۱۰۶ نفر
۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
جنجالی که بنیامین بهادری به پا کرد

تسنیم نوشت: بهادری در روزهای نوروز ۱۳۹۹ با حضور در برنامه «دورهمی» قطعه‌ی «بوی عیدی» یا همان «کودکانه» را خواند. این قطعه را تقریبا تمام مردم ایران با آهنگی از اسفندیار منفردزاده، ترانه‌ای از شهیار قنبری و با صدای فرهاد مهراد شنیده‌اند.

بنیامین بهادری اما شعر این قطعه را به گونه‌ای سطحی تغییر داده بود و این تغییرِ کلام موجب واکنش‌های منفیِ بسیاری در فضای مجازی شد. همچنین شاعر این ترانه، شهیار قنبری هم نسبت به این تغییر در ترانه‌اش واکنش نشان داد و این کار را غیراخلاقی و غیر حرفه‌ای توصیف کرد.

همچنین خبر رسیده که شهیار قنبری از طریق وکیلش در ایران، شکایتی رسمی به مراجع قضایی تقدیم کرده تا نسبت به تغییر ترانه‌اش توسط بنیامین بهادری اعتراض کند.

ماجرای خواندن قطعه‌ی «بوی عیدی» توسط بنیامین بهادری آن هم در یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های صدا و سیما، پرسش‌های بسیاری در ذهن ایجاد می‌کند.

نخست آنکه آیا این قطعه از دفتر موسیقی وزارت ارشاد مجوز دارد؟

*اجرای بنیامین بهادری مجوزی از دفتر موسیقی وزارت ارشاد ندارد

محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در گفت و گو با ما می‌گوید: تا جایی که همکاران جستجو کردند، تک آهنگ بوی عیدی بنیامین بهادری در سامانه مجوز تک آهنگ ثبت نشده است. البته‌ شروع مجوز تک آهنگ‌ها از سال ۱۳۹۵ بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بنیامین بهادری قطعه «بوی عیدی» را نخستین بار در برنامه نوروزی شبکه دو در سال ۱۳۹۰ اجرا کرده است. این قطعه به شکلی که بنیامین بهادری آن را اجرا کرد، هرگز مجوزی از وزارت ارشاد نگرفته است.

*قطعه‌ی بنیامین بهادری از مرکز موسیقی صدا و سیما هم مجوز ندارد

آثاری که در شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش می‌شوند معمولا مجوزی جداگانه از مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما اخذ می‌کنند. حال پرسش اینجاست که آیا اثری که بنیامین در «دورهمی» خواند، مجوز این مرکز را دارد؟

در همین باره بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد که اثر خوانده شده توسط بنیامین بهادری در برنامه «دورهمی»، مجوزی از سوی مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما اخذ نکرده است.

*این اثر متعلق به کیست

قطعه «بوی عیدی» یا همان «کودکانه» متعلق به آهنگساز است. متاسفانه به غلط این تصور در جامعه ایران رواج دارد که صاحب اثر، خواننده است. در حالی که صاحب اثر در دنیای موسیقی همیشه آهنگساز بوده و خواننده هم مانند یکی از عوامل تنها در آن اثر نقش خودش را ایفا کرده است.

بارها و بارها دیده‌ایم که یک اثر با آهنگسازیِ مشخص را، دو یا چند خواننده متفاوت اجرا کردده‌اند. علت این امر این است که آهنگساز صاحب اثر است و می‌تواند بنا به خواست و سلیقه‌اش، ابزار مختلف را به کار گیرد.

برای مثال محمدرضا لطفی که آهنگساز آلبوم «سپیده» است، در اوایل انقلاب این آلبوم را با صدای محمدرضا شجریان ضبط و منتشر کرد. حدود ۳۰ سال بعد، همان قطعه‌ها را با نوازندگانی دیگر و با صدای محمد معتمدی اجرا کرد.

*بوی عیدی یا کودکانه متعلق به آهنگساز است

با این حساب، صاحب اثر «بوی عیدی» اسفندیار منفردزاده است.

البته ممکن است منفردزاده حقِ پخش و انتشار این اثر را به کسی فروخته باشد، اما بعید است این کار را درباره بنیامین بهادری انجام داده باشد؛ چرا که منفردزاده نسبت به کار بنیامین بهادری واکنشی تند نشان داده و به این کار اعتراض کرده است.

بحث دیگر در اجرای یک اثر، استفاده از ترانه است. کسی که می‌خواهد اثر آهنگساز دیگری را اجرا کند باید اجازه اجرای ترانه آن را هم به صورت جداگانه از سوی شاعر داشته باشد. اعتراض‌های شهیار قنبری به بنیامین بهادری نشان می‌دهد که این خواننده نه تنها اجازه استفاده از ترانه قنبری را نداشته بلکه بدون اجازه او ترانه را تغییر داده است.

*روال اجرای دوباره آثارِ مشهور چگونه است

یکی از آلبوم‌های موفقی که در سال‌های گذشته در بازار موسیقی ایران منتشر شد، اثر «تنها ماندم» بود. این آلبوم مجموعه‌ای از آثار همایون خرم است که تمام این آثار در گذشته اجرا و منتشر شده بودند. اما در آلبوم «تنها ماندم» با کسب رضایتِ همایون خرم(که آن زمان در قید حیات بود) با صدای محمد اصفهانی ضبط و اجرا شدند.

همچنین برای ترانه‌های این آلبوم هم می‌بایست از سرایندگان این آثار کسب اجازه شود که برخی از شاعران در قید حیات نبودند. از این رو تهیه کنندگان آلبوم «تنها ماندم» سراغ وارثان این شاعران رفتند و رضایت آنها را برای بازخوانی ترانه‌هایشان کسب کردند.

تمام آثار این آلبوم هم توسط کامبیز روشن روان تنظیم دوباره شد. این اثر شاید بهترین نمونه برای اجرایِ مجدد آثار ماندگار و معروف باشد.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1372107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    79 0
    توایران هیچکس حق مالکیتی برتی دیگری قایل نیست
    • بهلول IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
      107 0
      متاسفانه ، ضمن تایید سخن شما ،جالب این جاست که آقای بهادری طلبکار نیز هست، از شجریان و ناظری ها به کجا رسیده ایم
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    21 1
    با اینکه کار بهادری به شدت زشت بود، اما تنها کسی که میتونه معترض باشه، منفردزاده است چون بی اجازه از آهنگش استفاده کرده. آقای قنبری در صورتی میتونه اعتراض کنه که یا همون شعر بدون اجازه ی ایشون بازخوانی بشه و یا همون شعر رو با اعمال تغییراتی در اون بخونن که اصلاً هیچکدام از اینها در این مورد صدق نمیکنه.
    • وحید DE ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
      58 1
      واقعا بنیامین چی فکر کرده پیش خودش با این کار چیپ
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
      14 0
      خوب شعر رو عوض کرده دیگه
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    101 1
    کار بنیامین خیلی زشت بود. حتی خواننده‌های خیلی معروف تری که حالا اسم نمی‌برم هم سعی کردن این آهنگ فقط بازخوانی کنند (نه مثل بنیامین شعر رو کلن خراب کنن) بازم گند زدن . ایشون که جای خود داره (امشب درجه تبم روی هزار و سیصد.....)
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    76 0
    بنیامین با ترانه های بی مفهومش و حامد محمودزاده (همایون) با زبان نامفهومی که تمام کلمات رو با او ادا میکند، را محسن رجب پور با قدرت رسانه ای خودش بزرگ کرد. وگرنه صدای هر دو نفر از صدای خروس هم کمتر است.
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    78 0
    شعری که بازتاب فرهنگ و رسوم ملی یه سرزمین هست و کلمه به کلمش خاطره داره برای مردم رو برداشته تبدیل کرده به یه ترانه ی زرد کاباره ای ... واقعا شرم آوره که سلیقه مخاطب ایرانی به حدی سقوط کرده که تاریخ و فرهنگش به سخره گرفته میشه تا یه کار زرد کاباره ای تولید بشه ...
  • پسرشجاع IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    57 0
    برخی از بی اعنباری و بی هویتی و بی مخاطبی مثل پیچکی میمانند که به دور یک سرو بلند قامت میپیچند و بالا میروند بلکه دیده شوند. خواننده های قدیمی با اینکه هیچ مجوز کاری ندارند ولی هنوز محبوب دلها هستند و همین باعث عقده و حقارت امثال بهادری ها شده تا بلکه از این طریق دیده شوند. متاسفم برای اون شرکت کنندگانی که به عنوان اعتراض سالن را ترک نکردند و حتی اعتراضی هم نکردند.
  • RO ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    74 1
    اصلا صداش خوب نيست
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    91 1
    بنیامین نشونه کامل یک آدم بی‌هنره که در نبود هنرمندان واقعی جایی وایساده که حقش نیست.
    • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
      31 1
      هنر تو چی هست؟ سر کوچه وایستادن و برای دختر مدرسه ای ها سوت زدن؟
  • k IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    60 0
    پسر لوس تو رو خدا نخون . با اینا عشقمو محکم میکنم خخخخخخخخخخخ
  • Fred IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    24 0
    شما بر چه اساسی صاحب اثر را آهنگساز معرفی میکنید؟ تمام خواننده ها در زمان تولید اثر دستمزد عوامل کار از جمله آهنگساز ، ترانه سرا و تنظیم کننده را میدهند و مالک اثر کسی است که دستمزد اینها را تمام و کمال داده شاید آهنگساز خالق اثر باشد ولی مالک اثر نیست استدلال شما مثل اینست که معمار یک خانه خود را مالک آن خانه بداند وقتی شمای آهنگساز از خواننده دستمزد میگیری ، بدون اجازه صاحب اثر ، حق واگذاری اثر به کس دیگری را نداری، اشتباهی که اغلب آهنگسازها میکنند اما در مورد بنیامین بهادری کاملا حق با اسفندیار منفرد زاده ، فرهاد مهراد و شهیار قنبری است چرا که اثر کپی شده و بدون اجازه هم کپی شده و نه تنها کپی برداری شده که بدون اجازه دخل و تصرف موسیقیایی هم صورت گرفته است
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
      10 0
      همین قدر که خانه را با آهنگ مقایسه میکنید اشتباه است این اثر هنری است مالکیت معنوی داره اون ملک مالکیت حقوق داره جای مقایسه باید گفت اگر نقشه و طراحی خانه شما توسط یک آرشیتکت طراحی و ثبت شده باشد کپی کردن از طرح آن خانه نقض مالکیت معنوی طراح خانه است
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
      15 0
      خب یه چیز جالب یاد گرفتیم! با این حساب نه یک نویسنده و شاعر صاحب رمان و شعرشِ و نه یک نقاش و مجسمه ساز صاحب اثر خودش! چقدر شگفت انگیز!
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    67 0
    آهنگ به این زیبایی رو خراب کرده طلبکارم هست . عجبا
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
      12 0
      صحیح است...
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
      37 0
      وجالبه که مدیری قبل ازخوندنش ازش پرسیداهل سرقت ادبی هستی؟ باخونسردی جواب داد نه!
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    31 0
    هر دم از این باغ بری می رسد. از تقصیر و خطای مهران مدیری و صدا و سیما هم نباید گذشت.
  • ناشناس IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    38 0
    برنامه های مهران مدیری چرته این خواتنده هارا ازکجا میاره
  • ناشناس IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    28 0
    اخه .... تو را چه به این اهنگ
  • بی نام IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    10 0
    در پاسخ به دوستمان باید بگویم صاحب یک اثر موسیقایی آهنگساز آن اثر است و خواننده تصمیم گیرنده نیست مگر اینکه در یک اثر خواننده ، آهنگساز و احتمالا” شاعر یک نفر باشد.
  • US ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    31 0
    بوی تند تپش قلب من از دیدن تو! چون قافیه تنگ آید شاعر به جفنگ آید
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      7 0
      قلبش بو میده یا تپش قلبش؟! تازه بوش خیلی هم تندِ!!!
    • RO ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      7 0
      انصافا نظرت خوب بود خيلي خنديدم.
    • محمد IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      1 0
      توی شعر اصلی کار کودکانه اقای قنبری میگن بوی توپ بوی کاغذ رنگی اینجا جفنگ نیست نه؟؟ توپ و کاغذ رنگی بو دارن ؟
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      1 0
      آقا محمد معلومه بچه سالی. اگه از پدر یا پدربزرگت بپرسی می فهمی که توپ پلاستیکیهای اون زمان یک بوی مخصوص خودش رو داشت. کاغذ رنگی ها هم به خاطر نوع تولیدشون یک بوی ترکیبی از رنگ و یکسری مواردی که به کاغذ می زدن رو داشت
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    3 0
    خیلی بد بود واقعا این اهنگ مخصوص فرها د ساخته شده5
  • علی CA ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    4 0
    خونده که خونده چه اشکالی داره مردم به چه چیز هایی فکر میکنن
  • محمد IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    2 0
    بنیامین خود عشق خود عشق
  • محمد IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    9 0
    کلا" شخصیت تلخ و بدی داره. مهران مدیری هم اون شب از سوالا و حرکات و حرفاش مشخص بود که ازبنیامین خوشش نیومد. مردم داوران خوبی هستند و بنیامین بهادری باید چنین کاری میکرد تا شخصیت بدپنهان خودشو رو کنه. این کار چرخش روزگار و خداس
  • مهدی IQ ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    1 0
    آهنگساز صاحب اثر نیست بر اساس قراردادی پولش میگیره چکار واگذار می کنه یعنی الان ایران خودرو مالک تمام خودروهایی هست که پولش گرفته داده دست مردم خیر هر آهنگسازی خیر خدا آهنگ نمیسازه یه چیزی به اسم پول میگیره طی قرار دادی و واگذار میشه شعر هم همینطوره واگذار بشه تمام هست خواننده مالک هست چون پولش داده مگه یک‌کا. به چند نفر میشه فروخت با این متن شما خیلی ها سو استفاده می کنن
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      7 0
      راست میگی، تو مملکت ما تنها چیزی که صاحب نداره اثر هنریِ! ولی برو وسط بیابون تا جاییکه زور داری سنگ بنداز، اونوقت صاحب کل اون زمینا میشی. بلافاصله هم میتونی دورش رو دیوار کنی! تو هم با این نظرت...
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    2 0
    واقعاً که,,,,حیف این آهنگ و خواننده اش که این آقا بهشون گند زد
  • ناهید IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    5 2
    چه ربطی داره این همه اهنگ از روهم دیگه خوندن اینم یکیش خیلیم بد نیس خوب خونده
  • آرتا IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    3 0
    با عرض سلام و احترام خدمت شما، بسیار عالی و زیبا خواندند و یک هنرمند و موسیقی دان خوب هستند آقای بنیامین، فقط از لحاظ اجازه باید دید چرا، سلامت و موفق باشید آقای بهادری
  • شهیار قنبری US ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    3 0
    با درود. اطلاعات نادرست منتشر نکنید. اثر از آن آهنگساز و شاعر است. به هیچ کس هم واگذار نشده است و در آمریکا هم برای جهان کپی رایت شده است. یعنی هیچ سازمان و آوازخوانی حق استفاده از آن را ندارد. چهل سال است که دزدیده اید ، دیگر بس است.
  • عزیز IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    2 0
    سلام.یکی از ماندگار ترین اهنگهایی که برای من و تک تک ایرانی های عزیز بود وهست اهنگ بوی عیدی از استاد عزیز و یزرگوار فرهاد مهراد هست و به هیچ وجه از ابهت این اهنگ با خوندنش توسط خواننده های پیش پا افتاده ای مثل اقای بنیامین بهادری کم نمیشه ..کاش اقای بهادری نمیخوند این اهنگ رو تا سالیان سال این اهنگ دست نخورده میموند ..هر چند اهنگ واقعا مادگار هست و ماندگار هم میمونه ...
  • عسل IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    1 0
    از نظر من آقای بهادری بهترین آهنگی که خوندند (دنیا دیگه مثل تو نداره) بود و کلا صدای بسیار دلنشینی داره آقای بهادری کارتون عالی بود