ابزاری بیش از تعرفه برای کنترل واردات خودرو

طبق ماده 4 قانون ارتقا کیفی تولید خودرو مصوبه 26/2/89، دولت موظف است تعرفه واردات خودرو و کلیه اقلامی که تولیدات داخلی آنها پاسخگوی نیاز داخلی است یا واردات آنها به تولیدات و اشتغال داخلی آسیب می‌رساند و همچنین تعرفه واردات اقلام غیر ضروری و کالاهای تشریفاتی را به گونه‌ای تعیین نماید که تولیدات و اشتغال داخلی آسیب نبیند و از خروج ارز از کشور جلوگیری شود.

تصویب این قانون به اسفند سال پیش بازمی‌گردد که نمایندگان تعرفه واردات خودرو را از 90 به 70 درصد رساندند. موضوع با لابی و مذاکره به امسال کشید و کمیسیون صنایع با بهانه قانون ارتقای کیفیت توانست نمایندگان را مجاب به حذف تعرفه 70 درصدی و بازگشت آن به 90 درصد کند.

بر اساس قانون جدید امسال دولت نیازی ندیده در متن بودجه سال 1390، رقم دقیق درآمدهایش بابت مالیات واردات خودرو را درج کند. مجلس نیز یعنی در واقع کمیسیون صنایع نیز با تکیه بر همین قانونی که خود پیشنهاد داده، لزومی نمی‌بیند دولت رقم دقیق تعرفه واردات و درآمدهایش را در بودجه آورد یعنی در واقع طبق این قانون دست دولت برای کنترل بازار وارداتی‌ها کاملا باز گذاشته شده و وزارت صنایع می‌تواند در هر برهه‌ای بر اساس نیاز تصمیم بگیرد. بر این اساس تعرفه مصوب مجلس هر رقمی باشد، دولت ابزار کنترلی دیگری دارد و می‌تواند محدودیت‌هایی بگذارد!

در تازه‌ترین اتفاقات در مورد تعرفه واردات خودرو رئیس کمیسیون صنایع تعرفه را «به نظر» مشابه سال‌های گذشته خوانده و از «مدیریت» بر واردات خودرو همانند سال‌های پیش خبر داد.  یک عضو دیگر کمیسیون صنایع نیز معتقد است «بر اساس مصوبات سال جاری مجلس شورای اسلامی تعرفه خودرو نیازی به درج در برنامه بودجه سالیانه نداشته و اختیار عمل در خصوص تعرفه واردات خودرو به کمیسیون ماده یک سپرده شده است.» حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه تصمیم گیری تعرفه واردات خودرو طبق آیین نامه ارتقاء کیفیت خودروهای تولید داخل به دولت واگذار شده می‌گوید: دولت مجاز است در صورت نیاز و بررسی شرایط در مورد کاستن یا افزایش تعرفه تصمیم گیری کند. با این حساب طبق قانون ارتقای کیفیت برای واردات، ابزار کنترلی دیگری به جز تعرفه نیز وجود دارد که همان نظر دولت است.  

همین آن‌قدر عجیب است که توضیح دیگری نیاز نباشد اما می‌ماند یک ابهام و آن اینکه طبق همان قانون ارتقای کیفی خودرو، ماده4 تبصره2، وزارت صنایع و معادن مکلف است گزارش اجرا این قانون را هر سه ماه یک بار به کمیسیونهای صنایع و معادن و اقتصادی مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید که تا امروز خبری از آن نیست.

/32

کد خبر 135921

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرحسین IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    اشتغال زایی آن نیست که جلوی واردات گرفته شود ، بلکه رقابت با آنهاست ، ای کاش می فهمیدند
  • بدون نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    تعرفه واردات تخم مرغ الان صفر شده و محصولات كشاورزي هم صفره با اين كه ما بهترين محصولات به خاطر نوع اب وهواو... توليد مي كنيم ولي وارداتش طبق اين ماده قانوني ضرري به اشتغال و توليد داخل نمي زند در صورتي كه محصولات كشاورزي با بهترين كيفيت تعرفه صفر ولي توليدات خودر با بدترين كيفيت تعرفه 110 درصد؟؟!!!بحث چيزه ديگه ايست سوده و منفعت طلبيه فقط خودرساز ادمه كشاورزا و... ديگه به حساب نمي ايند؟!!
  • بدون نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    تعرفه مگه ابزار كنترلي نيست پس اين ماده قانوني براي چيست؟؟تناقض! با اين بسته شدن واردات در امسال قيمت ها افزايش چشمگيري يافت اين نضارت ها فقط بر عدم ارزونيه والا گروني مطلوبه نظر اقايونه؟تازه كساني كه توانايي پرداخت اين تعرفه ها را دارند خود خدماتي به عموم عرضه مي كنند اگر مي گويند براي اين قشز فرقي نمي كند درسته چون اينهام رو ان خدمتي كه عرضه مي كنند افزايش قيمت مي دهند بازهم دودش ميره تو چشمه مردم معمولي!
  • بدون نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    اخه مثل اين مومونه كسي بگه ماست من ترشه؟!!معلومه ديگه وزارت صنايع صاحب خودروسازي ميگه بهترين اينها عالين و موسسه استاندارد كه اول سال كلي شلوغش كرد بر استاندارد ها اينها وتوقف توليد چندين محصول چي شد!؟هيچي فقط سرگرمي و دل خوش كردن مردم الان با كيسه هوا برادر اين ها ديگه رنگي براي ملت نداره و اينكه مردم هيچ اميدي به وزارت صنايع ندارند مجلس نتونه يا نخواد ديگه اميدي به كسي ديگه نيست خودروساز و كميسيون ماده 1 همون خودرسازان ديگه
  • بدون نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    دولتي كه به دنبال ازاد سازيه قيمت بازار خودرهم جز اولين تريت اولويت ها براي ازاد سازي قيمتي و حذف تعرفه است نه فقط بنزين نه فقط نان.وقتي ما داريم به قيمت جهاني بنزين مي زنيم و مي خواهند ماليت علاوه بر اين قيمتها بر بنزيني بگيرند كه خود ما توليد كننده نفت هستيم در اروپا اگر هم ماليات مي گيرند چون وارد كننده هستند!!
  • بدون نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    اين همه وعده ديگه حال بهم زن شده بالا نگه داشتن تعرفه به خاطر پيشرفت نيست به خاطر اينه كه خودروهاي توليد داخل نه از نظر كيفي ونه ازنظر امنيت قابل قياس با خودروهاي وارداتي نيستند قانون ارتقاي كيفي پژو 405 و پرايد؟وزارت صنايع جك ميگه؟ گوش مردم ازاين حرفا پره اين همه مردم رو نپيچونين اخه پرايد قوطي حلبي روغن ورامين چيه تا ارتقاي كيفيش چي باشه هميشه هم ته جدول ارزيابي كيفيت واقع شده
  • بدون نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    واگذار مسئولين سايپا و ايران خودرو و وزارت صنايع و معادن به خدا كه اين همه دروغ ميگن به مردم وبا جان و مال مردم بازي ميكنن مردم بيچاره كه دستشون به جايي بند نيست و اينا هم مردم رو به بازي گرفتن
  • مسعود اصفهان IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    تعرفه واردات خودرو به كره 15% است بازاردنياراهم گرفته اند مشكل ما جاي ديگريست..؟
  • بدون نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    پرايد 131 جديد رو سايپا داره عرضه ميكنه با قابليت نصب ايربگ واي بي اس و صندلي جديد مثل اين كه به بچه ابنبات بدي واقعا مديران صنايع خودرو سازي خجالت نمي كشن؟تورو خدا ديگه از توليد پرايد دست بردارين يه ماشين بروز توليد كنيد سودجويي بسته به فكر مردم هم باشيد
  • بدون نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    تعرفه مگه ابزار كنترلي نيست پس اين ماده قانوني براي چيست؟؟تناقض! با اين بسته شدن واردات در امسال قيمت ها افزايش چشمگيري يافت اين نضارت ها فقط بر عدم ارزونيه والا گروني مطلوبه نظر اقايونه؟تازه كساني كه توانايي پرداخت اين تعرفه ها را دارند خود خدماتي به عموم عرضه مي كنند اگر مي گويند براي اين قشز فرقي نمي كند درسته چون اينهام رو ان خدمتي كه عرضه مي كنند افزايش قيمت مي دهند بازهم دودش ميره تو چشمه مردم معمولي!
  • a IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    مگه ایران خودرو هم تولید میکنه! به اینها میگین ماشین ؟
  • بدون نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    كيفيت فقط كيسه هوا نيست دوام و عدم خرابي است ماشين بدون صرو صداي اضافي راحتي و... استفاده ازمواد درجه يك
  • خودرو وارداتي IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    اگر جرات داريد تعرفه 10 الي 20 درصد كنيد روستايي هم ديگه نگاه به پرايد نميكه.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    ميگم خودروسازي در اختياره وزارت صنايعه موسسه استاندارد درست وزارت صنايعه واردات دست وزارت صنايع وابسته به خودروسازيه حالام دستشون بازه وارداتم بستن ديگه راحت تعرفه هم ديگه انها تعيين كنن واي به حال ملت بدبخت با اين مسئولين كه مصرف كننده رو رها كرده و ناديده مي گيرند تحت لابي و نفوذ خودرسازان متاسفيم و ناميد
  • بدون نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    دولت امريكا وقتي كه گير كردن پدال گاز تويوتا باعث مرگ يه خانواده شد مديرعامل تويوتا رو به سلابه كشيد ومدير عامل جلوي همه از امريكي ها معذرت خواست وتمام ماشيناشو فراخوان كرد تو ايران پژو مردم رازنده زنده كباب كرد ايران خودرو بذور با هزارتا منت پژو رو فراخوان كرد اون وقت دولت ايران ازمحصولات اشغال داخلي با تعرفه حمايت ميكنه اونا جون مردمشون چقدر باارزشه براشون دولت ايران رو ببين
  • بدون نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    در ترکیه تعرفه واردات خودرو از اروپا صفر است.در هند هم به یکباره از 110 به 50 درصد رسید.جنرال موتور ورشکست شد اوباما نرفت واردات خودرو رو ببنده یا تعرفه بگذاره بلکه کمک مالی در جهت تولید محصولات جدید وبا توجه به خاست مصرف کننده و در هیچ بازار دنیا حرفی از اشتغال نمی زنه فقط تکنولوژی رقابت پیشرفت و صادرات با محصول رقابتی وبروز خدا عراق رو از ایها نگیره والا صادراتشونم صفر بود
  • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    تمام اين بازي ها براي انحصاري كردن واردات خودرو است. كل واردات را در اختيار چند نفر معدود قرار خواهند داد
  • بدون نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    کل مشکل کیفیت وارائه محصول رقابتی با کیسه هوا حل شد؟بعداز ان چون محصولات رقابتی شده دیگر نه خودروساز نه حامیان خودروساز ترس وواهمهیی از حذف تعرفه نداشه وپرشیای سال با کمری وپراید با یاریس قابل رقابت خواهند بود وکمر تویوتا را می شکنند با کیفیتی که عرضه می شوند؟رئیس تویوتا وبنز فکر میکنم دیگه شبها خوابشون نبره از ترس اینکه ایران خودرودارن محصولات 30 سال پیش با استاندارد و کیفیت روز عرضه می کنند و نگران فروش محصولاتشان می شوند! موسسه euroncap هم می بنده ونظرات موسسه استاندارد مارو منعکس می کنه؟!!
  • بدون نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
    0 0
    اقاي مدير عامل ايران خودرو و سايپاومدير صنايع وقتي شما ميايين تو تلوزيون يه جور از محصولاتتون تعريف وتمجيد ميكننين و از پشرفت ميگين كه اگه مديران تويوتا و بنز بشنوند به محصولاتشون شك ميكنن حلا چرا پس صحبت از كاهش تعرفه ميشه دست وپاتون ميلرزه و به منت ميوفتين؟پس معلومه خودتون ميدوننين دارين داستان برا مردم تعريف ميكننين گذاشتن جلو پنجره و چراغ پرايدرو روي نيسان وانت (شوكا) رو پيشرفت نمي گن اين ابرو ريزيه
  • بدون نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
    0 0
    اين همه انتقاد و نارضايتي از خودرو هاي داخلي كافي نيست تا دولت برا كاهش تعرفه يه تكوني به خودش بده؟وقتي دولت مي بينه خودرو ساز حتي از گذاشتن پايين ترين امكانات ايمني امتنا مي كنه و به 1001 دليل همش طفره ميره وهمش سر مردم رو با وعده گرم ميكنه ديگه ايا زمان اون نرسيده از حمايت هاي بيجا دست برداره؟قانون ارتقاي كيفي چي شد به كجا رسيد؟ پس فقط ميخواستين يه جور كاهش تعرفه رو ماست مالي كنين نه؟واقعا ايران تنها كشوري تو دنيا شده كه اشغال ترين خودرو ها توش تردد ميكنن
  • بدون نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
    0 0
    امسال واردات رو به بهانه که فقط خودشون باور می کنند.بستن وفقط به به چینی ها وبرندهای ناشناخته وتازه وارد که انهم ماله نور چشمیاست مجوز دادند وجالبتر اینه که روشونم نمیشه بگن واردات از المان و ژاپن ممنوع شده اینها که بالاترین استاندارد های دنیا رو دارند وکاملا شناخته شدند ممنوع شده ولی ناشناخته هایا تازه واردها یهویی چطوری تمام شرایط رو کسب کردند ومجوز گرفتند عین مرد بیان بگین واردات با تعرفه 110درصد بستس
  • بدون نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
    0 0
    قانون در خدمت نون خوراست نه مردم، اینقدر قانون قانون نکنید. همه جای دنیا قانون برای مردم منفعت میاورد، در ایران شده اسباب بنجل به خورد ملت دادن
  • بدون نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
    0 0
    من به سایپا و ایران خودرو قول میدم که اگه هزینه تبلیغات نمایندگی مجلس منو بدن، تعرفه 150 درصد براشون تصویب کنم
  • لابی گر بزرگ IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
    0 0
    من به سایپا و ایران خودرو قول میدم که اگه هزینه تبلیغات نمایندگی مجلس منو بدن، تعرفه 150 درصد براشون تصویب کنم. تصویب از من، لاپوشانی به بهانه اشتغال و نرخ ارز و تولید ملی از شما.
  • لابی گر بزرگ IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
    0 0
    مردم انتقام خود را در زمان مناسب از دو خودروسازی بی لیاقت ایرانی خواهند گرفت
  • بدون نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
    0 0
    من خیال همه رو راحت کنم اگه تصور بر اینه که سر ملت می خواین در این ازاد سازی قیمت ها و کالا ها و خدمات با کیسه هوا گرم کنین و بنزین جهانی با ایربگ جبران میشه سخت در اشتباهن مردم از حق مسلمشون بر جهانی شدن قیمت و تعرفه ماشین های واردات المانی و ژاپنی نمی گذریم وسلام بنزین وقتی شد 7 برابر تعرفه هم بشه یک هفتم همین امسال
  • سياوش CA ۲۲:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
    0 0
    از ماست كه بر ماست.يه چند وقت ماشين صفر نخريد همه چيز درست ميشه
  • بدون نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    0 0
    لیاقت مردم پژو پراید وانت نیسان روای سال نیست.همونطوری که تصور کردید مردم دیگه احتیاجی به یارانه ندارند و خودروسازتونم باید بفهمه دیگه نباید ازش حمایت تعرفه ای بشه مانند عین جنرال موتور بدون تعرفه ازش حمایت بشه حالا هی نمایندهها شونه خالی کنند از این مساله به بهانه ای که تعرفه به دولت سپرده شده نه ان قانون برای بودجه 89 بود فقط.ما که از وزارت صنایع سالیانه درارزه دل کندیم توبگو 1درصد امید نداریم به اینکه خواست مردم اجرا کنند وحق طبیعیه اقا قیمت های ازاد باید شامله خودرو هم بشه
  • بدون نام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
    0 0
    روزنامه اقتصاد 21/12/89 و مصاحبه رئيس كمسيون صنايع رو بخوننين ميگه اكه خودرو ساز به وعده هاش عمل نكنه باز خواست مي شه و ارديبهشت ماه تمام خودرو سازان داخلي فرخوان ميشن ولي از تعرفه حرف نزدن ايشون دارن بچه گول ميزنن مردم ديگه از محصولات داخلي خسته شدن اينا ميخوان بذور پرايد با كيفيت بهتر بخورد ملت بدن مردم ديگه اشغال با كيفيت نمي خوان كيو بايد ببينن؟چرا سرمردم رو گرم ميكننين؟ديگه گذاشتن اير بگ راننده روي پرايد مردم رو راضي نمي كنه

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین