تهیه‌کننده سینمای ایران معتقد است تعیین رقم 80 میلیارد تومان برای بودجه سینما چندان بالا نیست و امکان تحولات زیرساختی را فراهم نمی‌کند.

محسن علی‌اکبری در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین،‌ درباره بودجه سینما در سال 90 که در قالب لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شده،‌ اظهار داشت: «ما در سینمای کشور با مشکلات زیرساختی روبرو هستیم و این مشکلات زیرساختی به سالن سینما، تجهیزات فیلمبرداری و نوری و امکانات لابراتواری برمی‌گردد. در سینمای ایران فقط دو لابراتوار فعال بدیع و فیلمساز وجود دارد که در جریان برگزاری جشنواره فیلم فجر با ترافیک فیلم‌ها مواجه می‌شوند. این یکی از کاستی‌های جدی سینمای ایران است که باید برطرف شود.»

او ادامه داد: «مشکل سالن سینما نیز از سال‌های دور با سینمای ما همراه بوده و هنوز به صورت کامل برطرف نشده است. با بودجه 80 میلیاردی که به سینما اختصاص پیدا کرده اگر قرار باشد سالن ساخته شود با احتساب هزینه پنج میلیاردی برای ساخت هر سالن می‌توانیم 15 تا 20 سینما بسازیم و این با 400 سالن که استاندارد مورد نیاز ما است تفاوت عمده‌ای دارد.»

علی‌اکبری گفت: «با توجه به این نکات اگر قرار باشد بودجه تعیین شده برای سینمای ایران به کارهای زیرساختی اختصاص پیدا کند علاوه براینکه همه خواسته‌های مورد نظر فراهم نمی‌شود، بودجه‌ای نیز برای سایر امور باقی نمی‌ماند، بنابراین باید از انجام دادن کارهای زیرساختی صرف‌نظر کرد.»

این تهیه‌کننده گفت: «بعد دومی که بودجه می‌تواند در مورد آن هزینه شود، تولید است. آثار با کیفیتی همانند «ملک سلیمان»‌ و یا «راه آبی ابریشم»‌ هر کدام با بودجه زیادی ساخته شده‌اند که اگر قرار باشد تولیدات سینمای ایران مانند این آثار استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنند برای ساخت 20 فیلم باید 50 میلیارد تومان هزینه شود و باقی فیلم‌ها با بودجه باقی‌مانده ساخته شوند.»

او در مقایسه میان بودجه سال 89 سینما با سال 90 گفت: «سال 89 بودجه سینما 50 میلیارد تومان بوده و در سال 90 به 80 میلیارد تومان رسیده است. با اینکه افزایش در این زمینه دیده می‌شود، اما این افزایش در حدی است که سینمای ایران بتواند مسیر عادی خود را ادامه دهد.»

علی‌اکبری در مورد تاثیر حذف یارانه‌ها بر سینما گفت: «طبیعی است در روند هدف‌مند کردن یارانه‌ها هزینه‌ها افزایش پیدا کند و فیلم‌هایی که با هزینه 500 میلیونی تولید می‌شدند حالا به بودجه یک میلیاردی نیاز داشته باشند. در این شرایط صد‌ در صد تورم خواهیم داشت و باید با آمادگی نسبت به این مسئله برنامه‌ریزی شود. این افزایش هزینه‌ها از دستمزد‌ها تا مبالغی که به صورت طبیعی برای کارها مصرف می‌شد،‌ قابل مشاهده خواهد بود.»

او ادامه داد: «با در نظر گرفتن این شرایط باید بدانیم این افزایش بودجه‌ها به سینما کمک چندانی نمی‌کند. سینمای ایران امروز هنوز یک پلاتو ندارد که برای ساخت فیلم‌‌ها مجبور نشویم همه چیز را از سر بسازیم. ما نیازی جدی به یک شهرک سینمایی داریم که هزینه ساخت آن 400 میلیارد تومان است و این‌ها در مقایسه با بودجه‌ای که برای سینمای ایران تعیین شده قابل مقایسه نیست.»

تهیه‌کننده «کتاب قانون» گفت: «از یک سو اعضای کمیسیون فرهنگی خواستار تولید فیلم‌‌های فاخر در سینمای ایران هستند و از سوی دیگر ما با بودجه‌هایی اینچنینی روبرو هستیم. از اعضای کمیسیون می‌خواهم با درک اینکه چنین بودجه‌ای برای سینمای ایران چندان بالا نیست با تعمق بیشتری به کمک سینمای ایران بیایند.»

علی‌اکبری در مورد بودجه ساخت فیلم‌های فاخر که ردیفی مجزا دارد، گفت: «سال 1389 رقم بودجه ساخت فیلم‌های فاخر 20 میلیارد تومان بود که برای تولید آثاری چون «راه آبی ابریشم»، «33 روز»، «گلوگاه شیطان» و «دیدگاه» صرف شد. به طور کلی فیلم‌های مرتبط با دفاع مقدس، انقلاب،‌ دینی و تاریخ ایران شامل کارهایی می‌شوند که از بودجه آثار فاخر بهرمند می‌شوند.»

او با اشاره به رقم بودجه فیلم‌‌های فاخر در سال 90 گفت: «امسال بودجه فیلم‌‌های فاخر به 25 میلیارد تومان رسیده و از الان 10 پروژه در بنیاد سینمایی فارابی برای تولید در قالب آثار فاخر مورد تایید قرار گرفته‌اند که فیلم‌های مربوط به حافظ و کوروش کبیر از آن جمله‌اند.»

علی‌اکبری با اعلام این مسئله که بودجه سینما در سال جاری به صورت کامل پرداخت نشده است،‌ گفت: «دولت در زمینه پرداخت‌ها مشکل داشت و دلیل آن هم به پرداخت یارانه‌ها بازمی‌گردد که کاری هزینه‌بر است. امیدواریم در سال آینده وضعیت پرداخت‌‌ها بهبود پیدا کند.

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =