شما نظر دهید/ برای کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

تهران امروز وارد نهمین روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس شد.

به گفته شهردار تهران، هوای پایتخت امروز در مرز هشدار قرار گرفته است.تاکنون اقداماتی مانند محدودیت تردد خودروهای شخصی در مناطق مرکزی شهر، افزایش کیفیت بنزین،‌ توسعه حمل و نقل عمومی و ... انجام شده ولی ظاهرا این اقدامات هنوز کافی نیست.

 با توجه به اینکه آلودگی هوای تهران و سایر کلان‌شهرها سال‌هاست که شهروندان را دچار مشکل کرده، به نظر شما مسئولان چه اقداماتی را باید در اولویت قرار دهند؟ شهروندان چه مسئولیتی در این خصوص دارند؟

شما می‌توانید نظرات خود را در قالب کامنت زیر همین خبر بنویسید.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1320301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسنعلی IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    47 8
    فقط تعطیلی می تواند چاره اصلی باشد چون تک سرنشین ها که بی خیال نمی شوند وارونگی هم که دست بردار نیست و کارخانه ها هم باید تولید کنند موتورسیکلت ها باید نان آوری نمایند و دودکش بخاریها هم باید حافظ جان مردم باشد پس فقط تعطیلی چاره سازست
    • آقای محترم IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      83 15
      هر چی میکشیم از مدرسه رفتن این لوس و ننر های دهه هشتادی و نودی هست که هر روز یه ماشین اختصاصی باید حضرات را تا در مدرسه برسونه و برگردونه که یه وقت خودشون قدم رنجه نکنن خسته بشن... ترافیک وحشتناک صبحها از اول مهر و آلودگی اش را ماهایی که داریم میریم سر کار باید تحمل کنیم.... حالا خوبه هیچی هم نمیشن آخرش با این همه پول هدر دادن و وقت دیگران را تلف کردن... میخواهم صد سال درس نخونن
    • FR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      77 2
      بودجه های پنهان و مافیایی را که به جیب دلال های خودروساز میرود را صرف واردات موتورسیکلت های برقی کنید. بخش اعظم این آلودگی مال موتورسیکلت های بنزینی است
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      33 22
      بخش بسیار زیادی از آلودگی مربوط به تاکسی های اینترنتی است. بعدازظهر ها در حکیم از هر 10 تا ماشین ، 4 تا 5 تایشان تاکسی های اینترنتی هستند. متاسفانه اکثریت قریب به اتفاق آنها بواسطه همین اسنپ و تپسی اط شهرستان مهاجرت کرده اند به تهران. باید در شهرستانها رذونق ایجاد گردد.
    • CH ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      34 0
      کاهش تعرفه واردات هیبرید و کم مصرفها
  • مسعود IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    98 5
    برقی کردن خودرو ها و موتور سیکلت ها
    • بی نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      31 1
      کامیونها و اتوبوسها هم
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      36 1
      متاسفانه تا حالا دولت به بهانه کنترل آلودگی هوا طرحهایی مثل طرح ترافیک ، زوج و فرد و تهران من ... رو داده ولی ازاون طرف هم طرح رو می فروشه یعنی خود آلودگی هوا و ترافیک هم وسیله کاسبی دولتمردان شده.
  • محمد IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    41 5
    1 خصوصی سازی کامل و واقعی خودروسازی 2 تغییر استانداردهای ساخت مسکن در کلان شهرها ، مثل اجباری شدن استفاده از پکیج های چگالشی 3 انتقال پایتخت سیاسی کشور از تهران 4 ایجاد انگیزه برای زندگی در روستا از طریق ایجاد مشاغل خرد تولیدی و امکان فروش محصولات روستایی، و بالا بردن هزینه های جاری زندگی در حواشی شهرهای بزرگ 5 اجرای پروژه انتقال اب عمان به مرکز ایران و تغییر اقلیم با ایجاد دریاچه های جانبی خط انتقال ولی از همه مهمتر اراداه و خواست واقعی دولت برای انجام این موضوعه
  • مهدی IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    41 2
    اولین کاری که باید انجام پذیرد دولت محترم می بایست جلو تولید محصولات خودرویی بی کیفیت وپرمصرف وآلاینده را بگیرد. دومین موضوع ورود وسایل نقلیه موتوری و خودرویی کم مصرف وبا استاندارد بالا. سومین توسعه حمل ونقل شهری و جلوگیری از رفت و آمد خودروهای تک سرنشین چهارمین توسعه ناوگان حمل ونقل شهری برقی . پنجمین توسعه و ورود خودروهای هیبریدی وکم مصرف . ششمین فرهنگ سازی در کشور
  • مومیایی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    52 4
    کارشناسان زیادی هستند که دراین زمینه صاحب نظر هستند و نظر آنها را نمی پرسید و درمورد مسایل مهم و عمومی کشور هم نظر ما را نمی خواهید که نشان می دهد هدف از این نظرسنجی ها سرگرم کردن ذهن ملت است
    • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      8 2
      دوست مومیایی عزیز کارشناسان در مسایل قدرت ذینفعند و راه حل صادقانه نمیدهند یادته معاون ابتکار میگفت طبیعیه آلودگی هوا.غیر کارشناس درگیر آلودگی که ما هستیم نظراتش کاربردی تر خواهد بود.حداقل در نخواستن این شرایط
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    41 1
    شهردار گفته بادبیاید هوا سالم میشود و الودگی هوا کم میشود . باد که نمی اید پس بهتراست تهرانیها بروند ودر یک طرف شهر جمع شده وهمگی با هم فوت کنند تا هوا تمیز شود یا باد بزن ببرند وباد بزنند .
  • مجیدی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    41 2
    مثل چند کشور که جدیدا وسایل نقلیه عمومی رو برای مردم رایگان کردند شما هم حداقل از دی ماه این کار رو انجام بدید مطمئنم که مردم ماشین رو کمتر میارند و از طرفی نیاز به پارک کنار خیابان کمتر شده و سرعت تردد هم بهتر خواهد شد.
    • ناشناس IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      30 0
      عزیزم حالا که رایگان نیست روسروکول هم سواریم اگر رایگان بشه که دیگه باید مثل هند رو سقف واگن مترو بشینیم مضافاً اینکه مرض تنبلی بعضی از مردم در عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی با رایگان شدن هم مداوا نخواهد شد.
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      20 0
      همین الان که پولیه شما ساعت اوج ترافیک صبح و عصر سوار مترو یا بی آر تی بشو ببین چه خبره . مجانی بشه که دیکه از این هم شلوغ تر میشه. چاره تعطیل کردن این خودرو سازهای بی کیفیته وگر نه هیچ راهکاری طولانی مدت نیست و مسکن کوتاه مدته
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    19 7
    هر سال همینو می پرسند.تنها راهکار محدودیتهای جدی و شدید ترافیکی.چه دوست داشته باشیم چه نه باید تن بدیم برای سلامتی خودمون و بچه ها و مادر پدرامون.دولت که بی خیاله
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    94 0
    مملکت دست افرادی سپرده شود، که خوب و بد را از هم تشخیص بدهند.
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    25 2
    شهر الکترونیک درست کنید تردد شهری رو کم کنید دلالی رو حذف کنید وسایل نقلیه عمومی رو برقی و بیشتر کنید محدودیت های تردد شهری برای خودروها پیش بیارین که صرف نکنه برای بردن بچه مون به مدرسه از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنیم متاسفانه بنزین هامون کیفیت نداره همین الان هم تهران داره خفه می شه افتضاحه واقعا مگه مال امروز و دیروز هست سال هاست این مشکل رو داریم هیچ کس قدمی برنداشته تمام این معاینه فنی خودروهاتون الکیه
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      10 0
      اقا تشریف ببرید جلوی مدارس موقع تعطیل شدن بچه ها ببین چه تعداد ماشین جمع شده! شهر الکترونیک شامل آموزش از راه دور توی خونه اگه بشه خیلی خوبه. تاکسی های بنزینی رو هم از رده خارج کنن و فقط برقی مجوز بدن، حتی اینترنتی ها
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    37 2
    دعا کنیم باد بیاد
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      3 8
      بشین تا بیاد برادر! :))
  • علی جان ناپلئون IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    27 0
    1-افزایش تعداد قطارهای مترو و اتوبوسهای درون شهری 2-افزایش مسیرهای حمل و نقل عمومی و گسترش دسترسی به آنها از تمام نقاط شهر 3-توزیع بنزین استاندارد 4-تولید خودروهای استاندارد 5-کاهش استفاده از سوختهای ناپاک در صنایع
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    6 33
    تنها راه کنترل آلودگی هوا، ترافیک است. شهرداری باید کاری کند که در روزهای آلودگی ترافیک سنگین شده و مردم در ترافیک بمانند تا انگیزه کمتری برای استفاده از ماشین داشته باشند. شهرداری باید راهها را مسدود کند.
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      29 2
      مگر الان مسدود نیست همه جا؟تازه موتور اتومبیلها که روشنه تو ترافیک.طرف با ماشینش گوشه خیابون وایساده با موتور روشن موبایل حرف میزنه.ایستادین خاموش کنید
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    43 0
    اولین و فوری ترین قدم این است که ایران خودرو و سایپا بدون معطلی تعطیل شوند تا ورود آلودگی از طریق پمپهای سیار این دو متوقف شود و در قدمهای بعدی به افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و ورود خودروهای برقی و آلایندگی کم اقدام شود.
  • بهروز IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    25 0
    بهتر است فعالیت تجاری خودروسازان داخلی بویژه ایران خودرو و سایپا را متوقف کنید و جهت جلوگیری از معضلات اجتماعی ناشی از بیکاری کارگران ، با حذف تعرفه های واردات خودرو و حمایت از سرمایه گذاران خارجی فعال در تولید خودرو ، شاغلین در این صنعت را جذب اشتغال در برند های معتبر جهانی نموده تا وضعیت معاش آنها سرو سامان یابد.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    13 0
    تولید برق ارزان با ساخت نیروگاههای بیشتر (هسته ای+گازی و ...) و برقی کردن واحدهای گرمایشی خانه ها. فقط موتور سیکلتهای برقی و اجازه ورود خودروهای کم مصرف و هیبریدی و ......بدون عوارض گمرکی.
  • الی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    11 11
    راه حل بلند مدت و دائمی: فدرال شدن کشور و عدم مرکزگرایی که نتیجه اش شکوفایی مناطق دیگر ایران و عدم مهاجرت برای بهره مندی از امکانات و شغل است. در یک کلام، تعیین سرنوشت اقتصادی و غیره‌ء مناطق کشور را به مردم خودشان واگذار کنیم. راه حل کوتاه مدت: تعطیلی و ایجاد موقعیت برای سفر. عدم مجوز تردد موتورسیکلت و کامیون. عدم مجوز فعالیت کارخانه ها.
  • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    18 0
    بنزینها هنوز فاقد کیفیت استانداردهای جهانی اند تازگی گوگردشان زیاد شده که این بوی نامطبوع در سطح شهر راه میفته
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    7 1
    اگر کیفیت حمل و نقل عمومی خوب باشه، اگر دسترسی به محله ها و محل های مختلف با حمل و نقل عمومی ساده باشه، قطعا مردم هم به جای ماشین شخصی ترجیح می دن از وسیله عمومی استفاده کنن. علاوه براینکه کیفیت بنزین قطعا تاثیر داره تو این وضعیت.
  • مسعود IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    7 0
    1- بی کیفیت بودن سوخت توزیعی با توجه به تعداد زیاد اتومبیل در کلان شهرها تاثیر بیش از اندازه در ایجاد آلودگی دارد 2- ممنوعیت اتوبوس های دودزا در سطح شهر 3- افزایش وسایل نقلیه عمومی در تمام سطح شهر تهران و سایر کلانشهرها 4-افزایش خطوط حمل ونقل ریلی (مترو)
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    53 3
    ادارات رنگارنگ وزارت نفت را به مکان اصلی خودشان در جنوب ( مانند سابق ) منتقل کنید ببینید چند صد هزار نفر از جمعیت تهران (مستقیم و غیر مستقیم) کاسته می شود. این همه ساختمان وزارت نفت در کوچه های میرداماد و ونک و الهیه و... چکار می کنند؟کدام نفت را در الهیه برداشت می کنند. ما قبلا 6 میلیون بشکه برداشت می کردیم و تمامی این ادارات در جنوب بودند.
  • علی نامدار GE ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    31 5
    جهت حفظ محیط زیست بخصوص در شهرهای بزرگ، کشورهای توسعه یافته در چارچوب توسعه پایدار از یک پیکیج (مجموعه) برای حفظ محیط زیست سالم استفاده می کنند. در این مجموعه تمامی عوامل موثر در ایجاد هوای پاک و همچنین تمامی عوامل آلاینده شناسایی و برای هر کدام برنامه ای تعیین و اجرا می شود. به عنوان مثال در شهرهای هوشمند لزوم تردد در شهر به حداقل می رسد و خود این موجب کاهش مصرف انرژی و سوخت می شود که منشا اصلی آلایندگی هستند. در این پکیج توجه ویژه ای به موضوع حمل و نقل عمومی می شود و استفاده از سیستم های حمل و نقل پاک جزو اولویت ها می باشد. به عنوان مثال توسعه استفاده از مترو، تراموا؛اتوبوس برقی و تاکسی های برقی و یا هیبریدی بسیار در کاهش آلایندگی مفید هستند. اختصاص مشوق ها و معافیت های خاص برای وارادت اتومبیل های برقی و هیبریدی از دیگر راه کارهای مفید می باشند. به عنوان مثال در برخی کشورها اتومبیل های برقی از معافیت کامل عوارض گمرکی برخوردار هستند. استفاده از اتومبیل های هبیریدی (هوشمند) در تاکسیرانی و حفظ و توسعه فضای سبز هم بسیار موثرند. علی نامدار ـ دانشجوی ترم آخر دکترای شهرسازی
  • ایرانی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    40 8
    اگر مردم صاحب نظر بودند باید در مقام تصمیم گیری می نشستند. متاسفانه آنهایی هم که در مقام تصمیم گیری نشسته اند اغلب صاحب نظر نیستند در نتیجه این بساط هر سال ادامه دارد. وارونگی پدیده طبیعی است که در تمام مناطق سرد وجود دارد همه شهرهای بزرگ دنیا در فصول سرد مشکل وارونگی دارند پس همه چیز را نباید گردن وارونگی انداخت این سو مدیریت شهری است که ما نمی توانیم آلودگی کمتری تولید کنیم. ناوگان فرسوده دودزا، کمبود وسایل نقلیه در مسیرهای مختلف و ساعتها معطلی برای پیدا کردن وسیله نقلیه عمومی، ازدحام در مترو و ... همه باعث می شود که امثال من که باید برای رسیدن به محل کار روزانه بیش از 50 کیلومتر رانندگی کنند از اتومبیل شخصی استفاده کنیم و همین می شود افزایش تک سرنشینی که دوستان انگشت اتهام را به سمتش نشانه می گیرند. از الان تا پایان سال تمام برنامه های رادیو و تلویزیون میشود نشست و کنفرانس و حرف و حرف برای ارائه راهکارهای جلوگیری از آلودگی هوا. نهایتا هم همه می گویند باید فلان کار بشود؟ اینکه چه کسی باید فلان کار را بکند معلوم نیست
  • AE ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    2 45
    برای ماشین های از 5سال کارکرد مالیات سنگین وضع کنید
  • ح IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    0 3
    حذف ماشینهای سنگین سرویس های مدارس برقی بشن زوج و فرد از درب منزل
  • ایرانی مظلوم IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    11 0
    بر فرض که راهکار ارائه بدیم ،کو گوش شنوا و کیه که به حرف ما گوش کنه ؟؟؟این آلودگی هوا سالهاست که مردم رو داره می کشه
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    30 0
    بنزین سالم خودروهای برق و یا هیبریدی وسایل حمل و نقل پیشرفته و فراگیر و اصولی فرهنگ ترافیکی بالا
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    3 3
    ماشین هایی رو باید توی تاکسی های اینترنتی قبول کنند که استاندارد بالاتری داشته باشند یا اصلن برقی یا گاز سوز باشند. پراید و پژو و سمند فاتحه محیط زیست تهران رو خونده!
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    2 2
    مترو
  • جلال IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    4 0
    توسعه شهری منطقی باشد- محل زندگی و کسب و کار نزدیک باشد -حمل ونقل عمومی منظم و باکیفیت باشد- هم زمانی ساعات کارشروع و اتمام کار سازمانها وسایر واحدهای فعال در حالت کمترین باشد
  • Rezvan IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    9 0
    بنزین بی کیفیت ، نبود مسیرهایی برای دوچرخه و موتور برقی ، حمل و نقل عمومی ضعیف ، از همه مهم تر آگاهی کم مردم و نبود منبع اطلاع رسانی که تاثیر گذار باشه . دور نگه داشتن فعالان محیط زیست از دولت .
  • وحید قنبری FR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    7 0
    تمام کشورهای پیشرفته اختلاف هزینه حمل و نقل عمومی و خصوصی بسیار زیاده.گاهی هزینه حمل و نقل خصوصی ۱۰۰ برابر عمومی هستش.تو ایران با یه حساب سرانگشتی متوجه میشی با وسیله شخصی بری یا با تاکسی اختلاف چندانی نداره با اتوبوس یا مترو.نکته بعدی اینکه وقتی دوچرخه میزارید تو شهر برای تشویق مردم باید از اتوبوس هم ارزون تر در بیاد در حالی که حساب میکنی با اسنپ بری ارزون تر میشه.مشکل مدیریت غلط هستش
  • اکبر IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    5 0
    بهترین راه حل، جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین. بعدش از آلودگی هوا خبری نخواهد بود.
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    64 1
    همه مسولان استعفا دهند همه چی خوب میشه از جمله داشتن هوای پاک
  • احد FR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    11 9
    سلام.بهترین روش برای کم کردن آلودگی هوا رو قبلا یکی از بزرگان و متخصصین کشور اعلام کردند که مورد استقبال قرار نگرفت..با هواپیماهای سم پاش می توانیم آب از آسمان خالی کنیم تا هم الودگی کمتر شود و هم حرکت هواپیما باعث ایجاد حرکت هوا گردد.!!!!
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    7 1
    راه فوری نداره. برنامه ریزی بلند مدت می خواد
  • مجتبی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    7 1
    ورود خودرو برقی تویوتا از ژاپن و موتور برقی!خلاص
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    12 1
    وقتی اکثر خودروهای داخلی در ۱۰۰ کبومتر، بالای ۸ لیتر و حتی بیشتر مصرف سوخت دارند، از پاک شدن هوا صحبت نکنید لطفا.
  • مهدی GB ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    1 0
    درب تمامی شرکت‌های خودرو ساز رو ببندید خودروی پاک بدون مالیات وارد کنید دزدی و اختلاص هم کم تر می شود
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    0 0
    آزاد کردن دوچرخه و موتور برای خانم ها و ایجاد مسیرهای ویژه برای اینکار