۰ نفر
۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
نسخه کاغذی از مطب‌ها حذف می‌شود

میزان نوشت: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: همه مطب‌ها امسال تحت پوشش نسخه الکترونیک قرار می‌گیرند و از مرداد امسال مطب‌های تحت پوشش این برنامه نباید نسخه کاغذی داشته باشند.

طاهر موهبتی روز سه شنبه در نشست خبری در محل سازمان بیمه سلامت افزود: هدف گذاری اولیه این است که ۸۰ درصد مطب‌ها تا پایان سال نسخه الکترونیک صادر کنند اما در عمل همه مطبها باید این دستورالعمل را اجرا کنند و ۲۰ درصد برای جاهایی است که اینترنت کند است و کار مردم نباید روی زمین بماند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: هم اکنون ۹ هزار مطب حدود ۵۰ درصد مطب ها امکان صدور نسخه الکترونیک را پیدا کرده و این کار را شروع کرده اند. از ۱۴ هزار داروخانه حدود چهار هزار مرکز که حدود ۳۰ درصد است نیز اکنون نسخه پیچی الکترونیک را شروع کرده اند و تا پایان سال ۱۰۰درصد مراکز دارویی باید نسخه پیچی الکترونیک را اجرا کنند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره پرداخت مطالبات مراکز درمانی و دارویی گفت: مطالبات اردیبهشت مراکز درمانی و داروخانه های دولتی و خصوصی هفته آینده پرداخت می شود.

وی افزود: همه مطالبات مراکز خصوصی تا پایان اردیبهشت و ۷۰ درصد مطالبات مراکز دولتی تا پایان اردیبهشت هفته آینده پرداخت می شود. البته ۳ ماه بدهی از سال ۹۸ هنوز پرداخت نشده و مجموع تاخیر و تعویق پرداخت سازمان بیمه سلامت ۳.۵ ماه است.

موهبتی گفت: سال ۹۶ مطالبات معوقه سازمان بیمه سلامت ۲۳ هزار میلیارد تومان بود و اکنون بدهی معوقه حدود ۴ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: کاهش بدهی و معوقات سازمان بیمه سلامت در حالی است که از اول امسال به جای ۳۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص دولتی فقط ۴۰۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.

موهبتی گفت: اجرای گایدلاین های درمانی و کاهش بیمه شدگان رایگان و مدیریت منابع مهمترین عامل کاهش هزینه های سازمان بیمه سلامت شده است و توانستیم در سال ۹۸ حدود چهار هزار میلیارد تومان صرفه جویی و ذخیره منابع داشتیم.

وی گفت: پوشش بیمه شدگان کمیته امداد  در سازمان بیمه سلامت در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر نیز ۳۴۰ میلیارد تومان هزینه داشت. هزینه های کمیته امداد نیز با این اقدام حدود ۳۳ درصد کاهش یافت.

حذف ۵۳ درصد بیمه شدگان رایگان

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: با اجرای طرح ارزیابی وسع برای پوشش رایگان بیمه سلامت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر درخواست بیمه رایگان کرده بودند. تاکنون با بررسی دهک اقتصادی این افراد حدود سه میلیون نفر متقاضی تعیین تکلیف شده اند. حدود ۵۳ درصد از این متقاضیان مشمول بیمه رایگان شدند و حدود ۴۷ درصد باید بیمه پرداز شوند.

وی گفت: هر یک میلیون نفر پوشش بیمه سلامت رایگان برای سازمان بیمه سلامت حدود ۶۵۰ میلیارد تومان در سال هزینه دارد بنابراین کاهش ۴۷ درصدی این نوع بیمه شدگان که توان پرداخت حق بیمه را دارند، نقش مهمی در مدیریت منابع و کاهش هزینه ها داشته است.

پرهزینه ترین داروها برای بیمه

موهبتی افزود: از نظر هزینه های دارویی سه دارویی که بیشترین مصرف را در سال ۹۸ در نسخه های سازمان بیمه سلامت داشتند شامل متفورمین ( برای دیابت) با ۲۴۰ میلیون عدد بود و بعد از آن لوزارتان( داروی فشارخون) با ۲۱۶ میلیون عدد و آ اس آ با ۲۱۵ میلیون عدد در رتبه سوم قرار دارد.

وی گفت: از نظر هزینه داروها پرهزینه ترین دارو، در سال ۹۸ فاکتور ۸ با ۷۲۳ میلیارد تومان هزینه بود؛ بعد از آن انسولین در رتبه دوم است که یک نوع آن ۷۰ میلیارد تومان و انواع مختلف انسولین در مجموع بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ برای سازمان بیمه سلامت هزینه داشت.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: در بخش خدمات تصویربرداری بیشترین هزینه مربوط به  خدمات رادیوتراپی بود که سال گذشته حدود ۳۸۰ میلیارد تومان برای سازمان بیمه سلامت هزینه داشت. بعد از آن سونوگرافی کامل با ۲۵۴ میلیارد تومان هزینه در رتبه دوم قرار دارد.

موهبتی گفت: با اجرای گایدلاین های درمانی حدود ۴۱ درصد از سونوگرافی های حاملگی، ۷۰ درصد از موارد رادیوتراپی های مفصلی، ۳۷ درصد از موارد سونوگرافی های تخمدان، ۲۰ درصد از موارد تجویز سونوگرافی کلیه و ۱۱درصد از رادیوگرافی های دندان کم شد.

وی ادامه داد: پر مصرف ترین خدمات آزمایشگاهی در نسخه های بیمه سلامت آزمایش CBC با هفت میلیون بار مراجعه بود و بعد از آن اندازه گیری گلوگز با ۵.۸ میلیون بار مراجعه و اندازه گیری کراتنین با ۵.۶ میلیون بار مراجعه بود که این خدمات نیز با اجرای گایدلاین های درمانی بین ۴ تا ۵ درصد کاهش هزینه داشتند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اضافه کرد: اندازه گیری تیروئید بیشترین هزینه را در بین خدمات آزمایشگاهی به سازمان بیمه سلامت تحمیل می کند و بعد از آن اندازه گیری ویتامین دی و آزمایش سی بی سی است.

خرید تضمینی خدمات مراکز درمانی به شرط اجرای پزشک خانواده

موهبتی گفت: بعد از همه گیری کرونا درآمد پزشکان و بیمارستانها حدود ۶۰درصد کاهش پیدا کرد به همین علت از این پس برای حمایت از مراکز درمانی و پزشکان بر اساس سندهای مالی سال ۹۸، حاضریم ۹۰ درصد هزینه های سال گذشته را از قبل به مراکز درمانی پراخت کنیم به شرطی که این مراکز تحت پوشش اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار بگیرند.

اجرای طرح تخفیف بیمه ای برای مراقبت از سلامت

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اضافه کرد: از تیر امسال مشوق های بیمه ای برای افرادی که مراقبت سلامت خود باشند و قند خون، فشارخون، کلسترول یا چاقی خود را کاهش دهند اعمال می شود. افرادی که بتوانند با مراقبت از سلامت خود وضعیت این عوامل خطرزای سلامت را بهبود ببخشند و آن را کنترل کنند و همچنین رابطان خانواده ها در طرح هر خانه یک پایگاه سلامت مشمول تخفیف در حق بیمه تا ۵۰ درصد می شوند.

وی گفت: در گذشته خدمات بیمه سلامت بدون توجه به ریسک های خطرپذیری انجام می شد، در حالی که لازمه حرفه ای شدن صنعت بیمه این است که یارانه متقاطع اعمال شود و افراد در سن جوانی و دوران سلامت حق بیمه بپردازند تا در زمان بیماری و سالمندی از پوشش بیمه استفاده کنند.

موهبتی افزود: در گذشته این گونه نبود و افراد می توانستند روی تخت بیمارستان بیمه شوند اما بیمه شدن روی تخت بیمارستانی حذف شده و فقط برای بیماران کرونا انجام می شود که در ماههای گذشته نیز تعدادشان کم و حدود هزار نفر بوده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: طرح مشوق های بیمه ای برای افرادی که مراقب سلامت خود هستند از تیر امسال در استان گلستان و زنجان اجرا می شود و بعد از چهار ماه با ارزیابی آن در کل کشور اجرا خواهد شد.

وی همچنین از اجرای خدمات بسته ای بیمه سلامت خبر داد و گفت: در حال تدوین بسته های خدمات بیمه ای هستیم که افراد بتوانند با توجه به نیاز خود از بسته های بیمه ای مشخصی استفاده کنند که به زودی جزئیات این طرح اعلام خواهد شد.

۴۷۲۳۲


 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1402673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =