۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
۴۷ کیلومتر گسل در داخل شهر تهران است

ایرنا نوشت: سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در تهران و اطراف آن حدود ۸۰ کیلومتر مربع پهنه گسلی وجود دارد که ۴۷ کیلومتر مربع آن در داخل شهر است.

پنجمین نشست خبری آنلاین «علی اعطا» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و «زهرا نژاد بهرام»، عضو هیات رییسه و رییس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران امروز (سه شنبه) بعد از جلسه علنی شورای شهر برگزار شد.
اعطا در این نشست با اشاره به وقوع زلزله در بامداد روز جمعه هفته گذشته گفت: زلزله هفته گذشته نگرانی های جدی را برانگیخت، هر چند ما همواره با زلزله مناسبتی برخورد کردیم و هر بار که با زلزله مواجه می‌شویم تا چند روز آن را دنبال می کنیم و بعد ترجیحا موضوع و اقدامات عاجل فراموش و به زمان دیگری موکول می شود.

وی افزود: شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی به لحاظ مخاطراتی که دارد و با آن درگیر است در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

عضو شورای تهران ادامه داد: در تهران و اطراف آن حدود ۸۰ کیلومتر مربع پهنه گسلی وجود دارد که ۴۷ کیلومتر مربع آن در داخل شهر است و این موضوع نشان می دهد با چه شرایطی مواجه هستیم.

وی، خسارت های ناشی از زلزله را  سه دسته مستقیم، غیر مستقیم و ثانویه دانست و افزود: در بحث مقاوم سازی ساختمان ها نیز در دو حوزه دچار مشکل هستیم،   ساختمان های نوساز به لحاظ لرزه ای به دلیل عدم وجود ابزار کنترل مناسب فاقد استحکام لرزه ای هستند.  

وی عنوان کرد: همچنین در بحث استحکام ساختمان های موجود و نوسازی بافت فرسوده نتوانستیم با سرعت لازم حرکت کنیم.  

تنها ۱۰ درصد شهروندان آموزش دیده اند 
سخنگوی شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: در بحث تخلیه شهروندان پس از وقوع زلزله به دلیل تراکم بیش از حد در مناطق و محلات، فضاهای تخیله امن منطقه‌ای و محله ای مناسب وجود ندارد.

وی عنوان کرد: در بحث آموزش به شهروندان براساس اعلام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران تنها ١٠ درصد چشم انداز پیش بینی شده، محقق شده است.

مقاوم سازی ساختمان ها باید دنبال شود 
سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه  در پدیده زلزله مقاوم سازی ساختمان های عمومی و دولتی موجود باید از طریق برنامه کلان دنبال شود، گفت: ترویج مقاوم سازی ساختمان های خصوصی موجود، بهبود کیفیت ساختمان های جدید الاحداث به لحاظ استحکام لرزه ای و طرح های توسعه شهری نیاز به تجدید نظر دارند.

اعطا گفت: باید طرح های تخلیه امن منطقه ای، جایگزینی پل های واقع در شبکه معابر، بهسازی تاسیسات و تجهیزات شهری مثل آبرسانی و گازرسانی و ایجاد تأسیسات قطع اتوماتیک گاز شهری، مورد توجه قرار گیرد.


مدیریت بحران نیازمند تصمیم گیری در سطوح عالی 
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران افزود: مدیریت بحران با یک برنامه ساده محقق نمی شود و در سطوح عالی مدیریتی نیاز به تصمیم گیری است.

وی افزود: می توان این پیشنهاد را مطرح کرد که برنامه جامع مدیریت بحران به ویژه در بحث زلزله در یک نهادی مثل شورای عالی امنیت ملی تصویب شود تا اگر  دولت ها و مدیریت شهری تغییر کردند باعث کند شدن برنامه نشود.

گلایه از تصمیمات شورای عالی معماری و شهرسازی
سخنگوی شورای شهر تهران در این نشست از تصمیم گیری های اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی گلایه کرد.

وی گفت: انتظاری که نمایندگان مردم از شورای عالی شهرسازی و معماری دارند، این است که به حقوق عمومی شهر و شهروندان توجه بیشتری نشان دهد.

اعطا افزود: نباید به گونه ای برخورد شود که این تلقی ایجاد شود که تصمیمات با استاندارد های دو گانه اتخاذ می شود.

منظور از میثاق ملی در بحران، ضمانت اجرا است
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره میثاق ملی در مدیریت بحران، گفت: وقتی می گوییم در بحث مدیریت بحران زلزله در شهر تهران به برنامه ملی نیاز داریم معنایش این نیست که مجری آن دولت باشد.

وی افزود: این در حالی است که در تصویب و تدوین برنامه ها و مجموعه اقدامات تقسیم کاری صورت می گیرد و وظایف هر یک از وزارت خانه ها و مسوولیت مدیریت شهری مشخص می شود.

اعطا با بیان اینکه منظور از میثاق ملی، ضمانت اجرا است، گفت: میثاق ملی به این معنی نیست که این وظیفه برعهده چه کسی خواهد بود؛ بلکه در قانون فعلی مدیریت بحران که در سال ۹۸ ابلاغ شده وظایف و مأموریت های دستگاه های مختلف را مشخص کرده و  شرح وظایف مشخص شده است.

بسته پیشنهادی ترافیک با هماهنگی استانداری اجرا می شود 
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره غیرممکن شدن تردد در شهر تهران به دلیل لغو اجرای طرح ترافیک در پایتخت گفت: در این باره بسته پیشنهادی از سوی کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور تهیه و به ستاد ملی کرونا ارسال شده است.

اعطا ادامه داد: ستاد ملی کرونا اعلام کرده که در این باره شورای ترافیک تصمیم گیری کند و با هماهنگی با استاندار تهران اقدامات لازم انجام شود.

وی عنوان کرد: روز یکشنبه مصوبه ای به تصویب رسیده اما اجرای آن بعد از هماهنگی با استانداری انجام می‌شود.

وی گفت : در  طرح مصوب شده پیشنهادات متعددی وجود دارد و به نظر می رسد بسته پیشنهادی پخته و خوبی است.

۴۷۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1387541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =