۰ نفر
۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
جلب مشارکت مردم در پیچ و خم تعدد سیاستگذاران

ایجاد مشارکت اجتماعی در شهر تهران سطوح و ابعاد مختلف دارد. یکی از مشکلاتی که مدیریت شهری تهران دارد، تعدد نهادهای سیاستگذار در این حوزه است. همین تعدد باعث شده است قدری مسئولیت خواهی از هر مقام دشوار شود، به این معنی که هر کس کار خود را گردن دیگران می اندازد.

در حوزه مشارکت اجتماعی، ستاد هماهنگی شورایاریها را ذیل شورای شهر داریم، ستاد سمن ها را ذیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر داریم. اخیرا طرحی را آقای نظری عضو شورای شهر درباره نظامنامه مشارکتهای اجتماعی داشتیم که نهاد جدیدی در آن تعبیه شده است.

در شهرداری، در سازمان خدمات اجتماعی، معاونت مشارکتها داریم. دبیرخانه کار داوطلبانه و دبیرخانه مسئولیت اجتماعی را داریم. در کنار همه اینها ستاد ساماندهی مشارکتهای اجتماعی یا ستاد مدیریت محله را داریم. اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد، یکی از مهمترین کارهای ریشه ای این است که تعدد نهادهای سیاستگذار و موازی کم شود که عزم جدی در شورای شهر می خواهد.

هم ستاد سمن ها و هم معاونت مشارکت سازمان خدمات، در حوزه جلب سمن ها کارهای متعددی را ساخته و پرداخته کرده اند. از انتخابات شورایاریها چند ماه بیشتر نمی گذرد و مقداری زود است برای داوری که آیا شورایاریها فعالیت پررونقی دارند یا نه. ولی واضح است عده ای با هیاهو سعی دارند فعالیت شورایاریها را کم رونق و کم رمق در قیاس با ادوار گذشته جلوه دهند. دلیل آن هم این است که یکی از مهمترین تغییرات در اساسنامه شورایاریها، آنها از مداخله مالی در امور مدیریت محله، شهرداری و شوراها منع شدند. عده ای که تعداد اندک ولی صدای بلندی دارند، به هوای منافعی آمده اند و در نهاد شورایاری فعال شده اند و احساس می کنند این فرصتها از دستشان رفته است. در حالی که اعضای شورا در ستاد شورایاریها، اهتمام گسترده برای مشارکت بیشتر شورایاریها در تصمیمات مدیریت شهری داشته باشند.  آقای مسجدجامعی دنبال می کردند اعضای شورایاریها، در شورا حاضر شده و گزارش دهند. در این تصمیمات، معاونت اجتماعی شهرداری همراه شورایاریها هستند.

واقعیت این است که به نظر می رسد رضایت مردم از مدیریت شهری و شهرداری همبستگی با رضایت آنها از ساختار سیاسی و دولت دارد. به یک معنی، در بخشی از جامعه، شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی شناخته نمیشود. واقعیت این است که شهرداری با دولت متفاوت است ولی بی اعتمادی در سطح جامعه درباره برخی عملکردها و دلزدگی نسبت به برخی سیاستها، بی تردید تاثیر خود را در کم توفیق بودن مدیریت شهری در جلب مشارکتهای مردم آنگونه که باید و شاید نشان می دهد.

نفس برگزاری انتخابات شورایاریها و حفظ آن به عنوان یک نهاد دموکراتیک، یک رفتار مناسب بود. هر چند رفتار جامعه در میزان مشارکت در انتخابات شورایاریها، یک رفتار طبیعی بوده و جایگاه شورایاریها تثبیت نشده است. اگر سیاستهای شهرداری به سمت آن برود که عوارض گرفته شده از مردم محل، همانجا هزینه شود و شورایاریها، اختیار هزینه کرد داشته باشد، این نهاد هم مهم می شود. کما اینکه در شورا و مجلس این اتفاق افتاده است. با توجه به کارکرد نهاد، باید قضاوت کنیم انتخابات آن پررونق بوده است یا نه.

*رئیس دبیرخانه ساماندهی مشارکتهای اجتماعی در محلات تهران

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1325942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =