افزایش شاخص فلاکت استان آذربایجان‌غربی در سال ۹۸

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آخرین وضعیت درآمدها و اعتبارت استان در سال گذشته را تشریح کرد و گفت: علی‌رغم افزایش شاخص فلاکت استان در سال ۹۸، آذربایجان‌غربی جزو ۸ استان با شاخص فلاکت پایین کشور است.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، حضرتی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که به ریاست استاندار آذربایجان غربی برگزار شد، با ارائه گزارشی از وضعیت درآمدی استان در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اظهار داشت : در سال ۱۳۹۷ مصوب میزان درآمد های استانی ۱۰۹۴ میلیارد تومان بود که از این میزان اعتبار مصوب ، ۹۸۵ میلیارد تومان محقق گردید .

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز میزان مصوب درآمدهای استانی ۱۴۱۵ میلیارد تومان بود که علیرغم تحریم ها و شرایط ویژه اقتصادی کشور و استان ، با توجه به بهبود فضای کسب و کار و تلاشهای همکارن امور مالیاتی و دارایی و ستاد تجهیز درآمد میزان درآمدهای استانی در سال گذشته ۱۳۷۱ میلیارد تومان محقق گردید و این میزان درآمد از سال ۹۷ نسبت به سال ۹۸ از ۹۰ درصد به ۹۷ درصد ارتقا یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در ادامه سخنان خود به اعتبارات هزینه ای استان نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته میزان اعتبارات هزینه ای استان بیش از ۵۵۷ میلیارد و ۷۹۹ میلیون تومان بود که با راهبری استاندار محترم و تدابیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و علیرغم محدودیت های اقتصادی و مالی کشور و استان، خوشبختانه بجز چند مورد محدود تمامی موارد اعتبارت هزینه ای بصورت صد دردصد محقق گردید و از نظر پرداخت حقوق کارکنان استان در سال گذشته در شرایط رضایت بخشی قرار گرفتیم.

حضرتی در ادامه از پرداخت پاداش بازنشستگی و مانده مرخصی ۲۳۸ نفر بازنشستگان دولت به حساب شخصی این افراد به مبلغ ۳۱ میلیارد تومان در سال گذشته خبر داد و گفت: در حال برنامه ریزی برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال گذشته به میزان ۳۰ میلیارد تومان هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود میزان اعتبارات مصوب عمرانی استان در سال گذشته را ۱۶۶۴ میلیارد و ۹۱ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: از این میزان اعتبار مصوب حدود ۷۷۴ میلیارد و ۳۶۴ میلیون تومان بصورت نقدی ، اسناد خزانه و تهاتر تخصیص یافته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همچنین ادامه داد: در سال گذشته ۲۳۳۴ پروژه مختلف در قالب پیمانی ، امانی و پیمانی امانی در استان اجرا شده که برای ارتقای توان مالی و اجرای فعالان و پیمانکاران بخش خصوصی ، ۷۸ درصد از اعتبارات عمرانی به پروژه های پیمانی اختصاص یافته است.

حضرتی همچنین از اختصاص ۱۳۶۸ میلیارد تومان اعتبار از سال ۱۳۹۳ تا کنون برای اجرای پروژه های احیای دریاچه ارومیه برای دستگاه های اجرایی استان خبر داد و گفت: از این میزان اعتبار ۴۴ درصد یعنی ۵۹۸ میلیارد و ۷۶۲ میلون تومان اختصاص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تاکید کرد: بخش قابل توجهی از اعتبارات دریاچه ارومیه نیز به وزرتخانه های مرتبط و برای پروژه های ملی اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز دولت ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه های مختلف برای احیای دریاچه ارومیه به استانهای آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی و کردستان مصوب کرده بود که از این میزان اعتبار ۹۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سهم آذربایجان غربی بود که ۵۷ درصد این اعتبار در سال گذشته تخصیص یافت.

وی ادامه داد: برای پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه نیز نزدیک به ۱۹۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مهار آبهای مرزی اختصاص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از تخصیص ۸۸ درصد اعتبارات پروژه های ملی استانی شده برای اجرای پروژه های مهم در استان در سال گذشته خبر داد و گفت: برای اجرای پروژه های مهم و شاخص ملی استانی شده در سال گذشته ۲۱۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده بود که خوشختانه از این میزان اعتبار ۱۸۹میلیارد تومان یعنی ۸۸ درصد تخصیص یافت .

حضرتی در ادامه افزود: در سال گذشته نیز برای اجرای پروژه های ملی اختصاصی استان آذربایجان غربی از جمله تالار مرکزی ، تعدای از بیمارستانها ، دانشگاه ها و اجرای پروژه های فصل حمل و نقل، ۲۲۱ میلیارد تومان نیز مصوب گردید.

در ادامه این جلسه یوسف زاده معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز با اشاره به کاهش نرخ تورم در استان گفت: در فروردین سال جاری نرخ تورم استان ۲۹.۷ درصد بوده که ۲.۵ درصد از میانگین کشور کمتر است. در بین استانها نیز بعد از استان فارس استان آذربایجان غربی کمترین نرخ تورم را دارا می‌باشد.

وی ادامه داد: بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می دهد که در سال ۱۳۹۸ در استان بخش خدمات با ۴۳.۳ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را داشته که در کشور برابر ۵۰.۳ درصد می باشد. بخش کشاورزی نیز در استان۳۳.۳ درصد سهم اشتغال را دارد و در کشور ۱۷.۷ درصد شاغلان در بخش کشاورزی شاغل هستند.

یوسف زاده با اشاره به شاخص فلاکت استان که از مجموع دو نرخ بیکاری و تورم بدست می‌آید گفت: شاخص فلاکت در سال ۱۳۹۸ در آذربایجان غربی ۴۳.۹ درصد می‌باشد که نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۲.۷ درصد افزایش دارد و دربین استانها جزو ۸ استان با شاخص فلاکت پایین قرار داریم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1390710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =