در حال بروز رسانی/جانسون برنده قاطع انتخابات عمومی

صندوق‌های رأی گیری در انگلیس روز پنجشنبه به وقت محلی برای برگزاری انتخابات سراسری در این کشور آغاز به کار کردند و مردم با حضور در انتخابات حزب محافظه کار را بر حزب کارگر ترجیح دادند.

به گزارش خبرآنلاین،به نقل از ایندیپندنت این انتخابات که برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) قرار است برگزار شود برای انگلیس بسیار مهم و حیاتی تلقی می‌شود.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس خروج این کشور از اتحادیه اروپا را سی و یکم ژانویه ۲۰۲۰ اعلام کرده است.

رهبران محافظه کار انگلیس امیدوارند بتوانند برای اجرایی کردن توافق برگزیت که درباره آن با بروکسل مذاکره شده است، اکثریت مطلق را کسب کنند.

جرمی کوربین رقیب جانسون از حزب کارگر، وعده داد در صورت پیروزی در این انتخابات همه پرسی جدیدی در خصوص برگزیت برگزار خواهد کرد.

رأی دهندگان انگلیسی برای انتخاب ۶۵۰ نماینده خود تا ساعت ۲۲:۰۰ (به وقت محلی و گرینویچ) امروز (پنجشنبه) فرصت دارند.

در همین حال تصاویری از بوریس جانسون نیز منتشر شده است.او به همراه سگش در کنار یکی از حوزه های انتخاباتی دیده شده است. (اینجا)

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس نیز در انتخابات تاریخی امروز شرکت کرد. کارشناسان سیاسی شانس پیروز شدن وی علیه بوریس جانسون را کم می‌دانند. (اینجا)

طبق گزارش ها گفته شده صف های طولانی در حوزه های رای گیری تشکیل شده و مردم استقبال خوبی از این انتخابات کرده اند.

اما با پایان کارزار انتخاباتی نتایج اعلام شد و در پی آن حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون به پیروزی قاطع دست یافت. بر اساس آخرین نتایج شمارش آراء تا این لحظه، حزب محافظه‌کار با کسب ۳۲۹ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام، توانسته است به عنوان حزب غالب در پارلمان انگلیس برای پنج سال دیگر و بدون نیاز به تشکیل ائتلاف با احزاب کوچک‌تر سکان دولت را به دست بگیرد.

در این انتخابات محافظه کاران موفق شدند تا اینجای کار ۴۳ کرسی بیشتر از دور قبل کسب کنند و در مقابل حزب کارگر با از دست دادن  ۵۵ کرسی شکست سنگینی را تجربه کرد و موفق شد تنها ۱۹۵ کرسی به‌دست آورد.

بر اساس نتایج یاد شده، حزب لیبرال دمکرات نیز ۸ کرسی، حزب ملی اسکاتلند ۴۵ کرسی و سایر احزاب سیاسی و افراد مستقل تاکنون موفق به کسب ۲۱ کرسی شده‌اند.

به این ترتیب حزب محافظه‌کار به بزرگترین پیروزی خود از زمان «مارگارت تاچر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس دست یافته و حزب کارگر بدترین نتیجه انتخابات در نزدیک به ۸۴ سال گذشته را تجربه کرده است. (اینجا)

نخست‌وزیر انگلیس نیز طی سخنرانی بعد از پیروزی در انتخابات سراسری این کشور،‌ تاکید کرد که در تاریخ سی‌ویکم ژانویه 2020 طرح خروج از اتحادیه اروپا را اجرا می‌کند. 

جانسون که از این پیروزی قاطع بسیار خوشحال بود (اینجا) طی سخنرانی در جمع هواداران خود، با تاکید بر اجرای برگزیت، گفت: «ما موفق شدیم، ما بن‌بست را شکستیم... از همه کسانی که کمک کردند تا بزرگترین اکثریت قاطع حزب محافظه‌کار از زمان دهه 1980 به دست بیاید، تشکر میکنم».

وی همچنین افزود: «اول و پیش از هر چیز، این اکثریت به ما این فرصت را می‌دهد که برگزیت را اجرا کنیم... این انتخابات نشان داد که اجرای برگزیت، یک تصمیم انکارناپذیر، بی‌چون و چرا و محکم مردم بریتانیا است. نتیجه امروز انتخابات، به تمام تهدیدهای رقت‌انگیز درباره برگزاری همه‌پرسی دوم برگزیت پایان داد».  (اینجا)

اما در آن سو در پی شکست حزب کارگر در انتخابات پارلمانی انگلیس، جرمی کوربین، رهبر این حزب گفت از رهبری حزب کارگر کناره گیری خواهد کرد. کوربین گفت: "این به وضوح شبی ناامیدکننده برای حزب کارگر است. در کارزار انتخاباتی ما یک مانیفست امید و همبستگی ارائه دادیم. مانیفستی که امید داشت بی‌عدالتی‌ها را اصلاح کند." (اینجا)

با اعلام نتایج انتخابات عمومی وزیر اول اسکاتلند امروز (جمعه) گفت، باید به اسکاتلند اجازه داده شود تا در پی پیروزی محافظه‌کارها در انتخابات پارلمانی بریتانیا، یک رفراندوم دیگر برای استقلال برگزار کند. نیکولا استورجن گفت: بوریس جانسون شاید وظیفه دارد که انگلستان را از اتحادیه اروپا خارج کند. اما وظیفه‌ای برای خارج کردن اسکاتلند از اتحادیه اروپا ندارد. اسکاتلند باید فرصتی برای انتخاب آینده خود داشته باشد. (اینجا)

در اولین واکنش ها به پیروزی حزب محافظه کار ترامپ ذوق زدگی خود را با انتشار یک توئیت نشان داد. ترامپ بامداد جمعه در پیامی توئیتری و پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی انگلیس نوشت: گویی یک پیروزی بزرگ برای بوریس در راه است. اما روزنامه دیلی میل می نویسد جانسون تلاش کرد تا در روزهای منتهی به انتخابات نشان دهد که ارتباطاش با ترامپ کمتر شده است. او نگران بود که این ارتباطات به اعتبار و جایگاه انتخاباتی‌ اش لطمه بزند. (اینجا)

ترامپ همچنین در توئیتی دیگر نوشت: به خاطر این پیروزی بزرگ به بوریس جانسون تبریک می گویم. بریتانیا و آمریکا حالا آزادند تا پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به توافق تجاری دست یابند. این توافق به طور بالقوه می تواند بزرگتر و سودآورتر از هر توافقی باشد که می تواند با اتحادیه اروپا انجام شود. (اینجا)

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1330420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    2 1
    بوریس جانسون و سگش شبیه تن تن و میلو می مونن