شما نظر دادید: حبس زیاد برای مجرمان آسیب‌زاست

میزان حداکثر و حداقل مجازات حبس مرتکبان جرائم حمل، نگهداری و مخفی کردن مواد مخدر و روانگردان برای اولین بار به نصف کاهش یافت.

به گزارش خبرآنلاین، چند روز پیش خبرآنلاین در همین رابطه از مخاطبان خود خواست تا نظر خود را در رابطه با حبس زدایی و کاهش جمعیت زندان‌ها اعلام کنند.

کاربرانی که با این موضوع موافق بودند، بیهوده بودن حبس زیاد برای مجرمان و آموزش‌های منفی بیشتر در زندان را دلیل موافقت خود اعلام کردند. مثلا کاربر «علی» نوشت: «هر چی بیشتر زندان باشند راه و روش جدیدتر فروش مواد رو از زندانی‌های دیگه یاد می‌گیرند . می‌توانید از روش‌های جایگزین مثل کار در فضای سبز و .. استفاده کنید.»، کاربر «ن» نوشت: «عالیه. هرچه بتونیم امار زندانیان رو به طرق مختلف کم کنیم چهره کشور ما زیباتر می‌شود. در مجامع بین المللی سر ما بالا است ودوست دارم در هر لحاظ از قانون بشری جلوتر باشیم وجایی برسیم یک زندانی هم برای ما زیاد باشه واین همه هزینه برای نگهداری زندانیان ودادگاه‌ها ودادگستری‌ها وقضات و... صرف پیشرفت کشور بشه.»، کاربر «سعید» نوشت: «ولی کار بیهوده‌ایه وقتی فرد خرده فروش میره تو و قاچاقچی بین المللی میاد بیرون اونوقت حبس ۲ سال ۵ سال ۱۰ سال بازدارنده که نیست؛ یکمم تشویق کننده‌ست. فرض می‌گیریم بنده خدا تو ۳۰ سالگیش میوفته زندون؛ از سن ۲۰ سالگی شم که خدمت سربازیش تموم شده و درواقع وارد جامعه شده، متاسفانه در اول جوونیش معتاد شده، در زندان هم براش ۱۰ سال زندون بریدن، بازم فرض بر اینکه عفو نخوره و تو ۴۰ سالگی بیاد بیرون و یعنی انرژی که براش باقی مونده مثلا ۱۰ سال دیگه ست و وقتی میبینه ۴۰ سال از زندگیش تباه شده و چیزی ازش نفهمیده سعی می‌کنه حداقل تو اون ۱۰ سال بتونه به برخی آرزوهاش برسه، از طرفی هم می‌بینه ۴۰ سال از عمرش گذشته و صفره صفره و با خودش میگه ۴۰ سال که اینجور گذشت این ۱۰، ۲۰ سال هم روش و در سن ۴۰ سالگی که نمی‌تونه بره بشینه سر کلاس‌های تقویتی کنکور.»

از طرف دیگر مخالفان با این موضوع دلایل دیگری از جمله کاهش قبح جرم و ناامن شدن جامعه را دلیل مخالفت خود دانستند. کاربر «جرم شناسی خوانده» نوشت: « با این وضعیتی که قوه مقننه درحال تلاش برای «کاهش میزان مجازات‌ها» و «إعمال مجازات‌های جایگزین حبس»است، بهتره کار رو یک سره کنند و زندان‌ها رو تعطیل یا تبدیل به بیمارستان اصلاح و بازپروری و درمان مجرمین کنند و خلاص! این که نشد راهکارِ مواجهه با مجرمین و جرایم! کاهش میزان مجازات موجب کاهش ارعاب انگیزی و بازدارندگی، و افزایش گستاخی و جرأت مجرمین بالقوه و بالفعل است؛ همین مسیر را چهل-پنجاه سال است که کشورهای غربی‌ مثل فرانسه رفته‌اند و طبق آمارهایشان سه‌چهارم زندانیان‌شان مرتکب «تکرار جرم» می‌شوند. حرف زیاد است، ولی خلاصه: «عدالت کیفری» در ایران درحال احتضار است؛ متأسفانه!»، کاربر دیگری هم نوشت: «چون نمایندگان به رای نیاز دارن و بخش اعظمی از قاچاقچیان و توزیع کنندگان و مصرف کنندگان از این قانون منتفع می‌شوند نمایندگان طرح خوبی برای جمع کردن رای مجرمان انجام دادند اما همین روش رو مجلس جلو بره به سلامتی الفاتحه برای مملکت وامنیت و ....»

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1336879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =