۰ نفر
۱۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۴

تا چندی قبل درصد زیادی از مرگ‌های پیش از موعد در بین کودکان اتفاق‌ می‌افتاد، اما تازه‌ترین آمارهای جهانی نشان می‌دهد مرگ‌ و میر پیش از موعد اکنون قربانیان بیش‌تری را در بین نوجوانان و جوانان به خود اختصاص داده است.

ابوالفضل کریمی: در یک مطالعه بین‌المللی، دانشمندان اطلاعات حاصل از 50 کشور جهان با درآمدهای بالا، متوسط و کم‌ بررسی کردند.

این تحقیقات نشان داد با وجود آن‌که میزان مرگ و میر در سراسر جهان در مجموع روند نزولی داشته است، اما اکنون قربانیان اصلی نوجوان و جوانان هستند. در این میان خشونت، خودکشی و تصادفات رانندگی از مهم‌ترین عواملی هستند که این گروه سنی را به کام مرگ می‌کشند.

این مطالعات نشان می‌دهد نرخ مرگ و میر در بین افراد جوان در طول 50 سال گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است. میزان مرگ و میر در بین کودکان بین 1 تا 9 سال بین 80 تا 93 درصد کاهش داشته که مهم‌ترین دلیل آن‌ هم کم‌تر شدن تعداد تلفات بر اثر ابتلا به بیماری‌های عفونی است.

اما متاسفانه این روند در بین نوجوانان و جوانان به این شکل کاهش نداشته است. بر اساس آمار جهانی، نرخ مرگ و میر در میان گروه سنی بین 15 تا 24 سال بین 41 تا 48 درصد کاهش داشته در مقایسه با کودکان کم‌تر است.

در این میان آسیب‌دیدگی و جراحات در اثر عواملی مانند خشونت، خودکشی و تصادفات جاده‌ای مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در بین مردان جوان در تمام کشوها و مهم‌ترین قاتل زنان جوان در کشورهای ثروتمند و کشورهای اروپای شرقی به حساب می‌آید.

آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از خشونت به طور نگران کننده‌ای در بین مردان و زنان جوان در حال افزایش است. اکنون مردان جوانی که در گروه سنی 15 تا 24 قرار دارند با احتمال دو تا سه برابر بیش‌تر نسبت به پسران بین 1 تا 4 سال جان خود را از دست می‌دهند.

دکتر راسل وینر از دانشگاه کالج لندن که این مطالعات را رهبری کرده است در این باره گفت: گویا زندگی مدرن امروزی برای نوجوانان و جوانان کشنده‌تر است. تعداد تصادفات رانندگی، خشونت‌ها و خودکشی‌ها به سرعت در حال افزایش است. این در حالی است که ما این موارد را در بین کودکان مشاهده نمی‌کنیم. در گذشته سال‌های نوجوانی سالم‌ترین دوره تمام زندگی بودند، اما اکنون دیگر این شرایط برقرار نیست.

جوانان شهرنشین
البته شاید این تمام ماجرا نباشد و این تحقیقات تصویر کاملی از تمام جهان به ما ندهد. محققان اعلام کردند در این بررسی، وضعیت فقیرترین کشورهای جهان در آفریقا چندان مد نظر قرار نگرفته که دلیل اصلی آن نیز نبود اطلاعات کافی است.

وجود تفاوت‌های زیاد در بین برخی از کشورهای جهان نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم است. در اواخر دهه 1990 افزایش شدیدی در تعداد خودکشی‌ها در کشورهای کمونیستی اتفاق افتاد و این در حالی است که طی سال‌های اخیر نرخ خودکشی در کشورهای ثروتمند شروع به کاهش کرده است.

دکتر وینر در این باره گفت: به نظر می‌رسد رشد اقتصادی، حرکت به سمت شهرها، افزایش شهرنشینی و اختلافات اجتماعی در حال تبدیل شدن به یک بحران برای جوانان امروزی است. حداقل با نگاه کردن به آمار مرگ و میر در بین نوجوان و جوانان متوجه می‌شویم، این فاکتورها تاثیرات منفی زیادی به همراه داشته‌اند. این حالت در ابتدا در کشورهای غربی دیده شد، اما اکنون ما شاهد رخ دادن آن‌ها در کشورهای در حال توسعه هستیم.

دکتر مایکل رسنیک از دانشگاه مینسوتا که در نوشتن این تحقیق همکاری داشته است در این باره گفت: به نظر می‌رسد بیش‌ترین تهدیدها برای سلامت جوانان به غیر از عواملی مانند زندگی کردن در فقط مطلق یا در کشورهای جنگ زده یا کشورهایی که با بیماری‌های عفونی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند، از رفتارهایی سرچشمه می‌گیرد که آن‌ها در پیش گرفته‌اند.

او در ادامه گفت: دولت‌ها باید تمرکز بیش‌تری برای کنترل خشونت، فقر و عدم دسترسی به منابع و سرویس‌های حیاتی و مهم داشته باشند. یکی دیگر از فاکتورهای اصلی گسترش ناامیدی در بین جوانان است که از نداشتن فرصت و انگیزه و چشم‌انداز روشن در آینده به وجود آمده است.

بی‌بی‌سی، 30 مارس

13244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 139953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =