۰ نفر
۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۸

پیشنهاد افزایش تعرفه واردات فولاد در کمیسیون ماده یک مورد پذیرش قرار نگرفت؛ اما وزارت صنایع قصد دارد یک بار دیگر این پیشنهاد را مطرح کند.

محمد هیراد حاتمی: " انبارهای تولید کنندگان داخلی پر از فولاد است. " مدیر عامل ذوب آهن اصفهان اینگونه از ماجرایی خبر می دهد که حکایت از آشفتگی در صنعت فولاد کشور دارد. سبحانی در حالی عنوان کرده است که هیچ گونه توجیهی برای واردات فولاد به داخل کشور وجود ندارد که چیزی بالغ بر یک ماه پیش طرح پیشنهادی وزارت صنایع و معادن مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد در کمیسیون ماده یک مورد پذیرش اعضا این کمیسون قرار نگرفت.

در شرایطی که طرح پیشنهادی وزارت صنایع و معادن در کمیسیون ماده یک ناکام باقی ماند، مسئولان این وزراتخانه افزایش تعرفه واردات فولاد را با جدیت دنبال می کنند به طوریکه هفته گذشته معاون امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن عنوان کرد پیشنهاد افزایش تعرفه واردات فولاد دوباره در کمیسیون ماده یک مطرح می شود: " وزارت صنایع و معادن مجددا پیشنهاد افزایش تعرفه فولاد را به کمیسیون ماده یک ارائه خواهد کرد."

 نا هماهنگی در تیم اقتصادی دولت به اندازه ای است که سمیعی نژاد تنها به اظهار امیدواری برای رای مساعد کمیسیون ماده یک بسنده می کند و هیچ گونه قطعیت از پذیرش طرح پیشنهادی وزارت صنایع و معادن مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد در کلام معاون معدنی این وزارتخانه مشاهده نمی شود: " امیدواریم کمیسیون ماده یک قانع شده و به نفع صنایع داخلی رای به افزایش تعرفه فولاد دهد. "

اعضا کمیسیون ماده یک در حالی از پذیرش پیشنهاد وزارت صنایع و معادن مبنی بر افزایش تعرفه واردات امتناع می کنند که فعالان این صنعت اعتقاد دارند در شرایط فعلی که تولید داخلی فولاد در کشور، نیاز را برطرف می کند لزومی به واردات نداریم و باید تعرفه فولاد افزایش پیدا کند.

محمود اسلامیان، مدیر عامل سابق فولاد مبارکه در همین رابطه به خبر آنلاین گفت: "دولت باید تعرفه واردات فولاد را افزایش دهد تا از این طریق حمایت های لازم از تولیدات داخلی به عمل آید."

وی افزایش تعرفه واردات فولاد را یک روش متعارف می داند که بسیاری از کشور ها در شرایط بحران از این روش بهره می برند: " افزایش تعرفه واردات فولاد یک روش متعارف است که بسیاری از کشور ها در شرایط بحران اقتصادی از آن استفاده می کنند.  به طور مثال در سال 1998 هم وقتی قیمت فولاد کاهش پیدا کرد بسیاری از کشور ها تعرفه واردات فولاد را افزایش دادند. "

وی ادامه داد: " در شرایطی که سرا سر جهان یک بحران اقتصادی وسیع را تجربه می کند دولت باید با یک برنامه ریزی مناسب به میزان کافی تعرفه واردات فولاد را افزایش دهد تا کارخانه های تولید کننده فولاد بتوانند این دوران را پشت سر بگذارند. "

اسلامیان در رابطه با رقم تعرفه واردات فولاد اینگونه اظهار نظر کرد: " به نظر من باید تعرفه واردات ورق فولاد 15 درصد در نظر گرفته شود و تعرفه واردات میلگرد نیز در سطح 20 درصد باشد. "

مدیر عامل سابق فولاد مبارکه به تفاوت در تعرفه واردات فولاد و خودرو اشاره کرد و گفت: " فولاد صنعت مادر است. به طور کلی نباید میان صنایع تفاوت های زیادی قائل شد. در حال حاضر مشاهده می کنیم در صنعت خودرو تعرفه 100 درصدی اعمال می شود اما کمیسیون ماده یک از افزایش تعرفه واردات فولاد جلو گیری می کند؛ در صورتیکه هم فولاد و هم خودرو صنعت هستند و اشتغال زایی را در پی دارند. "

وی در بخش دیگری از گفته های خود به این موضوع تاکید کرد که فعالیت های اقتصادی در زمان های مختلف، متفاوت است: " تجارت در دوران رکود و رونق متفاوت است. در 8 ماه ابتدایی سال جاری تجارت از رونق خوبی بر خوردار بود اما در حال حاضر و در شرایط رکود نمی توان همان سیاست هایی که در دوران رونق اعمال شده است را ادامه داد. هم اکنون واردات فولاد به داخل کشور را باید کم کرد و مطمئنا یک راه کم کردن وردات فولاد کاهش تعرفه وارداتی این محصول است. "

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =