ایرنا:گرچه تغییرات احتمالی در موضع آمریکا برای کناره گیری رئیس جمهور یمن ، نشان می دهد که ایام ریاست 'علی عبدالله صالح' رو به اتمام است، اما تحلیلگران بر این عقیده اند که عربستان تعیین کننده سرنوشت صالح است.

پایگاه خبری 'الجزیره'، 'باراک بارفی'، تحلیلگر موسسه ' نیو آمریکا' معتقد است که آمریکا نقش فعالی در یمن ندارد و نفوذ آن بسیار کم است، اما عربستان تنها کشوری است که 'علی عبدالله صالح' رئیس جمهور یمن به آن توجه دارد، زیرا سالهاست که تنها منبع اصلی حمایت مالی یمن است.
وی می افزاید: اگر آمریکا کمک های نظامی خود را قطع کند، ضررهای این مساله به خودش باز می گردد و علی عبدالله صالح این را می داند.
اما شواهد حاکی از این است که فشارهای عربستان سعودی بر یمن نیز آغاز شده است؛ در همین راستا وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس، روز گذشته از دولت یمن و نمایندگان مخالفان خواستند که برای انجام مذاکرات راهی عربستان شوند.
دولت یمن نیز از میانجیگری کشورهای خلیج فارس استقبال کرد و 'ابوبکر القربی' وزیر امور خارجه یمن اعلام کرد که دولت برای بررسی هر طرحی که از سوی شورای همکاری خلیج فارس در جهت حل بحران ارائه شود، آماده است.
معاونان 'علی محسن' یکی از فرماندهان نظامی که از دولت جدا شده است، می گویند که وی دعوت برای انجام مذاکرات در عربستان را پذیرفته، اما سران گروههای سیاسی مخالف، هنوز پاسخی به این دعوت نداده اند و هرگونه پاسخی را منوط به آگاهی از جزئیات گفت و گوهای پیشنهادی در ریاض کرده اند.
روزنامه 'نیویورک تایمز' نیز دوشنبه گذشته نوشت: واشنگتن به آرامی مواضع خود را تغییر داده و می گوید احتمال اینکه عبدالله صالح بتواند تغییرات مطلوب را انجام دهد، اندک است، بنابراین باید قدرت را ترک کند.
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع آگاه از مذاکراتی که میان صالح و مخالفان که با حضور سفیر آمریکا برگزار شد، اعلام کرد: واشنگتن هفته گذشته اخطار نهایی را به صالح داد تا با انتقال قدرت موافقت کند، در غیر این صورت باید به طور علنی کشور را ترک کند.
این تحولات در حالی است که نیروهای امنیتی یمن، حملات خود علیه معترضینی که خواستار استعفای رئیس جمهور هستند را افزایش داده اند و روز دوشنبه گذشته در شهر 'تعز'، 15 نفر از معترضین کشته و صدها نفر نیز مجروح شدند.
'علی سیف حسن' کارشناس یمنی در این باره می گوید: پس از حوادث روز دوشنبه، همه چیز تمام شد، ما اینک در حال شمارش معکوس هستیم.
وی افزود: آنچه که از آن می ترسیم این است که فرصت انتقال صلح آمیز قدرت وجود نداشته باشد و این به معنی خونریزی بیشتر است.
از سوی دیگر ،موفق نبودن مردم برای مبارزه با صالح، ممکن است به ایجاد درگیری شدیدی بر سر قدرت منجر شود که فضا را برای فعالیت بیشتر گروه القاعده در جزیرة العرب فراهم کند.
همه این موارد موجب ایجاد نگرانیهایی درباره ثبات یمن شده است؛ کشوری که روزانه بیش از 3 میلیون بشکه نفت، از گذرگاه دریایی که در حاشیه این کشور است، عبور می کند.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 141195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CA ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    0 0
    اینیارو مسخره شو درآورده