"شاد" برای دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری یک "شوخی" است!

تسنیم نوشت: معلمان مناطق روستایی و عشایری در غیاب اینترنت و پیام‌رسان "شاد" برای جانماندن دانش‌آموزان از جریان آموزش، اقدام به برگزاری کلاس‌های درس حضوری کردند؛ معلم یکی از مناطق مرزی سیستان و بلوچستان می‌گوید: سامانه پیام‌رسان شاد شوخی‌ای بیش نیست!

با تمرکز آموزش‌وپرورش بر آموزش‌ دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی و انحصار آن در پیام‌رسان "شاد" که چند هفته‌ای است رونمایی شده، وضعیت دسترسی دانش‌آموزان حاشیه شهرهای بزرگ، مدارس روستایی و عشایری به آموزش‌های مجازی در بستر "شاد" به‌عنوان یکی از نقاط ضعف این شیوه مطرح است.

سامانه "شاد" حالا با الزام و اجبار هم که شده جای خود را بین خانواده‌ها و معلمان باز می‌کند تا تنها بستر ارائه آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان در این پیام‌رسان خلاصه شود و هر روز هم آماری از سوی مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش درباره عضویت میلیونی دانش‌آموزان در پیام‌رسان "شاد" به گوش می‌رسد، آخرین آمار ارائه‌شده از سوی علیرضا کمره‌ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش است که از عضویت بیش از 11 میلیون نفر در این پیام‌رسان خبر داده است.

کنار تمام این مشکلات، پاشنه آشیل شبکه "شاد" را می‌توان جاماندن تعدادی از دانش‌آموزان کشور دانست؛ گروهی که از قضا همیشه کمترین سهم از عدالت آموزشی را داشتند و حالا کنار دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری، دانش‌آموزان حاشیه شهرها را نیز باید به این گروه اضافه کرد؛ دانش‌آموزانی که به‌دلایلی همچون شرایط اقتصادی یا نبود زیرساخت اینترنت از بستر پیام‌رسان "شاد" جا می‌مانند.

البته  برخی مسئولان آموزش و پرورش نیز راهکارهای عجیبی برای این مشکل پیدا کرده‌اند! محمدرضا سیفی؛ مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از مردم خواسته است تا اگر گوشی هوشمندی در خانه بدون استفاده دارند آن را به اداره آموزش و پرورش منطقه خود بدهند چون بسیاری از دانش‌آموزان عشایری و مناطق محروم پول خرید گوشی هوشمند را ندارند و جزو آن 10درصدی هستند که نمی‌توانند از شبکه "شاد" استفاده کنند!

اما آیا با این راهکار، دانش‌آموزان مناطق محروم به فضای مجازی و شبکه "شاد" دسترسی پیدا می‌کنند؟ مشکل زیرساخت اینترنت چه خواهد شد؟

در شرایطی که آموزش‌های مجازی و شبکه "شاد" نتوانسته است دانش‌آموزان عشایری و روستایی را تحت پوشش ببرد، معلمان این مناطق آستین‌ها را بالا زده‌ و کار آموزش حضوری دانش‌آموزان خود را آغاز کرده‌اند.

هم‌اکنون کلاس‌های درس در مدارس روستایی و عشایری با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حال برگزاری است.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در توئیتی نوشته است: در مناطقی که به اینترنت یا ابزار استفاده از شبکه شاد دسترسی ندارند، علاوه بر ارسال بسته‌های آموزشی و ارتباط تلفنی، معلمان عزیز با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی مشغول رفع اشکال دانش‌آموزان هستند. معلم فداکار، خسته نباشی.

درخواست معلمان: اجازه فعالیت مدارس روستایی و عشایری را بدهید

در همین رابطه دبیر فیزیک یکی از مناطق جنوب استان کرمان، پیشنهادی برای بازگشایی مدارس در روستاها و تداوم جریان آموزش دانش‌آموزان با رعایت نکات بهداشتی دارد و از مسئولان می‌خواهد حداقل اجازه دایر شدن کلاس‌های درس به‌ میزان دو یا سه روز در هفته را بدهند تا معلمان کار آموزش دانش‌آموزان را پیگیری کنند چون دانش‌آموزان مناطق محروم بیشترین لطمه را از تعطیلات کرونایی مدارس دیده‌اند و برنامه‌ریزی خاصی هم برای آنها وجود ندارد.

کلاس‌های درس عشایری برگزار شد

همچنین خانم همتی، معلم یکی از مدارس عشایری با اشاره به تدریس حضوری برای دانش‌آموزانش می‌گوید: دو هفته قبل با اداره آموزش و پرورش منطقه تماس گرفتم تا آموزش حضوری به دانش‌آموزان را پیگیری کنم ابتدا موافق نبودند اما وقتی توضیح دادم هر پایه درسی‌ام یک دانش‌آموز و فقط پایه پنجم 4 دانش‌آموز دارد، موافقت کردند که با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای تدریس حضوری اقدام کنم.

او در توضیح بیشتر عنوان می‌کند:  پایه دوم دبستان ساعت 9 صبح آموزش دارد وقتی تعطیل شد دانش‌آموز پایه سوم می‌آید، ساعات را مشخص و به دانش‌آموزان اعلام کرده‌ام که هر کدام سر ساعت درسی خود به مدرسه می‌آیند.

دانش‌آموزان , معلمان , مدارس روستایی ,

این معلم می‌گوید: قبل از ماجرای کرونا، کلاس درس در کانکس تشکیل می‌شد اما هم‌اکنون برای حفظ سلامت دانش‌آموزان داخل کانکس نمی‌رویم و کلاس درس را در فضای باز اطراف مدرسه با رعایت فاصله‌گذاری برگزار می‌کنیم.

او هر روز 4 ساعت تدریس برای دانش‌آموزانش آن هم در 5 روز هفته دارد چرا که باور دارد باید آموزش‌های حضوری ارائه شود تا دانش‌آموزان روستایی و عشایری از جریان تحصیل بازنمانند.

این معلم که حالا یک هفته‌ای می‌شود کار آموزش حضوری دانش‌آموزانش را آغاز کرده است، عنوان می‌کند:‌ والدین دانش‌آموزان، سواد ندارند تا تکالیف درسی را پیگیری کنند، در این منطقه گوشی موبایل هم آنتن نمی‌دهد تا تلفنی آموزش‌ها را رصد کنم و از آنجایی که دانش‌آموزان مناطق شهری در فضای مجازی آموزش می‌بینند برای اینکه در کار آموزش دانش‌آموزانم وقفه‌ای ایجاد نشود، تقاضای بازگشایی مدرسه را به اداره ارائه کردم.

فراموشی مطالب درسی

او معتقد است: دانش‌آموزانش حتی اگر از طریق تلویزیون آموزش‌ها را دریافت کنند باز هم برای تثبیت یادگیری به تکرار و تمرین توسط خانواده نیاز دارند که متأسفانه خانواده‌ها نیز سواد کافی ندارند، هفته گذشته کلاس حضوری را آغاز کردم اما دانش‌آموز پایه دوم دبستان کاملاً مطالب را فراموش کرده بود چون در مدت تعطیلات مدارس، تکرار و تمرین نداشته است.

دانش‌آموزان , معلمان , مدارس روستایی ,

تصاویری از کلاس درس حضوری دانش‌آموزان عشایری و روستایی

بیشترین لطمه تعطیلات کرونایی به دانش‌آموزان روستایی و عشایری

این معلم  می‌گوید: تعطیلات کرونایی مدارس بیشترین لطمه را به دانش‌آموزان روستایی و عشایری وارد کرد چون از درس‌ها عقب ماندند، این دانش‌آموزان به فضای مجازی دسترسی ندارند و از 6 دانش‌آموزم 3 نفر تلویزیون ندارند، بهترین روش برای آموزش این دانش‌آموزان شیوه حضوری است و تا 1.5 ماه دیگر می‌توانم آموزش‌ها را کامل کنم.

تدریس خانه به خانه؛‌ "شاد" یک شوخی است

یکی از معلمان مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان هم می‌گوید: دانش‌آموزان روستایی که در آنجا تدریس می‌کنم، به اینترنت و شبکه‌های آموزشی تلویزیون دسترسی ندارند، برای همین تصمیم گرفتم خانه به خانه بروم به دانش‌آموزانم درس بدهم؛ سامانه پیام‌رسان شاد شوخی‌ای بیش نیست.

دانش‌آموزان , معلمان , مدارس روستایی ,

او همچنین عنوان می‌کند: مدتی قبل برای آموزش و توزیع کاربرگ به دانش‌آموزانم در روستا به درب بعضی خانه‌ها که می‌رفتم، اولیای دانش‌آموز می‌گفتند "فرزند من ترک تحصیل کرده است و دیگر درس نمی‌خواند"، از 31 دانش‌آموزم به‌گفته اولیا 7 نفر ترک تحصیل کردند.

به گزارش تسنیم، دانش‌آموزان مناطق روستایی، عشایری و حاشیه شهرهای بزرگ در تعطیلات طولانی‌مدت اخیر بیشترین لطمه را دیده‌اند؛ خطر افزایش ترک تحصیل در مناطق محروم از تبعات منفی تعطیلات کرونایی است، دانش‌آموزانی که از قافله آموزش مجازی جای مانده‌اند و جاماندن آنها از جریان آموزش با توجه به طولانی بودن تعطیلات می‌تواند زمینه ترک تحصیل‌ را رقم بزند.

به‌نظر می‌رسد بیشترین تمرکز آموزش‌وپرورش باید بر ارائه آموزش تلویزیونی برای این گروه  از دانش‌آموزان باشد و در مناطق روستایی و عشایری در صورت امکان، اجازه آموزش‌های حضوری داده شود هرچند که در سایه نبود امکانات در برخی مناطق روستایی و عشایری، معلمان کار آموزش حضوری دانش‌آموزان را آغاز کرده‌اند.

2323

کد خبر 1381226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =