شاید هیچ ارثی به شما نرسد!

فهرست موانع ارث و نیز موارد ارث بردن، آنقدر متعدد است که احتمالا بسیاری از ما آگاهی کافی درباره‌اش نداریم و همین نداشتن اطلاعات و آگاهی شاید زمانی به ضررمان تمام شود.

سهم‌الارث و اما و اگرهایش مقوله‎ مهمی است که بسیاری از ما آگاهی اندکی از آن داریم و باید برای دانستن جزئیاتش به‌سراغ مشاورحقوقی و وکیل برویم، اما قصد داریم درچند سطر توضیحاتی گره‌گشا ومختصر در این باره بدهیم که کار شما را تا حد زیادی تسهیل خواهد کرد.

از باید و نبایدهای قانونی چه می‎دانید؟

تقسیم ‌سهم‌الارث و بایدها و نبایدهایش موضوعی پیچیده است که در موارد زیادی ناآگاهی از آن می‌تواند موجب بروز اختلافاتی میان بازماندگان شخص متوفی ‎شود؛ کشمکش‌هایی که گاها وراث را راهی محاکم قضایی و تقبل دردسرهای ناشی از آن می‎کند. البته مراجعه به وکلای پایه یک دادگستری و یا وکیل آنلاین آن و دریافت مشاوره حقوقی از آنها می‌تواند کاملا کارساز و راهگشا باشد. اما واقعیت این است که اگر شما اطلاعات کافی نداشته باشید و از فرصت حضور و مشاوره وکلای خبره بهره نگیرید، چنین شرایطی می‌تواند یک مجادله خانوادگی ادامه‌‎دار را رقم بزند و این  اوضاع و احوالی است که معمولا برای همه ما پیش خواهد آمد.

البته نگران نباشید و کمی صبوری پیشه کنید، زیرا غیر از تاکید بر اهمیتی که مراجعه به مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری دارد می‌خواهیم به صورت مختصر و مفید اطلاعاتی را ارائه کنیم که ارتقای دانش‌ و آگاهی شما در این زمینه را به همراه دارد. در قدم اول باید بگویم طبق ماده 861 قانون مدنی افراد در دو قالب رابطه نسبی و سببی از متوفی ارث می‎برند، یعنی یا نسبت خونی با فرد درگذشته دارند یا به واسطه ازدواج یا همان رابطه سببی میراثی به آنها می‌رسد. این موضوعی است که شاید خیلی‌ از شما می‌دانید، یا اگر در اطرافیان‌تان وکیلی را سراغ داشته باشید به شما گفته باشد، اما حدس می‌زنم مواردی زیادی هستند که اطلاعی درباره آنها ندارید؛ شرایطی که به راحتی فردی را که تصور می‌کند یکی از وراث خانواده خواهد بود از فهرست افرادی که میراثی را از فرد متوفی به ارث می‎برند خارج خواهد کرد. البته اطلاع دقیق از آنها نیازمند رایزنی و مشورت گرفتن از یک وکیل است، با این وجود در قدم اول باید چند نکته بسیار مهم را بدانید.

مرده‌ها میراث‌خور نمی‌شوند

نخست اینکه آنگونه که در قانون آمده است و وکیل نیز می‌تواند به شما این اطلاعات را دهد: فردی از متوفی ارث خواهد برد که هنگام فوت وی در قید حیات باشد، برای اینکه راحت‌تر این نکته را در ذهن‌تان تصور کنید، یک مثال ساده و روان برای شما دارم؛ خانواده‌ای دو پسر دارد که هر دو نیز ازدواج کرده‌اند، پسر ارشد به همراه پدر تصادف می‌کند و در نخستین ساعت بعد از حادثه جانش را از دست می‌دهد، اما پدر روز بعد فوت می‌کند. به این ترتیب دارایی پدر فقط به پسر دوم که در قید حیات است به میراث می‎رسد و حتی فرزندان پسر ارشد نه تنها ارثی نمی‌برند، بلکه پدر یا همان پدربزرگشان از اموال و دارایی‌های پدرشان به قولی فرزند اول خود ارث خواهد برد. اینها اطلاعاتی است که وکیل پایه یک دادگستری هم می‎تواند به شما بدهد. فکر می‌کنم متوجه این موضوع شده باشید که تاثیر زمان فوت در قانونِ ارث گزینه‌ای جدی و مهم است، اگر هم کمی مردد هستید که این نکته را به خوبی فهمیده باشید، نمونه دیگری هم برایتان دارم؛ فرض کنید زنی باردار است و در ماه سوم بارداری پدر نوزاد فوت می‌کند. اگر نوزاد زنده به دنیا آید به وی ارث تعلق می‌گیرد. حتی اگر این طفل زنده به دنیا آید و دقایقی بعد فوت کند، مادر از وی به نسبت تعیین شده در قانون ارث خواهد برد، ولی اگر مرده به دنیا آید این امر محقق نخواهد شد.

بنابراین مشخص است که داشتن اطلاعات کافی درباره ارث، تا چه اندازه می‌تواند مانع از ایجاد اختلافات شود و چنانچه شما از وکیل دادگستری و مشاوران حقوقی حضوری یا آنلاین هم در این باره کمک بخواهید، اطلاعات مفید و بیشتری را به شما خواهند داد.

قاتل از ارث محروم می‌شود؟

این موارد که به آنها اشاره شد از موجباتی است که یک فرد را در داشتن سهم ارث محقق یا بدون حق می‌کند، با این وجود امیدوارم انگیزه مطالعه ادامه این مطلب را داشته باشید، زیرا هنوز نکات مهم دیگری وجود دارد که اطلاع از آنها شاید روزی به نفع‌تان باشد. فهرست موانع ارث بیشتر از نکاتی است که تا به اینجا اشاره شد، چراکه شاید ندانید برای انتقال ترکه وارث نباید منعی در این‌باره وجود داشته باشد، در غیراین‎صورت طبق قانون، ارث بردن از متوفی منتفی خواهد شد. به‌طور نمونه اگر وارث به عمد فردی را که از  او ارث می‌برد   بکشد ، ساده بگویم دیگر نه‌تنها ارثی در کار نیست، بلکه به وراث قاتل هم ارث نخواهد رسید. مثال اینکه پسری پدرش را به قتل رسانده است؛ البته قتل عمد! به این ترتیب نه خودش نه فرزندان وی (به عبارتی نوه‌های متوفی) میراثی نخواهند داشت. آنچه که ماده ۴۵۱ قانون مجارات اسلامی به آن اشاره کرده است و وکیل دادگستری یا وکیل آنلاین نیز می‎تواند درباره آن به شما توضیح دهد. البته باید بدانید و آگاه باشید که اگر ثابت شود قتل خطای غیرعمد یا شبه عمدی بوده فرد تنها از دیه‌ای که باید به سایر بازماندگان بپردازد، ارث نمی‌برد.

موضوعات مهمی که باید بدانید

ممکن است برخی از شما این موارد به گوش‌تان کمی آشنا باشد، اما مطمئن هستم بسیاری از شما نمی‌دانید که اگر فرد فوت شده مسلمان باشد، اما بستگان نسبی و سببی وی مسلمان نباشند میراثی به آنها تعلق نخواهد گرفت، چراکه براساس ماده 881 قانون مدنی کافر از مسلم ارث نمی‌برد، ضمن اینکه اگر فردی مسلمان باشد و از دنیا برود و چند وارث داشته باشد، حتی اگر یکی از وراث از نظر طبقه‌بندی  قرابت و نزدیکی از سایر افراد محق‌تر، ولی کافر باشد، از ترکه متوفی چیزی به وی نخواهد رسید و دارایی فرد فوت شده بین سایر وراث مسلمان که از نظر درجه قرابت به متوفی نزدیک‌تر است تقسیم خواهد شد. توضیحات بیشتر را از وکیل یا وکیل آنلاین جویا شوید، اما درصورتی که کافری فوت کند و در بین وراث وی، فرد مسلمانی باشد، این فرد از کافر ارث خواهد برد. مورد دیگری را باید مختصر و مفید به این موارد اضافه کنم، و آن اینکه فرزند حاصل از رابطه نامشروع نیز از پدر و مادرش ارث نمی‌برد. همسر صیغه‌ای از شوهر خود ارثی نخواهد برد، اما اگر فرزند مشترکی داشته باشد، میراث پدر به وی تعلق خواهد گرفت. اینها موضوعاتی است ‎که درباره جزئیاتش باید از مشاور و وکیل دادگستری کسب اطلاع کنید.

آنچه که نمی‎دانید

از این موارد که بگذریم از واژه چهار حرفی «لعان» چه می‎دانید؟ به‌طور حتم افراد زیادی هستند که اطلاعی از این موضوع ندارند که همین واژه ساده می‌تواند یکی از دلایل محرومیت فرد از ارث باشد و نام وی را از میان فهرست وراث متوفی قلم بگیرد. اول بگویم که لعان به شرایطی می گویند که فردی، دیگری را لعنت کرده باشد و به این ترتیب این اقدام موجب محرومیت از ارث می‌شود. به‌طور حتم از خود می‌پرسید چگونه این امر محقق می‌شود و اصلا به چه معنا خواهد بود. کمی شفاف‎تر بگویم، تصور کنید پدری فرزندش را لعنت می‌کند، به‌این ترتیب نه پدر از فرزند ارث خواهد برد و نه فرزند از پدر صاحب میراثی می‌شود. عجله نکنید، زیرا اگر پدر از لعان رجوع کند، فرزند وی  از پدرش ارث می‎برد با این وجود، البته همچنان  پدر از فرزند خود اگر زودتر از وی فوت کند میراثی نخواهد برد. البته اثبات چنین شرایطی قاعده و تشریفاتی دارد که باید برای اطلاع از آن و تاییدش در چنین مواردی از مشاور یا وکیل دادگستری حاذق بهره بگیرید، اگر هم فرصت مراجعه حضوری  را ندارید به سراغ وکیل دادگستری یا وکیل آنلاین بروید و در کوتاه‌ترین زمان از وی مشورت بگیرید، تا احیانا دچار سرگردانی و اتلاف وقت در راهروهای محاکم قضایی نشوید، توصیه ما به شما استفاده از نخستین اپلیکیشن و سامانه یکپارچه داوری، وکالت و کارشناسی «سیدوک» است که دست شما را برای انتخاب وکیل حاذق و با تجربه از بین صدها وکیل و مشاور حقوقی باز گذاشته و شما می‌توانید با این اپلیکیشن و با استفاده از امکانات متعدد آن‌ همچون تنظیمات مکانی و زمانی، وکیل و مشاور حقوقی خودتان را هر کجا که می‌خواهید ملاقات کنید و یا به صورت تلفنی با هزینه‌ای اندک (هر دقیقه تماس تلفنی دوهزار تومان) با او صحبت کنید و مشورت بگیرید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1359995