مسوولان انتخاب کنند؛ تولید خودرو یا هوای پاک؟

«اندازه گیری‌هایی که در این مدت در مناطق مختلف انجام شده است نشان می‌دهد که نباید در کیفیت بنزین ماشین‌های سواری نگرانی داشته باشیم و این حرف‌ها علمی نیستند. قبلا محصولات پتروشیمی فروخته می‌شد و به همین دلیل امکان ایجاد نگرانی نسبت به این موضوع وجود داشت ولی حالا دیگر این کار را نمی کنند چون بهره اقتصادی ندارد. دیگر بنزین تولید می‌کنیم و نه تنها بنزین کم نداریم بلکه زیاد هم داریم. ما در واقع در گازوییل و نفت مشکل داریم. نیمی از گازوییل تولیدی کشور گوگرد بالایی دارند، به همین دلیل در یک هفته گذشته حکم پلمب برخی از کارخانه‌ها را گرفتیم.»

نیو صدر: اگر در یکی از شهرهای بزرگ مثل تهران زندگی می‌کنید، احتمالا شما هم امسال بارها با این جمله تکراری روبرو شده‌اید؛ «به علت آلودگی هوا مدارس در تمام مقاطع تعطیل است.»

این جمله دیگر به یک نماد از کیفیت نامناسب هوا در کلانشهرهای ما تبدیل شده است. با توجه به وضعیت مناسب هوا در سال گذشته، شاید بسیاری امسال انتظار این میزان از آلودگی هوا را نداشتند، اما نگاهی به اتفاقاتی که در چند سال گذشته در ایران رخ داده نشان می‌دهد این اتفاق آن قدر هم عجیب نیست؛ هر روز تعداد خودروها بیشتر می‌شود، حمل و نقل عمومی رشد چندانی نکرده است، دودها همچنان از کارخانه‌های بزرگ خارج می‌شوند و ...

مسعود تجریشی، معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست هم این موضوع را تایید می‌کند: «اگر با همین روند ادامه بدهیم سال دیگر هم وضعیت بدتر از امسال می شود.» به گفته این معاون سازمان محیط‌زیست، کشور باید در رابطه با آلودگی‌ هوا به یک نتیجه‌گیری برسد. اینکه کدام را انتخاب کنیم؛ هوایی پاک یا رشد اقتصادی؟

در همین رابطه تجریشی در گفت‌وگویی با خبرآنلاین علل این وضعیت به وجود آمده را توضیح داد، مشروح این گفت‌وگو را بخوانید:

آقای تجریشی، کیفیت هوای تهران امسال بدتر از سال‌های گذشته است، به نظر شما چه چیزی عامل این موضوع است؟

با چه استدلالی می‌گویید وضع هوای شهر بدتر شده است؟

مقایسه آمار کیفیت هوای امسال و پارسال پایتخت این موضوع را نشان می‌دهد.

بله، اما سال پیش استثنا کمتر شده است. اما بله به طور کلی حرف شما درست است و اگر با همین روند ادامه بدهیم سال دیگر هم وضعیت بدتر از امسال می شود.

از سویی معمولا سال به سال انتظارات هم بیشتر می‌شود و در نتیجه همه می گویند امسال بدتر از پارسال است، اما سایت جهانی غلظت آلاینده شهرها نشان می دهد که در ترکیه پاکستان، چین، افغانستان و لهستان شاخص به روی اعداد ۳۰۰ و ۴۰۰ هم رسیده است. یکی از بحثها، احساس ما نسبت به ماجرای آلودگی هوا است که به حق هم هست و باعث ایجاد مطالبات می‌شود.

اما امسال آلودگی هوا را نه تنها در تهران بلکه در کلانشهرهای دیگر ایران هم می‌بینیم و مثلا در شهر تبریز هم آلودگی مدارس را تعطیل کرده است، بسیاری می‌گویند کیفیت بد بنزین‌ها عامل اصلی این موضوع است، شما تایید می‌کنید؟

اندازه گیری‌هایی که در این مدت در مناطق مختلف انجام شده است نشان می‌دهد که نباید درباره کیفیت بنزین ماشین‌های سواری نگرانی داشته باشیم و این حرف‌ها علمی نیستند. قبلا محصولات پتروشیمی فروخته می‌شد و به همین دلیل امکان ایجاد نگرانی نسبت به این موضوع وجود داشت ولی حالا دیگر این کار را نمی کنند چون بهره اقتصادی ندارد. دیگر بنزین تولید می‌کنیم و نه تنها بنزین کم نداریم بلکه زیاد هم داریم. ما در واقع در گازوییل و نفت مشکل داریم. نیمی از گازوییل تولیدی کشور گوگرد بالایی دارند، به همین دلیل در یک هفته گذشته حکم پلمب برخی از کارخانه‌ها را گرفتیم.

بحث این روزهای ما سوزاندن مازد و گازوییل در کارخانه‌های مختلف است. هفته پیش مکاتباتی داشتیم که نشان می‌داد، سیمان تهران روزی ۱میلیون لیتر مازوت می‌سوزاند.

شبکه گاز خانگی به صنایع نمی‌تواند سوخت برساند و در نتیجه صنایع قانونا می توانند یک هفته سوخت بسوزانند. معمولا در زمان آلودگی هوا برخی صنایع گازوییل و مازوت می سوزانند که اثرش بیشتر از دیگر عوامل است. پس یک مشکل مربوط به نیروگاه هاست. در نظر بگیرید که روزی ۱میلیون لیتر مازوت و گازوییل سوخته شده است، ببینید این مقدار معادل تردد چند کامیون است. به همین دلیل است که معمولا در شهرهایی که پایین دست کارخانه‌ها هستند آلودگی ایجاد شده است.

مگر سال‌های گذشته چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد؟

مسئله ما روز و ساعت وقوع این اتفاقات است و بزرگترین مسئله هم جمع شدن اتفاقات مختلف کنار هم است. در سال ۴ سال گذشته حداقل ۳۰۰هزار خودرو به تهران اضافه شده است. دود این خودروها کجا می‌روند؟ اصلا به این شکل نمی توانیم انتظار داشته باشیم کیفیت هوا بهبود یابد، باید به شکل ضربتی عمل کنیم، باید قبول کنیم رشد اقتصادی بیاید پایین و هوا بهتر شود.

یعنی شما بهبود هوا را در گرو کاهش رشد اقتصادی می‌بینید؟

 بله، البته برای من که شکمم سیر است زدن این حرف راحت است، این به سیاست گذاری‌های کشور ربط دارد. کشور باید به این تصمیم‌گیری برسد که بهتر است ایران خودرو بسته شود یا مردم سالی چند روز هوای آلوده تنفس کنند. ما می گوییم این صنعت خودروسازی پاک نیست، اما من مسئول اقتصاد کلان کشور نیستم، به نظر من این ماشین‌هایی که تولید می‌کنیم از نظر زیست‌محیطی استاندارد نیستند و در این رابطه استدلال دارم. سال پیش ۵۰ ماشین‌ها با عمر کمتر از ۴سال مدرک معاینه فنی برتر را نگرفتند، سوال این است که در این ۳ سال چه اتفاقی می افتد؟

باید سیاست‌گذاران به این نتیجه برسند که داشتن خودروی بی کیفیت مهم است یا سلامت مردم و پول هایی که وزارت باید برای این آلودگی‌ها خرج کند؟ زمان المپیک چین، یک دوره رفت و آمد در شهرها منع شد و در نتیجه آن تعداد سقط جنین کمتر شد و وزن کودکان هم بیشتر شد. تحقیقی جدید از دانشمندان بریتانیایی نشان می‌دهد آلودگی هوا خیلی سریع اثراتش را نشان می دهد و اگر خوب اقدام کنیم اثراتش را سریع می بینیم. همه این ها ثابت شده است و سیاست گذار باید به این جمع بندی برسد که چه چیزی انتخاب کند اینکه به مردم بگویم کمتر گندم بخوریم و به جای آن اتوبوس جدید بخریم یا نه...داشتن همه چیز به طور هم زمان ممکن است.

براین اساس به نظر شما برای حل آلودگی هوا چه اتفاقی باید رخ بدهد؟

موضوع آلودگی هوا باید از بحث سیاسی به یک خواسته و اراده تبدیل شود و مسئولان از بالا بخواهند آن را درست کنند. مسئولان نظام نسبت به موضوعات دیگر مثل کنترل ارز، تحریم‌ها و ... بسیار جدی‌تر هستند و آلودگی‌هوا را انقدر جدی نمی‌گیرند.

این را هم بگویم که که ما برای ۸ کلانشهر برنامه عمل در آوردیم، که چرا هر یک از این شهرها آلوده می شوند، نقش ماشین‌ها در آن‌ها چقدر است و چه کاری باید انجام بدهیم و به زودی نسخه ابتدایی آن منتشر می‌شود، همچنین امیدواریم تا ۱۵ بهمن ۲ مصوبه جدی از مجلس بگیریم و با مطالبه گری مردم از امسال بهره بگیریم اما اگر اسفند شود با انتخابات مجلس همه این اوضاع تغییر می‌کند.

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1334101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    76 1
    نیازی نیست به مردم بگویید گندم نخورید تا اتوبوس بخریم ، کافیه کمک به عراق ، لبنان و سوریه و یمن و ... قطع کنیم بجاش به وضعیت آشفته کشور خودمون برسیم
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
      7 1
      آقا چرا قبول نمی کنند آلودگی این روزا به خاطر بنزین پتروشیمیه؟ آلودگی با این وسعت حتی در شهرهای کوچیک علتش تعداد خودروها نیست نوع سوختشونه
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
      3 0
      مطمئنن تولید خودرو. تا حالا که همین بوده
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
      8 0
      وقتی آقایون تصمیم گیرنده خودشون توی صنعت خودرو ذینفع و صاحب سهام و ... هستن جواب مشخصه. نظر مردم هم اهمیتی نداره
    • IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
      0 2
      کمک میکنن ...مگه تا چه حد....توهم .....اینا پول استراماچونی.....؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    28 1
    تولید خودرو با استاندارهای جهانی بدلیل تحرمی امکان پذیر نیست
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
      11 2
      تولید خودرو با کیفیت جهانی به دلیل بی کفایتی مسئولین امکان پذیر نیست نه تحریم! به دلیل اینکه اراده ای برای انجامش وجود نداره چون فساد سیستماتیک وجود داره و اجازه حرکت به اون سمت رو نمیده و مجبور به استفاده از همین خودروهای بی کیفیت داخلی میکنه. چطور در تولید تجهیزات نظامی تحریم اثرگذار نیست فقط در تولید خودرو اثرگذاره؟! همون تحریم هم حاصل بی کفایتی صدر تا ذیل مسئولینه .
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    34 1
    آخه این چه حرف احمقانه ایه که حل مشکل آلودگی هوا در گرو کاهش رشد اقتصادیه! مگه کشورهای پیشرفته که مشکل آلودگی هوا شون رو حل کردند بی خیال رشد اقتصادی شدند (مثل انگلیس). البته که ایران خودرو باید تعطیل بشه نه صرفاً بخاطر حل مشکل آلودگی هوا، بلکه به هزار و یک دلیل دیگه از جمله تولیدات بی کیفیت و ضایع کردن حقوق مردم ایران به دلیل ایجاد انحصار و فراهم نشدن زمینه استفاده مردم از خودروی ارزان و با کیفیت. شهرهای زیادی در دنیا هستند که از لحاظ نسبت تعداد خودرو به جمعیت بسیار بالاتر از تهران هستند و مشکل آلودگی هوا هم ندارند. حل این مشکل راه حلهای مشخصی داره ولی متأسفانه اراده ای برای حلش وجود نداره.
    • بی نام RO ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
      6 0
      رشد اقتصادی برای چه کسانی؟
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    11 0
    مسوولین که خودشون و آقازاده هاشون هوای پاک کشورهای اروپایی رو تنفس میمنن. پس مشکلی از این بابت ندارن لذا تولید فرغونهای از رده خارج با مصرف سوخت زیاد همچنان با قدرت ادامه پیدا میکنه تا مسوولین به اقامتشون در خارج ادامه بدن. مردم؟ مردم کی هستن؟
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    9 0
    چرا دروغ میگویید؟ علاوه بر ماشینهای قراضه، کیفیت بنزین هم بسیار بد است.
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    7 0
    اگر مارا به شبه علم و ضد علم متهم نمیکنید باید گفت که روال تولید خودروهای احتراقی که سوخت های فسیلی مصرف میکنند در ایران درست بر خلاف رویه جهانی است. تا سال ۲۰۳۰ و حداکثر ۲۰۴۰ کلیه کارخانجات این نوع خودروها در جهان تعطیل و فقط خودروهای برقی تولید خواهد شد. ولی در کشورما روز بروز شاهد افزایش قارچ گونه أین کارخانجات هستیم. خب معلوم است که باید مشکل آلودگی هوا بروز کند
  • علي IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    0 2
    دوستان واقعا چه مدركي دارند كه آلودگي مرتبط با محصولات ايران خودره، بقيه فاكتور ها رو حذف مي كنيم و بدنبال يك آيتم ميريم كه دشمني با خودروسازها رو به كرسي بنشونيم
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    6 0
    الان دهان یاوه کویی مثل اقای لیلاز بسته س وسکوت اختیار فرمودن شرم اور که ایشون به قوت خودشان دکترا دارن ونصب فیلتردود روبه صرفه اقتصادی نمی دونن اصلاح طلب فرصت طلب
  • reza IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    5 0
    ماشینای افتضاح داخلی (پرمصرف + عدم بهینه سازی + گران)
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    4 0
    آلودگی هوا مال موقعی بود که پراید هفت هشت میلیون به فروش میرفت. الان بالای پنحاه تومن هست و قاعدتا نباید آلودگی ایحاد کنه!!!!
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    3 0
    وضعیت امروز ثابت کرد که مشکل هوا بنزین است و لاغیر!!! و اینکه میگن کیفیت بنزین خوبه دروغی بیش نیست!! امروز تا ساعت 10:30 آسمان تهران به طور عجیبی آبی و شفاف بود!! ولی ساعت 11:30 مجددن هوا کدر و ... بود!!! کارشناسان فرمایشی میگن مشکل آلودگی از گازوییل و کامیونهاست!!1 تو ساعت 10:30 تا 11:30 صبح که اون تعداد کامیون تو شهر نیست (حتی ساعت غیر مجاز کاریشونه) که بخواهد تو 1 ساعت این وضعیت رو ایجاد کنه!!!! خواهش میکنم مسوولین دست از دروغ بر دارن!!! و بگن که حتی این آلودگی هم ناشی از تحریم است!!!
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    5 0
    اون کسانی که مخالف مذاکره هستند! و میگن تحریم رو به جون میخریم و ... و به دلیل همین این آلودگی رو به مردم تجمیل کردن! اون دنیا (و این دنیا) باید جوابگوی آسیبهای جسمی و بیماریهایی که به مردم وارد کردن باشن!!!
  • دکتر حمیدرضا امامی IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    1 3
    علت اصلی آلودگی هوا چیست ؟ در اروپا و کانادا بخاطر گرانی گرمایش، دمای خانه‌ها بالاتر از بیست و دو درجه نیست ولی در ایران دمای اکثر شوفاژخانه‌ها شصت تا هفتاد درجه است. شاید باور کردنش سخت باشه ولی در اروپا و کانادا در طول بیست و چهارساعت فقط حدود شش ساعت سیستم حرارتی منزل یا محل کار روشن است ولی در ایران کل بیست چهارساعت. خیلی از شهرهای سرد دنیا به محض باز کردن پنجره سیستم حرارتی خانه اتوماتیک خاموش میشود ولی در ایران پنجره‌ها باز و شوفاژها روشن هستند. درهیچ شهر سرد توی دنیا در فصل سرما تو خونه آستین کوتاه و شلوارک نمیپوشن بجز ایران. اینهمه آلودگی علتش ماشین و بنزین و وارونگی هوای فصل سرما نیست. چون آلودگی هوا درخیلی از شهرهای کوچک که ترافیک و مصرف زیاد بنزین هم نیست وجود دارد. علت اینکه امسال از پارسال آلودگی بیشتر است هم شروع برف و سرمای امسال از آبان ماه و روشن کردن سیستمهای حرارتی یکی دوماه زودتر از سالهای قبل بود.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    2 0
    علی برکت الله