نتایج انتخابات آیووا چه شد؛ رقابت تنگاتنگ سندرز با بوته‌جج/عکس

فارس نوشت: طبق نتایج اعلام شده بعد از شمارش 97 درصد آرا انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در آیووا، اختلاف سندرز با بوته‌جج به یک دهم درصد رسیده است.

انتخابات دموکرات‌ها در آیووا|با اینکه شمارش آراء انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در ایالت «آیووا» همچنان ادامه دارد اما بر اساس نتایج رسمی منتشر شده از ۹۷ درصد آراء شمارش‌شده، «پیت بوته‌جج» و «برنی سندرز» با اختلاف بسیار کمی در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، بوته‌جج که پیشتر شهردار ساوث‌بِند بوده با ۴۲،۲۳۵ رأی و ۲۶،۲ درصد از کل آراء ایالت آیووا، در صدر نامزدهای دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا قرار دارد.

بر این اساس، سناتور «برنی سندرز» علی‌رغم داشتن آراء بیشتر به تعداد ۴۴،۷۵۳ اما با یک دهم درصد کمتر از بوته‌جج (۲۶،۱%) در رتبه دوم قرار دارد.

رتبه‌های بعدی نامزدهای دموکرات در انتخابات درون‌حزبی آیووا به سناتور «الیزابت وارن» با ۱۸،۲ درصد، «جو بایدن» با ۱۵،۸ درصد و سناتور «اِیمی کلوبوچار» با ۱۲،۲ درصد اختصاص دارد.

نکته‌ای که مورد توجه رسانه‌های آمریکایی و مخصوصا مخالفان حزب دموکرات قرار گرفته، عملکرد ضعیف بایدن است که معاونت رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را برعهده داشت.

دلیل جلو بودن یک‌دهم درصدی بوته‌جج از سندرز، میزان بیشتر سهم نامزد از آراء درون‌ایالتی (هر حوزه انتخابیه) به تعداد ۵۵۰ در برابر ۵۴۷ است.

از سال ۱۹۷۲ تاکنون، در ۱۲ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ۹ بار کسی کاندیدای اصلی حزب دموکرات بوده که رای نخست را در ایالت آیووا کسب کرده است و همین امر اهمیت ویژه‌ای به انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در این ایالت بخشیده است.

انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا آبان‌ماه سال آینده برگزار می‌شود و فرد منتخب دموکرات‌ها باید در برابر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی و نامزد جمهوری‌خواهان صف‌آرایی کند.

در «آیووا»، انتخابات با انداختن برگه رأی داخل صندوق انجام نمی‌شود؛ به جای آن رأی‌دهندگان در جلسات و مجمع‌هایی محلی که در سراسر ایالت برگزار می‌شود شرکت کرده و نظرشان را اعلام می‌کنند. نتایج این نشست‌ها به دفتر حزب در ایالت ارسال می‌شود و در آنجا تعداد «وکلای انتخاباتی» که از هر نامزد حمایت می‌کنند مشخص می‌شود.

فرآیند انتخابات درون‌حزبی که از روز سه‌شنبه با رأی‌گیری در ایالت آیووا آغاز شد، باید نهایتاً تا ژوئن ۲۰۲۰ در تمام ۵۰ ایالت آمریکا برگزار شود تا سرانجام در اواسط آن ماه در جلسه «مجمع ملی حزب دموکرات» نامزد این حزب برای رقابت با ترامپ انتخاب و معرفی شود.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1349652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =