتجمیع دلسوزانه باملت برخورد کنید مالیات جرایم را میبخشد ولی زیر مجموعه ها همچنان از را ههای مختلف وصول میکنند وگویا مال شخصی خودشان است وبه اصناف زور میگویند.
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    31 1
    هر وقت میخوان از مردم بگیرند میگن تورم زا نیست هروقت میخوان به مردم یارانه بدن میگن تورم زاست یاللعجب . پس لطفا بقیه چیزها رو هم گرون کنید شاید تورم به صفر درصد رسید
  • NL ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    4 11
    آقا اول بیایید اینقدر کالا بریزید توی بازارها که وقتی بنزین گرون شد دیگه قیمت اینا بالا نره بعد فکر واقعی کردن بنزین بیفتید
  • مهران IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    13 1
    چرا گزینشی عمل میکنی خبر آنلاین؟
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    26 2
    اگر قیمت بنزین حتی ۵۰ریال افزایش پیدا کند در شرایط کنونی فاجعه است وبرای مردم زجر فراوان وبیشتر فرو رفتن در زیر خط فقر هست صد در صد تورم شدید قیمتها را خواهیم داشت کدام اقتصاد دان بی سوادی می گوید با افزایش حاملهای سوخت اعم از گازوییل وبنزین هیچ گونه تورمی نخواهیم داشت بزرگترین خیانت به مردم هست درشرایط فعلی
  • AE ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    22 0
    لطفابیکاری را از بین ببرید نیمی از مردم مسافرکشی می کنند. دوم مدیریت قیمت ها درکشور هرکس برای خودش قیمت می گذارد. سوم شما درسال چندبار قیمت ها را افزایش می دهید؟ چهارم نه مجلس و نه دولت برخورد جدی با تورم ندارند
  • EC ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    6 56
    بنزین تا ۴۰۰۰ تومان در لیتر نشود ترافیک همچنان بی داد می کنه چرا تعارف بنزین باید ۴۰۰۰ تومان بشه این مسخره بازیها را تمام کنید دولت باید بنزین را واقعی قیمت گذاری کند لیتری ۴۰۰۰ تومان
    • M IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      1 0
      خواهشا حرف الکی نزنید.یه نفر مثل بنده که مسافر کشی میکنم با گرون شدن بنزین و استهلاک ماشین که دیگه باید کاسه گدایی بگیرم دستم.
  • محمد قاسمی IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    8 1
    گران کردن بنزین تورم زاست
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    22 17
    آیا میتونی دلایل عدم تورم زا بودن افزایش قیمت بنزین را توضیح دهید
  • مرتضی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    6 0
    چرا میگین گرون شدن بنزین تورم زا نیست.آخه من راننده تاکسی که پول بنزین رو گرونتر میدم خب کرایه هم مجبورم بیشتر بگیرم به همین ترتیب گرون شدن کرایه من و اون راننده کامیون باعث گرون شدن اجناس لوازم یدکی وخدمات میشه پس نگین گرون نمیشه
  • محسن AU ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    0 2
    با عرض معذرت از اکثر نظردهندگان بالا که همگی انسانهای شریف و البته منافع طلبی هستند. تجربه نشان داده دولت اگر بخواهد سهمیه بندی کند یا گران کند هیچکس جلودارش نیست و البته مهارت تمام دولتها در اجرای غلط منجر به نابودی آثار مثبت گرانی یا سهمیه ای کردن بنزین میشود. به نظر من بهترین راه سهمیه بندی بنزین به تمام افراد جامعه هست نه خودروداران. و هر کس خواست سهمیه اش را استفاده کند و نخواست بفروشد. حتی دولت میتواند از محل سهمیه بندی اقدام به صادرات بنزین و پرداخت سود به دارندگان سهمیه نماید.
  • نیما IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    1 13
    اگر بنزین و گرون کنید دور دور من هم تموم میشه نکنید این کار و خدا خوش نمیاد
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      2 0
      شما دور دور میکنی من مریض میبرم اینوراونور من چه کنم؟
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    1 14
    وقتی فرهنگ استفاده از خودرو رو نداریم باید با اهرم قیمت مصرف کنترل بشه
  • احمد IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    1 0
    تومملکت پرشده از کارشناس واستادو.... موندیم چرا با این همه چرا این وضع ما هست
  • مجید IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    0 1
    بنزین باید بشه لیتریی ۵هزارتومان
  • ES ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    1 0
    قطعا سهمیه بندی بنزین بدون توجه به نارسائیهای عدیده اجتماعی یک فاجعه اقتصادی خواهد بود. اگر از اول بصورت طبیعی با توجه به نرخ تورم حتی فرمایشی بنزین گران میشد اکنون این مصیبت را نداشتیم.
  • شکاری IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    2 0
    به نظر من ما هم باید بنزین رو به قیمت جهانی مصرف کنیم ، ولی قبلترش باید ماشین رو هم به همون قیمت بخریم، آقایان اقتصاددان و سیاستمدار اگر مردهستید در مورد قیمت خودرو و تفاوت قیمت داخلی و خارجی هم صحبت کنید
  • جمشید لطیفیان FR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    5 0
    لطفا جیب مردم عادی را نگاه کنید ببینید چیزی دیکه داخلش هست که برنامه براش مینویسید
  • ایرانی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    2 0
    پس این گرونی و تورم بعد از افزایش قیمت بنزین در این 40 سال تو این مملکت چطوری بوده و چطوری ایجاد شده ؟؟شما بعنوان کارشناس اقتصاد به نفع مردم حرف میزنید یا بیشتر طرف دولت ؟؟اسم خوش رو هم گذاشته کارشناس.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    4 0
    قیمت بنزین واقعی بشه باید به تبع آن دستمزدها هم واقعی بشه اینطوری نباشد که قیمت بنزین 40 درصد و بعدش قیمت ها پنجاه درصد افزایش داشته باشه ولی دستمزد ها 15 درصد افزایش پیدا کنه .