بجای رقابت "رفاقت" کنیم، قطعا موفق‌تر خواهیم بود

در آخرین روزهای سال۱۳۸۴، معاون امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیشنهاد مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی طی درخواستی از وزیر ارشاد خواست تا با عنایت به لزوم توجه خاص به روابط عمومی در ایران و ضرورت توجه به این مقوله از طریق نامگذاری یک روز خاص به این نام، روزی به نام روز روابط عمومی نامگذاری شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان در پاسخ به این درخواست مدیر کل دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی طی نامه‌ شماره ۱۵۵۵/الف مورخ ۸۵/۹/۱۹ اعلام کرد: در خصوص پیشنهاد نامگذاری یک روز به عنوان «روز روابط عمومی» برابر مصوبه جلسه ۵۹۰ مورخ ۲۸/۶/۸۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ۲۷ اردیبهشت به عنوان «روز ارتباطات و روابط عمومی» تعیین و اعلام می‌گردد.

از آن تاریخ به بعد روز روابط عمومی بهانه‌ای شد تا به یکدیگر یادآوری کنیم،‌ نمادهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه در گرو ساز و کارهایی همچون توزیع عادلانه اطلاعات، روشن‌گری افکارعمومی، مردم مداری و احترام به حقوق انسان‌ها به منظور افزایش سطح مشارکت مردمی است که قطعا ماموریت انجام آن به عهده روابط عمومی‌ها است.
ما نیز با ارج نهادن به این روز مهم و حیاتی، گفتگوی کوتاهی با رییس خانه مطبوعات شهرستان های شاهرود و میامی انجام دادیم تا این بار از دریچه‌ای متفاوت به موضوع بنگریم.
جناب آقای حسین پور شما معرف حضور خبرنگاران شاهرود و حتی استان هستید. مایلم  خودتان را برای همکاران شاغل در خانواده بزرگ روابط عمومی ها معرفی نمایید.

به نام خدا، اینجانب عباسعلی حسین پور عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان سمنان و رییس خانه مطبوعات شهرستان‌های شاهرود و میامی و سرپرست روزنامه قدس در استان سمنان هستم در مقطع کارشناسی رشته روابط عمومی خوانده‌ام و در مقطع ارشد فارغ التحصیل رشته مدیریت دولتی با گرایش منابع انسانی هستم، از سال ۷۶ کارم در حوزه رسانه را شروع نموده و در دو دوره متوالی ریاست هیات مدیره موسسه خبرنگاران و نویسندگان مطبوعات شهرستان شاهرود را برعهده داشتم و تا هم اکنون مدیر عامل این موسسه هستم. در حال حاضر در روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه شمال‌شرق مشغول به خدمتم.در نشریات محلی کویر، جوانه امروز و افق توسعه استان سمنان فعالیت داشته و قلم زده‌ام.

به عنوان اولین سوال می خواستم بدانم کار در روابط عمومی هم مثل خبرنگاریست؟
مرز بین خبرنگار و روابط عمومی بسیار باریک است و غالبا بدلیل وجه تشابه زیاد بین این دو،  این مرز دیده نشده و اشتباه گرفته می شود. درست است که بین این دو مسئولیت، مشترکات زیادی وجود دارد ولی تفکیک این دو به رشد هر دو کمک خواهد کرد. بعبارت دیگر بهتر است خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی با استفاده از پل ارتباطی موجود یعنی روابط عمومی‌ها، مسئولان را از خواسته‌های مردمی آگاه ساخته و از سوی دیگر شرایط، معذوریت‌ها و محدودیت‌های مسئولان را به گوش مردم برسانند.
همین چند خط کوتاه بهترین گواه برای وجود مرز باریک بین روابط عمومی و خبرنگار است.
چرا روابط عمومی مهم است؟
اگر هنر زیبای روابط عمومی نبود شاید مدیران اجرایی در تعریف خبرنگار دچار مشکل می شدند. این بخش مهمی از گلایه اکثر خبرنگاران و همکاران عزیز بنده نیز هست، گاها مدیرانی که از روابط عمومی قوی شخصی و اداری برخوردار نیستند نمیتوانند با ایجاد تعامل از پتانسیلی به نام خبرنگار استفاده نمایند. غالبا این مدیران روابط عمومی شخصی ضعیفی نیز دارند و همین موضوع مزید بر علت شده و کار بجایی می رسد که با فرار به جلو سعی می‌کنند بجای تنویر افکار عمومی و شفاف سازی که حق شهروندی مردم است، خبرنگاران را با القابی همچون باجگیر و... مورد توهین و اهانت قرار دهند تا شاید بتوانند از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کنند ولی خوشبختانه مردم آگاه هستند و این ترفندها را خوب می شناسند.
البته این بدان معنی نیست که در بین خبرنگاران مشکلی وجود ندارد و همه آنها معصوم هستند بلکه صحبت بنده به غالب همکارانم که بیش از ۹۹/۹۹ درصد قشر زحمتکش اصحاب رسانه است نه آن اندک موارد محدود.
یک مدیر روابط عمومی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
پیشنهاداتم برای مدیر روابط عمومی خوب زیاد است ولی شاید یکی از مهمترین آن‌ها "آشنایی دقیق و عملیاتی با قدرت رسانه و نقش بی بدیل آن در تحول آفرینی لحظه‌ای در جامعه" است و در کنار این مهم باید شرایط دیگری داشته باشد  که خلاصه‌ای از مهمترین‌های آن بدین شرح است 
 توجه به ارتباطات انسانی و کلامی، ذوق و شوق شغلی در کار، قدرت کافی، نشاط پایان ناپذیر وتسلط برکار، عطش سیری ناپذیر به کسب اطلاعات جدید و به روز، فصاحت و بلاغت در کلام، قدرت نوشتاری و گرفتاری سحر انگیز، دارا بودن اعتماد به نفس و دارا بودن قدرت تصمیم گیری در سخت ترین شرایط، خودکار در کارها بطوریکه منتظر هیچ دستوری نباشد، دارا بودن قدرت تجزیه و تحلیل صحیح محیط های کاری، برچارچوب و ضوابط درونی و بیرونی سازمان خود احاطه کامل داشته باشد، دارای دانش تخصصی روابط عمومی باشد و یا دوره های آن را به صورت عملی گذرانده باشد، تسلط به تکنیک های ناب روابط عمومی در عصر دیجیتال، دارا بودن فنون تشویق و ترغیب به کار، احساس مسئولیت نسبت به مخاطبان درون سازمانی و بیرون سازمانی و همه مخاطبانی که باسازمان در ارتباطند، صبر و شکیبایی و پرهیز از تصمیمات زود هنگام، دارا بودن صداقت، وفاداری و مسئولیت پذیری در تمام امور و...
به عنوان یکی از ساعیان شاغل در این عرصه، روابط عمومی را چگونه تعریف می‌کنید؟
به قول شاعر:همتی کن این جهان را باز ساز                       با نگاهی نو، جهانی نو بساز
شاید این تعریف شما از روابط عمومی یک تعریف کلی باشد، اگر بخواهید تخصصی‌تر به این مقوله نگاه کنید، چگونه می بینید؟
روابط عمومی علاوه بر مشاور ارشد سازمان به عنوان سخنگوی هر سازمان نمایان است. بعبارت ساده تر اگر دور خود را حصار بکشیم و در ظرف خاصی تعریف بشویم دیگر نام روابط عمومی زیبنده آن نیست بلکه نامش روابط شخصی است. همچنین اگر روابط عمومی‌ها فقط مجری عوامل روسا باشند دیگر روابط عمومی نیستند بلکه روابط تشریفاتی هستند. پس روابط عمومی باید بتواند از حالت تشریفاتی بیرون آمده و با مخاطبان خود اعم از مدیران دستگاه، مردم و سایر روابط عمومی‌ها ارتباط ایجاد نموده و  تشریک مساعی کند.
بطور خلاصه، امروزه "چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید" یعنی اگر وقت و انرژیمان در روابط عمومی‌ها را برای رقابت صرف کنیم، چندان موفق نخواهیم بود ولی اگر بجای رقابت، رفاقت نموده و تقسیم کار کنیم، قطعا موفق‌تر خواهیم  شد. به نظر بنده باید از همه‌ی ظرفیت‌ها بهره جست.
حرف آخر:
مطلب گفتنی زیاد است ولی به چند توصیه دوستانه بسنده می‌کنم. 
روز روابط عمومی فرصتی است تا روابط عمومی‌ها با اتکا به تجربیات خود، از نظرات و تبادل آراء حداکثر استفاده را ببرند 
فعالیت روابط عمومی‌ها بسیار گسترده و مختلف است پس باید انگیزه لازم را برای رشد و تعالی نسل آینده فراهم نماییم. 
جامعه امروز ما احتیاج به پویایی و شادابی دارد. از اندیشه‌های نو استقبال نماییم و متناسب با منطقه خود و فرهنگ محلی انگیزه لازم را برای رشد همگان فراهم نماییم
مهم است که اعتقاد داشته باشیم هر فردی یک استعدادی دارد که می‌تواند آن را شکوفا نماید پس همه را در یک چارچوب ارزیابی نکنیم و مطمئن باشیم عمل به این مهم اثرات درخشان و ماندگاری را به همراه خواهد داشت.

46

کد خبر 1388837

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =