لبنان چگونه از این بحران بی دولتی عبور می کند؟

ایرنا نوشت: بدنبال استعفای «سعد حریری» از نخست وزیری و با توجه به ادامه حضور مردم در خیابان‌ها، اینکه چه کسی نخست وزیر لبنان می شود و دولت آینده چه شکل و ساختاری خواهد داشت، مهمترین موضوع بحث محافل سیاسی این کشور در شرایط کنونی است.

گزینه هایی که در این خصوص مطرح است تشکیل یک دولت سیاسی به رهبری سعد حریری و یا دولت تکنوکرات بدون حضور او است، از سوی دیگر معترضان همچنان بر تشکیل دولت نجات ملی بدون حضور سیاستمداران حاکم تاکید دارند.

رایزنی حزب الله، جنبش امل و جریان آزاد ملی

در شرایط کنونی انتظار می رود "میشل عون" رئیس جمهوری لبنان، از آغاز  رایزنی و مشورت برای انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت جدید خبر دهد، اما وی همچنان در این خصوص درنگ دارد و به نظر می رسد دلیل این اقدام این است که وی منتظر است فراکسیون های پارلمانی و گروه های مختلف سیاسی که هر یک سرگرم بررسی این موضوع هستند به یک نتیجه نهایی رسیده و سپس رایزنی با آنان را آغاز کند.

روزنامه الجمهوریه در این خصوص نوشت: رایزنی بین حزب الله، جنبش امل، جریان آزاد ملی به رهبری «جبران باسیل» و زیر خارجه و جریان «المرده» به رهبری «سلیمان فرنجیه» در خصوص تشکیل دولت به شرح زیر است:

 تشکیل دولت سیاسی به رهبری سعد حریری یا تشکیل دولت تکنوکرات (فن سالار) بدون او.

به عبارت بهتر این رایزنی ها به این ترتیب است: تشکیل یک دولت به ریاست سعد حریری؛ این یعنی تشکیل دولت سیاسی که در آن سیاستمداران به نمایندگی از گروههای سیاسی مختلف روی کار بیایند.

یا تشکیل دولت نجات متشکل از وزیران تکنوکرات که در این صورت پیش بینی می شود سعد حریری نخست وزیر نخواهد بود.

در این میان نبیه بری بر لزوم خروج سریع از شرایط کنونی و تشکیل دولت در نزدیک ترین زمان ممکن تاکید دارد.

نام چه کسانی به عنوان نامزد دولت جدید مطرح است؟

تا این لحظه هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه میشل عون درصدد دعوت به رایزنی های لازم برای انتخاب نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت جدید است، دیده نشده و به نظر می رسد همانطور که پیشتر گفته شد دلیل درنگ او این است که رایزنی های فراکسیون های پارلمانی و نیروهای سیاسی بین یکدیگر در خصوص مشخص کردن گزینه های خود به پایان برسد و انتظار می رود این اقدام تا چند روز آینده نهایی شود.

از سوی دیگر گفته می شود میشل عون روز یکشنبه هفته پیش رو را آغاز رایزنی برای تشکیل دولت اعلام خواهد کرد اما هنوز منابع ریاست جمهوری این خبر را تایید نکرده اند.

اینکه تا این لحظه هنوز هیچ اسمی برای نخست وزیری مطرح نشده به این معنی است که احتمال هر گزینه ای وجود دارد و حریری یکی از این گزینه ها خواهد بود نه گزینه نهایی.

اکنون دو موضوع اصلی و مهم مطرح است:

یکی تعیین نخست وزیر و مکلف کردن آن به تشکیل دولت و دیگری تشکیل دولت به این معنی که شکل دولت آینده چگونه خواهد بود و این چیزی است که هنوز مشخص و نهایی نشده و بر همین اساس است که میشل عون دعوت به رایزنی در خصوص انتخاب نخست و زیر و تشکیل دولت را به تاخیر انداخته است.

به نوشته الجمهوریه سخنرانی شب گذشته (پنجشنبه) عون در سومین سالگرد ریاست جمهوری خود مانند کسی بود که در بحبوحه تحولات کنونی از انتفاضه مردمی گرفته تا استعفای دولت  بار دیگر سوگند یاد کرده و در آن ویژگی های دولت جدید را مشخص می کند.

در این شرایط سیاستمداران لبنانی تاکید دارند شرایط کنونی به گونه ای است که باید اوضاع را مهار و از ورود به تسویه حساب های سیاسی خودداری کرد و بر این اساس همچنان به بقای حریری در سمت نخست وزیری و حرکت به سمتی که مانع سقوط اقتصادی و مالی کشور شود، اشاره دارند.

روزنامه الاخبار نیز در این خصوص نوشت: به هر حال هنوز میشل عون، نبیه بری و حزب الله موضوع شخص نخست وزیر را نهایی نکرده اند، هرچند همگی مطمئن هستند که شانس حریری از همه بیشتر است اما در این شرایط موضوع مهمتر از معرفی یک نفر برای نخست وزیر و توافق بر سر شکل دولت آینده، موضع این طرف ها در قبال استعفای حریری است؛ اقدامی که نبیه بری آن را به گونه ای توهین برشمرد و میشل عون و حزب الله نیز آن را به مثابه چاقو زدن از پشت توصیف کردند.

این تحولات در حالیست که گروههای مردمی که به اعتراض برخاسته اند، همچنان بر تشکیل "دولت نجات ملی" بدون حضور احزاب سیاسی حاکم تاکید دارند.

آمریکا به دنبال تحمیل دستور کار خود بر لبنان

روزنامه الاخبار نیز نوشت: روز گذشته رایزنی های غیر رسمی به منظور توافق بر سر تشکیل دولت آینده و نخست وزیری که مامور تشکیل آن خواهد شد، آغاز شد و هنوز اینکه حریری گزینه نهایی خواهد بود یا اینکه دولت تکنوکرات تشکیل خواهد شد، مشخص نشده است.

این رایزنی ها در پرتو چالش های سیاسی لبنان در جریان است و نکته مهم اینکه پیش از اینکه تمام طرف های لبنانی گزینه نهایی خود را اعلام کنند، آمریکا یی ها با اعلام توقف مبلغ 105 میلیون دلار کمک نظامی به لبنان در صدد تحمیل دستور کار خود برآمدند.

به عبارت دیگر دولت «دونالد ترامپ» از توقف کمک نظامی 105 میلیون دلاری به ارتش لبنان خبر داد؛ گامی که به معنی کلید خوردن شدت مواضع آمریکا در لبنان است و در این خصوص باید به سطح بالای هماهنگی بین ارتش لبنان و آمریکا توجه داشت.

به عبارت دیگر این اقدام واشنگتن به معنی تلاش برای تاثیرگذاری بر روند تشکیل دولت در لبنان و به طور خاص به معنی مخالفت با مشارکت حزب الله در دولت است. آمریکا با این اقدام در نظر دارد اعلام کند همچنان به مسیر رویارویی با حزب الله ادامه می دهد حتی اگر این اقدام به قیمت ثبات لبنان تمام شود.

اعلام این خبر در حالیست که آمریکا تلاش کرد اینگونه نشان دهد که در صدد دخالت در روند تحولات لبنان نیست تا جایی که شبکه تلویزیونی "ام.تی. وی" اعلام کرد آمریکا در صدد تحریم های جدید بر متحدان حزب الله است اما این اقدام را به تاخیر انداخته تا به معنی دخالت در مسائل لبنان قلمداد نشود.

310 23310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1316395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =