۰ نفر
۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۹

اگر یک بیمار به دارویی که برای درمان بیماریش مصرف می‌کند اعتقاد نداشته باشد، میزان تاثیر آن کم‌تر می‌شود.

دانشمندان متوجه شدند میزان باور یک بیمار نسبت به داروی مصرفی حتی اگر یک مسکن ساده باشد، می‌تواند تاثیر آن را افزایش داده و حتی آن‌ را به طور کامل بی‌تاثیر کند.
این مطالعات که در نشریه علوم دارویی به چاپ رسیده است حتی نشان داده است که کدام قسمت‌های مغز تحت تاثیر تفکرات بیماران تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
در طی این تحقیقات دانشمندان به پاهای 22 بیمار گرمای نسبتا شدید وارد کرده و از آن‌ها خواستند میزان درد خود را از یک تا 100 تخمین بزنند. به طور متوسط بیماران میزان درد خود را عدد 66 معین کردند. سپس به تعدادی از بیماران بدون اطلاع آن‌ها مسکن داده شد و باز میزان دردی که آن‌ها احساس کردند اندازه گیری شد. در این هنگام میانگین به دست آمده به عدد 55 کاهش پیدا کرد.
بار دیگر این آزمایش تکرار شد اما این بار محققان به افرادی که در تحقیقات شرکت داشتند اعلام کردند که به آن‌ها داروی مسکن داده شده است. بعد از انجام آزمایش عدد متوسط به دست آمده به 39 رسید.
این تحقیقات نشان داد اطلاع داشتن یک بیمار نسبت به مصرف یک دارو و باور داشتن به آن، به طور قابل توجهی می‌تواند روی میزان تاثیرگذاری آن موثر باشد.
پروفسور آیرن تریسی از دانشگاه آکسفورد در این باره به بی‌بی‌سی گفت: نتایج این تحقیقات شگفت‌انگیز است. ما متوجه شدیم که مغز انسان می‌تواند میزان تاثیر یک دارو را بیش‌تر کند یا تاثیر آن را به طور کامل از بین ببرد.
این تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند و در طی یک دوره طولانی انواع مختلفی از داروها را بدون آن‌که از مصرف آن‌ها نتیجه گرفته باشند مصرف کرده باشند بعد از مدتی نسبت به میزان تاثیر دارو احساس منفی پیدا می‌کنند. این در حالی است که این حالت می‌تواند روی روند درمانی آن‌ها در آینده تاثیر کاملا منفی داشته باشد.
بی‌بی‌سی، 19 فوریه

13244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =