پای درد دل معلمان و دانش آموزان تبریزی/ افت تحصیلی ارمغان کرونا برای محصلان

ویروس کرونا علاوه بر مباحث حوزه سلامت و بهداشت جامعه، مسائل آموزشی و فرهنگی شهروندان را نیز با شگرد های مختلفی تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز؛ امیررضا آزاده- یکی از این موارد موضوع تدریس برای دانش آموزان مدارس بود که با توجه به اینکه امکان برگزاری کلاس ها به صورت حضوری وجود نداشت، تمام کلاس ها به صورت آموزش مجازی صورت گرفت.
آموزش و پرورش در مدت محدود برای تدریس محتوای باقیمانده کتاب در سال تحصیلی نرم افزار شبکه آموزشی دانش آموزان " شاد " را طراحی و معرفی کرد.
سامانه شاد، بستری است که از اوایل فروردین برای آموزش مجازی دانش آموزان در نظر گرفته شده بود که در این سامانه آموزش به صورت آنلاین انجام می شد و دانش آموزان موظف بودند سر ساعات مقرر، در کلاس های مجازی شرکت کنند.
با وجود تلاش هایی که برای بهره برداری دانش آموزان طراحی شده بود، نظرهای موافق و مخالفی در بین اولیاء، دانش آموزان و کادر آموزشی داشت.
خبرنگار خبرآنلاین برای دریافت نظرات دانش آموزان و کادر آموزشی دراین باره در ایام امتحانات دو دبیرستان ناحیه دو و سه تبریز پای درد و دل آینده داران جامعه نشست.
اغلب دانش آموزان که از امتحان خارج میشدند اجرای طرح آموزش مجازی را برای اولین بار در کشور اتفاقی مبارک میدانستند اما مشکلات و ایرادات بسیاری از جمله، نبود بستر اینترنت مناسب، کندی برنامه و .. در این طرح و اپلیکشن وجود داشت.
دانش آموز قد بلندی که ابتدا از امتحان خارج شد، می گوید: برخی ها حتی به ساده ترین امکانات دسترسی ندارند چه برسد به برنامه ی پیشرفته مانند شاد که ایرادات و مشکلات خودش را دارد.
وی می افزاید: درس های تخصصی وجود دارد که در برخی مواقع حتی آموزش حضوری کافی نیست تا تدریس به صورت کامل صورت بگیرد اما برخی اصرار دارند این درس ها به شکل آموزش مجازی انجام شود.
به گفته این دانش آموز، افت نمرات سال تحصیلی جاری برای این مقاطع حتمی خواهد بود.
دانش آموز بعدی که از امتحان خارج شد با چهره بشاش به گفت و گو می پردازد و در خصوص کیفیت آموزش مجازی می گوید: این طرح در شرایط کنونی جامعه برای پیشگیری تعطیلی آموزش بسیار قابل قبول بود.
وی می افزاید: شرایط کرونایی، همت بیشتر دانش آموزان را می طلبد چرا که ضعف های این طرح بزرگ را فقط با تلاش هرچه بیشتر می توان رفع نمود.
"ف. الف" دانش آموز دیگری است که با قیافه ای آشفته در پاسخ به سوال کیفیت آموزش مجازی اظهار می کند: افتضاح ترین نوع آموزشی که دیدیم، آموزش مجازی بود، چون در برخی مدارس دو هفته مانده به امتحانات برای دانش آموزان گروه تشکیل دادند و همین باعث شد تا اغلب دانش آموزان، قسمتی از محتوای کتاب را به شکل کامل یاد نگیرند.
وی ادامه می دهد: سخنم با مسئولین است؛ وقتی زیرساختی برای اجرای این طرح بزرگ نداریم، مجبور نیستیم سرنوشت تعداد زیادی از دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهیم.
معلمان نیز حرف‌های بسیاری درباره اپلیکیشن “شاد” دارند، مهم ترین نقد آنها به زیرساخت‌های فنی این برنامه به‌ویژه سرعت پایین آن است که عملاً جریان آموزش مجازی را با مشکل مواجه کرده بود؛ آنها می‌گویند ارسال هر فایل زمانی طولانی می‌برد و در برخی مواقع آن‌قدر طولانی می‌شود که صبر معلم را سرریز می‌کند.
معلم دینی یکی از مدارس که در آن جلسه به عنوان ناظر امتحان حضور دارد، در این باره می گوید: کیفیت آموزش مجازی به شکلی که باید، نبود. در حالی که می توانست بهتر هم باشد، پسر خود من شخصا درگیر چنین موضوعی بود؛ وقتی با دانش آموزان صحبت میکنیم فقدان معلم کاملا مشهود است چرا که سطح یادگیری محصلان به یک شکل نیست و این موضوع هم طبیعی است.
دبیر فیزیک، مدرسه دیگر که از شرایط ناراضی بود می گوید: به عنوان یک معلم برای یادگیری هر چه بهتر دانش آموزان در تمامی اپلیکشن های فعال حضور داشتم و گاهی اوقات تا پاسی از شب مشغول تدریس به محصلین بودم اما جامعه فکر میکرد که دبیران تدریس را رها کرده و سرگرم خوشگذرانی هستند.
مدیر یکی دبیرستان ها نیز در این رابطه خاطرنشان می کند: باید توجه داشت که این اپلیکشن برای اولین بار در کشور مورد استفاده قرار میگیرد و اگر نگاه کلی به موضوع داشته باشیم، اتفاقی بزرگ رخ داده چرا که این برنامه به نوعی تدریس به دانش آموزان را ساماندهی کرده است به دلیل اینکه قبل از عید مدارس مجبور بودند در اپلیکشن های مختلف و بدون هماهنگی تدریس را ادامه دهند.
لازم به ذکر است، اجرای طرح آموزش مجازی برای اولین بار در کشور ممکن است دارای ایرادات و مشکلاتی باشد اما این برنامه در مقایسه با سایر اپلیکشن های ایرانی که ظرفیت ورود کمتر از یک میلیون مخاطب را دارند، حرکتی شگرف است چرا که توانسته بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز را در خود جای دهد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1401860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =