۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۰

پریکس‌پیکتت، یک جایزه بین‌المللی عکاسی است که به بهترین تصاویر با موضوع محیط زیست پایدار اعطا می‌شود

 

 

 

انفجار، اثر نائویا هاتاکیاما

کار نائوما هاتاکیاما، عکاس ژاپنی، اغلب در ارتباط با مداخله‌های بزرگ انسان در طبیعت مثل استخراج معدن است. این تصویر فریز-فریم، قطعاتی از کوه را نشان می‌دهد که همزمان با انفجار در درون کوه به بیرون پرتاب می‌شوند.
(فریز-فریم، نوعی تکنیک عکاسی است که در آن یک شات چندین بار در یک فریم تکرار شود.)

 دره دریای غربی، اثر درن آلموند

درن آلموند در این عکس توانسته است با استفاده از نور ماه کامل به مدت 15 دقیقه، حس مسافت و خیال را به بیننده القا کند. این عکس در رشته کوهی معروف به هوآنگ‌شان در استان آنهویی چین گرفته شده است.

 و اکنون محو می‌شود، اثر ادگار مارتین

ادگار مارتین، عکاسی با دغدغه های سوء مدیریت محیط زیستی است. وی در این عکس آتش‌سوزی تابستان 2008 / 1387 را در یکی از جنگل های کشور زادگاهش، پرتغال، به  تصویر کشیده است.
درختان اوکالیپتوس بسیار سریع رشد می‌کنند، اما به سرعت نیز قابل اشتعالند. گاهی اوقات از این درختان در پروژه‌های جنگل‌کاری استفاده می شود.

 قله فوجی، اثر کریستوفر استیل پرکینز

کریستوفر استیل پرکینز اکثر روزهای ده سال گذشته‌اش را صرف عکاسی با موضوعات مربوط به کوه فوجی کرده است. کوه فوجی یک پارک ملی در ژاپن است، اما محیط اطرافش را اماکنی تفریحی، زمین‌های ماشین‌های اوراقی و یا مناطق نظامی فراگرفته است.  پرکینز در این عکس سعی داشته است این تضادها را در کنار هم به بیننده نشان دهد.

 سایه زمین، اثر عباس کوثری

عباس کوثری سردبیر عکس روزنامه اعتماد در ایران است. او سفر زیارتی صدها هزار ایرانی را در سال نو به خطوط مقدم جنگ هشت ساله بین ایران و عراق در دهه 1980 / 1360 دست‌مایه عکس خود قرار داده است.
زائران ایرانی که اغلب اعضای خانواده شهدا هستند، با اتوبوس از سرتاسر ایران به مناطقی می‌روند که شاهد سخت ترین روزهای این جنگ بوده‌اند. این سفر در ایران با نام "راهیان نور" شناخته می شود.

 نفرین طلای سیاه، اثر اد کاشی

اد کاشی یک عکاس خبری آمریکایی است. عکس او، نفرین طلای سیاه را در شرق آفریقا به تصویر کشیده است. کار او ردپای تاثیر 50 ساله ارتباط نیجریه با نفت و تاثیرات سوء محیط زیستی را نشان می دهد.

 کاپیتولی، اثر کریستوفر اندرسون

کریستوفر اندرسون در کار خود چرخه مصرف، تخریب، خشونت و آشفتگی سیاسی را که بر اثر قیمت نفت در ونزوئلا کنترل می‌شود، به تصویر کشیده است. استخراج نفت بر اقتصاد این کشور حکمفرماست. در ونزوئلا غذای کمی در دسترس اکثریت مردم است و بیشتر جامعه را قشر ضعیف تشکیل می دهند.

 تپه‌های درحال ساخت، اثر ناداو کاندار

ناداو کاندار چشم‌انداز رودخانه یانگ‌تسه را که با سرعت زیادی در حال تغییر است، دستمایه کارش قرار داده است. افراد زیادی در ساحل 6500 کیلومتری این رودخانه ساکن هستند.

 خاطره، اثر سامی بلوجی

سامی بلوجی عکس‌های سیاه و سفید آرشیوی از دوران استعمارگری بلژیک بر معادن کنگو را با تصاویر رنگی امروزی خود  از این معادن و زیرساخت‌های فراموش شده‌اش تلفیق و به تصویر کشیده است.
این کار مربوط می‌شود به گذشته صنعتی این ناحیه که سود آن برای استعمارگران بلژیکی و تاثیر بردگی آن برای بومیان منطقه بوده است. هدف بلوجی از این عکس نشان دادن ظلم سال‌های استعمار و نیز سوء استفاده از قدرت و منابع طبیعی زمین بوده است.

بدون شرح، اثر آندریاس کورسکی

آندریاس کورسکی توانسته است تماشاچی عکس خود را با منظره‌ای بی انتها از زباله در مکزیکوسیتی مواجه کند.
کورسکی اغلب روی مناطق تجاری و توریستی تمرکز دارد تا بتواند توجه مردم را به سمت مناطق صنعتی پیشرفته و بازارهای جهانی در حال رشد و توسعه جلب کند.

 معدن، اثر ادوارد بورتینسکی

تغییر شکل طبیعت بر اثر صنعت، موضوع اغلب کارهای ادوارد بورتینسکی است. او برای شرکت در این مسابقه از یک سری معادن سنگ فعال و نیز رها شده در سرتاسر آمریکا، اروپا و هند عکاسی کرده است.
وی در این زمینه می گوید: وابستگی ما به طبیعت برای تامین مواد مصرفی‌مان و توجه ما به سلامت سیاره‌مان باعث شده است به تناقضی ناراحت کننده کشانده شویم.

 کوه و آب، اثر یائو لو

عکس‌های یائو لو از مناطق کوهستانی پرآب، فرورفته در مه و محاصره شده توسط دریا چیزهایی نیستند که دیده می شوند. قله‌های سربرآمده از آب و کوچک جلوه دادن قایق‌ها، در واقع توده‌های عظیم آشغال و ضایعات ساختمانی و محصولات جانبی این ساخت و سازها است که در پوششی سبز نشان داده شده است.

 منبع: نیوساینتیست، ترجمه: فریبا فرهادیان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • bahman IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۶
    0 0
    نظري ندارم
  • hero IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    جذاب و قشنگ بودند!!...