گردباد مد لباس‌های عجیب و غریب در البرز

فارس نوشت:امروزه در دنیای اطراف ما طراحی ها و سبک های متنوع و گاهی عجیب و غریبی از پوشاک به چشم می خورند که شاید در گذشته افراد از پوشیدن لباس های مشابه آن خجالت زده بودند اما این روزها بازار پوشاک مملو از لباس های کوتاه و پاره و ... است.

گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی به خصوص شبکه‌های اجتماعی موجب شده دنیای مد و لباس مخاطبان بسیاری داشته باشد تا جایی که می توان گفت، گرایش‌های گروهی مردم به سبک های خاص البسه، مد را می سازد که از نظر برخی افراد، معیار زیبایی و شخصیت آن ها نیز به شمار می رود.

در گذشته اگر لباس یکی از فرزندان خانواده برای وی کوچک می شد آن را برای خواهر یا برادر کوچک تر کنار می گذاشتند و در صورت بلا استفاده بودن آن را به فرد دیگری هدیه می دادند و یا در نهایت پس از مصارف طولانی مدت، از آن برای نظافت منزل استفاده می کردند.

این در حالی است که امروزه در کشور ما به خصوص در استان های تهران و البرز، مبالغ هنگفتی برای خرید برخی لباس های موجود در بازار پرداخت می شود که از همان ابتدا نیز قابلیت پوشیدن، هدیه دادن به دیگران و یا حتی مصارف دیگر را ندارند که این از نظر عده ای مد محسوب می شود.

گاهی برای برخی از این مدها نیاز نیست هزینه ای پرداخت شود، کافی است قسمتی از لباس با مقداری مایع سفیدکننده، قیچی، سوزن و یا تیغ از بین برود تا برخی افراد مثلا لباس خاص و منحصر به فردی داشته باشند.

شلوارهای پاره و با فاق بسیار بلند، مانتوهایی با آستین های کوتاه، بدون یقه و دکمه، لباس های بدن نما و بدون آستر و تیشرت هایی با طراحی های هدفمند، همه و همه نشان از غرب زدگی انسان هایی دارد که چهره واقعی خود را پشت نقاب مد مخفی کرده اند و قصد ضربه زدن به جوانان یک مملکت اسلامی را دارند.

نارضایتی بانوان محجبه از بازار پوشاک در البرز

با قدم زدن در کوچه و بازار به افراد عادی برخورد می کنیم که حتی برای خرید ساده ترین لباس ها نیز با مشکل مواجه هستند. یکی از این بانوان به خبرنگار فارس می گوید: هر بار برای خرید مانتو همین مشکل را داریم. تمام مغازه ها پر شده از مانتوهای بدون دکمه که مناسب سن و سال و شرایط ما نیست.

دختر جوانی که به همراه خانواده برای خرید به بازار آمده با نشان دادن فروشگاه های پوشاک زنانه شکایت خود را از مدل های موجود در این مغازه ها چنین مطرح می کند: شما را بخدا فکری برای امثال ما بکنید. گناه ما چیست که این مدها را نمی پسندیم؟

میراسماعیل صدیق، رئیس اتحادیه پوشاک کرج در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز می گوید: مدتی است که به صورت مستمر موضوع جمع آوری پوشاک نامتعارف و مانتوهای جلوباز در دستور کار این اتحادیه قرار گرفته است و نیروهای بازرسی اتحادیه به طور مرتب هر روز سطح شهر را مورد بررسی و بازرسی قرار می دهند.

رئیس اتحادیه پوشاک کرج ادامه می دهد: تعدادی خودرو و ۱۵ نفر از نیروهای اداره اماکن شهرستان کرج نیز در قالب گشت های ویژه هفتگی و ماهانه در حال بررسی واحدهای صنفی هستند و در صورت مشاهده این نوع البسه، اقدام به جمع آوری پوشاک مذکور می کنند.

صدیق وجود دستفروشان را یکی از مشکلات اصلی در زمینه عرضه پوشاک نامتعارف می داند و بیان می کند: این البسه به سادگی از طریق دستفروشان به فروش می رسند و کسی نظارتی بر این اقدام ندارد و هیچ ارگانی مسؤولیت آن را بر عهده نمی گیرد.

