جولان کووید ۱۹ در استان فارس / بیمارستان‌ها تکمیل و کادر درمان خسته شده‌اند

با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کرونا و آمار فوتی‌ها، استان فارس در آستانه هشدار قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین از شیراز: کووید ۱۹ همچنان در میان بی توجهی مردم و عدم توجه به فاصله گذاری هوشمند و استفاده نکردن از ماسک در مکان‌های عمومی جولان می‌دهد، ویروس منحوسی که تمام ابعاد زندگی بشر امروز را تحت تاثیر خود قرار داده است و هر جا پا بگذاری کرونا حرف اول را می‌زند، هم با حضورش و هم با نام آزار دهنده‌اش!

هر روز اخبار مختلفی از جلسات ستادهای استانی و ملی مدیریت بیماری کرونا منتشر می‌شود، جلساتی برای چاره‌جویی و پیدا کردن راه حل‌هایی برای قطع زنجیره کرونا! زنجیره‌ای که امروزه با بی‌توجهی برخی شهروندان انگار خیال قطع شدن ندارد.

زمانی که ویروس کرونا در استان شایع شد مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در خانه ماندن و استفاده از ماسک به خوبی از عهده کنترل این بیماری درآمدند اما به گذشت زمان نسبت به این بیماری بی‌اعتناء شدند و بنا بر اعلام آمار دانشگاه علوم پزشکی شیراز اکنون در شرایطی قرار داریم که آماران بیماران بستری در مراکز درمانی استان هر روز در حال افزایش است، طوری‌که ۶۸۳ نفر در مراکز درمانی استان تحت مراقبت هستند.

مرگ ۲۴۵ نفر بر اثر بیماری کرونا در فارس

به گفته علی اکبری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اثر ابتلا به کروناویروس تاکنون ۲۴۵ نفر در استان فارس جان خود را از دست دادند. وی همچنین گفت: تعداد ۸۶ نفر به علت وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شده‌اند.

اکبری تاکید کرد: همشهریان استفاده حتمی از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتمایی و هشدارها وتوصیه‌های بهداشتی از حضور در تجمعات به‌ویژه مجالس عروسی وعزا به شدت بپرهیزند.

فارس در آستانه هشدار قرار گرفته است

عنایت الله رحیمی استاندار فارس گفت: به رغم اینکه نام استان فارس در میان ۱۹ استانی که در وضعیت هشدار هستند وجود ندارد اما امروز استان در آستانه هشدار قرار گرفته است و نیازمند حساسیت بیشتر مردم، اهتمام بیشتر مسئولین و تشدید اقدامات پیشگیرانه است.

وی ادامه داد: برای کنترل این شرایط نیز با در نظر گرفتن سه مؤلفه به هم پیوسته «سلامت»، «معیشت» و «امنیت» و با هماهنگی ستاد ملی کرونا اقداماتی انجام شده است.

وی افزود: اجباری کردن ماسک در ادارات دولتی و عدم ارایه خدمات برای کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، محدود کردن تجمعات به ویژه مراسم عروسی و ختم، محدود کردن فعالیت کافی شاپ‌ها و قهوه خانه‌ها و قسمتی از حمل و نقل عمومی و دورکاری افراد دارای زمینه از اقداماتی است که از سوی ستاد استانی کرونا انجام شد.

استاندار فارس در ادامه از تشدید نظارت و کنترل برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تشکیل ۸۲ تیم بازرسی ویژه در سراسر استان علاوه بر تیم‌های گذشته خبر داد و گفت: در زمینه درمان نیز اختصاص پنج بیمارستان دولتی و دو بیمارستان خصوصی با اختصاص ۸۱۸ تخت عادی و ۱۲۹ تخت آی سی یو و راه‌اندازی نقاهتگاه با ۶۰ تخت بیمارستانی از دیگر اقدامات در راستای مقابله با کرونا در استان فارس است.

اشغال ۷۰ درصدی تخت‌های بیمارستانی برای بیماران کرونایی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: تعداد بیماران بستری در استان فارس مانند بسیاری از استان‌های دیگر در هفته‌های گذشته بیشتر شده و مجبور شدیم علاوه بر بیمارستان‌های اصلی مانند بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و بیمارستان شهید دکتر چمران، بیمارستان‌های دیگری نیز اضافه کنیم از جمله نقاهتگاه که با همکاری سپاه فجر استان و بسیج جامعه پزشکی به بیمارستان پشتیبان تبدیل شده است.

مهرزاد لطفی اضافه کرد: همچنین از توانمندی و ظرفیت‌های بخش خصوصی و سایر قسمت‌های بیمارستان‌های دولتی نیز استفاده شده است تا بتوانیم در زمینه ارایه خدمت به مردم فعالیت کنیم و این دوره را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به این که نزدیک به ۷۰ درصد تخت‌هایی که برای کرونا اختصاص داده شده اشغال است و این درصد ضریب اشغال خیلی بالایی است و یک وضعیت هشدار به شمار می‌رود، از مردم خواست موضوع رعایت فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

رئیس دانشگاه ادامه داد: کادر درمانی استان خسته هستند و فشار کاری آن‌ها بالاست؛ بیمارستان‌ها پُر هستند و برای اینکه بتوانیم در خدمت بیماران باشیم باید از تعداد بیماران کم شود که این امر تنها با همکاری مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشت فردی، عدم حضور در اجتماعات و استفاده از ماسک میسر می‌شود.

لطفی گفت: پنج بیمارستان دولتی و چندین بیمارستان غیردولتی غیردانشگاهی در شهر شیراز و تمامی بیمارستان‌های شهرستان‌ها در بحث کرونا درگیر هستند و بیش از ۶۰۰ مورد از کارکنان مجموعه سلامت استان شامل پزشک، پرستار و سایر کارکنان مبتلا به کرونا شده اند که تعدادی نیز بستری هستند و این فشار کاری را بر روی سایر مدافعان سلامت زیاد می‌کند.

وی اضافه کرد: پزشکان و پرستارانی که به کرونا مبتلا می‌شوند برای مدتی از چرخه درمان و خدمت رسانی به بیماران خارج می‌شوند و تامین نیروی جایگزین برای آن‌ها مشکل است.

وضعیت کرونا در شهرستان‌های فارس خوب نیست

محمد رحمانیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه حال شهرستان جهرم خوب نیست و تعداد موارد مثبت، تعداد بیماران بستری و تعداد جانباختگان در این شهرستان همچنان در حال افزایش است، گفت: این روزها بهترین راه مقابله با کرونا، استفاده از ماسک است.

وی تعداد کل جانباختگان در شهرستان جهرم را ۲۰ نفر اعلام کرد و افزود: تعداد کل موارد مثبت به کرونا ۱۷۰۶ نفر بوده است.

علی اصغر خالقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا هم، تعداد مبتلایان به کرونا در شهرستان فسا را ۱۱۳۴ نفر اعلام کرد و گفت: ۴۳۹ نفر بهبود قطعی یافتند.

وی با ابراز تاسف از اینکه شهرستان فسا همچنان در وضعیت قرمز به سر می‌برد، ادامه داد: متاسفانه بر اثر بیماری کرونا در این شهرستان ۸ نفر جان باختند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا با ابراز گلایه از مردم به دلیل عدم رعایت فاصله گذاری هوشمند و عمل به توصیه‌های بهداشتی و تجمع در بوستان‌ها و فضای سبز در سطح شهر، گفت: روند شیوع بیماری کرونا در شهرستان فسا نگران کننده‌ است.

 تمام این وقایع در شرایطی رخ داده که این ویروس ناشناخته به کوچک و بزرگ رحم ندارد، از نوزاد تا سالمند را درگیر کرده است و تنها راه نجات از این وضعیت رعایت اصول بهداشتی است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1409455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =