زهرا علیاکبری: در حالی اولین گام برای کاهش بار یارانهی سنگین بنزین بر دوش دولت با آزادسازی قیمت بزنین سوپر و معرفی نرخ سوم بنزین برداشته شد که بررسیها نشان میدهد در دههی شصت میشد با قیمت خرید یک لیتر بنزین امروز، یک دستگاه اتومبیل خریداری کرد.
جستجو در میان اطلاعیهها و اخبار نشان میدهد بهای هر دستگاه پیکان، این خودروی محبوب ایرانیها در دههی شصت در همین محدوده بود.
بر اساس اطلاعیهی منتشر شده در روزنامه اطلاعات در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۳، قیمت کارخانهای پیکان دولوکس ۱۱۱ برابر با ۶۹ هزار و ۳۱۰ تومان بود. در عین حال پیکان کار ۱۴۱ و پیکان تاکسی ۱۴۲ نیز قیمتی برابر با ۵۹ هزار و ۵۳۰ تومان داشت.
با احتساب مالیات و عوارض هر دستگاه پیکان دولوکس مدل ۱۱۱ برای خریدار ۷۹ هزار تومان هزینه برمیداشت . این هزینه برای پیکان کار به ۶۸ هزار و ۸۰۰ تومان میرسید.به تدریج با رشد تورم بهای پیکان در دههی هفتاد میلیونی شد.

دههی هشتاد؛ برابری قیمت یک لیتر بنزین سوپر با یک قطعه سکه
رشد فزایندهی تورم در ایران سبب شده است قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در سال ۱۳۸۱ به محدودهی هفتاد هزار تومان ورود کند. به این ترتیب در شرایطی یک لیتر بنزین به قیمت ۷۰ هزار تومان در حال حاضر قرار است فروخته شود که در سال ۱۳۸۱ میشد با این پول یک سکهی تمام بهار آزادی خریداری کرد. نکته اینجاست که بهای هر قطعه سکهی تمام بهار آزادی در حال حاضر ۱۱۲ میلیون تومان است. بهای هر گرم طلای هجده عیار در ماههای پایانی سال ۱۳۹۰ و ماههای آغازین سال ۱۳۹۱ برابر با هفتاد هزار تومان بود.
وقتی ارزش پول ملی میریزد
ریزش ارزش پول ملی و افزایش شدید نرخ تورم در سالیان گذشته سبب شده است همواره قیمتها روندی افزایشی را تجربه کنند. حالا چند سالی است که تورم به محدودهی چهل درصدی ورود کرده است. در این فضا طبیعی است که نرخ کالایی وارداتی چون بنزین سوپر نیز دستخوش افزایش میشود به طوری که حالا بهای یک لیتر بنزین با بهای خرید یک خودرو در دههی شصت برابری میکند. طبق برآوردها هزینهی خرید یک باک پنجاه لیتری بنزین هفتاد هزار تومانی سه و نیم میلیون تومان است.
در حالی مدام بر طبل پایین بودن نرخ بنزین کوبیده میشود که هیچ نشانهای از تغییر سیاستهای تورمزا در ایران دیده نمیشود و دولت همچنان با استفاده از ابزارهایی چون قیمتگذاری دستوری و ... در صدد مهار تورم است.
223223






نظر شما