حدود 50 سازمان مردم نهاد در حوزه زنان به مناسبت روز 8 مارس روز جهانی زن بیانه ای صادر کردند در این بیانیه آمده است :

در آستانه روز 8 مارس قرار داریم. روز جهانی زن اگر چه در اعتراض و مقابله با ستم و ظلم بر زنان در کشورهای غربی آغاز شده اما از آنجا که بر  بستر مدرنیته روییده و از سرچشمه سکولاریسم، اومانیسم و فردگرایی سیراب شده و نسبت خود را با دین قطع کرده به جای آنکه زنان و به تبع آن جامعه انسانی را از بند باورها و قوانین غلط برهاند آنها را گرفتار مصائب تازه­ای کرده است.

بر همین اساس، ما جمعی از فعالان حوزه زنان و اعضای سازمان­های مردم نهاد امضاء کننده این بیانیه، اعلام می‌نماییم؛

  • 1- جوامع غربی با داشتن تفکرات فمنیستی و قوانین به اصطلاح برابر به جهت بی‌توجهی به ارزش‌های اخلاقی و انسانی در حال حاضر با رشد قابل توجه آمار بالای نرخ طلاق، تضعیف نهاد خانواده، خانواده‌های تک­والد، سقط جنین در دختران نوجوان، خشونت علیه زنان در خانواده و فقر زنانه روبرو می­باشند.
  • 2- زنان این سرزمین، دین اسلام و آموزه‌های آن را محترم و برخود واجب دانسته و هرگونه جریان ضددین با هر عنوان و پوششی را طرد می‌نمایند.
  • 3- رویکرد سیاسی، حزبی، ضد دینی و بعضا مردستیزانه و افراطی برخی از عناصر فعال در حوزه زنان باعث بدنام شدن کلیه اقدامات و فعالیت‌ها در دفاع از حقوق زنان شده و هر گونه جریان به حقی نیز در این راستا با دیده تردید نگریسته می‌شود لذا از کلیه فعالان حوزه زنان درخواست می­گردد به مرزبندی‌های سیاسی و مدنی پایبند بوده و از سیاسی نمودن مطالبات به حق زنان جداً پرهیز نمایند.
  • 4- طرح مطالبات انحرافی مانند حق مالکیت تن و آزادی پوشش در مقابل مطالبات و مشکلات واقعی زنان توسط برخی از عناصر و گروه‌های به ظاهر مدافع حقوق زنان نوعی خیانت در حق جامعه زنان ایران محسوب می‌شود.
  • 5- حوزه­های علمیه را می­توان مهم­ترین مرجع در موضوع زنان دانست چرا که هر اطلاع یا نوآوری در حوزه مسائل نظری یا عملی و فقهی مباحث زنان تنها درون حوزه­های علمیه و تحت نظر علمای شیعه است که مشروعیت می‌یابد. لیکن متاسفانه در حوزه­های علمیه تکاپوی کافی در حوزه مباحث زنان دیده نمی­شود و رهبری دفاع از حقوق زنان -با رویکرد فمینیستی- به دست جریان روشنفکری قرار گرفته است. در دانشگاه‌های کشور نیز به جز تکرار اندیشه‌های آکادمیک فمینیستی یا حداکثر نقدی بر آنها حرفی تازه برای گفتن وجود ندارد.
  • 6- متاسفانه سال‌هاست ترویج آموزه‌های فمنیستی در لایه‌های آشکار و پنهان برنامه‌ها، مباحث کارشناسی، فیلم‌ها و سریال­ها از طریق رسانه­های جمعی عرضه می­شود. زنانی که موفق­اند چون در نقش­های مردانه موفق ظاهر شده‌اند، خانواده­های ایده­آلی که مردان غیرمقتدر و زنان مدیر دارند و زنان تیره بختی که زندگی‌شان را به مادری و شوهرداری گذرانده‌اند، نمونه‌هایی از این ارزش‌گذاری‌های رسانه‌ای هستند.

 

در خاتمه لازم به ذکر است اگر چه انتقادات و اعتراضات جدی به جریانات فمنیستی در کشور وجود دارد اما این امر به معنای انکار مطالبات و مشکلات زنان در کشور نیست. مشکلاتی که ما نیز به عنوان جمعی از فعالان حوزه زنان و نمایندگان سازمان های مردم نهاد، مسئولیت تلاش برای رفع آن را بر عهده داریم عبارتند از: کاهش زمینه‌های خشونت علیه زنان در خانواده و جامعه؛ اصلاح نگرش‌ها نسبت به جایگاه خانوادگی و اجتماعی زن و اصلاح باورهای عامیانه و تحقیر آمیز؛ تبیین الگوی مطلوب زن مسلمان در عرصه‌های فردی و اجتماعی؛ افزایش امنیت زنان در محیط کار و محیط اجتماعی به منظور کاهش آسیب‌پذیری و افزایش کارآمدی اجتماعی زنان. آشنا کردن مردان با جایگاه و مسئولیت‌های پدری و همسری؛ افزایش توانمندی زنان برای مسئولیت‌های اجتماعی و خانوادگی، حل معضلات قضایی و مشکلات مربوط به آیین دادرسی مرتبط با زنان؛ ارتقاء وضعیت بهداشتی زنان به ویژه در موقعیت‌های خاص از جمله بارداری و زایمان، حمایت‌های مالی از زنان بدسرپرست و فاقد سرپرست؛ حمایت از زنان سالمند؛ تسهیل شرایط ازدواج با توجه به بالا رفتن سن ازدواج دختران و افزایش میزان تجرد قطعی؛ اصلاح نظام آموزش و پرورش در جهت آموزش نقش‌های جنسیتی برای تحکیم خانواده؛ اصلاح ساختارهای اقتصادی و اجتماعی در جهت تحکیم خانواده.

 42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ادم IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    خداوند شر همه بد اندیشان را از سر ما کم کندانشالله