۰ نفر
۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۶

شهرداری تهران قصد دارد طرح هبه را برای دارو هم اجرا کند. این درحالی است که وزارت بهداشت بازپس فرستادن دارو را ممنوع کرده است.

احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو ایران دراین باره به فارس گفت: «جمع آوری داروهای خانگی توسط شهرداری تهران بدون هماهنگی با وزارت بهداشت اعلام شده و وزارت بهداشت با این کار مخالف است. ما به عنوان وزارت بهداشت صلاح نمی‌دانیم که داروهای خانگی جمع آوری شود و شهرداری نیز اگر چنین مطلبی را اعلام کرده باید قبلاً با وزارت بهداشت هماهنگی می‌کرد.»

او معتقد است که برگرداندن دوباره داورهای خانگی به سیستم کار درستی نیست: «معلوم نیست داروهای خانگی در چه شرایطی نگهداری شده است و ممکن است اثراتش را از دست داده باشد حتی ممکن است تاریخ گذشته باشد و عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است بر روی داروهای خانگی اثر سوء داشته باشد.»

امیری، معاون اداره سلامت شهرداری تهران توضیحی درباره هدف جمع آوری دارو از خانه ها در هفته سلامت نداده است. هرچند که گفته: «شهرداری تهران با رویکرد محله محوری، در مناطق 22 گانه تهران در هفته سلامت پایگاه‌های سلامت را برگزار می‌کند. تمام داروهای مازادی که در خانه‌ها بی‌استفاده مانده یا تاریخ گذشته است، در هفته سلامت جمع‌آوری می‌شود.»

با این حال شیبانی دراین باره می گوید: «اگر شهرداری داروهای خانگی را جمع آوری کند ما اجازه بازگردان آن به سیستم مصرف را نمی‌دهیم چون از میزان سلامت و اثربخشی این داروها اطمینان نداریم.»

به گفته رییس سازمان غذا و داروی ایران وزارت بهداشت برای منطقی کردن مصرف دارو در کشور با فعال کردن کمیته کشوری و کمیته ستاد مصرف منطقی دارو طی سالهای اخیر کارهای بزرگی انجام داده است: «تا پیش از آن میانگین تجویز دارو در هر نسخه در کشور 4.5 دارو در هر نسخه بود که امروز به 3.2 دارو در هر نسخه کاهش یافت است. این موفقیت بزرگی است که البته با توجه به اینکه میانگین تجویز دارو در هر نسخه در جهان 1.8 است هنوز با شرایط ایده آل فالصله داریم که باید با آموزش جامعه پزشکی و مردم این نقص را جبران کنیم اما جمع آ‌وری دارو از خانه ها و بازگردان آن به سیستم راه حل این مسئله نیست.»

البته به نظر می رسد شعار امسال روز جهانی بهداشت در تصمیم شهرداری تهران بی تاثیر نبوده است. سازمان بهداشت جهاننی «مصرف بی رویه آنتی بیوتیک، یک تهدید جهانی» را به عنوان شعار این روز اعلام کرده است. هرچند در ایران مصرف استامینوفن در صدر است. اما شیبانی درباره مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در ایران می گوید: «متأسفانه در کشور ما نیز مانند برخی کشورهای دیگر مصرف بی رویه و غیر منطقی آنتی بیوتیک‌ها باعث مقاومت به میکروبها در برابر این داروها شده است و این خطر وجود دارد که در آینده داروهای نسل اول آنتی بیوتیک بی اثر شوند و مجبور شویم با جمع کردن آنها داورهای قویتر و البته پر عارضه‌تر را جایگزین کنیم بنابراین بابد برای پیشگیری از این تهدید از هم اکنون برنامه‌ریزی داشته باشیم.»

امسال هم مانند سال های گذشته به مناسبت روز جهانی سلامت، هفته سلامت از 18 تا 24 فروردین برگزار می‌شود.
44 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =