آشتی موسیقی چند صدایی غرب و دستگاهی ایران/ «بازگشت جاودان» منتشر شد

ایمان عنصری، به‌تازگی آلبومی با نام «بازگشت جاودان» منتشر کرده است که شامل دو بخش گروه‌نوازی و تکنوازی است و رویکرد آهنگساز در بخش گروه‌نوازی، رسیدن به تلفیقی میان صنایع موسیقی چند صدایی غرب و موسیقی دستگاهی ایران است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آلبوم «بازگشت جاودان» که سومین آلبوم ایمان عنصری است و به‌تازگی منتشر شده، به دو بخش سازی (تکنوازی) و ارکستر سازهای ایرانی تقسیم می‌شود. این آلبوم دارای ۹ قطعه تکنوازی و گروه‌نوازی است.

رویکرد آهنگساز در بخش گروه‌نوازی، رسیدن به تلفیقی میان صنایع موسیقی چند صدایی غرب و موسیقی دستگاهی ایران است. چند صدایی، از زمان علی‌نقی وزیری و با سیستم ابداعی این استاد هنرمند در موسیقی ایران آغاز شد. نگاه وزیری از زمان شکل‌گیری تا امروزبا انتقادات فراوانی بر نگرش تئوریک نوین و بخصوص الیناسیون فرهنگی خود مواجه شده است. تاریخ موسیقی ایران از زمان وزیری تا به امروز، دستخوش تحولات بسیاری در سیستم تئوریک و نگرش او به این مقوله شده است. بسیاری از آهنگسازان بعد از او که خود شاگرد مکتب او بودند، سیستم متفاوتی را نسبت به استاد در تئوری وآهنگسازی موسیقی ایرانی پیش گرفتند، ولی بدون شک ریشه تمام حرکت‌های پیشرو درموسیقی ایران تا امروز همان شروع انقلابی وزیری است. ازین رو می‌توان وزیری را پدر موسیقی نوین ایران دانست.

یکی از دوران های مهم در بیان خاص موسیقی ایرانی و ظهور دوباره چند صدایی، دوران تولید آثار چاووش است. هدف آلبوم «بازگشت جاودان» نیز، بسیارمتاثراز دوران چاووش و نگرش خاص موسیقایی آن دوره است.

بخش تک‌نوازی تار، برگرفته از آموزش در مکتب میرزا عبدالله، میرزا حسینقلی و علی‌اکبر شهنازی است.

نوازندگان آلبوم «بازگشت جاودان» عبارتند از ایمان عنصری (تار و سه تار و آهنگساز)، شهریار نظری (دف)، سعید دولت‌ناظری (نی)، سیاوش روشن‌ (عود)، شروین مهاجر (کمانچه و کمانچه آلتو)، پوریا فرجی (سنتور، سنتور باس و ویلن سل) و  فرهاد صفری (تنبک).

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1394334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =