نظر کاربران خبر آنلاین در مورد تعرفه واردات خودرو

روز شنبه مطلبی با تیتر "آیا مجلس برای تغییر تعرفه واردات خودرو راه سومی دارد؟" در خبرآنلاین منتشر شد که واکنش‌های متعددی را در میان کاربران این سایت برانگیخت. از جمله یکی از کاربران با نام حرف دل نوشت:" بگذارید تا پایان عمرمان یک ماشین درست و حسابی سوار شویم."

احساس عمیق ظلم

همین جمله کوتاه نشان می‌دهد همان طور که در روزهای ابتدایی اجرای هدفمند شدن یارانه‌ها خبرآنلاین پیش‌بینی کرده بود، شهروندان و مشتریان خودرو حمایت از خودروسازان داخلی را با توجه به قیمت گزافی که بابت بنزین پرداخت می‌کنند، ظلم در حق خود می‌دانند چنانچه کاربر دیگری معتقد است "دلیلی نمی‌بینیم به خاطر دو خودروساز پرنفوذ تاوان بدهیم."

یک کاربر بدون نام نیز معتقد است: "مشکل خودرساز ما وام، اشتغال و هدفمندی نیست. تعرفه‌های بالا به خاطر این است که همه می‌دانند محصولاتشان قدیمی است، غیر قابل افزایش کیفیت و از رده خارج. کسی حق ندارد مردم را با هر ابزاری مجبور کند در این گرانی بنزین، خودروهای داخلی بخرد."

نبود رقابت باعث کیفیت پایین

در روزهای گذشته نظراتی همچون "مشکلات خودروسازان کوچکترین ربطی به مردم ندارد." از سویی کاربران منتشر می شد، از جمله «پاشا» که خواستار رعایت عدالت در این مورد بود. روز گذشته نیز نظرات اینچنینی ادامه یافت. یک فرد بدون نام نوشته است: "اگر خودروساز نمی تواند ارتقا کیفیت بدهد، پس چرا تعرفه هنوز بالاست و بار باید بیفتد روی دوش ملت؟" یا "امسال چه شد این ارتقا کیفیت خودروهای تولید داخل؟" یکی از خوانندگان مطلب فوق نیز نظر جالبی داده و سوالی از نمایندگان پرسیده با این مضمون که :"من نمی‌دانم تا کی می‌خواهد این روند ادمه پیدا کند؟ آخرش چه می شود؟"

اما یک فرد بدون نام نیز با زیرکی موضوع جالبی را یادآوری کرده است: "موقع بحث کاهش تعرفه می گویند ما بدبخت بیچاره‌ایم. مواقع دیگه آن‌قدر از دست آوردهای خودشان تعریف می‌کنند که لغات توصیفی کم می آورند. آخر افزایش تیراژ  پراید و پژو افتخار دارد؟"

یک فرد بدون نام نیز معتقد است: "مشکل خودروساز هیچی نیست جز اصرار بر تولید محصولات قدیمی و از رده خارج نه چیز دیگر. تعرفه فقط به معنی فاجعه بودن محصولات داخل است نه چیز دیگر و دلیلم ندارد مردم تاوان این بی کیفیتی را بدهند."

استمداد از مجلس

کاربران خبرآنلاین از مجلس انتظار بالایی دارند که پس از افزایش قیمت بنزین، بیشتر نیز شده است. بسیاری از آنها نفوذ خودروسازان در مراجع تصمیم‌گیر را دلیلی برای تعرفه بالا و کیفیت کم می‌دانند. چنانچه یک نفر معتقد است: " در کجای دنیا دیدید خودروساز یک کشور با نفوذ تعرفه‌ها را بالا نگه دارد آن هم تنها برای راحتی خیال خودش؟ با کدوم منطق و عقل باید بیایند و  بگویند چون خودروساز 50 ساله ما ماشین‌های بی کیفیت تولید می‌کند پس تعرفه باید بالا باشد؟ یعنی مردم باید خودرهای داخلی به ادعای خودشان به دور از کیفیت سوار بشوند که چی بشود؟ در این 20 ساله  که هیچ اتفاقی نیفتاد. این عدالت است؟ انصاف است؟ مردم خودرویی با استاندارد روز اروپا می‌خواهند."

تحلیل‌های تاریخی و یارانه‌ای

نگاهی به نظرات نشان می‌دهد سطح تحلیل مخاطبان فارغ از ادبیات عامیانه برخی نظرات همچنان در حال رشد است و همچنین اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت، حساسیت‌های آنها را به شدت افزایش داده است. چنانچه خواننده‌ای به نام فرزین معتقد است:" تعرفه بالا سود دوطرفه برای دولت است. هم از قیمت بالای خودروهای داخلی استفاده می‌کند و هم درآمد گمرکی خود را دارد." 

چندین خواننده نیز قانون برنامه چهارم توسعه را یادآوری می‌کنند که بر اساس آن تعرفه باید پلکانی کاهش می‌یافت اما تثبیت شد. تعدادی از کاربران همین موضوع را باعث عقب‌ماندگی صنایع خودروسازی کشور دانسته‌اند از جمله یک نفر نوشته است: "اگر تعرفه‌ها طبق قانون مصوب، پلکانی کم می‌شد الان وضعیت خودرسازی بهتر بود ولی نشد." وی در ادامه پیشنهاد جالبی هم می‌دهد‌:"حالا که قراره بنزین 5 ساله برسد به قیمت خلیج فارس، تعرفه را هم مثل بقیه کالاها بردارید." کاربر دیگری نیز به قانون هدفمند شدن یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌ها اشاره می‌کند و می‌‌نویسد :" باید بازار خودرو همانند بقیه کالاها که نرخش آزاد شد، بشود، تعرفه کامل حذف شود. دلیلی نمی‌بینیم ما به خاطر دو خودروساز پرنفوذ تاوان بدهیم." وی اظهار امیدواری کرده نمایندگان در مورد تعرفه امسال مشتریان خودرو را ناامید نکنند.

نظرات بسیاری نیز در مورد کیفیت پایین سوخت وجود داشت اما نظر پایانی را اختصاص می‌دهیم به شخصی به نام «بی‌خودی» که نوشته است: "ما یعنی ملت ایران از خرید جنس کم کیفیت و گران خسته شده ایم. خودروسازی را هدفمند کنید همان طور که بنزین را گران کردید. این وسایل عهد بوق را ارزان کنید و مالیات خودروهای خارجی را بردارید چون ما پول نداریم بنزین گران را در خودروهای عهد بوقی بریزیم؛ والسلام."

/32

کد خبر 134920

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    انشاءالله در پایان عمرمان سوار می شویم. یک بنز مدل بالا استیشن!
  • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    بنزین رو بجای 5 سال یهو گرون کردید تعرفه واردات رو هم یهو حذف کنید حالا بازم طرف قدیمی سازا رو می گیرین یا 74 میلیون؟یعنی اینقدر اوضاع خودرسازی بی کیفیته تمام مسئولین و رسانه های طرفدار غوغا راه می اندازن و قطعه ساز التماس می کنه برای حذف نشدون تعرفه؟هرکسم دفاع می کنه از خودرساز داخلی چون خداوکیلی دیگه مثل روز روشنه وضعیته محصولاتشون پس بحث چیزیه دیگه ایه
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    نه ماشین درستی تولید میشه که تحویل ملت بشه و گرون فروشی دارن و هم واردات برای عموم مردم بستیه شدهاخه چرا شما خسته نشدید تمام خیابونا پژئ پژو پراید...بسه دیگه تعرفه این بار باید بطور کامل حذف بشه تا مردم به لیاقتشون برسن هیچ کدوم از این محصولات ارزش این بهای پرداختی رو ندارند
  • رضا IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    واقعا برای مردم دیگر کشورها تعجب آوره که اکثر ایرانیان بودجه خرید خودروهای روز دنیا را دارند ولی بدلیل حمایت غیر منطقی و لابی و تطمیع دو شرکت خودروساز عصرحجری در تاروپود مراجع قانونگذاری داشتن یک خودرو معمولی شرکتهای خارجی به یک آرزو برای مردمانش تبدیل شده!!!!!!
  • دانشجو IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    بنده از کارشناسان محترم خبرآنلاین صمیمانه تشکر میکنم که نظرات کاربران را مجددا" تجزیه وتحلیل نموده و آن را بصورت خبر و انعکاس به مسئولین محترم انتشار میکنند اگر متوجه شوید بیشترین نظرات را در بعد اقتصادی بالاخص صنعت خودرو ، سوخت و عدم توازن آنها با درآمدشان ، گرانی بیش از حد خودرو در بین کلیه کشور های دنیا واز این قبیل موارد را مطرح میکنند . آیا وقت آن نرسیده است به سوالات به حق مردم و کاربران پاسخ منطقی بدهند ؟
  • بدون نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    کسانی که میگن باید از دستاوردهای صنعت خودرو دفاع کرد من ازشون این سوال دارم اگه این دستاورد ها بزرگه پس اصرار بر تعرفه و گفتن این نکته محصولات تا وقتی ارتقا کیفیت ندهند تعرفه همین طور میمونه چیه پس؟ما کدوم رو باور کنیم؟اگه دستاورد داشتین پس ترس حذف تعرفه چیه اگرم نداشتین پس دیگه یهویی فاتحه خودرسازی بخونید و چندتا صلوات هم برای کشته های جاده ای بفرستین.که اینها کشته شدن که اینها سود کنند؟
  • بدون نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    قیمت بنزین قرار بود 5 ساله برسه به خلیج فارس ولی چی شد یهویی از خلیج فارسم بالاتر رفت همین کارم در مورد تعرفه بکنید یهویی برسونید به فوب خلیج فارس قییمت خودر وارداتی با حذف کامل تعرفه ها
  • بدون نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    به شما بنده قول می دهم همین کسانی که اینها ادعا می کنند اشتغال ایجاد کردند حالا انگار 75 میلیون ادم سر این شغلن!خودشونم راضی به تولید محصولات قدیمی وو خارج از استاندارد های روز دنیا نیستند
  • علی IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    قطعات داخلی یا چینی ارزان برای تولید استفاده میکنند ولی گرانتر از زمانی میفروشند که قطعات اروپایی را مونتاژ میکردند..
  • یافتم!!! IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    باور کنید همه مردم میخواهند از تولیدات داخل حمایت کنند و فرصت بدهند تا کیفیتشان را بالا ببرند،اما آیا برای هر امتحان مگر زمانی وجود ندارد؟آیا 30سال حمایت از خودروسازی داخل کافی نیست؟تا کی سرمایه های ملت در راهی بی ثمر باید هزینه شود؟
  • محمد IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    من با نظر "یافتم" موافقم.هرکی قبول داره بگه...شاید این باکس نظرات رو روزی آقایان نمایندگان و تصمیم گیران دیدند و ...روزی سوار ماشینی شدیم که به پولی که براش هزینه کردیم بیارزه
  • خودم IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    واقعا به مطلب مهمی اشاره کردین و یکی از مشکلات مهم جامعه رو باز گو کردین من خواهش میکنم که این مطلب رو رها نکنید و با درج نظرات خوانندگان و مطالب جدید خودتان در همین موردسعی کنیم بلکه بتوانیم تغییراتی اساسی در کیفیت و هم در تعرفه ها را شاهد باشیم
  • علی IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    وقتی جنرال موتورز یعنی یکی از مظاهر کشور در آمریکا ورشکست شد دولت آمریکا ورود خودرو را ممنوع نکرد یا تعرفه را افزایش نداد امروز دوباره این شرکت با قدرت باز گشته وام دولت را زودتر از موعد با سودش پس داده و دوباره قد علم کرده است . قابل توجه آقایانی که هر روز گرانی بنزین در آمریکا را به رخ ما میکشند این موضوع را با وضعیت خودروسازان پرمدعای داخلی مقایسه کنند
  • بدون نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    تنها راه رهايي بستن تممامي كارخانه هاي داخلي است
  • بدون نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    اگر مي خواهيم كه پيشرفت كنيم(كه نمي خواهيم!)بايد در همه زمينه ها سياست "مرگ يك بار و شيون هم يكبار" را پيش بگيريم!
  • بدون نام CA ۰۷:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    اینکه برای حمایت از خودروی ملی و جلوگیری از رقابت سالم با خودروی با کیفیت و ارزان خارجی مردم را محروم می کنیم فقط باعث دلزدگی مردم از ملیت خودشان می شود چون مصداق نام ملی مساوی با بی کیفیتی و بی احترامی به مشتری می شود
  • بدون نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    ديگر ملت ايران به خودرسازان داخلي با ابزار تعرفه فرصتي به اينها نمي دهند بازار خودر بايد ازاد بشه همون طور كه مردم ايران رو بي نياز از حمايت مي دونند خودروسازم نبايد هيچ حمايت تعرفه اي بشه برن دنبال ديگر راه كارا مثل جنرال موتور
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    ایالیاقت ماایرانیهاهمین تولیدات داخلی خودروهاست درالمان کارخانه بنزبرای توصیف محصولاتش مسابقه ای برگزارکرده بودویک نفر نوشته بود کسی که سوار بنز بشود دیگر هرگزنمیخواهد سوارماشین دیگری بشود. ایا مردم ماهم همین نظررا درموردتولیدات داخلی دارند...
  • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    كشور ما كجاي كاره كشورهاي ديگه كجاي كارن كارخانه هاي خودرو سازي بنز و بي ام و و هوندا به فكر گذاشتن سيستم هشدار خواب بودن راننده رو خودرهاشونن سايپا به خاطر ايربگ با نيروي انتظامي درگيره اگه جون ملت ايران ارزشي داشت از كي تا حالا بايد كاسه كوزه ايران خودرو و سايپا جمع ميشد ولي هزار افسوس دولت به هر قيمتي به فكر سرپا نگه داشتن صنعت خودرو سازي فلاكت بار داخلي است
  • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    خداییش فقط مشکل ما گرونی خودرو است؟؟؟؟؟؟ ما تو خرید اجناس گران و بی کیفیت از قبیل مسکن و مواد غذایی و هزینه هتل های صفر ستاره و ..... شهره عالمیم!!!!!!!!!!!!1
  • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    بحث تعرفه میشه لابی و رو انداختن.بحث ایمنی میشه می گن اصلا ربطی نداره بازم لابی.مصرف سوخت میشه بازم لابی کسی جرات نداره انتقاد کنه سریعم میگن ما برنامه های دراز مداتی داریم.هرچی میشه یه بهانه یه لابی بعدم یه عده نمی دونم با چه اندیشه میان دفاع می کنن از این خودروساز و بعدم ان قطعه ساز بی وجدانم شده سخنگوی خودرسازا یکی بگه تو بورو پرایدتو بساز چه به حرفهای گنده تر از تولیدات!برو به پای این ان بیفت برای تعرفه و...
  • بدون نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    احتمالا امسال مثل بچه ها هست یه ابنبات می دهند تا خواسته ی اصلیش فراموش بشه میگن 5 یا 10 درصد تعرفه رو کم کنید اینجوری صدای مردم هم پایین می یاد با یه ابنبات!!!یا کلنم میگن مردم کین بیخیال بابا هرچی میگن بگن رضایت خاطر خودروساز مهمه ملت کین!!!تعرفه بایدبه زیر 30درصد برسه
  • بدون نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    در بحبوحه کاهش تعرفه واردات خودرو ایران خودرو به تکاپو افتاد تا به اصطلاح دومین خودرو ملی را وارد بازار کند. به لطف تصمیم دولت و مجلس برای تثبیت تعرفه وعوارض بر روی رقم 120 درصد، معرفی این خودرو که تغییر چهره مدل 206 صندوقدار است با تاخیر روبه رو شد
  • بدون نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    برق و گاز و آب از کشورهای غربی گران تر یا مساوی با آن شده، خودرو که دو برابر تا 2.5 برابر گران تر است. بنزین از کشور آمریکا 100 تومان گرانتر شده. خانه هم که متری چند میلیون تومان. پس ما سرمان درد می کنم که بخواهیم برای خانه و زندگی و کار در ایران بمانیم
  • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    این خودروسازها خود میدانند دیر یا زود تعرفه ها پایین می‌آید (گفته های رییس خودروسازی). ولی می خواهند تا می‌توانند از این اوضاع سودهای کلان کسب کنند
  • پاشا IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    انگلیس میان سود چندین و چند خودروسازی داخلی، و آسایش و رفاه مردمش دومی را برگزید و نتنیجه آنکه الان در انگلیس تقریباً هیچ برند داخلی وجود ندارد. لانشیا ورشتست شد. لند روور و جگووار و لوتوس به شرکت ها خارجی فروخته شد. حالا مگه تکنولوژی این دو خودروسازی ما از صنایع این کشور صنعتی پیشرفته‌تر است؟
  • پاشا IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    اگر مانند تلفن همراه، می‌توانستیم ماشین را در جیب جا بدهیم و از مرز بگذریم، این مشکل هم حل شده بود
  • بدون نام IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    این هم از عدالت روزگار است که خودرو 12 میلیون تومانی را که با تعرفه قیمتش به 27 میلیون تومان می‌رسد را خودرو لوکس بنامند و مردم را متهم به تجمل گرایی کنند و بعد بخواهند که خودروهای قدیمی داخلی را به قیمت گرانتر به مردم بدهند
  • پاشا IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    آقا به نظر من اینها در جواب مطالبه مردم عدالت را رنگ دیگری خواهند زد تا از نو به مردم قالب کنند. مثلاً خواهند گفت تعرفه را سالی 10 درصد کم می‌کنیم که این یعنی یک جوان ایرانی باید تا دوران میان سالی صبر کند تا بتواند در بازار خودرو رقابتی یک خودرو بخرد.
  • مهدی IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۶
    0 0
    اصلا این فرمایشات را قبول ندارم! مگر می شود از خودروی ارزان قیمتی مثل پراید گذشت آن هم با این کیفیت و ایمنی به خاطر حفظ صنعت در پیت خودروی ایران باید هم این کالای گرانقدر را دو سه برابر بخریم کیفیتش هم پیشکش!!!!!!
  • ش م IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۶
    0 0
    تا حالا چند نفر به علت اتش سوزی پژو جان خود را از دست داد تاحالا چند نفر به علت نداشت ترمز ABSازدره پرت شده تا حالا چند نفر به علت نداشتن AIR BAGجان خودراز دست دادهه علت تمام این کارها خدا بشون پاداش بده

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین