بی اعتمادی به رسانه، اَبَر بحرانی که با آن روبه رو هستیم

با شیوع بحران کرونا در کشور چند مسئله جدی از قبیل شایعه که رکن جدا نشدنی هر جامعه و رسانه‌ای است و بی اعتمادی به رسانه‌ها بیش از پیش به چشم می‌آید. در مورد این موضوع با چندتن از افراد اهل فن گفت‌وگو کردیم.

مهسا بهادری: این روزها که ایران با بحران بزرگی به نام ویروس کرونا روبه‌رو شده و همه نهادها و سازمان‌ها در همه جای کشور مشغول مبارزه با این بیماری هستند، رسانه‌ها و مردم علاوه بر اینکه با این بیماری خطرناک دست و پنجه نرم می‌کنند با دو معضل بزرگ رسانه‌ای یعنی شایعه‌های موجود در فضای مجازی و بی‌اعتمادی نسبی مردم نسبت به رسانه‌ها نیز مواجه هستند.

شایعه همیشه در جامعه وجود دارد اما این روزها به شدت بازار داغی پیدا کرده است و یکی از منابع سود جوییِ سودجویان به شمار می‌آید. شایعه‌هایی که گاهی مهر تایید روی آن زده می‌شود و چند دقیقه بعد یک تکذیبیه دنبال آن راه می‌افتد و شایعاتی که نه تنها تشخیص آن از اخبار صحیح بسیار سخت است بلکه ایجاد ترس و واهمه و تشویش اذهان عمومی را هم در پی دارد اما سوالی که وجود دارد این است که چه کسی مسئول پخش این اکاذیب است؟

مجید رضائیان، استاد دانشگاه و پژوهشگر و روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با خبرآنلاین رسانه‌های رسمی را مسوول کاهش یا افزایش شایعه‌ها می‌داند و می‌گوید: اگر رسانه‌ها دنبال اخبار تولیدی باشند و اخبار را به درستی به اطلاع مردم برسانند خود به خود مشکل شایعه بر طرف می‌شود و احتیاجی نیست مردم برای کسب خبر به فضای مجازی مراجعه کنند. 

اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه هم تقریبا با این نظر موافق است و عقیده دارد مردم باید خبرهایی را که از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، اول با عقلشان تطبیق دهند، بعد از یک منبع موثق پیگیری کنند سپس درباره آن بخوانند تا از این طریق جعلی بودن یا واقعی بودن یک خبر را تشخیص دهند.

 طاهره سوری، معاون درمان بیمارستان رازی تهران اما معتقد است، مردم باید صحیح‌ترین اطلاعات را تنها از رسانه‌های معتبر داخلی پیگیری کنند، چون این رسانه‌ها صلاح مردم را می‌خواهند.

به بحث شایعه‌های موجود در جامعه و بازار داغ آن پرداخته شد و اصلی‌ترین سوالی که در رابطه با این شایعه‌ها مطرح می‌شود این است که اخبار کذب چه تاثیراتی روی سلامت روان جامعه می‌گذارد؟ و پرسش مهم‌تر اینکه رسانه‌ها چه وظیفه‌ای در برابر شایعات دارند؟ قطعا این اخبار آسیب‌های روحی فراوانی به همراه دارد. علاوه بر این موارد باعث می‌شود مردم از اصل ماجرا دور شوند و بحران واقعی به چشمشان نیاید. 

رضائیان، در زمینه حرکت رسانه‌ها برای انتشار اخبار و منتشر شدن شایعه‌ها؛ بر این باور است که رسانه یا خبرنگار، باید وظیفه آگاه‌سازی را در پیش بگیرد و به مردم آرامش دهد چرا که شایعه از کرونا هم کشنده‌تر است.

اعتماد به رسانه یا بی اعتمادی به آن؟ مسئله این است!

اما بحثی که بیش از همه مطرح می‌شود موضوع بی اعتمادی است، بی اعتمادی که مشخص نیست سر منشا آن داخلی است یا خارجی؟  

مجید رضائیان، یکی از آخرین علل بی اعتمادی مردم به رسانه‌های داخلی عدم خبررسانی درباره حمل مسافران چینی توسط شرکت هواپیمایی ماهان می‌دانند که در ابتدا از جانب مسئولین پنهان می‌شد. 

اکبر نصراللهی هم معتقد است این بی اعتمادی مردم به برخی رسانه‌ها و مسئولان به مرور زمان و به واسطه عملکرد گذشته‌شان در مسائلی مثل اتفاقات مربوط به گرانی بنزین و سایر ماجراها اتفاق افتاده است.

پیام روشنفکر عضو گروه جامعه‌شناسی پزشکی و استادیار سلامت و رفاه اجتماعی در دانشگاه بهزیستی، اما از یک منظر دیگر به موضوع نگاه می‌کند و علت اصلی این بی اعتمادی‌ها را چند مورد می‌داند که یکی از آنها جناح بندی سیاسی رسانه‌ها در شرایط فعلی است.

258 ۲۴۵

کد خبر 1361477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • محمد ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    635 0
    فقط کرونا ؟؟
  • US ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    41 0
    قبلا از کرونا هم هیچ اعتمادی نبود و نیست
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    540 0
    البته ناگفته نماند که کسانی این شایعات را باور میکنند وباز نشر میدهند که اگر شایعه ای هم نباشد خود برای خلق ان دست به کار میشوند یا برای مخالفت یا برای داشتن تیتر جذاب یا حتی برای سرگرمی
  • FR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    552 0
    تا وقتی رسانه ها ، چه دولتی چه خصوصی، منافع سیاسی و اقتصادی شون را در اولویت قرار دهند، هیچ کس بهشون اعتماد نخواهد کرد. همین خبرآنلاین را امروز نگاه میکردم در بخش تبلیغاتش، تبلیغ ماسک تنفسی گذاشته، روش که کلیک کردم، میره داخل یه سایت خرید اینترنتی، ماسک زیبایی صورت نشون میده!!!! مردم را چی فرض میکنن
    • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      0 0
      دقیقا
  • علی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    186 0
    دروغ گو ودروغ از این مملکت باید ریشه کن شود کرونا که سهل است انشااله
  • عرفان IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    0 0
    از خود خبرآنلاین شروع کنیم که تبلیغ دستکش یک بار مصرف را از یک فروشگاه اینترنتی معروف تبلیغ می کند اما در سایت مربوطه تنها چیزی که یافت نمی شود دستکش و ماسک است . وقتی باکس نظر را حذف می کنند یعنی نه مخاطبان اعتماد دارند و همچنین مخاطبان به خبرآنلاین . سایر رسانه ها کم که جای خود دارند .
  • شمس تبریزی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    0 0
    متاسفانه رسانه ها در طول مذاکرات برجام و در مورد رفع تحریمها دروغهای زیادی به مردم گفتن و مردم بعدها فهمیدن که این ویروس کووید 2015 یا همان برجام چه ویروس خطرناکی بوده و کسی هم اطلاع رسانی صحیحی درباره اش نکرده. به خاطر همین میبینید که به اطلاع رسانی های شما درباره کووید 2019 یا همان کرونا بسیار بی اعتماد هستن.
  • کیان IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    0 0
    سلام. این دوستی که پرچم فرانسه داره حرف جالبی زد. وقتی تبلیغ یه چیزی رو توی سایت میبینی ولی مطمنی داخل لینکش بری چیز دیگه ای هست یعنی جامعه مریضه. مریضی به نام دروغگویی... وقتی هواپیمایی ساقط شد. مسولین میدونستند ولی انکار کردند چند روز تا بالاخره بعد تشخیص مصلحت ها مجبور به اعتراف شدن. وقتی همه رسانه های مجازی از پروازهای ماهان میگفتند ولی روزنامه ها اشاره چندانی نداشتند مشخص بود که مثلا روزنامه ها هم همدست دولت هستند. نه آزاد و مستقل.. حالا که نیاز به اعتماد مردم هست یهو میان میگن به امار ما اعتماد کنید؟؟؟؟ شما میگفتی بزنین تا اخر سال گرون نمیشه ولی شد!!! میگفتی با 35 سال سابقه شهادت میدم به هواپیما موشک نخورده ولی خورده بود! میگفتی کرونا در ایران نیست ولی هفته ها قبل بود. میگفتی پرواز به چین نداریم ولی داشتیم! چرا مردم باید باور کنند حالا؟ بخدا اینا رو میگم نه اینکه دوست نداشته باشم اخبار داخلی رو باور کنم ولی بعد این ماجراها ... دیگ نمیشه باور کرد حرفشون رو ...