وی ادامه می دهد: واحدهای صنفی که اجازه فروش البسه نامتعارف به آن ها داده نمی شود، با پرداخت دستمزد به یک دستفروش از وی می خواهند که اجناس مذکور را جلوی مغازه به فروش برساند پس مشکل جای دیگری است.

تولید، فروش و پوشیدن البسه مخالف شعائر اسلامی جرم است

علی اکبر مختاری، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز می گوید: طبق قانونی که در سال ۶۷ مصوب شده است، تولید، فروش و پوشیدن البسه مخالف شعائر اسلامی جرم محسوب می شود و کالایی که بر این اساس تولید شده باشد در ردیف کالاهای قاچاق قرار می گیرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز ادامه می دهد: در ماده ۱۷ و ۶۸ قانون نظام صنفی نیز آمده است که واحدهای صنفی مکلف به رعایت ضوابط اسلامی هستند و همچنین در ماده ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی، قانون گذار، پوشیدن لباس های نامتعارف در ملأ عام را جرم انگاشته است.

مختاری با تأکید بر اینکه اتحادیه ها به دلیل اجازه ای که قانون به آن ها داده است در صورت عدم رعایت ضوابط و قوانین، می توانند با صنوف متخلف برخورد کنند و از یک هفته تا ۶ ماه واحد مربوطه را تعطیل کنند تصریح می کند: تاکنون مشاهده نشده اتحادیه ای از این ظرفیت قانونی خود استفاده کند و غالبا توپ به میدان مراجع قضائی و انتظامی شوت می شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز با بیان اینکه پلیس اماکن پیگیری و رصد این موضوع را انجام می دهد اذعان می کند: پلیس وظایف دیگری نیز در جامعه دارد و حجم کار به قدری سنگین است که نمی تواند تمام فرصت خود را برای رسیدگی به این معضل به کار گیرد.

وی با اشاره به طرح برخورد با توزیع کنندگان پوشاک نامتعارف در کرج که با کمک دستگاه های امنیتی، بازرسی صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف صورت می گیرد بیان می کند: تاکنون ۱۳ واحد صنفی متخلف و دو واحد مسکونی که به عنوان انبار از آن ها استفاده می شد توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و پرونده آن ها به مراجع قضائی ارسال شد.

مختاری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه اتحادیه های پوشاک معتقدند با کسبه خاطی و دارای مجوز برخورد می کنند تصریح می کند: تمام واحدهایی که تاکنون با آن ها برخورد شده دارای پروانه کسب بوده اند پس چگونه است که اتحادیه تاکنون با آن ها برخورد نکرده است؟

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر گفته اتحادیه ها مبنی بر فروش این البسه از طریق دستفروشان اظهار می کند: واحدهای صنفی متخلف در پاساژهای محدوده رجایی شهر فعالیت می کردند و دستفروشی در کار نبود.

گرانی البسه متعارف و ارزانی پوشاک نامتعارف

وی فرهنگ سازی در حوزه پوشاک را یکی از راهکارهای مهم در این مورد عنوان می کند و می گوید: مدل سازی و استفاده از طراحان داخلی و برندهای ایرانی می تواند تا حدود زیادی از این معضل بکاهد اما علیرغم تمام شعارهایی که به گوش می رسد، حرکت ها به صورت مقطعی و گذرا انجام می شود زیرا تأثیر آن در واحدهای صنفی، ملموس نیست.

مختاری قیمت پایین البسه نامتعارف و قیمت بالای البسه پوشیده تر را یکی دیگر از عوامل مهم گرایش مردم به سوی این نوع پوشش برمی شمارد و اذعان می کند: به عنوان مثال اگر قیمت لباس های پوشیده به ۴۰ هزار تومان و البسه نامتعارف به ۴۰۰ هزار تومان برسد، با توجه به شرایط اقتصادی مردم، گرایش به سمت لباس پوشیده بیشتر می شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز مطرح می کند: برخورد با عواملی که با قصد و نیت، افراد را به سمت لباس های نامتعارف سوق می دهند می تواند چکش آخر بر سر سودجویان باشد و البته دو اقدام اولیه تأثیر بیشتری بر بازار خواهند داشت.

موضوع اصلی که مهم تر از عرضه این نوع پوشاک است، تولید آن هاست. از وظایف ذاتی اتحادیه پوشاک نظارت بر تولید و عرضه البسه است اما سه اتحادیه پوشاک، پیراهن دوزان و تریکوداران در این استان به صورت مجزا مشغول به کار هستند و هیچ هماهنگی در تولید و مد پوشاک در بین آن ها وجود ندارد.

به نظر می رسد این موضوع از عرضه پوشاک توسط دستفروشان مهم تر باشد زیرا تا زمانی که این موازی کاری ها ادامه داشته باشد انسجامی نیز وجود نخواهد داشت و به نوعی هر کس ساز خود را کوک می کند.

از این جهت مهم ترین بخش ماجرا تولید این نوع البسه است که بسیاری از این پوشاک در داخل تولید می شوند و تا زمانی که تولید صورت گیرد، عرضه نیز اتفاق می افتد و تا زمانی که عرضه باشد تقاضا نیز وجود خواهد داشت.

با پیگیری های صورت گرفته دریافتیم خرداد ماه ۹۵ دستورالعمل ادغام اتحادیه های همگن ابلاغ شده اما به چه دلیل تاکنون این امر در استان البرز اجرایی نشده، سؤالی است که پاسخ آن نزد مسؤولین مربوطه است.

ادغام اتحادیه های همگن در البرز صورت نگرفته است

رامین ربیعی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز با بیان اینکه منعی در ادغام اتحادیه های همگن وجود ندارد می گوید: اتحادیه ها نیز مانند شوراها و انجمن ها تصمیماتی را اتخاذ می کنند و در اجلاس اصناف مطرح و مصوب می شود و سپس در هیأت رئیسه اتاق اصناف مطرح و به کمیسیون نظارت ارسال می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز ادامه می دهد: با توجه به مصوبه اجلاس اتاق اصناف در کمیسیون نظارت تصمیمات اتخاذ شده توسط اعضا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و معمولا با نظر اتاق موافقت می شود زیرا نظر مطرح شده نظر جمع اتحادیه هاست.

ربیعی اذعان می کند: ما قادر به اجبار برای ادغام اتحادیه ها نیستیم زیرا سیستم اتحادیه از قبل شکل گرفته و مجوزهای مربوطه صادر شده است مگر در صورتی که اتحادیه ای از شرایط اسقاط شده باشد یعنی تعداد صنف های آن کمتر از تعدادی باشد که در قانون مشخص شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز ادامه می دهد: در شرایطی هم که اتحادیه شاکی دارد و بازرسی اتاق اصناف به این نتیجه برسد که باید ادغام صورت گیرد، این امر اجرایی می شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا تاکنون این موضوع بین اتحادیه های پوشاک در البرز مطرح شده است یا خیر بیان می کند: تا جایی که اطلاع داریم صحبت هایی بین خود آن ها رد و بدل شده است و برخی موافق و برخی مخالف این موضوع هستند و تا زمانی که در اجلاس اصناف مطرح و مصوب نشود نمی توان اقدامی انجام داد.

ربیعی اذعان می کند: ادغام اتحادیه ها نمی تواند تأثیر زیادی در کنترل تولید پوشاک نامتعارف داشته باشد زیرا هر اتحادیه سیستم دفتری و نظارتی مربوط به خود را دارد و تمام آن ها زیرمجموعه نظارت و بازرسی اتاق اصناف هستند.

ضرورت طراحی و تولید پوشاک در شأن بانوان شیعه

علی لطفی، رئیس اتحادیه خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک کرج در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز می گوید: پوشاک نامتعارف در کرج تولید نمی شوند و یا خیلی کم هستند؛ معمولا در سوله های اطراف تهران تولید و در فروشگاه های سراسر کشور توزیع می شوند.

رئیس اتحادیه خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک کرج ادامه می دهد: در جلساتی که در استان البرز با طراحان لباس برگزار شد، از فعالان این رسته خواستیم لباس های بدون دکمه و زیپ، طراحی و تولید نشود و در صورت طراحی مانتو حتما برای آن دکمه در نظر گرفته شود.

لطفی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر جایگزین کردن مدل های جدید به جای مدهای نامتعارف می گوید: مانتوهای دکمه دار جایگرین لباس های بدون دکمه هستند و در صورت سرپیچی از این امر، در مرحله اول تذکر و در مراحل بعد، اخطار و پلمب صورت می گیرد.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه درست است که این لباس ها دکمه دارند اما مدل ها و جنس لباس ها به گونه ای است که مناسب بانوان ایرانی نیست، عنوان می کند: ما با طراحان صحبت کردیم و خواستار طراحی مدل هایی شدیم که در شأن بانوان شیعه در سرزمین ایران اسلامی باشد.

رئیس اتحادیه خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک کرج از تشکیل کارگروهی در اداره کل ارشاد با حضور صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه های پوشاک، اداره کل ارشاد و اتاق اصناف خبر می دهد و اذعان می کند: با تشکیل این کارگروه می توانیم نظارت و کنترل بیشتری بر تولید پوشاک در استان داشته باشیم.

کپی برداری از مدل های غربی معضلی در بازار پوشاک

لطفی اظهار می کند: کپی برداری از مدل های غربی نیز یکی دیگر از معضلاتی است که در کشور باب شده است و باید کنار گذاشته شود و به جای آن از طراحانی که در دانشگاه ها تدریس می کنند و مدرک این فن را دارند استفاده شود.

در این میان تأثیر مزون ها و شوهای خانگی را نمی توان نادیده گرفت زیرا بسیاری از این البسه از این طریق در دسترس متقاضیان قرار می گیرند و هر چقدر از سوی اتحادیه نسبت به جمع آوری این پوشاک اقدام شود از مکان دیگری به جامعه وارد می شوند و به دلیل شخصی و زنانه بودن محیط های مذکور، امکان ورود به آن ها نیز وجود ندارد.

با حضور نامحسوس خبرنگار فارس در برخی آرایشگاه های زنانه شهر به این نکته رسیدیم که برخی از آن ها علاوه بر حرفه آرایشگری، به فروش لباس های نامتعارف نیز مشغول هستند و ظاهرا اقدام به جمع آوری هفتگی و ماهانه لباس های نامتعارف توسط اتحادیه نتیجه چندانی ندارد.

نارضایتی شهروندان از تولید و عرضه لباس های مغایر با اصول فرهنگی و دینی کشور همچنان ادامه دارد. فراموش نکنیم امنیت جامعه با کنترل ورود پوشاک نامتعارف، جلوگیری از تولید آن و برخورد جدی دستگاه های نظارتی تأمین می شود و تا زمانی که انسجام میان دستگاه ها صورت نگیرد طرح های ضربتی و مقابله با کالای قاچاق و ... نتیجه بخش نخواهد بود.

یکی از فروشندگان پوشاک زنانه در محدوده چهارراه طالقانی کرج به خبرنگار فارس می گوید: سود در فروش این گونه لباس هاست. اگر مدل های دیگری را بیاوریم متقاضی ندارد. برای جلب رضایت مشتری مجبوریم از تولید این گونه لباس ها استقبال کنیم.

پای درد و دل فروشندگان که می نشینیم متوجه می شویم اگر این نوع پوشاک، تولید و به بازار وارد نشوند مردم نیز تمایلی به خرید آن ها نشان نمی دهند اما عرضه و تقاضا دو مقوله ای هستند که مکمل یکدیگرند.

هر زمان به هر دلیلی لباس خاصی مد شود مردم جامعه نیز آن را زیبا می پندارند و از آن پیروی می کنند پس با بکارگیری و تشویق طراحان داخلی و تولید و عرضه پوشاک متعارف می توان نبض بازار را در دست گرفت تا این ناهماهنگی در سطح جامعه تا حدود زیادی از بین برود.

ورود به اماکن زنانه نیاز به مجوز اماکن و حکم قضائی دارد اما با ورود نامحسوس به این محیط ها می توان آن ها را شناسایی و از طریق اتحادیه های مربوطه با آن ها برخورد کرد بنابراین اگر مسؤولی دلش برای بنیان خانواده ها و جامعه بتپد هر اقدامی را در جهت حفظ و ساماندهی آن انجام می دهد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1331944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =