لیلاز: تصویب FATF مانع کمک های ایران به حماس و حزب الله نیست

عضو حزب کارگزاران می گوید: معتقدم تا زمانی که تکلیف جمهوری اسلامی در صحنه بین المللی با نظم بین المللی موجود کاملا به روشنی حل نشده است نمی تواند از تعهدات خود در زمینه حمایت از جنبش های حماس، حزب الله و یمن شانه خالی کند.

زهره آقایانی: لوایح چهارگانه یا همان FATF درحالی پس از یک سال هنوز در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف نشده اند که برخی تبعات مخالفت با این لوایح را در نظر نگرفته و در محاسبات خود تاثیر عدم پذیرش آن را کم می دانند اما تحلیلگران حوزه اقتصاد\ و سیاست نه تنها تصویب لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف را لازم می دانند که رد کردن آنها  رامساوی فشاربیشتری  بر پیکره اقتصاد کشور و مردم و از سویی نگاه منفی افکار عمومی جهان به ایران پیش بینی می کنند .

تصویب FATF اثرات مثبتی بر اقتصاد کشور دارد، هرچند اندک

سعید لیلاز، عضو حزب کارگزاران و تحلیلگر مسایل اقتصادی و سیاسی درباره عواقب عدم تصویب  اف‌ای‌تی‌اف به خبرآنلاین گفت: در وهله اول باید از موضوع تصویب لوایح معروف به مبارزه با پولشویی ابهام زدایی صورت بگیرد، یعنی مشخص شود که تصویب یا عدم تصویب این لوایح بخصوص در شرایط فعلی تحریم ها، نمی تواند اثرات تعیین کننده مثبت یا منفی  از خود به جای بگذارد اما با توجه به اینکه در حال حاضر به دلیل تحریم ها فشار وارده بر اقتصاد و بر مردم ایران،  بسیار سنگین است، بنابراین به عقیده من تصویب این لوایح در وهله اول می تواند مقدار اندکی بر روی اوضاع اقتصادی کشور اثرات مثبت داشته باشد  و به حد خودش در شرایط فعلی خیلی مفید باشد.

وی گفت: به همان اندازه هم می تواند از نظر دیپلماسی عمومی و روابط عمومی، شرایط ما را در صحنه بین المللی بهتر کند. به خاطر داشته باشیم  که در سال ۱۳۹۱ و در دور اول تحریم ها، به دلیل از دست دادن دیپلماسی عمومی و به دلیل از دست رفتن حمایت افکار عمومی جهان، آسیب جدی به تصویر ایران در صحنه روابط بین الملل  وارد شد. البته با این که آن زمان میزان فشار وارده در تحریم های اول به مراتب کمتر از حال حاضر بود اما چون ما در حوزه سیاست خارجی به گونه ای عمل کرده بودیم که یک اجماع جهانی علیه کشورمان فراهم شده بود، نتوانستیم از حقانیت و مظلومیت نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران در صحنه بین المللی به درستی دفاع کنیم. 

این چهره سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: بعد از تصویب برجام و عقد توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ جمهوری اسلامی در تمام مدت اجرای برجام حتی تا هم اکنون، به توافقنامه های بین المللی که در زمینه کاهش پیشرفت هسته ای خود داشته، پایبند بوده است. در مقابل این ایالات متحده است که از تعهدات و قراردادهای بین المللی که امضا شده بوده، شانه خالی کرده است. در حال حاضر این واقعیت را در صحنه بین المللی چه بین دولت ها و چه در افکار عمومی جهان که نقش بسیار مهمی را در جهان ایفا می کنند، می دانند.

یقینا تصویب لوایح مرتبط با FATF بهتر از بلاتکلیفی یا عدم تصویب است

لیلاز تصریح کرد: بنابراین اگر فرض کنیم که ما را در برابر این معادله قرار دهند که امضا و تصویب لوایح موسم به اف ای تی اف آیا می تواند وضعیت اقتصادی ایران در صحنه بین المللی و وضعیت معیشت مردم  را تا حد تاکتیکی و نه تعیین کننده، بهبود ببخشد. یعنی اولا نه تنها اوضاع را بدتر نخواهد کرد بلکه بهتر هم خواهد شد و ثانیا در حوزه روابط عمومی و افکار عمومی بین الملل چه در حوزه ملت ها و چه در حوزه دولت ها، در دنیا تضمین کننده حقانیت ایران خواهد شد. من توصیه و پیشنهادم این خواهد بود که یقینا تصویب لوایح فوق بهتر از عدم تصویب و بلاتکلیفی آن است.

اگر لوایح چهارگانه را قبول نکنیم، به ما اتهام حمایت از پولشویی خواهند زد

وی ادامه داد: از سوی دیگر باعدم تصویب این لوایح در صحنه بین المللی به ما یک اتهامی خواهند زد. ممکن است این تصور شکل بگیرد که جمهوری اسلامی حامی پولشویی در دنیاست! در حالی که ما می دانیم هیچکدام از کمک ها و تعهدات بین المللی و منطقه ای جمهوری اسلامی - نه فقط جمهوری اسلامی بلکه هیچ کشور دیگری در دنیا - از طریق روابط بانکی بین المللی معروف و عرف انجام نمی گیرد. یعنی اگر کشوری بخواهد به کشور دیگر یا سازمان دیگری کمک کند – مثل حزب الله یا یمن که البته می دانم  در حال حاضر این اتفاقات  در ایران نمی افتد یا حماس یا حتی کمک هایی که آمریکا اکنون به گروه های حافظ منافع خود  در کشورهای مختلف جهان دارد - هیچکدام از این کمک ها از طریق شبکه بانکی بین المللی رایج اتفاق نمی افتد که حالا ما بگوییم تصویب قوانین مربوط به اف ای تی اف، می تواند به این  کمک ها آسیب بزند.

این تحلیلگر سیاسی و اقتصادی اظهار داشت: پس با توجه به اینکه تصویب این لوایح یا قوانین دروهله اول هیچ خدشه ای به تعهدات بین المللی و منطقه ای ایران وارد نمی کند، در وهله دوم به طور تاکتیکی و نه استراتژیک و به طور غیرتعیین کننده ای، اندکی شرایط اقتصادی ایران را بهبود بخشیده و فشار را از روی مردم می کاهد و در وهله سوم به دلیل اینکه به ایران در حوزه پیشبرد افکار عمومی و حفظ حقانیت خود در صحنه بین المللی - چه در سطح دولت ها و چه در سطح ملت ها - بسیار زیاد کمک خواهد کرد،  بنابراین فکر می کنم تصویب این لوایح به مراتب به سود جمهوری اسلامی ایران است تا به زیان آن.

ایران نمی تواند از تعهدات خود در حمایت از حماس و حزب الله شانه خالی کند

لیلاز درپاسخ به این سوال که «اگر این لوایح را نپذیریم آیا با کشور همسایه هم امکان مراودات اقتصادی نخواهیم داشت؟»، خاطرنشان کرد: درست است که  باب اقتصاد ایران  در حال حاضر و در صحنه بین المللی  قفل است ولی اگر ما این لوایح را نپذیریم و آن را اجرایی نکنیم، روزی که تحریم ها ازبین بروند و به اصطلاح این در باز می شود – که باز شدن آن حتما طولانی مدت خواهد بود - آنوقت ما خواهیم دید که آن طرف مرزها یک دیوار کشیده اند. یعنی  در حال حاضر  حکومت ها و دولت های بسیار کمی در دنیا هستند که این لوایح را نپذیرفتند درحالی که بیشتر کشورهایی که ما می شناسیم به روش های غیرقانونی کمک های خود را به گروه های صاحب نفوذ این کشورها در مناطق خود یا در صحنه بین المللی انجام می دهند. مثل روسیه، آمریکا، عربستان و چین. تصویب این لوایح هیچ کاهش یا نقض تعهدی  در پیشبرد اهداف منطقه ای و بین المللی ایران ایجاد نخواهد کرد که اگر ایجاد کند من خودم مخالف آن خواهم بود.

این عضو حزب کارگزاران گفت: من معتقدم تا زمانی که تکلیف جمهوری اسلامی در صحنه بین المللی با نظم بین المللی موجود کاملا به روشنی حل نشده است نمی تواند از تعهدات خود در زمینه حمایت از جنبش های حماس، حزب الله و یمن شانه خالی کند. ما باید به تعهدات بین المللی مان ادامه دهیم. چراکه به لحاظ ژئوپلتیک این کمک ها مصالح ایران را بسیاربیش از اینکه اثر ایدئولوژیک داشته باشد واز نظر من اثر ژئوپلتیک دارد،  پیش می برد. من این کمک ها را لازم می دانم. این سیاست ها یکی از ابزار بازدارندگی ایران در ۴۰ سال گذشته بوده است. من کاملا طرفدار این سیاست ها هستم .اما فکر نمی کنم تصویب این لوایح  بتواند مانع ایران برای این کمک ها شود.

وی تاکید کرد: حق با شماست و تا آنجا که می دانم کشورهایی مثل روسیه، چین و حتی ترکیه هم در این صورت امکان کارکردن با ایران را نخواهند داشت و این در زمره همان حرفی است که بیان کردم. یعنی ما صحنه افکار عمومی جهان را هم از دست خواهیم داد درحالی که نه تنها چیزی به دست نمی آوریم بلکه ممکن است در شرایط فعلی ، فشار روی ما افزایش هم پیدا کند. در حال حاضر ما در موقعیتی نیستیم که بتوانیم حتی ذره ای به این فشارها از طرف خود و داوطلبانه اضافه کنیم. اگر این لوایح تصویب شود نه تنها این فشارها تا حدی کاهش پیدا خواهد کرد- اندکی البته- بلکه به هیچکدام از تعهدات و روابط بین المللی و منطقه ای جمهوری اسلامی هم آسیب نخواهد زد.

 23 /2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1317705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =