استعدادیابی ژنتیکی به وسیله بزاق دهان

عده ای از محققان در مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف مجموعه‌ای را تشکیل داده‌اند که فعالیت آن در حوزه تحلیل داده های ژنتیکی است.

این پژوهشگران مدتی است با بهره‌گیری از علم ژنتیک و بیوانفورماتیک در مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف از حوزه آزمایشگاهی خارج شده‌اند و در مجموعه مای اسمارت ژن (ژن هوشمند من)، تست ژنتیک استعدادیابی را در ایران و با دریافت نمونه بزاق دهان و تحلیل داده‌های ژنتیکی حاصل از آن ارائه می‌دهند.

ژنتیک و تاثیر آن بر آینده انسان‌ّ

بدن ما از میلیون ها سلول تشکیل شده است که هرکدام از آن‌ها شامل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند. این دستورالعمل‌ها که با عنوان ژنوم نیز شناخته می‌شوند علاوه بر این‌که ویژگی های ظاهری انسان مانند قد و رنگ چشم و پوست و... را درون خود مشخص می‌کنند، ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های درونی ما انسان‌ها را نیز مشخص می‌کنند.

امروزه دانشمندان با پیشرفت علم ژنتیک و هوش مصنوعی توانسته‌اند با توالی‌یابی این ژن‌ها، فرد را از احتمال بروز این ویژگی‌ها آگاه کنند. تا سال ۲۰۱۱ در دنیا پژوهش‌های این حوزه متمرکز بر شناسایی احتمال بروز بیماری‌ّها به خصوص حوزه سرطان بوده به شکلی که احتمال بروز برخی سرطان های وراثتی برای افراد مشخص می‌شود. همه‌ی این موارد در مسیری است که به آن پزشکی شخصی‌سازی شده می‌گویند. پزشکی شخصی یا پزشکی شخصی‌سازی شده به معنی ارائه خدمات پزشکی سلامت، پیشگیری، درمان و مراقبت متناسب با شخصی‌ترین اطلاعات هر فرد از جمله ژنتیک فرد می‌باشد. به عبارت دیگر در این حوزه، پزشک با آگاهی از اطلاعات نهفته شده در ژنوم فرد می‌تواند داروی موثر و در دوز مناسب را تجویز نموده و یا سفارش مناسب را برای تغییر در سبک زندگی به منظور پیشگیری و درمان بیماری‌ها و تغییر صفات را ارائه دهد.

در سال‌های اخیر علاوه بر پژوهش‌هایی در حوزه بیماری‌ها، مطالعات بسیار زیادی نیز بر تحلیل ویژگی‌های عمومی افراد مانند ویژگی‌های ظاهری، برون‌گرایی، هوش، توانایی ریاضی و حافظه و... انجام شده است و خدماتی نیز در سطح دنیا ارائه می‌شود. این مطالعات از وجود برهم‌کنش و تاثیر دوسویه میان عواملِ محیطی و ژنتیکی گزارش می‌دهد و حاکی از این است که عوامل محیطی و ژنتیکی را نمی‌توان به طور کامل از یکدیگر جدا فرض کرد. به عبارت دقیق‌تر، بسیاری از شاخص‌های  محیطی که در دانش‌های رفتاری بکار می‌روند، خود از عوامل ژنتیکی تاثیر می‌پذیرند!

برای مثال تا چندی پیش تربیت و پرورش کودکان  فرزندان توسط والدین یک عامل محیطی مطلق در نظر گرفته ‌می‌شد، اما امروزه، شواهد و مدارک نشان می‌دهد که دو دسته از عوامل، ویژگی‌های شخصیتی ما را شکل می‌دهند؛ ژنتیک و محیطی که ما در آن قرار می‌گیریم.

تست ژنتیک استعدادیابی از طریق بزاق دهان در ایران

پروفسور فرهود (پدر علم ژنتیک ایران)، بنیان‌گذار، استاد و مدیر گروه ژنتیک انسانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است تست‌های استعدادیابی ژنتیکی برای کودکان به این شکل خواهد بود که به خانواده‌ها کمک خواهد کرد تا از استعدادها و مهارت‌های کودکان‌شان از ابتدا آگاه شوند و بتوانند با کمک این تست‌ها مهارت‌های معینی را برای کودکان خود پیدا کنند.

در ایران نیز در طی چندین سال پژوهش در دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگران جوان این حوزه مجموعه‌ای را تشکیل داده‌اند که خدمات جدیدی را در حوزه سبک زندگی و ژنتیک ارائه می‌دهند. مجموعه مای اسمارت ژن که در مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف واقع شده است، خدمات خود را در حوزه استعدادیابی که ۲۵ ویژگی شخصیتی و همچنین بررسی اختلالات روان‌شناختی مانند اوتیسم و دوقطبی و... ارائه می‌کند و پروفایل ژنتیکی افراد را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

منصور حسنی، کارشناس ارشد هوش مصنوعی از دانشگاه صنعتی شریف، هم‌بنیان‌گذار مجموعه ارایه دهنده خدمات استعدادیابی ژنتیکی مای اسمارت ژن در مصاحبه با هفته‌نامه شنبه به این موضوع اشاره کرد که با انجام این تست، افراد به لحاظ ژنتیکی بررسی و تحلیل می‌شوند که ذاتا چه ویژگی‌هایی دارند و چه ویژگی‌هایی به آن‌ها به ارث رسیده است. این پروفایل ژنتیکی که پس از انجام تست افراد ارائه می‌شود در ۴ حوزه مختلف شخصیت، هیجانات، عملکردهای شناختی و موفقیت تحصیلی، آماری را به فرد می‌دهیم که با استفاده از آن‌ها، یک نقشه کلی از فرد به دست می‌آوریم و با کمک آن به فرد کمک می‌کنیم چه شغلی مناسب آن‌ها است و یا والدین چگونه با کودک و نوزاد خود که ویژگی‌های ناشناخته‌ای دارد، برخورد کنند، همچنین این روش می‌تواند به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک کند تا رشته‌ی مناسب خود را با توجه به ویژگی‌های ذاتی خود پیدا کند. این تست‌های ژنتیکی از هر طریقی که بتوان سلول‌های فرد را بدست آورد قابل انجام هست که در مای اسمارت ژن، برای راحتی مخاطبین توسط بزاق دهان انجام می‌پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مجموعه مای اسمارت ژن و استعدادیابی ژنتیکی از طریق بزاق دهان می‌توانید با شماره تماس ۰۲۱۶۶۰۵۱۸۵۵ تماس بگیرید و یا به وب‌سایت مای اسمارت ژن مراجعه کنید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1405350