کدام شرکت خارج از آموزش و پرورش امنیت "شاد" را تأیید کرده است؟/ انتقادات رئیس کمیسیون آموزش مجلس

تسنیم نوشت: رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه امتحانات دوره متوسطه دوم باید حضوری برگزار شود، درباره سامانه شاد گفت: کجا آن را به مناقصه گذاشتند؟

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر در پاسخ به اینکه آیا آموزش‌ های تلویزیونی به عدالت نزدیک‌تر است یا آموزش‌های مجازی ؟ اظهار کرد: گزارش‌هایی که به ما دادن حاکی از رضایت مردم و بهرهمندی از شبکه آموزش در برنامه های آموزش دروس است.

وی افزود: تلویزیون هم بخشی از آموزش مجازی است به این معنا که غیرحضوری است. تلویزیون و فضای مجازی یا اینترنتی هر دو مکمل هم هستند.

 آموزش و پرورش باید سامانه‌ای برای آموزش مجازی داشته باشد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: لازم است آموزش و پرورش وارد فضای اینترنتی شده تا بتواند سامانه‌ای را تعریف و از آن بهره‌مند شود، کشور در دراز مدت نیاز به این سامانه دارد. البته این به معنای غیرحضوری شدن همه آموزش‌ها نیست بلکه یک ضرورت است که باید به سمت آن حرکت کنیم.

زاهدی با بیان اینکه آموزش از طریق تلویزیون  در این شرایط سهل‌الوصول‌تر و راحت‌تر است، عنوان کرد: آموزش اینترنتی مسائل متعدد ی دارد ؛ نخست آ نکه باید مباحث فنی مدنظر باشد، آیا زیرساخت‌ها در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار فراهم شده است؟ امنیت شبکه مسئله دیگر است و اگر درست کار نکنیم سامانه ممکن است تبدیل به ضد خودش شود و مسائلی مطرح شود که سامانه از هم بپاشد.

فراهم کردن امکانات مختلف آموزش اینترنتی در کوتاه مدت بعید است

وی بیان کرد: در کنار اینها باید به این سوال‌ها پاسخ داد که آیا آموزش لازم برای بهره‌گیری مناسب از سامانه اینترنتی به معلم و دانش‌آ موز داده شده است یا خیر، آیا خانواده‌ها آمادگی استفاده دارند؟ آیا اینترنت پرسرعت، تلفن هوشمند، تبلت و لپ تاپ را در اختیار دارند؟ آموزش اینترنتی مسائل مختلفی دارد که بعید است بتوان در کوتاه مدت بتوان آنها را آماده کرد و تلویزیون در دسترس‌تر است.

زاهدی اضافه کرد: آموزش و پرورش‌ و آموزش عالی باید به سمت آموزش سکویی و پلتفرمیک حرکت کنند که یک نیاز جدی است و مدت‌هاست در دنیا آغاز شده است و ما از آن عقب هستیم.

تعداد زیادی از دانش‌آموزان مناطق محروم به ابزار آموزش مجازی دسترسی ندارند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا آماری دارید که چه تعداد دانش‌آموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟ گفت: یکی از مشکلات جدی عدم دسترسی دانش‌آموزان است،  آمار وجود ندارد اما میتوان دریافت که در بسیاری از مناطق محروم کشور، حاشیه شهرهای بزرگ، مناطق روستایی دورافتاده و عشایری، حتی پدر ومادر به تلفن هوشمند دسترسی ندارند و جمعیت آنها کم نیست.

زاهدی افزود: همه بحث‌ها و راهبردهایی که آموزش و پرورش مطرح می‌کند از لحاظ نظری درست است اما اجرای آن به صورت کوتاه مدت در فضای اینترنت وجود ندارد، وقتی زیرساخت‌ها، آموزش معلمان و دانش‌آموزان و دسترسی به موبایل هوشمند را نداریم عدالت آموزشی رخ نمی‌دهد.

 ۱.۵ ساعت تلاش بی‌نتیجه برای ورود به سامانه آموزش مجازی دانشگاه

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که هم اکنون آموزش و پرورش باید چه کار کند؟ مطرح کرد: بنده امروز کلاس درس مجازی برای دانشجویانم داشتم و از ساعت ۶ تا ۷.۳۰ هر چه تلاش کردم نتوانستم وارد سامانه مجازی بشوم و کلاسم تعطیل شد با وجود آنکه دانشگاه معتبری بوده و امکانات خوبی دارد، حالا آموزش و پرورش بخواهد یکباره ۱۵ میلیون دانش‌آموز را خدمات آموزش اینترنتی دهد، در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست و امکانش نیست عدالت آموزشی را محقق کند.

مخالفت با طراحی امتحانات از تمام محتوای کتاب‌های درسی 

زاهدی گفت: در جلسه‌ای با وزیر و معاونان آموزش‌وپرورش نظر خود را اعلام کردیم. اخیرا وزیر آموزش و پرورش گفته است با سامانه شاد می‌خواهیم حجم ۱۰۰ درصدی کتاب درسی را امتحان بگیریم که ما مخالف هستیم.

امتحانات از ۸۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی 

وی ادامه داد: دلیل ما این است که معمولا هر سال تا اسفند ۸۰ درصد کتاب‌ها تدریس می‌شود، برخی پایه‌ها مانند پایه ۱۲ نیز درسشان را تمام می‌کنند بنابراین باید از ۸۰ درصد محتوا امتحان گرفته شود، نظر ما ۸۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی در امتحانات است و آموزش وپرورش هم پذیرفته است.

زاهدی درباره چگونگی برگزاری آزمون‌های دوره متوسطه اول و دوم توضیحاتی ارائه داد و گفت: باید میان آزمون‌های دوره متوسطه اول با متوسطه دوم تفاوت قائل شد ؛ زیرا سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم در کنکور سراسری تاثیر دارد. اینکه در دوره متوسطه اول به معلم اختیار بدهیم که خودش ارزشیابی پایانی را انجام دهد بسیار خوب است اما باید امتحانات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم متفاوت باشد.

امتحانات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم باید حضوری برگزار شود

 وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که امتحانات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم با توجه به تاثیرگذاری در کنکور این گونه برگزار شود که ابتدا امتحانات نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکل‌ها ی بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود و بعد در فاصله ۲۰ روزه‌ای که کلاس دوازدهمی‌ها تا کنکور سراسری فرصت دارند، آموزش و پرورش امتحانات دهمی‌ها و یازدهمی‌ها را حضوری برگزار کند تا عدالت آموزشی هم برقرار شود.

زاهدی با بیا ن اینکه چاره‌ای نداریم و باید به سمت آموزش اینترنتی و مجازی حرکت کنیم، گفت: اما روی آموزش کوتاه مدت بحث وجود دارد، نمی خواهم سامانه شاد را زیر سوال ببرم اما وقتی میخواهیم یک پروژه مهمی را اجرا کنیم، کجا آن را به مناقصه گذاشتند و از شرکت‌های دانش بنیان کمک گرفته شد؟ مشاور و ناظر آن چه کسی بوده است؟ یقین دارم این اتفاقات نیفتاده است.

کدام مشاور خارج از آموزش و پرورش اولویت شاد را تایید کرده است؟ 

وی مطرح کرد : بحث امنیت شبکه شاد جدی است، چقدر روی آن کار شده و کدام مشاور در خارج از آموزش و پرورش و دایره کسانی که آن را انجام داده‌اند، امنیت ر ا تایید کرده است؟ ما در کشور شرکت‌های دانش بنیان زیادی داریم که اگر یک آگهی مناقصه می‌گذاشتند، آنها هم می‌آمدند و یک نفر هم به عنوان ناظر می‌آمد نه این که خودشان انتخاب کننند کدام شرکت باشد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: پیام‌رسان‌های مختلفی در کشور داریم، در بحث زیرساخت‌ها و مدل شبکه شاد نیازی نبود فقط از یک سامانه خاص استفاده کنند حتی می‌توانستند از پیام‌رسان‌های داخلی را با رعایت ضوابط آموزش و پرورش استفاده کنند.

اجبار شاد می‌تواند عقده‌های روانی در بچه‌ها ایجاد کند

وی ادامه داد: به استان‌ها بخشنامه کردند و هم اکنون روسای مناطق و مدیران کل همه را اجبار کرده‌اند که باید عضو شاد شوید اما هنوز ورود به آن سختی‌هایی دارد. آیا ادمین باید مدیر کل و وزارتخانه باشد یا مدیر هر مدرسه‌ای می‌تواند ادمین باشد و نظارت کند ؟ چرا  شاد اجباری شده است؟ اکنون فقر بیداد می‌کند، آیا قیمت یک موبایل هوشمند کمتر از سه یا چهار میلیون تومان است؟ این اجبار کردن گاهی اوقات عقده‌های روانی در بچه‌ها ایجاد می‌کند. 

۴۷۲۳۷

کد خبر 1380821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =