از دیروز عصر که مهمانان جشن نوروزی ایران به تهران آمده​اند، محمود احمدی​نژاد دیدارهای چهره به چهره​ای با آنها تا قبل از آغاز مراسم داشته است.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس جمهور با همتایان عراقی، تاجیکی و افغانی خود دیدار کرده و دیدارهایی هم با رئیس​مجلس پاکستان، وزیر امور خارجه عمان، معاون رییس‌جمهور زنگبار، وزیر فرهنگ قرقیزستان و وزیر بهداشت و خانواده هند داشته است. البته صف عریض مهمانان که شامل 10 رئیس​جمهور و 30 نماینده می​شود؛ روزهای پرملاقاتی را برای احمدی نژاد رقم زده است و همچنان این دیدارها ادامه دارد.

در تمامی این دیدارها، مقداری به روابط دو کشور پرداخته شد، بعد تلاش بیگانگان برای حضور در منطقه مورد تحلیل قرار گرفت و از لزوم همکاری کشورهای منطقه برای ایجاد صلح و ثبات بدون نقش بیگانگان سخن به میان آمد. وجه مشترک سخنان رئیس​جمهور در این دیدارها نیز این بود که نوروز، جشن دوستی و مهربانی است و انشالله با حضور کشورهای مختلف در این جشن، روابط دوستانه ایران با آنها تعمیق یافته و اهداف مشترک در افق نزدیکتری قابل دسترسی باشند.

در ادامه مشروح مذاکرات رئیس​جمهور با هر یک از این مهمان​ها را می​خوانید:

جدول مذاکرات نوروزی رئیس​جمهور

عنوان دیدار

گزیده سخنان احمدی​نژاد

گزیده سخنان طرف مذاکره

دیدار با جلال طالبانی رئیس​جمهور عراق

دو کشور با افزایش سطح مناسبات خود می‌توانند فرهنگ آزادی، برادری و عدالت را به جهانیان عرضه کنند/ ایران و عراق در آرایش جدید سیاسی منطقه نقش برجسته‌ای دارند.

ملت عراق هیچ‌گاه محبت‌های برادران ایرانی خود را در روزهای سخت و سیاه فراموش نخواهند کرد/ عراق خواستار روابط استراتژیک و درازمدت با ایران است.

دیدار با امامعلی رحمان رییس‌جمهور تاجیکستان

نوروز به عنوان یکی از اشتراکات فرهنگی دو ملت از قابلیت‌هایی برخوردار است که می‌توان آن را به عنوان پاسخگوی اصلی نیاز امروز بشریت، در مقابل فرهنگ منحط غربی ارایه کرد.

تاجیکستان سربلندی و پیشرفت ایران را موجب افتخار خود می‌داند و برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشن جهانی نوروز را عاملی مؤثر در مقابل فرهنگ غرب می‌داند.

دیدار با حامد کرزای رییس‌جمهور افغانستان

امیدوارم روزی فرا برسد که همه جهانیان در اندیشه و رفتار، مانند کشورهای حوزه نوروز عمل کنند/ ملت و دولت افغانستان قادرند امنیت و رفاه کشور خود را بدون حضور و دخالت بیگانگان تأمین کنند.

نوروز در حقیقت جشن پیوند و نزدیکی ملت‌های منطقه است/ افزایش هرچه بیشتر مناسبات و همکاری‌های تهران - کابل می‌تواند به نفع دو ملت باشد.

دیدار با فهمیده میرزا رییس مجلس پاکستان

ایران و پاکستان یک پیکر واحد هستند و روابط‌شان مبتنی بر سیاست‌های زودگذر و قابل تغییر نیست/ ریشه اصلی تروریسم به قدرت‌هایی بر می‌گردد که علاقه فراوانی به تسلط بر جهان دارند.

پاکستان خود قربانی تروریسم است که باید با همکاری کشورهای منطقه با این پدیده شوم مقابله کرد/ پس از بازگشت دمکراسی به پاکستان روابط بین دو کشور تعمیق پیدا کرده است.

دیدار با معاون رییس‌جمهور زنگبار

ارتباطات و فرهنگ مشترک دو کشور باعث گسترش همکاری‌ها و نزدیکی دو ملت در زمینه‌های مختلف شده است.

ایران و زنگبار از گذشته تا به امروز روابط بسیار مثبتی داشته‌اند که امیدوارم این روابط هرچه بیشتر تعمیق پیدا کند.

دیدار با وزیر فرهنگ قرقیزستان

جشن جهانی نوروز، جشن همگرایی و اتحاد بین ملت‌ها و در حقیقت نیاز امروز جامعه بشری است.

قرقیزستان از فرصت حضور در این جشن برای توسعه همکاری‌های فرهنگی دو کشور استفاده می​کند.

دیدار با یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر امور خارجه عمان

پایبندی به اصول مبتنی بر صلح، پاکی و عدالت رمز موفقیت و پیروزی ملت‌هاست.

عده‌ای به دنبال حذف اصول و ارزش‌های ملت‌ها در جهان هستند.

دیدار با وزیر بهداشت و خانواده هند

دشمنان به دنبال ایجاد فاصله و جدایی بین ملت‌ها هستند تا از این فاصله برای تحقق اهداف پلید خود استفاده کنند/نباید از توطئه استعمارگران غافل شد.

هند بدنبال آن است که همه ظرفیت‌ها را برای افزایش بیش از پیش روابط با ایران فعال کند. آمادگی داریم در کنار ایران برای برقراری ثبات در منطقه مشارکت کنیم.

 /111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 139170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =