انتقادات دو کاندیدای زن شورای ائتلاف از مجلس/ نمایندگان مخالف وزیر با گرفتن پول به عنوان موافق حرف می‌زنند/ برخی نمایندگان در صحن علنی به خواب می‌روند

مهر نوشت: زهره الهیان و فاطمه رهبر، از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی، از شاخص‌ترین کار خود در دوران نمایندگی گفتند.

فاطمه رهبر و زهره الهیان، نامزدهای لیست انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند که در نشست خبری به نکاتی پیرامون مبارزه با فساد، ورود نمایندگان شورای ائتلاف به مجلس و ... پرداختند که در ادامه بخشی از آن را می خوانید.

در حال حاضر یکی از چالش‌های مهم کشور بحث مبارزه با فساد است. اگر چنانچه به عنوان نماینده منتخب مردم وارد مجلس شدید، پیرامون بحث نظارت مجلس بر سایر قوا و نظارت مجلس بر خود نمایندگان چه برنامه‌ای دارید؟ با توجه به اینکه حدود یک چهارم نمایندگان فعلی مجلس برای شرکت در انتخابات رد صلاحیت شده اند چه ایده مشخصی برای جلوگیری از این روند دارید؟

الهیان: رهبر انقلاب در فرمایشات اخیرشان درباره این موضوع تذکر داده اند که نمایندگان باید شعار و عملشان یکی باشد. فردی که می‌خواهد نماینده مردم باشد باید از مردم باشد، پاکدست باشد و آلوده به مفاسد اخلاقی و اقتصادی نباشد. اگر افراد پاکدست، انقلابی و کارآمد نباشند معلوم نیست که مجلس بتواند جایگاه اصلی خود را به دست آورد یا خیر.

 نمایندگانی داشتیم که یک ماه در مجلس حاضر نبودند. برخی از نمایندگان آنطور که در برخی از رسانه‌ها مشهود است حتی در صحن علنی مجلس به خواب می‌روند و نمایندگانی هستند که آلوده به مفاسد اخلاقی و اقتصادی شده اند. نامزدهایی هستند که در ایام تبلیغات، میلیاردها تومان خرج می‌کنند و غذاهای آنچنانی برای هواداران خود سرو می‌کنند و برای جلب رأی مردم کارت هدیه توزیع می‌کنند. معلوم است چنین نمایندگانی که پول‌های کثیف را وارد مجلس می‌کنند نمی‌توانند باری از مشکلات مردم بردارند و موانع را برطرف کنند. 

مخالفان وزیر، با گرفتن پول به عنوان موافق در مجلس حرف می زنند

رهبر: خیراً بحث شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد که در صورت تحقق، می‌تواند اثرات خوبی در بحث نظارتی مجلس داشته باشند. همیشه برای بنده جای تعجب دارد نماینده‌ای که رأی ممتنع می‌دهد، هدفش از این نوع رأی دادن چیست؟! مگر می‌شود در مجلس درباره موضوعی چندین ساعت گفتگو شود و نماینده‌ای در نهایت نظر ممتنع دهد؟ مردم باید بدانند که نمایندگانشان در مجلس چه می‌کنند.

بنده معتقدم که اگر شفافیت آرا اتفاق بیفتد، دیگر شاهد رانت و لابی‌های برخی از نمایندگان نخواهیم بود چرا که بعضاً می‌بینیم برخی از نمایندگان طرح استیضاح و سوالی را از روی عمد امضا می‌کنند تا بتوانند رانت و لابی کنند و از وزرا مطالباتی داشته باشند. حتی برخی از این نمایندگان در ابتدا به عنوان مخالف وزیری طرح استیضاح و سوال وی را امضا می‌کنند، اما بعد پول می‌گیرند و به عنوان موافق آن وزیر در صحن علنی صحبت می‌کنند.

اصلاح طلبان فرافکنی می کنند

در صورت ورود نمایندگان شورای ائتلاف به مجلس، نحوه تعامل این نمایندگان با شورای چگونه خواهد بود؟ آیا این این مجموعه یک مجموعه صرفاً انتخاباتی است یا حمایت‌ها ادامه خواهد داشت؟

رهبر: کشور ما حزبی نیست و افراد یا به صورت مستقل و یا با حمایت گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی در انتخابات حضور می‌یابند. تاکنون نمایندگان به هیچ جا پاسخگو نبوده‌اند و احزابی هم که آن‌ها را معرفی می‌کردند، پاسخگوی عملکرد آنان نیستند. برای مثال با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان، لیست امید را به مردم معرفی کردند، الان باید پاسخگوی عملکرد ضعیف آنان باشند اما هیچ یک از احزاب جریان اصلاحات پاسخگو نیستند و حتی فرافکنی می‌کنند و می‌گویند که روحانی هم از ما نیست.‌

یکی از نکات مثبت شورای ائتلاف این است که برنامه‌هایی برای نظارت بر عملکرد نامزدهای خود خواهد داشت و قرار است از طریق شورای ائتلاف، ارتباطی بین مردم و نمایندگان برقرار شود. این دولت، متأسفانه تعهداتی در عرصه بین‌المللی داده است که حتماً باید در مجلس بعدی پیگیری شود و با نظارت قوی باید مانع اجرای این تعهدات چون سند ۲۰۳۰ شد.

الهیان: اتفاقی که در این دوره افتاده است، شورای ائتلاف در کنار مسائل سیاسی، یک بازوی پژوهشی در کنار خودداشته است. جمعی از متخصصین در حوزه آینده پژوهی، روان شناسی، مدیریت استراتژیک و … دائماً رصد می‌کردند و تحولات جامعه را در قالب نظرسنجی‌ها بررسی می‌کردند و براساس این نظرسنجی‌ها، به شورا پیشنهاد می‌دادند.

برای اولین بار نمایندگان سازمان‌های غیردولتی وارد مجلس شدند

شاخص‌ترین کاری که در دوران نمایندگی خود انجام دادید، چه بود؟

رهبر: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در زمان خانم ملاوردی با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند و مدعی بودند که این تفاهم‌نامه نباید به تصویب مجلس می‌رسید اما ما ثابت کردیم که چون برای جمهوری اسلامی تعهد ایجاد کرده است، باید به تصویب مجلس برسد. بر اساس مفاد آن تفاهم‌نامه، اطلاعات زنان سرپرست خانوار ما باید به جمعیت سازمان ملل فروخته می‌شد و آنان می‌توانستند به همه اسناد و مدارک محرمانه کشور در حوزه زنان سرپرست خانوار دسترسی داشته باشند.

الهیان: ما در بدو ورود به مجلس هشتم با سمن‌ها و انجمن‌های علمی در سراسر کشور ارتباط برقرار کردیم. اولین بار بود که نمایندگان سازمان‌های غیر دولتی وارد مجلس شدند و مورد مشورت نمایندگان مجلس قرار گرفتند.

در طول چهار سال این ارتباط برقرار بود و در انتهای مجلس یک تفاهمنامه ای با معاونت قوانین مجلس امضا کردیم که طی این تفاهمنامه کمیسیون‌های تخصصی مجلس موظف می‌شدند که انجمن علمی تخصصی یا سمن‌های تخصصی مرتبط با طرح یا لایحه‌ای که در دستور کار دارند را حتماً دعوت کنند و مشورت داشته باشند. اگر این طرح استمرار پیدا کند و بتوانیم آن را در مجلس آینده پیگیری کنیم مجلس را از طرخ های غیر علمی و غیر کارشناسی مصون می‌کند.

خادمی: نگاه دولت‌های اصلاح‌طلب به زنان سیاست‌زده است

هم‌چنین عاطفه خادمی عضو لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات مجلس یازدهم، در نشست خبری طی سخنانی گفت: برای اینکه مجلس یازدهم منشأ تغییر و تحولی در کشور باشد سه مولفه وجود دارد که این سه مولفه، بیانیه گام دوم، مکتب سپهبد شهید سلیمانی و خیزش معطوف به جوانان است.

به نوشته تسنیم، وی با بیان اینکه حرف جریان انقلاب در حوزه‌های مختلف روشن است، ادامه داد: در عرصه اقتصاد باور جریان انقلاب به اقتصاد مقاومتی است که در مجلس یازدهم قطعا نیروهای انقلاب به دنبال این موضوع خواهند بود.

عضو لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات مجلس یازدهم  با تأکید براینکه استراتژی ما در سیاست عزت و اقتدار است، عنوان کرد: در فرهنگ نیز تکیه جریان انقلاب بر ارزش‌های ایرانی- اسلامی است و درباره زنان نیز اصل بر کرامت و منزلت آنان است.

خادمی اضافه کرد: درباره مسئله خانواده نیز جریان انقلاب معتقد به تعالی خانواده است و ما در مجلس یازدهم اگر ورود کنیم هرآنچه لازم باشد را فعال خواهیم کرد. باید نهاد متولی که ساختارمند باشد برای بحث زنان طراحی شود.

وی با تأکید براینکه ما منتقد تبدیل شدن فضای زنان و خانواده به حیات خلوت سیاسی دولت‌ها هستیم، اظهار داشت: دولت‌ها به ویژه اصلاح طلبان مواجهه‌شان با خانواده سیاست زده است دولت‌ها عرصه زنان را به غرض ورزی سیاسی خود تبدیل کرده اند.

عضو لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با تأکید براینکه ما معتقد به پایان حاشیه نشینی زنان هستیم، گفت: همه جامعه زنان باید دارای کرامت و منزلت باشند و برای همین کار پیش بینی کرده‌ایم اگر به مجلس یازدهم ورود کردیم کمیسیون زنان و خانواده تشکیل شود. تقلیل شأنیت زنان به یک فراکسیون شایسته زنان ایران زمین نیست.

خادمی با بیان اینکه زنان خانوار از اولویت‌های اصلی ما در مجلس یازدهم خواهد بود ادامه داد: زنان خانوار قشر محرومی هستند که از سوی نهادها با بی مهری مواجه شده اند.

وی با تأکید براینکه زنان سرپرست خانوار و زنان شاغل از اولویت‌های برنامه ما برای مجلس آینده است، اظهار داشت: در گفتمان انقلاب اسلامی آمده است که زنان باید فعالیت اجتماعی داشته باشند و در این مسیر هر اقدامی که لازم باشد انجام خواهیم داد.

انتقاد یک کاندیدای شورای ائتلاف از سیاست افزایش قیمت بنزین

فاطمه قاسم‌پور عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز در نشست خبری اظهار داشت: در حوزه زنان نیازمند بازبینی و اصلاح قوانین هستیم، باید گفتمان رایج شناخت مسئله و حل موضوع در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

بنا بر گزارش تسنیم، وی افزود: یکی از مسائل حوزه زنان و خانواده، شناخت مسائل زنان و خانواده است، دولت‌ها و مجلس‌ها برخی از مسائل را در این حوزه در اولویت قرار می‌دهند و برخی را نیز فراموش می‌کنند، اما شناخت نظام زنان و خانواده مسائل دقیق را در این حوزه برای ما روشن می‌کند.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با تأکید بر اینکه باید در حوزه زنان و خانواده مسئله‌شناسی صورت گیرد، افزود: باید پنل‌های تخصصی در زمینه مسائل زنان و خانواده تهیه و اجرا شود تا اولویت‌ها در این حوزه شناسایی شده و قانون‌گذاری صحیح در این زمینه صورت گیرد.

قاسم‌پور اضافه کرد: باید در حوزه زنان و خانواده قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری مشارکتی باشد تا شناخت دقیق از ذی‌نفعان قانون نداشته باشیم قوانین ضمانت اجرایی نخواهد داشت.

وی همچنین یکی دیگر از موضوعات مورد توجه در حوزه زنان و خانواده را انباشت قوانین و مقررات در این حوزه دانست و گفت: ما در حوزه زنان و خانواده نیازمند اصلاح قوانین هستیم، بسیاری از قوانین باید با توجه به مسائل روزِ زنان اصلاح شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس تأکید کرد: اگر مسئله ازدواج را در اولویت قرار دهیم، مسائل اقتصادی نیز به دنبال آن رونق می‌گیرد. معتقدم از طریق حل مسئله ازدواج خدماتی که در قبال‌ آن از قبیل لوازم خانگی، مسکن و بازارهای دیگر نیز رونق می‌گیرد، با افزایش بهره‌وری روبرو خواهد شد.

قاسم‌پور، یکی دیگر از موضوعات مورد توجه در مسئله زنان و خانواده را اصلاح گفتمان حاکم بر ارائه راهبردها دانست و گفت: یکی از مسائل مورد توجه این است که در حوزه زنان و خانواده تعامل خوبی بین زنان برای حل مسائل‌شان صورت نمی‌گیرد، اشتغال خانواده‌محور باید مدنظر قرار گیرد.

وی با انتقاد از سیاست افزایش قیمت بنزین و ارائه کمک‌معیشت به خانواده‌ها، اظهار داشت: یکی از ایرادات جدی به این سیاست این است که سیاست کلی خانواده و جمعیت را مورد توجه قرار نداده، به طوری که یارانه‌ کمک‌معیشت نهایتاً برای سه فرزند خانواده است که در مجلس انشاء‌الله پیگیر اصلاح آن خواهیم بود.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب همچنین پیگیری و اصلاح قانون جامع حمایت از زنان سرپرست خانوار را یکی از برنامه‌هایش در مجلس یازدهم دانست و گفت: آمار زنان سرپرست خانوار از سال ۹۰ که، ۲.۵ میلیون نفر بوده در سال جاری، به ۳.۵ میلیون نفر افزایش یافته که طبق قانون این رقم می‌بایست هر سال کاهش پیدا می‌کرد، اما متأسفانه اینطور نشده است؛ معتقدم تنها راه‌حل مسئله زنان سرپرست خانوار پیگیری قانون جامع زنان سرپرست خانوار است.

قاسم‌پور به تمهیدات قانونی برای تشکیل صندوق ذخیره ازدواج اشاره کرد و گفت: متأسفانه تشکیل این صندوق نیز از سوی دولت‌ها و مجلس‌ها پیگیری نشده است، در مجلس یازدهم این قانون را پیگیری خواهیم کرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس در پایان ضمن استقبال از شفافیت آراء نمایندگان، خاطرنشان کرد: معتقدم شفافیت آراء حق مردم است و مردم باید بدانند که نماینده‌شان نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی چه دیدگاهی دارد. شفافیت آراء و نظارت بر رفتار نمایندگان حق مردم است و بنده آمادگی دارم که کاملاً در این فضا گام بردارم.

۲۱۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1353273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =