از اولین بیانیه مهندس بازرگان و لغو حکومت نظامی توسط امام خمینی تا درگیری مردم با گارد طرفدار رژیم شاه /رویدادهای ۲۱ بهمن ۵۷

ایسنا نوشت: در روز ۲۱ بهمن ۱۳۵۷، نبردها به خیابان کشیده شده و درگیری بین نیروهای هوایی طرفدار انقلاب و گارد طرفدار رژیم به خیابان‌ها کشیده شده و تهران به صحنه جنگ شبیه شده است.

در پی شورش همافران و درجه داران نیروی هوایی در دوشان تپه و درگیری مسلحانه با افراد لشکر گارد سلطنتی که از شب گذشته آغاز شده گروه‌های زیادی به یاری همافران شتافتند. با گشودن اسلحه‌خانه‌های پادگان، سلاح‌های فراوانی به دست مردم افتاد. مردم به ساختن سنگرهای خیابانی پرداختند و پس از مدتی چند پاسگاه پلیس و کلانتری را تصرف کردند. فرماندار نظامی تهران، ساعت عبور و مرور را از ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر تا ۵ صبح اعلام کرد، اما مردم بی‌اعتنا به اخطار فرماندار نظامی به خیابان‌ها ریختند.

حدود ساعت ۹ صبح جسد سه سرباز گارد در خیابان‌های اطراف نیروی هوایی به چشم می‌خورد و نیروهای گاردی مجدداً یورش خود را به پادگان نیروی هوایی در خیابان دوم (شمال پادگان) آغاز کردند و صدای رگبار شدید مسلسل به گوش می‌رسد. کامیون‌های ارتشی در اطراف پادگان موضع گرفتند و پرسنل نیروی هوایی از بالای ساختمان‌های پادگان به رگبار نیروهای گارد پاسخ می‌دهد.

حدود ساعت ۱۲ ظهر هم دو تانک نیروی زمینی توسط افراد نیروی هوایی و مردم در خیابان دماوند به غنیمت گرفته شد. همچنین ده‌ها قبضه اسلحه سبک و دو تیربار سنگین مربوط به نیروی زمینی به تصرف نیروی هوایی و مردم در آمده است. افراد نیروی هوایی از مردم، روحانیون و سازمان‌های مختلف درخواست یاری دارند تا بتوانند در مقابل گارد طرفدار شاه مقاومت کنند.

امام خمینی به مردم گفت"فرمان جهاد صادر نشده، اما آماده دفاع باشند".

آیت‌الله طالقانی از نیروی هوایی و افراد گارد سلطنتی خواست به پادگان‌ها برگردند. 

بختیار گفت به هر قیمت ممکن از دولت دفاع خواهد کرد.

ارتش در آستانه پراکندگی قرار گرفت. 

چریک‌های فدایی خلق در دانشگاه تهران پایگاه ایجاد کردند. ۷ کلانتری خلع سلاح شد. در ۲۲ بیمارستان تهران، آمار ۱۷۵ کشته و ۶۴۴ مجروح اعلام شد. در سراسر کشور تظاهرات وسیعی به طرفداری از نیروهای انقلابی برپا شد. در ورامین هنگام تصرف شهربانی ده‌ها تن کشته و زخمی شدند. در دیگر شهرهای ایران طی تظاهرات گروه کثیری کشته و مجروح شدند.

مهندس بازرگان امروز در اولین اعلامیه خود منع عبور و مرور را توسط فرمانداری نظامی غیرقابل‌پذیرش خواند. در این اطلاعیه آمده بود "خبری که ساعت ۱۴ امروز در رادیو ایران دایر بر ممنوعیت عبور و مرور شهر تهران از ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر پخش شده توطئه علیه پیروزی انقلاب اسلامی مردم است و پذیرفتنی نیست.

امام خمینی هم امروز در یک اعلامیه حکومت‌نظامی را خدعه و خلاف شرع اعلام و تأکید کردند که مردم به مقررات منع عبور و مرور توجه نکنند. ایشان در این اعلامیه به مسئولان هشدارهای اخیر اخطار کردند که اگر جلوی تعدیات و وحشی‌گری‌ها گرفته نشود دستور جهاد مقدس خواهند داد. مردم هم با این فرمان امام(ره) حکومت نظامی را شکسته و به خیابان‌ها ریختند و با نظامیان که در حمایت از شاه به طرف آن‌ها شلیک می‌کردند درگیر شدند.

امروز مهندس بازرگان نخست‌وزیر منتخب امام در شرکت نفت اعلام کرد که اعتصاب شرکت نفت در زمینه صدور نفت به خارج به کلی خاتمه نیافته ولی کارکنان و کارگران شرکت نفت باید برای تأمین سوخت مورد مصرف داخلی از هیچ کوششی فروگذار نکنند تا هم رضایت مردم و رضای رهبر جنبش به دست آید و هم موجب امتنان دولت موقت شود. بازرگان همچنین عنوان کرد که با استقرار دولت موقت اعتصاب شرکت نفت پایان خواهد یافت. 

امروز همچنین در شهرهای مختلف هزاران نفر از مردم پشتیبانی خود را از دولت بازرگان اعلام کردند. گفته می‌شود تظاهرات در مشهد با حضور یک میلیون نفر برگزار شده است. مردم در شهرهای شوشتر، بندرعباس، سقز، کازرون، شاهرود، بندر گز، لاهیجان، زرقان، تبریز، مرودشت، ممسنی، کرمانشاه، ملایر، زنجان، بهبهان، نوشهر، مسجدسلیمان، تاکستان، زنجان، درود، خرم‌آباد، اردبیل، شهریار، اهر، کوهدشت و سیرجان به خیابان‌ها آمدند و حمایت خود را از انقلاب اسلامی و دولت منتخب امام اعلام کردند.

منبع:
*نجاتی، غلامرضا (۱۳۷۳): تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران از کودتا تا انقلاب، جلد دوم، موسسه خدمات فرهنگی رسا، تهران.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1350980

برچسب‌ها