اهالی سیاست از مولفه‌های موثر در جهش تولید گفتند

مهر نوشت: عضو جبهه رهپویان انقلاب اسلامی گفت:مجموعه‌های دانش بیان نقش اساسی در جهش اقتصادی خواهند داشت و یکی از مؤلفه‌های اصلی حرکت از اقتصاد سنتی به اقتصاد صنعتی همین مجموعه ها هستند.

پرویز سروری، فعال اصولگرا و عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درباره نامگذاری امسال به «جهش تولید» گفت: رهبری معظم انقلاب منظومه‌ای از موضوعات مؤثر در شکوفایی اقتصاد ایران را در سال‌های مختلف عنوان کردند و آنها را به عنوان مؤلفه‌های رسیدن به یک اقتصاد مستقل، مفید، مؤثر و راهگشا مطرح کرده‌اند.

وی افزود: ایشان سال گذشته را با عنوان «رونق تولید» نامگذاری کردند و امسال هم «جهش تولید» را شعار سال انتخاب کردند و طبیعتاً اگر قرار باشد جهشی در حوزه تولید اتفاق بیفتد باید اقدامات بسیار جدی صورت بگیرد.

سروری با اشاره به اینکه برون رفت از این شرایط کلید اقتصادی می‌خواهد تاکید کرد: تحقق این مهم نیازمند یک اقدام خارج از روال عادی است و باید تمام مجموعه‌ها دست به دست هم بدهند و مجموعه‌ای از مولفه‌هایی که می‌تواند باعث جهش اقتصادی شود به وجود بیاید و طبیعتاً همه دستگاه‌ها در این موضوع نقش دارند. قوه قضائیه از این نظر که با عوامل سودجو و ویژه خوار اقتصادی باید برخورد کند در تحقق شعار سال نقش مهمی دارد.

عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در ادامه تاکید کرد: مجلس نقش بسیار مهمی در تنقیح قوانینی دارد که منجر به جهش اقتصاد و تولید کشور می‌شود و من فکر می‌کنم که حتماً همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی باید دست به دست هم بدهند تا زمینه‌های شکل گیری جهش در تولید فراهم شود. بالاخره جریانات مختلف از جمله تحریم و همین بیماری کرونا نشان می‌دهد که اگر اقتصاد ما درون ریز نباشد نمی‌تواند زمینه‌های اشتغال را در کشور فراهم کند. برای اینکه یک اقتصاد درون ریز و خلاق مؤثر و خودکفا شکل بگیرد باید حتماً مؤلفه‌های آن به وجود بیاید.

مجلس یازدهم معوقات بانکی را به سمت تولید هدایت کند

محمدصالح‌ جوکار منتخب مردم یزد در مجلس یازدهم، درباره اولویت‌های مجلس یازدهم به فارس گفت: باید با توجه به مطالباتی که مردم از کشور داشته و بیشتر مربوط به مباحث اقتصادی و معیشتی است باید مجلس و دولت در این رابطه گام‌های عملیاتی بردارند. مجلس یازدهم باید اولویت ویژه‌ای برای رفع دغدغه معیشتی و اقتصادی مردم داشته باشد و بکوشد ضمن موظف کردن دولت به اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت برای برون‌رفت از مشکلات تلاش ویژه‌ای صورت گیرد تا اقدامات مثبتی برای بهبود وضعیت و ثبات اقتصادی و کمک به مردم انجام شود. در مباحث اقتصادی موضوعات دیگری نظیر اشتغال جدید و رفع بیکاری و بکارگیری نیروهای جوان و نخبه و توسعه بازار کار برای رفع نیازهای شغلی جوانان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در سال جاری باید توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آنها برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و رفع نیازهای آنان صورت گیرد.

جوکار گفت: بیش از ۳۰ درصد واحدهای تولیدی کشور به دلیل مشکلات نقدینگی و گردش پایین مالی تعطیل شده و بقیه این واحدها هم نیمه‌فعال هستند که باید بکوشیم در سال جهش تولید فکری اساسی برای آنها کنیم. ارائه تسهیلات به شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و نظارت بر این بخش از سوی مجلس یازدهم می‌تواند اهمیت بسیار بالایی داشته باشد تا وضعیت تولید در کشور تغییر اساسی کند. ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی کوچک و رفع موانع تولید و ایجاد بسترهای حمایتی از آنها از سوی مجلس یازدهم باید در اولویت بعدی قرار گیرد که می‌تواند ضمن افزایش اشتغال، تولید در کشور را ارتقاء دهد. حمایت از اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه نیز باید در دستور کار مسؤولان قرار گیرد به همین دلیل باید مجلس یازدهم و دولت دوازدهم به منظور مقابله با گرانی‌های کمرشکن به صورت عملی وارد گود و میدان شوند و اگر مجلس بتواند بر اقدامات حمایتی دولت در این بخش نظارت کند، می‌تواند در کوتاه‌مدت بخشی از دغدغه و نگرانی این قشر را کم کند.

منتخب مردم یزد در مجلس یازدهم گفت:‌ متأسفانه بخش مهمی از معوقات بانکی در بخش تولید به کار گرفته نشده است اما باید با اعمال نظارت مجلس یازدهم بر دولت دوازدهم این مشکل را هم برطرف کرد. ضمن اینکه باید بکوشیم به اشتغال در بخش روستایی هم توجه ویژه‌ای کنیم. مجلس یازدهم می‌تواند با ارائه طرحی ویژه تلاش کند تا در دو سال آینده معوقات بانکی به سمت رونق محیط کسب و کار در دو سال آینده بازگردد تا اشتغال در این بخش وضعیت اساسی کند. 

جهش تولید مقابله با تحریم‌های ناجوانمردانه غرب است

محمدرضا احمدی نماینده مجلس یازدهم نیز با بیان اینکه اگر بخواهیم دست رد به غرب و آمریکا بزنیم ناگزیریم تا شعار سال را عملی کنیم، در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: به عقیده بنده با ترکیبی که امسال مجلس به خود دیده، می‌توانیم در حد بسیار زیادی جهش تولید را تحقق ببخشیم.

وی با اشاره به وظیفه مجلس برای تحقق شعار سال گفت: مجلس باید در مسیر شعار سال گام بردارد، برخی البته در فکر ایجاد انحراف در شعار سال بودند، اما فصل الخطاب شعار سال و چراغ راه برای تحقق این امر شخص مقام معظم رهبری هستند. مجلس باید از تمام توان و ظرفیت خود برای این امر استفاده کند، چراکه مسیر مشخص است و مجلس نیز باید زیرساخت‌های تولید را تقویت کند.

احمدی با اشاره به تشخیص درست و به‌موقع رهبر معظم انقلاب برای نام‌گذاری شعار امسال، بیان کرد: اگر ما بخواهیم از تحریم‌ها عبور کنیم، اگر بخواهیم تحت‌فشار آمریکا قرار نگیریم ناگزیر هستیم تا با تمام توان برای جهش تولید قدم‌های روبه‌جلو برای اتکا به خود برداریم. مجلس باید از تمام افکار اندیشمندان برای جهش تولید استفاده کند و در این اقدام باید از واردات بی‌رویه و قاچاق جلوگیری کند و در داخل کشور تولید را به حد بالا برساند و به مصارف داخلی برساند و علاوه بر این امر زمینه صادرات را نیز فراهم کند.

منتخب مردم رشت در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به ترکیب امیدوارکننده مجلس برای تحقق شعار سال بیان کرد: تولید باید در تمام حوزه‌ها از قبیل، پتروشیمی، کشاورزی و نفتی و در تمامی حوزه‌های موردتوجه قرار بگیرد و امیدواریم که این مجلس بتواند شعار سال را عملیاتی کرده و با جلب نظر مقام معظم رهبری کشور قدرتمندی را بسازد. 

خودکفایی و استقلال ایران اسلامی در گرو تکیه بر تولید داخلی است

همچنین به گزارش ایرنا، شهریار حیدری، منتخب مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تبریک سال نو و بعثت رسول اکرم (ص) و منشا اثرگذاری سال جهش تولید، گفت: تولید یکی از واقعیت ها و ضرورت های کشور است و باید در بخش های مختلف خودکفا شویم تا بتوانیم متکی به تولید و ثروت خود باشیم.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و نامگذاری سال های اخیر به نام تولید بیان کرد نامگذاری‌ها و دغدغه رهبری  این واقعیت را می رساند که تا زمانی که توجه به تولید داخل نباشد ما نمی توانیم به خودکفایی کامل برسیم. کشور ما از نظر منابع داخلی در بخش های مختلف غنی و ثروتمند است و در مقاطع حساس به این نتیجه رسیده ایم که باید متکی به توان داخل باشیم از این  رو می توانیم با شکوفایی بخش های مختلف کشور به رونق برسیم.هم اکنون شهرستان های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب دارای مرز و بهترین منابع آبی و کشاورزی هستند و همین طور این مناطق مرزی مسیر عتبات عالیات و تردد مسافران داخلی و خارجی هستند که از راه های خروج منطقه از بن بست توجه به تولید و استفاده از مرزها و فرصت بازار عراق برای فروش تولیدات ما است.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه منطقه تولیدات خوبی در بخش های کشاورزی و معادن دارد می توان با ایجاد صنایع تبدیلی و رونق شهرک های صنعتی هم به شکوفایی تولید این منطقه کمک کرد و هم بحث اشتغال و هم فعال شدن شهرک های صنعتی را که اکنون تقریبا تعطیل است، شاهد باشیم و فرصت مرزها نیز در صادرات این تولیدات نقش خود را ایفا کند.

او گفت: تحقق شعار جهش تولید می تواند منجربه رونق مرزهای پرویزخان، سومار و خسروی و در آینده نیز تیله کوه در سرپل ذهاب باشد و در این صورت می توانیم شاهد حل مشکلات مردم منطقه و ارتقای معیشت و شکوفایی تولید داخلی و منطقه ای و رونق ملی باشیم.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1368027

برچسب‌ها