۳۵ نفر
۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
چه بخواهیم چه نخواهیم، «پایتخت» مخاطب دارد

این روزها تلویزیون نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کند. در این روزهای شیوع کرونا که خیلی‌ها مردم را تشویق به در خانه ماندن می‌کنند، تلویزیون می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و سریال‌های نوروزی که از دیرباز یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون بوده اکنون زیر ذره‌بین خاص و عام قرار دارد.

در میان‌سریال‌های ویژه عید، یکی از برگ‌های برنده صداوسیما سریال آشنای «پایتخت» است که پیش از این پنج فصل آن ساخته شده و در این روزها فصل ششم آن از شبکه یک در حال پخش است.

سریالی که در زمان پخش هر فصلِ آن، موافقان و مخالفان خود را داشته و عده‌ای فصل جدیدش را حرکتی رو به جلو و عده‌ای دیگر یک عقب‌گرد می‌دانند.

واقعیتی که نمی‌توان آن را انکار کرد، فارغ از کیفیت رو به جلو یا رو به عقب آن، این است که «پایتخت» تماشاگر دارد. هنوز در این شرایط بی‌مخاطب تلویزیون عموم جامعه آن را دنبال می‌کنند و برایشان سرنوشت کاراکترها جذاب است.

اما فرمول این دیده شدن، حتی با وجود پسرفت در بعضی فصل‌ها چیست؟ پاسخ را باید در دو ویژگی این سریال جستجو کرد؛ اول اینکه سازندگان «پایتخت» در هر فصل شخصیت‌های اصلی را دچار پیچش و چرخش و تعویض تعریف می‌کنند و ثابت نگه نمی‌دارند، که این خود به جذابیت سریال کمک می‌کند (مثالش همین است که مثلا کاراکتر نقی یا ارسطو یا حتی هما هر فصل با فصل دیگر فرق دارد و اگر مرور کنیم می‌بینیم که از فصل اول تا همین فصل ششم چقدر دچار تغییر شده‌اند)

ویژگی دوم ورود کاراکترهای جدید در هر فصل است. تیم طراح قصه و کارگردانی «پایتخت» در فصل ششم با ورود یک کاراکتر جدید و بسیار جذاب به نام حاج آقا مالکی که یک نماینده پاکدست است توانسته فضایی جدید برای مخاطب خلق کند.

نکته جالب‌تر این بخش بازیگر نقش حاج آقا مالکی است که شاید عموم مردم ندانند عقبه او چیست. بازیگر نقش حاج آقا مالکی (سیدامیر سیدزاده) از تهیه‌کنندگان قدیمی و خوشنام و باسابقه تلویزیون و سینما است که فیلم‌ها و سریال‌های زیادی را تهیه کرده و در جشنواره فیلم فجری که گذشت فیلم متفاوت «تعارض» را به کارگردانی محمدرضا لطفی داشت و پیش‌تر هم تهیه‌کننده فیلم‌هایی مانند «شماره هفده سهیلا» یا «آمین خواهیم گفت» و چند فیلم دیگر اغلب با کارگردان‌های فیلم‌اولی بود و قبل‌تر از اینها هم در مقام تهیه‌کننده با محسن تنابنده با سریال «پیامک از دیار باقی» همکاری داشته است.

سیدزاده در نخستین تجربه بازیگری‌اش به خوبی توانسته از پس نقش برآید و به تعریف درستی از شخصیت نماینده مجلس برسد. جلوی دوربین رفتن عوامل پشت صحنه در سینمای ایران، خصوصا در سال‌های اخیر شاید چیز خیلی جدیدی به حساب نیاید و پیش‌تر هم پیمان معادی و مانی حقیقی از عرصه فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی به این وادی ورود پیدا کرده بودند و بقیه هم در این سال‌ها کم و بیش این عرصه را تجربه کردند، اما نکته قابل تامل در بازیگری امیر سیدزاده تفاوت جنس فیلم‌هایی که او تهیه کرده با فضای کاری که در آن در کسوت بازیگر حضور یافته است.

 سیدزاده که حداقل در سینما به عنوان جدی‌ترین تهیه کننده فرهنگی و سینمای ساختارشکن و متفاوت معروف است و هیچ فیلم کمدی به شکل رایجش را تهیه نکرده، اما ورودش به عرصه بازیگری با یک سریال طنز و کمدی بوده و به خوبی توانسته زبان شخصیت را در یک سریال طنز بشناسد و آن را ایفا کند. شاید این تجربه باعث شود تا پس از این سیدزاده قصد داشته باشد تا نگاهی جدی‌تر به عرصه بازیگری داشته باشد. چیزی که زمان آن را مشخص می‌کند اما در برهه فعلی کاراکتر و شیوه بازی او را می توان یکی از برگ های برنده سریال پایتخت دانست.

۲۴۱۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1369932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    109 1
    تلویزیون بی مخاطب نیست.شماها سالهاست دارید زور می زنید بکنید توی پاچه ی ملت که بی مخاطبه.الانم از پرمخاطبیه پایتخت آتیش گرفتید چون جمله ای که سالهاست دارید تکرار می کنید رو به فنا داده.مخاطبای پایتخت و تلویزیون رو ببینید و بسوزید
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      47 1
      این حرف شما درست است که این ها می خواهند بگویند مخاطب ندارد تلویزیون اما خیلی دارد بلکه اگر کل این سایت ها خبری را روی هم بگذاریم 10 درصد مخاطب تلویزیون نمی شوندولی این سریال با این که اصل فیلم محتوای درستی دارد ولی دارد در خیلی جاها فرهنگ جامعه را خراب می کند و بی بند وباری را ترویج
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      41 0
      هر روز خبرآنلاین یک یا چند تا از بخش های بحث به اصطلاح داغ خود را به صدا وسیما و کوبیدن آن اختصاص میدهد.علی الخصوص بعد از گاندو...کوبیدن صدا وسیما توسط خبرگزاری که مدیر آن معاون شیخ حسن روحانی هست و همکار حسام الدین آشنا هستش اصلا جای تعجبی نداره...
  • NL ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    22 0
    تیتر چه ربطی به متن داره؟
  • RO ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    87 1
    فصل جدید پایتخت که شروع شد خوشحال شدم و با همسرم نشستم به تماشا. چون خاطرات خوبی ازش داشتم. ولی هرچی این فصل جلو میره بیشتر بی میل میشم که ببینم . چونکه پر از ترویج خشونت و فحاشی و بی ادبی و بی احترامی به بزرگتر هست. بهتاش جلوی روی همه پدرش بهبود را کتک میزنه. (هر چند در کابوس نقی بود ولی اتفاق افتاد). بهروز یه بچه 12 ساله، رحمت 40 ساله را کتک میزنه. نیکا و سارا برای خودشون سرخود نصاب ماهواره میارن و پدر مادر خودشون را هیچ حساب میکنن... فحش کش کردن طرف یک رویه عادی شده ... آیا میشه گفت چون فیلم هست، واقعیت نیست، طنز هست و... هر مضخرفی را به خورد جامعه داد. آنهم در یک سریال با بیننده میلیونی خانوادگی!! مگه نمیگن تلویزیون یک دانشگاه هست؟ این هست آموزش هایش؟؟
    • دانیال IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      18 0
      بزرگترین علت موفقیت پایتخت اینه که از دل اجتماع الهام گرفته. ما توی اجتماع هم فردی رو داریم که فحش میده و بزرگتر از خودش رو میزنه و.... خیلی دیگه اما فراموش نکنیم که شخصیت هما در فیلم خلق شده تا به مخاطب نشون بده این رفتار ها چه زشته. اون اینکار رو با انتقاد و نصیحت انجام میده؛اینکه شما نیمه ی تاریک رو فقط می‌بینید برای اینه که دنبال ایراد هستید واگر نه فیلتر های صداوسیما از شما سختگیرترن. پس لطفا از این دلخوشی مردم و این چاه نفت صداوسیما ایراد غیر موجه نگیرید!
  • SE ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    37 0
    صدا و سیما با توجه به بودحش خیلی عالی داره کار میکنه.اینهمه شبکه استانی اینهمه پخش زنده تلوزیونی و بهترین فوتبالای اروپایی المپیک جام ملت ها با تو جه به بودحش خوب کار میکنه
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    9 0
    بله چه بخواهیم چه نخواهیم در غیاب انسانهای متفکر و هنرمندان واقعی و باهوش که طنز را به درستی میشناسند و مرز آن را با فریاد زدن و کلمات سخیف گم نمیکنند به ناچار این سریال با هر کیفیتی هرسال ادامه پیدا میکند
  • علی IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    12 0
    سریال خوبی است اما کمی اطناب در آن است مثلا ماشین نقی می خواهد به جایی برود تا آخر کوچه ...چند دقیقه آن را نشان می دهد که مثلا ماشین از کوچه خارج شد....نکته بعدی این است که آدمهای سریال زیاد روی اعصاب همدیگر راه می روند و این موضوع کمی استرس و اعصاب خوردی به مخاطب منتقل می کند.
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    6 0
    اگر سیدزاده را دیده باشی، متوجه می شوی دارد خودش را بازی می کند. هرکسی از راه رسیده منتقد و تحلیلگر شده است.
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    6 0
    این سریال مخاطب دارد چون سرگرم کننده است حالا اگر آموزنده باشد، تاثیر مثبت بر مخاطب می گذارد و در غیر اینصورت تاثیر منفی. مردم هم کاری ندارند که سریال آموزنده هست یا نه، می خواهند سرگرم شود. این وظیفه هنرمند و رسانه است که سریال آموزنده بسازد. پایتخت در سری های قبل آموزنده بود، اما در این سری، خیلی آموزنده به نظر نمی رسد.
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    2 0
    سریال پایتخت هم شده مثل کارهای مهران مدیری که از نظر خیلی ها مقدسه و نباید انتقادی بهش وارد کرد.واقعا این فصل از سریال تا اینجا کاملا معمولی و تا حدی لوس بود به راحتی زمان نشان دادن لیموزین خودش یک قسمت میشه
  • CA ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    ما هم در خارج از ایران می بینیم. جالبه. فقط اوایل برامون سوال بود چرا اینقدر روغن و دوغ تبلیغ میشه در تلویزیون.
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 1
    یادم نمیاد حتی یک قسمتشو کامل دیده باشم غیر از هنرمندانش همه چیزش سخیفه .
  • حسین IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    3 0
    با یه گل بهار نمیشه.اون همه بوجه مملکتی و فقط یک برنامه پر بیننده.صدا و سیمای میلی
  • احمد4 IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    تلوزیون ملی ایران هم ستاره می سازد و هم ستاره را فراری می دهد