توسعه باغات دیم استان با اولویت کشت انگور سیاه به جد دنبال می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: طرح توسعه باغات دیم استان با اولویت کشت انگور سیاه در اراضی کشاورزی و ملی به صورت جدی دنبال می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، خالد جعفری درجلسه کارگروه توسعه باغات، اظهار داشت: بحث توسعه باغات مثمر، اساسی ترین طرح برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در استان کردستان است و با اولویت  بیشتر این طرح  در مجموعه سازمان جهاد کشاورزی دنبال می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به سه طرح پیشران بخش کشاورزی استان تاکید کرد: با توجه به اهمیت توسعه باغات و تاثیری که در بحث اشتغال و افزایش درآمد بهره برداران بخش کشاورزی دارد، یکی از سه طرح پیشران بخش کشاورزی طرح توسعه باغات در سطح ۵۰ هزار هکتار در کرستان است.

وی در خصوص عنوان ها و  گونه های قابل کشت در این طرح افزود: این طرح با شش عنوان در استان اجرایی می شود که در طرح اول توسعه باغات آبی با کشت گونه هایی مثل گردو، بادام، سیب، گلابی و آلبالو و در طرح دوم توسعه باغات دیم با کشت گونه هایی مثل انگور و بادام دیم دنبال می شود.

جعفری در خصوص توسعه گیاهان دارویی در سطح استان گفت: در قالب همین طرح ۵۰ هزار هکتاری توسعه باغات، چهار سناریو با عنوان های؛ گیاهان دارویی یک ساله دیم با کشت محصولاتی مثل اسفرزه، مرزه، آویشن، گلرنگ، زوفا، رازیانه، کنجد، مریم گلی زیره و گیاهان دارویی یک ساله آبی با کشت گونه هایی مثل: اسفرزه، مرزه، آویشن، گلرنگ، زوفا، رازیانه، کنجد، مریم گلی زیره، سیر، موسیر، سیاه دانه و گشنیز دنبال می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: طرح گیاهان دارویی چند ساله دیم با الگوی کشت محصولاتی مثل، گل محمدی، زعفران، سماق و نسترن و در طرح گیاهان دارویی چند ساله آبی، کشت گونه هایی مثل گل محمدی، زعفران، سماق، نسترن، سنجد، نعنا فلفلی، نعنا معمولی، آویشن، رزماری، اسطوخدوس، ترخون و بیدمشک مورد هدف است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به ایجاد باغات الگویی و معرفی نمونه های موفق به متقاضیان توسعه باغات اشاره کرد و افزود: اصلاح باغات قدیمی و کم بازده از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان است که امیدواریم کشاورزان در این راستا بیشترین همکاری را با کارشناسان مجموعه بعمل آورند.

جعفری به برند توت فرنگی استان اشاره نمود و خاطر نشان کرد: کار گروه اقتصادی توت فرنگی با همکاری مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و دانشگاه کردستان به منظور افزایش بهره وری این محصول در استان تشکیل خواهد شد.

گفتنی است: حدود ۴ درصد از اراضی کشاورزی استان معادل ۴۷ هزارو ۶۴۰ هکتار را باغات تشکیل می دهد که ۳۴ هزارو ۳۸۸ هکتار آن معادل۷۲ درصد آبی و الباقی دیم می باشد، سالیانه بیش از ۳۳۷ هزار تن انواع محصولات باغی دراستان تولید می شود.

معاون بهبود تولدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز بر اساس توصیه بین المللی کمیته رکورد گیری دام و طبق ماده جامع نظام دامپروری وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: باید تمام دامهای کشور ثبت هویت شود تا شرایط لازم و استاندارد برای صادرات دام و فراوردهای دامی در کشور مهیا شود.

سید احمد ذکریایی نژاد با بیان اینکه رهگیری دام و فرآورده های دامی از مهمترین اهداف این طرح در کشور است گفت: این طرح در ۴ سال گذشته به صورت پایلوت در کشور اجرا شده و اکنون در کل کشور جنبه عملیاتی گرفته است.

معاون بهبود تولدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه پلاک های لازم برای اجرای این طرح تولید و توسط اتحادیه دامداران وارد استان شده  تصریح کرد: با هماهنگی اتحادیه دامداران استان و نظارت سازمان جهاد کشاورزی فرآیند پلاک کوبی دام های استان توسط  کارشناسان خدمات بیمه ای و دامپزشکی انجام خواهد شد.

ذکریایی نژاد هدف از اجرای این طرح را، دستیابی به آمار واقعی دام در کشور عنوان کرد و افزود: با دستیابی به آمار واقعی دام، برنامه ریزی لازم برای تامین و توزیع نهاده های دامی، ارائه خدمات مناسب دامپزشکی، افزایش بهره وری در واحدها ی دامداری، ایجاد واحدهای تبدیلی و بسته بندی فرآورده های دامی، ایجاد و توسعه واحدهای دامی در سطح کشور و استان به درستی انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: شماره دار کردن دام ها در راستای منافع دامداران استان بوده و در آینده ارائه هرگونه خدمات حمایتی، دامپزشکی، تسهیلاتی، تامین نهاده های دامی و ...  منوط به هویت دار کردن دام ها خواهد بود.

معاون بهبود تولدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه جابجایی دام ها در سطح کشور به مجوز های لازم نیاز دارد تاکید کرد: در کشور تنها برای دامهای هویت دار با نظارت دامپزشکی استان مجوز جابجایی صادر خواهد شد و از جابجایی های دام بدون هویت در سطح کشور جلوگیری خواهد شد.

ذکریایی نژاد اضافه کرد: پلاک های تهیه شده ۱۵ رقمی بوده که سه رقم اول کد کشور بوده، رقم چهارم کد ایزو، رقم ۵و۶ کد استان، رقم ۷ نوع دام و ۸ رقم آخر هم مربوط به دامدار، دام، محل و جایگاه دام خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: هزینه پلاک گذاری دام سبک ۳ هزارو ۵۰۰ تومان و دامهای سنگین ۷ هزار تومان خواهد بود که کارشناسان مجموعه بعد از پلاک کوبی و دریافت هزینه، فاکتور پرداخت برای دامدارن صادر خواهند کرد.

 معاون بهبود تولدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بر همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها برای اجرای صحیح و بدون کم و کاست این طرح تاکید کرد و افزود: خرید، فروش، نگه داری و حمل دامهای سبک و سنگین  بدون هویت دار کردن در استان و کشور مقدور نخواهد بود.

ذکریای نژاد با بیان اینکه تا اکنون ۱۲هزار راس دام سبک و سنگین در سطح استان پلاک گذاری شده است تاکید کرد: همزمان با طرح هویت دار کردن دام ها، بیمه اجباری دام های استان با تخفیفات ویژه صورت خواهد گرفت.

وی اذعان کرد: بیمه دامهای استان به منظور بهرمندی دامداران استان ازخدمات بیمه ای انجام می شود و دام های سبک و سنگین در برابر حوادث طبیعی و بیماری های واگیر بیمه خواهند شد.

 معاون بهبود تولدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان هزینه بیمه برای یک راس دام سبک را ۲۴۰۰ تومان و دام سنگین از ۲۰ تا ۲۷ هزار تومان عنوان کرد و تصریح کرد: خسارت پرداختی به دامداران برای هر راس دام سبک تا سقف یک میلیون تومان و دام سنگین هم ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.  

گفتنی است استان کردستان دارای حدود۳/۱ سه یک دهم میلیون واحد دامی است که شامل  ۲۶۶۱۵ راس دام سنگین و ۱.۷۳ میلیون راس دام سبک  بوده که سالیانه بیش از ۲۳۸ هزار تن شیر و ۲۷ هزار تن گوشت قرمز تولید می کند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1326065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =