۶ نفر
۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
کرونا ماهیت شعار اصلی ترامپ را آشکار کرد

هفته گذشته روزنامه آلمانی "دی ولت" گزارش داد که دولت ترامپ به دنبال متقاعد کردن شرکتی آلمانی بود تا آن شرکت به آمریکا انتقال پیدا کند؛ چرا که این شرکت در حال تحقیق برای تولید واکسن کرونا بود.

به گفته یک مقام رسمی آلمان ترامپ به دنبال آن بود تا این واکسن به طور انحصاری فقط در اختیار آمریکا قرار گیرد.هنوز به طور مشخص معلوم نیست که دقیقا چه اتفاقی افتاده است.آیا ترامپ قصد داشت این شرکت را خریداری کند؟ با پول شخصی و یا بودجه عمومی؟ مدیر جدید اطلاعات ملی آمریکا که در سمتش به عنوان سفیر آمریکا در آلمان ابقا شد این موضوع را تکذیب می کند. اما در سویی دیگر ینس اسپان وزیر بهداشت و سلامت آلمان آن را تأیید می کند. اگرچه به نظر می رسد که فقط در حد یک پیشنهاد بوده اما همه حقایق آنچنان روشن نیست.  همانگونه که طبق مشاهدات استیون پیفر سفیر اسبق ایالات متحده آمریکا در توئیتر هر گاه که داستان هایی از این قبیل پیش می آید آمریکا به صورت دزدکی درصدد دزدیدن داروهای متحدش بوده است. که لازم به فکر کردن هم نیست چرا که رفتارهای قبلی دولت ترامپ کاملا بازگوکننده همه چیز است.

این داستان همچنان مطرح است و نگرانی ها بابت خسارت هایی که به روابط واشنگتن و برلین زده شده کم نیست. واکنش مردم آلمان را در نظر بگیرید که با پیروی از دستورات آنگلا مرکل صدراعظم خود را قرنطینه کرده اند تا حلقه زنجیره ویروس کرونا شکسته شود و از آن طرف در اخبار می خوانند که دولت ترامپ قصد داشته یک مرکز تحقیقاتی پزشکی حیاتی را برای کشورش یعنی آمریکا خریداری کند و از آن فقط برای خود بهره ببرد. این هم به واقعیت ها اضافه کنید که در ایتالیا نیز این چین است که نقش ایفا می کند و تجهیزات پزشکی را در اختیار رم قرار می دهد که در اوج شیوع بیماری و سختی ها قرار دارد. علاوه بر این ترامپ ممنوعیت های مهاجرتی را نیز اعمال می کند و کشورهای اروپایی را از ورود به خاک آمریکا منع می کند. حتی بدون مشورت با متحدین و دادن هشداری از قبل.

هفته های گذشته به خوبی دو شکست ترامپ در سیاست خارجی را نمایان تر کرد: اول اینکه دولت ترامپ در حفظ اعتماد، حسن نیت، که برای روابط پایدار و پیوسته با دیگر دولت ها بسیار ضروری است بد عمل می کند. دوم اینکه گسترش ویروس کرونا دروغ ترامپ را در تئوری احمقانه او یعنی "اول آمریکا" و همچنین سیاست خارجی وی آشکار کرد- و همینطور دیگر اهدافش در سیاست خارجی . که این موضوع را تلقی می کند که رفاه و منافع آمریکا می تواند به طور جداگانه از منافع و رفاه دنیا حفظ و حراست شود.

تلاش ترامپ برای خرید و استفاده انحصاری از واکسن در آمریکا ممکن است ناامیدکننده و حریصانه باشد اما پرواضح است که درک عمیقی نسبت به ذات و تهدید این ویروس وجود ندارد. کشورها برای اطمینان از اینکه در هر جای جهان - هر جای دنیا - یک واکسن در سریعترین زمان ممکن کشف شود ، باید همکاری های بین المللی داشته باشند. ما در نهایت به واکسنی نیاز داریم تا بتواند در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد. احمقانه است اگر بپنداریم احتکار تحقیقات پزشکی ثمری برای کاهش بحران ها در راستای عدم شیوع ویروس خواهد داشت و بدین ترتیب منافع ایالات متحده را نیز حفظ خواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا به اقتصاد کارآمد اروپا نیاز دارد. کشاورزان آمریکایی و مشاغل به تجارت با بقیه دنیا نیازمند هستند. آمریکا همچنین به نیروی کار خارجی نیازمند است. شیوع ویروس باعث ناپایداری و تضاد و به خطر افتادن سربازان آمریکایی در آن سوی آبها  می شود. آمریکا یک قدرت جهانی است: دنیا به آمریکا وابسته و آمریکا به دنیا وابسته است.

بسیار می توانست موثرتر باشد اگر آمریکا با رهبری و همچنین همکاری خود برای مبارزه با شیوع ویروس گامی موثر بر می داشت. به جای اینکه اعلام کند که کرونا هیچ اثری نخواهد داشت و هیچ جای نگرانی نیز وجود ندارد؛ البته قبل از دنبال کردن سیاست هایی موثر، تا بتواند موجبات خرسندی متحدین نزدیک آمریکا را فراهم بیاورد.

مدیریت ترامپ و اعلام موضع او در خصوص ویروس کرونا افتضاح بود. شکست آمریکا برای رهبری در این برهه که همراه با بحران جهانی است بر شأن و منزلت آن نیز در دنیا تاثیر خواهد گذاشت.

منبع: فارن پالسی 18 مارس/ مترجم: ابوالفضل خدائی

23 / 310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1367935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    7 0
    با توجه به ضربه موثری که ترامپ از شیوع ویروس کرونا متحمل شد و نیز تلاش او برای دستیابی به دارو و واکسن علیه این ویروس، آیا نظریه بیوتروریسم آمریکایی میتواند چندان واقع بینانه باشد؟
    • شمس تبریزی IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      7 0
      آره هست. متاسفانه ویروس شناسان ایرانی احتمالا در آن سطح علمی نیستن که به سوالات فراوانی که در این زمنیه هست پاسخ بدن. یه خانمی هست به نام دکتر شی در انستیتو ویروس شناسی ووهان تحقیق میکنه. ووهان رده بالایی در میان آزمایشگاه های سطح 4 ویروس شنای دنیا داره. این خانم از طرف همکارانش به زن خفاشی معروف شده. چون 16 ساله توی غارهای مختلف مشغول جمع آوری ویروس از بدن خفاش هاست و تا کنون صدها ویروس از خانواده کرونا را در بدن خفاش های شناسایی کرده و الگوی ژنتیکی شان راا هم پیدا کرده. خودش میگه چند ده تا از این صدها ویروس در خفاش برای انسان خطرناک هستن. این کووید 19 و سارس الگوی ژنتیکی بسیار نزدیکی به ویروس های کشف شده در بدن خفاش دارن. کووید 19، 96 درصد ساختار مولکولی اش منطبق بر ویروس موجود در بدن خفاش نعل اسبی است که دکتر شی قبلا پیدا کرده و احتمالا برای موسسات پیشرفته میکروبی آمریکا و کانادا هم ارساال شده. شاید هم آنها خودشان خفاش نعل اسبی در غارهایشان داشته اند و نیازی به تبادل اطلاعات ویروس با چینی ها نداشتن. حالا اینجا یه موضوع مطرحه.
    • شمس تبریزی IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      5 0
      در همین بهار سال پیش که جنگ بیولوژیک بین چین و آمریکا بالاگرفت که منجر به ااخراج محققان چینی در وینیپگ کانادا شد، خیلی ها در آمریکا به وینیپگ اعتراض کردن که تویی که نمونه چند ویروس نیمه خطرناک موجود در طبیعت، یعنی ویروسی که فرضا بر اساس رده بندی مرکز مبارزه با بیوتروریسم آمریکا در رده ب یا ج رده بندی شده، را به چین فرستادی، چینی ها میتونن با مهندسی ژنتیک ویروس را دستکاری کنن تا بر قدرت شیوع آن بیفزایند. الان سوال اینه که آیا آن ویروس موجود در بدن خفاش نعل اسبی که تا 96 درصد انطباق ژنتیکی با ویروس کووید داره، ممکنه دستکاری شده باشه تا بر قدرت شیوع آن افزوده باشه؟ از نظر علمی پاسخش مثبته. در اینکه ویروس خفاش نعل اسبی را آمریکا داشته تردیدی نیست. حالا یا این ویروس وقتی در بدن میزبان تغییر شکل میده بر قدرت شیوعش افزوده میشه و یا با دستکاری ژنتیکی این اتفاق میفته. اینها راباید ویروس شناسان ایرانی جواب بدن که ظاهرا علمش را ندارن. ادعای من این نیست که کووید 19 در آزمایشگاه تولید شده. در آزمایشگاه حداکثر ممکنه روی 4 درصد ساختار مولکولی آن دستکاری شده باشه و نه تمام ساختار.
    • شمس تبریزی IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      5 0
      منتها نباید فراموش کرد که اصل ساختار این ویروس متعلق به خفاش نعل اسبی است. در هر صورت یک موضوع را نباید فراموش کرد. برای جنگ بیولوژیک لازم نیست حتما ویروس در آزامایشگاه تولید شده باشه. ویروسی که در طبیعت است، در صورتی که در مقادیر بالا کشت داده باشه، میشه در جنگ بیولوژیک استفاده کرد. برای مثال بنده دیدم یکی از محققان ویروس شناس آمریکایی به اشتباه گفته که اگه این جنگ بیولوژیک بود، باید ابولا را شیوع میدادن که به مراتب خطرناکتر و شیوع سریعتری نسبت به ویروس کووید 19 داره. این نشون میده که برای جنگ بیولوژیک، لزومی نداره که از ویروس آزمایشگاهی استفاده کرد. ابولا هم که در طبیعت ساخته شده برای این جنگ مناسب است. فقط باید آن را در مقادیر زیادی در آزمایشگاه کشت داد و در بیرون آزمایشگاه پخش اش کرد. ثانیا این ویروس شناس آمریکایی یه اشتباهی کرده. توجه نکرده در رده بندی های سه گانه ویروسهایی که امنیت ملی را تهدید میکنن، ابولا در رده الف است و حمله بیولوژیک الزاما توسط ویروس رده الف نباید انجام بشه. چون حمله بیولوژیک تبعات برای حمله کننده هم داره. پس باید از ویروس ضعیف تر با قدرت شیوع کمتر از ابولا
    • شمس تبریزی IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      5 0
      بهره برد. کووید 19 برای این مقصود بهتر از ابولا و یا فرضا آبله است. یه نکته مهم اینه که دکتر رابرت ردفیلد از ویروس شناسان برجسته آمریکایی در کنگره شهادت داد که کووید 19 پیش از شیوع در ووهان، در بیمارستان نظامیان آمریکایی مشاهده شده و ما خیال میکردیم این آنفلوانزا است. این نکته مهمی است چون ویروس شناسان چینی با ارایه نقشه مولکولی کووید 19 شیوع یافته در ووهان نشان دادن که این ویروس باید از جای دیگری به اینجا آورده شده باشه. بسیاری از مطبوعات بین المللی این نظر ویروس شناسان چینی را تایید و ویروس شناسان آمریکایی هم آن را تایید کردن. پس معلوم شده که نقطه شروع شیوع ویروس نه ووهان چین، بلکه بیمارستسان نظامیان آمریکایی بوده. جالبه که دو هفته قبل از شیوع ویروس کووید 19 در ووهان، تیم ورزشی نظامیان آمریکا برای شرکت در مسابقات ارتش های دنیا اومده بودن ووهان و در هتلی در نزدیک بازار غذاهای دریایی ووهان یعنی جایی که قبلا گفته میشد نقطه شروع ویروس بوده، اقامت داشتن. این نکته مهمی است
    • شمس تبریزی IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      5 0
      ترامپ و تیمش آدمهای احمقی هستن. اون سناتور تام کاتن و استیو بنن هم که تو هکمین چند وقت پیش دایم به چین حمله میکردن که این ویروس را در آزمایشگاه سطح 4 ووهان تولید کردید، از بقیه احمق تر. اینکه ترامپ مرتب اصرار داره بگه ویروس چینی و نه ویروس کووید 19، معناداره. خودش فهمیده در آزمایشگاه های بیولوژیک نظامی آمریکا چه غلطی کردن. اینه که با ابداع واژه ویروس چینی داره رو به جلو فرار میکنه. مثل سگ داره دروغ میگه. استیو بنن و کاتن هم میدانند اوضاع از چه قراره. از این مسخره تر اینه که این آمریکایی ها اومدن گفتن آن جانورانی که در آزمایشگاه ووهان مورد آزمایش قرار گرفتن در بازار پرندگان ووهان فروخته شدن. خب یه بساز و بفروش شعورش نمیرسه که جانوران آزمایشگاهی آن هم جانورانی که در آزمایشگاه سطح 4 بررسی شدن، هیچگاه به بازار منتقل نمیشن. البته این حرفها را برای عوام زده اونهایی که کمی با سطح امنیت ویروسی این آزمایشگاه ها اشنایی دارن میدانن هیچ کس چنین کاری نمیکنه. تمام این دروغ های ابلهانه را برای این میگن تا توجه افکار عمومی از اصل قضیه معطوف بشه به ووهان و ویروس چینی.
    • شمس تبریزی IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      0 0
      دکتر ردفیلد در کنگره آمریکا گفت که به اصطلاح خودشون ZERO PATIENT ویروس کووید 19 در آمریکا مشاهده شده نه چین. درست بعد این حرف دکتر ردفیلد این ترامپ احمق آمد ویروس چینی را ابداع کرد تا تحقیقات را به انحراف بکشونه. در هر صورت این ویروس از آمریکا به چین سرایت کرده و ناقلش هم نظامیان امریکایی شرکت کننده در مسابقات ورزشی در شهر ووهان بودن. به احتمال زیاد هم همونهایی که برای آلوده کردن چین اقدام کردن، طریق وارد کردن این ویروس به شهر قم را بلد بودن. در کامنتهای قبلی نوشتم که چطور به راحتی میشه یک شهر را به سادگی آب خوردن آلوده کرد. اینکه ویروس در خود آمریکا هم شیوع پیدا میکنه دلایلی داره که به خاطر طولانی شدن مطلب درز میگیرم. اینکه چین زود میتونه این بیماری را کنترل کنه، یک علتش اینه که سابقه طولانی در کار ویروس شناسی داره. ما نداشتیم و یه مقدار گرفتار شدیم. ترامپ نشان داده که در طرح های ترور بی گدار به آب میزنه و تبعات را در نظر نمیگیره. خیال نمیکرده که این حمله میکروبی اینطور تبعات داشته باشه و دامنگیر خیلی ها از جمله خودش بشه. شاید هم فکر میکرده که به امتحانش می ارزه.
    • شمس تبریزی IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      0 0
      ایران واقعا یه معضل و گره کور برای آمریکا و اسراییل در منطقه شده و ارزش داشت که دست به ریسک بزنن. حالا یه مقدار تلفات هم به علت بی دقتی در مدیریت حمله میکروبی نصیب آمریکا شده. در منطق ترامپ اشکالی نداره. تصویر بزرگتر که حمله به ایران و چین بوده را در نظر بگیرید. در ایران گفته نشده که خیلی پیش از شیوع کووید 19، جنگ سرد میکروبی بین چین و آمریکا آغاز شده بود که حاصلش اخراج چینی های وینیپگ بود. بعید نیست انتشار ویروس کووید19 در ووهان، ضرب شست آمریکا به چین در این جنگ بیولوژیک بوده باشه. دلیل حمله به ایران هم که واضحه. خب بیشتر نمینویسم چون تا همین جا هم طولانی شده
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      1 0
      تا حالا فکر کردید چرا باید اکثر این ویروس‌ها در چین شروع شود چون رقیب اصلی اقتصاد آمریکاست. فرق این یکی با قبلی‌ها در این است که از کنترل خارج شذه
  • شمس تبریزی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    6 0
    آلمانی ها خواستن خودشون رو گنده کنن که چنین ادعایی کردن. نویسنده گزارش هم در وزارت خارجه دولت اوباما پست داشته و طبیعی است که بخواهد چنین دروغی را بگه. اون شرکت مورد اشاره در این گزارش CureVac در توبینگن است و خودش هم چنین ادعایی را تکذیب کرده. بودجه این شرکت عمدتا توسط دولت فدرال تامین میشه و ترامپ هم حتما میدونسته اگه چنین پیشنهادی بده، دستش رو میشه. مسخره تر از همه اینه که گفتن ترامپ پیشنهاد رشوه یک میلیارد دلاری به اینها داده. 1 میلیارد دلار رقمی نیست که بشه متخصصانی را که در چنین سطحی کار میکنن خرید. به نظرم این شایعه را منتشر کردن که بگن اطلاعات آمریکا از این ویروس و واکسن اش کمتر از آلمان است تا اتهاماتی را که درباره این ویروس متوجه آمریکاست ماستمالی کنند. البته در این شایعه پراکنی آلمان هم استفاده کرده و فضل نداشته اش را به رخ دیگران کشیده
  • شمس تبریزی IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    6 0
    اولا عرض کنم که در حوزه پژوهش درباره ویروس هایی چون کووید 19 که در آزمایشگاه های سطح 4 مورد پژوهش قرار میگیرند، سه کشور چین، آمریکا و کانادا پیشرو هستن. اونی که میخواد واکسن بسازه باید مطالعات پیشرفته ای روی این ویروس داشته باشه. مشخصا وینیپگ کانادا یکی از پیشروها در مطالعه این ویروس آن هم خیلی پیش از شیوع اش بوده و بی علت نیست که یکی از مدیران مرکز ویروس شناس این مرکز چند هفته پیش به طرز مشکوکی کشته میشه. چین 16 سال روی صدها ویروس خانواده کرونا تحقیق کرده و بانک اطلاعاتی جامعی از اینها داره. اطلاعاتش را هم بر اساس مبادلات علمی ای که با وینیپگ داشته حتما با آنها به اشتراک گذاشته. تردید نکنید که وینیپگ هم با آمریکایی ها تبادل اطلاعات داشته و براشون نمونه های این ویروس ها را فرستاده.منظورم اینه که مسخره است که ترامپ بیاد به یه شرکت دست چندم آلمانی بگه بیا برای من واکسن بساز. آلمان هیچ جای این داستان نیست
  • شمس تبریزی IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    6 0
    این موسسه میکروب شناسی وینیپگ کانادا حتما با آژانس های اطلاعاتی آمریکاا ارتباط داره و یادتون باشه که تابستان سال گذشته در اثر فشارهای آمریکا یک تیم برجسته چینی که در این موسسه کار میکردن و مدیرشان هم که در رابطه با ساخت واکسن ابولا تحقیقات برجسته ای داشت، همگی از کانادا اخراج شدن. میخوام بگم آمریکا چنین نفوذی روی این موسسه کانادایی و دولت کانادا داره که به خاطر جنگ بیولوژیکی که با چین داشت، کانادا را مجبور به اخراج این متخصصان چینی کرد. البته بهانه این بود که چرا وینیپگ نمونه های ویروس ابولا یه ویروس خطرناک دیگر را به ووهان چین ارسال کرده تا چینی ها هم روی آن مطالعه کنند. این را مثال زدم تا بگویم تبادل نمونه های ویروسی بین این آزمایشگاه های پیشرفته میکروب شناسی امری متداول است. وینیپگ همان مرکزی است که نخستین نمونه ویروس مرس در دنیا برایش ارسال شده بود. همون شخصی که برای نخستین بار در وینیپگ روی مرس کار کرده بود، چند هفته پیش به شکل مشکوکی مرد!!!!! چرا این را میگم؟
  • شمس تبریزی IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    0 0
    شمایی که داری کامنتها را منتشر میکنی و نمیدونم کیستی. یه سوال ازت میپرسم. دلیلت برای اینکه کرونا از چین اومده چیه؟ چون خبر متواتر اینه تو هم باور کردی که نباید خلاف قول مشهور منتشر بشه؟ واقعا این مدل تصمیم گیری درباره انتشار درسته؟ دلیل شما برای سرایت کرونا از چین به ایران چیه؟ آیا ساختار مولکولی ویروسی که نخستین فرد را در این مبتلا کرده مطالعه کردید و بر پایه این مطالعه چنین میگویید؟ اطمینان دارم که چنین نیست. مشکل من با شما همواره همین بوده که رو هوا یه چیزی میگید و خودتان هم باور میکنید و خلاف آن را انتشار نمیدید. واقعا آدمهای ضد حالی هستید