وزیر خارجه کشورمان با انتقاد از کویت گفت: کویت چگونه رفتار بزرگوارانه ایران را فراموش کرده است.

 

به گزارش ایسنا علی‌اکبر صالحی ـ وزیر امور خارجه کشورمان ـ که ظهر شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با لوییس المگرو، همتای اروگوئه‌یی‌اش سخن می‌گفت، درباره سفر وزیر دفاع آمریکا به منطقه، گفت: قبل از سفر اخیر وزیر دفاع آمریکا، وی سفری به بحرین داشت که متاسفانه روز بعد شاهد ورود نیروهای عربستان به بحرین بودیم. بهانه ورود نیروهای عربستان به بحرین با این عنوان بوده است که با تقاضای دولت بحرین و تحت عنوان سپر جزیره آن‌ها وارد بحرین شده‌اند. در حالی که باید گفت حتی اگر این را مبنا قرار دهیم بر اساس مبنای ما این نیروها زمانی می‌توانند وارد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شوند که کشور مورد نظر مورد تهاجم خارجی قرار گرفته باشد.

او ادامه داد: آیا مردم بحرین که مانند سایر مردم منطقه از جمله مصر و تونس قیام کرده‌اند قیام‌شان را تجاوز خارجی تلقی می‌کنید که از نیروهای عربستان سعودی استمداد کرده‌اید؟ اگر چنین است پس به صراحت اعلام کنند که از منظر آن‌ها مردم بحرین نیروی خارجی هستند. این یک تناقض است. 

به اصل مداخله نکردن در امور کشورها تا به امروز پایبند بوده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان، ادامه داد: ما در طول تحولات بحرین موضع‌گیری‌های سیاسی و رسمی روشنی داشته‌ایم. ما به عنوان اصلی که به آن اعتقاد داریم و کاملا پایبند بوده‌ایم رفتار کرده‌ایم و به اصل مداخله نکردن در امور کشورها تا به امروز پایبند بوده‌ایم. اگر هم موضع‌گیری داشتیم فقط در ارتباط با محکومیت خشونت علیه مردم و این که از طریق این خیزش‌ها اکثریت مردم مطالباتی را مطرح می‌کنند که ما همواره اعلام کرده‌ایم مطالبات اکثریت مردم باید مدنظر قرار داده شود و لاغیر. این موضع‌گیری ما بوده است. اما اگر به موضع‌گیری دیگران دقت کنید و اقدامات آنان را بررسی کنید خواهید دید دقیقا در همین برهه و فضای تحولات منطقه‌یی شاهدیم هم کشورهای حوزه خلیج فارس اتهامات واهی دیگری به ایران می‌زنند و مثلا موضوع جاسوسی در کویت را مطرح می‌کنند. 

چگونه است که کویت رفتار بزرگوارانه ایران را فراموش کرده است

وی توضیح داد: در صورتی که همین مساله حدود یکسال و نیم پیش مطرح شد و دولت کویت رسما آن را نفی کرده بود. در مذاکراتی که با وزیر خارجه کویت داشتیم این مطلب را اعلام کردیم و آن‌ها گفتند شما در امور داخلی کویت دخالت می‌کنید و مسائلی از این دست را مطرح کردند و اقدامات ایران به کویت آسیب می‌رساند. ما اعلام کردیم اگر هدف و نیت ما آسیب رساندن به کویت بود آن زمانی که صدام به کویت حمله کرد و کویت در آسیب‌پذیرترین شرایط خود قرار داشت این کار را می‌کردیم؛ با وجود این که کویت در حمله صدام به ایران به صدامیان کمک کرده بود اما وقتی که صدام به کویت حمله کرد ما بزرگوارانه درهای برادری ایران را به روی مردم و دولتمردان کویت باز کردیم و آن‌ها را امان دادیم. 

خواسته‌ مردم بحرین مقداری آزادی است

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان، اضافه کرد: چگونه است که کویت در حال حاضر این رفتار بزرگوارانه ایران را که یکی گذشت از همکاری‌هایی که با رژیم صدام داشتند و دیگری رحمت و شفقتی که به آن‌ها نشان داده شد در وقتی که صدامیان به آن‌ها حمله کردند را فراموش می‌کند و پاسخگویی آن‌ها این است که در این برهه برخلاف موضع‌گیری رسمی خود که یک‌سال و نیم پیش کاملا این موضوع تصنعی و دروغ را نفی کرده بودند امروز مجددا مطرح می‌کنند. این قابل سوال است. از همین رفتار می‌توان استنتاج کرد که به هرحال هر بحثی که مطرح می‌شود برای فرار به جلو و فرافکنی است و به این دلیل مطرح می‌شود که قادر به پاسخگویی به قیام مشروع مردم بحرین نیستند. این مردم خواسته‌ای نداشتند جز این که مقداری از آزادی لازم شهروندی خود را داشته باشند. شعارهایی که مردم بحرین مطرح می‌کردند شعارهایی مانند شعارهای مردم مصر و تونس بوده است اما آن‌ها به گونه‌ای کار می‌کنند که این مسائل را طایفه‌یی نشان دهند. 

دیگران در بحرین در شپیور طایفه‌گری می‌دمند

وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: معتقدیم با آمدن نیروهای سعودی به بحرین می‌توان فهمید که دیگران متاسفانه در شپیور طایفه‌گری می‌دمند. معتقدیم سعودی‌ها راه درستی را در پیش نگرفته‌اند و متاسفانه راه خطایی را مقابل خود قرار می‌دهند و این راه خطا آثاری سلبی در آینده خواهد داشت. 

تصور می‌کنند که مردم را در بحرین سرکوب کرده‌اند

وی با بیان این که فرق حق و باطل این است که آثار حرکت باطل زود پیدا می‌شود، گفت: آثار حرکت حق زمانی طول می‌کشد تا خود را نشان دهد. مانند ساختن ساختمان که زمان می‌برد اما تخریب آن بسیار زود انجام می‌شود و آثار آن به خوبی قابل دیدن است. ورود به بحرین امری باطل است و آن‌ها فقط تصور می‌کنند که مردم را سرکوب کرده‌اند اما این نارضایتی‌ها در دل مردم خواهد ماند و یقینا به سهولت نمی‌توانند از این اتفاق که رخ داده است عبور کنند. این اشتباه بزرگی است که آن‌ها مرتکب می‌شوند.

صالحی گفت: زمانی که در ابتدای کار مسوولیت وزارت امورخارجه را برعهده گرفته بودم اولین اولویت من این بود که با کشور دوست و برادر عربستان رابطه قوی‌ای برقرار کنیم و همه تلاش‌های خود را هم در این رابطه کردیم اما متاسفانه پاسخی که دریافت کردیم پاسخی غیرعقلانی و غیرحساب‌شده بود. رفتاری از آن‌ها دیدیم که آینده نویدبخشی را به همراه نداشت. این آمادگی از سوی ما هست که عربستان هر چه زودتر خاک بحرین را ترک کند تا این که مسائل هنوز پیچیده‌تر نشده است کشورهای منطقه با یکدیگر رایزنی کنند و اگر ابهامات و سوءتفاهماتی و بی‌اعتمادی‌هایی وجود دارد آن را از طریق مجرای دیپلماسی حل و فصل کنند.

او گفت: به هرحال نظر ایران در ارتباط با این مسائل گفت‌وگو از طریق مجرای دیپلماسی است.

 

اقدام عراق در برخورد با گروهک تروریستی منافقین قابل تقدیر است

وزیر امور خارجه کشورمان، هم‌چنین در مورد سفر وزیر دفاع آمریکا به عراق و مسائل انجام شده پس از آن در مورد منافقین و حضور آنان در عراق، گفت: در قانون اساسی عراق و آخرین تصمیمات مسوولان قوه قضاییه این کشور آمده است که حضور هر گروه تروریستی در خاک عراق که از آن خاک به عنوان سکوی پرتابی برای حرکت علیه کشورهای همسایه عراق استفاده کنند ممنوع است. این اقدام دولت عراق که از سوی ما قابل تقدیر است اقدامی در جهت عملیاتی کردن قانون اساسی و تصمیمات قضایی آن‌هاست.

 

امیدواریم 15 تا 20 اردیبهشت شاهد بحرانی شدن راکتور بوشهر باشیم

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان، در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره بیانیه روس‌اتم در مورد بارگذاری مجدد سوخت نیروگاه بوشهر نیز، گفت: هم‌چنان که قبلا مطرح شده بود مشکل فنی در یکی از پمپ‌ها وجود داشت و همان‌گونه که بارها اعلام کرده‌ایم نیروگاه هسته‌یی به اعتبار طبیعت این نیروگاه‌ها و این که ایران اهمیت به‌سزایی به مسائل ایمنی این نیروگاه می‌دهد، تصمیم گرفته شد در عین این که این مشکل فنی هیچ‌گونه آثاری روی ایمنی نیروگاه ندارد، ولو این که بحرانی شدن نیروگاه دو ماه به تاخیر بیفتد سوخت‌ها را مجددا از قلب راکتور خارج کنند و شست‌وشو دهند و تحت بررسی با ذره‌بین قرار دهند تا اگر آسیبی به سوخت‌ها رسیده است آن را بررسی کنند و مجددا سوخت‌ها را وارد راکتور کنند.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان اضافه کرد: خوشبختانه این فرآیند خروج سوخت انجام شد. شست‌وشوی سوخت‌ها و چک‌های آن بطور کامل انجام شد. حتی بخشی از قلب راکتور خارج شد و مجددا شست‌وشو داده شد. در حال حاضر از دیروز دوباره جای‌گذاری سوخت‌ها در قلب راکتور آغاز شده است. امیدواریم طبق تفاهمی که انجام شده بین 15 تا 20 اردیبهشت ماه شاهد بحرانی شدن راکتور باشیم.

وی گفت: این همان چیزی است که قرار بود آخر بهمن‌ماه انجام شود که با مشکل فنی روبه‌رو شدیم که در تاسیسات هسته‌یی همواره امری طبیعی است و بارها این تذکر را داده بودیم.

 

هر زمان متخصصان ایمنی به ما اطمینان دادند نیروگاه را راه‌اندازی می‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان، تاکید کرد: ما این قول و اطمینان را به مردم عزیزمان می‌دهیم که هیچ قدمی را برنمی‌داریم جز این که ابتدا از ایمنی نیروگاه و عملیاتی شدن آن به صورت اطمینان‌بخش مطمئن شویم. هر زمان متخصصان ایمنی به ما اطمینان لازم را دادند آن زمان نیروگاه را راه‌اندازی می‌کنیم.

 

سخن آمریکا در مورد حقوق بشر مسموع نیست

صالحی هم‌چنین در مورد انتشار گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در مورد حقوق بشر در ایران، گفت: وضعیت آمریکا بسیار روشن است. در حال حاضر در عراق و افغانستان آن چه در مورد حقوق بشر رخ می‌دهد کاملا روشن است. اگر قرار است آن‌ها در مورد مبانی نقض حقوق بشر به دنبال موضوعی بگردند برای یافتن موارد نقض حقوق بشر در آمریکا و اقدامات آن نیاز به هیچ زحمتی نیست و کاملا روشن است که آمریکا در افغانستان، عراق و پاکستان چه کرد. حتی در لیبی شاهد هستیم که چه اقداماتی انجام دادند. تاسیسات این کشور را نابود می‌کنند و می‌گویند اشتباه کردیم. مردم بی‌گناه را می‌کشند و صرفا می‌گویند اشتباه شد. سخن آمریکا در مورد حقوق بشر مسموع نیست. کسی که خود گرفتار این مساله است نمی‌تواند دیگران را زیر سوال ببرد. اول مسائل خود را حل کنند بعد به دیگران بپردازند.

 

آماده ادامه گفت‌وگوها با 1 + 5 هستیم

او هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره مذاکرات ایران و 1 + 5 و برنامه‌های مربوط به آن در سال جاری، گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم که علاقه‌مند به ادامه مذاکرات هستیم. اشتون نامه‌ای را برای جلیلی فرستاده بود و در آن نامه مطالبی را مطرح کرد که طبق آخرین اطلاعات جلیلی نیز در حال آماده کردن پاسخی برای نامه اشتون است.

وزیر امور خارجه کشورمان، تاکید کرد: ایران همواره آمادگی خود را برای ادامه گفت‌وگو در چارچوب 1 + 5 و بر اساس تفاهم‌نامه‌های گذشته‌ای که داشته‌اند و بر اساس بسته پیشنهادی ایران و طرف مقابل اعلام کرده است. ما آماده برای ادامه گفت‌وگوها با 1 + 5 هستیم.

صالحی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری در زمینه اعلام زمان سفر پادشاه اردن به ایران نیز، گفت: وزارت امور خارجه هر زمان که مسوول یا رییس کشوری دعوت شده باشد، در زمان خود اطلاع‌رسانی انجام می‌دهد و این مساله پیچیده‌ای نیست. هر زمان ضرورت داشت در مورد مساله اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.

 

قبلا خبرنگاران از کارخانه ساخت سانتریفیوژ در کرج بازدید کرده بودند

وی در مورد این که گروهک تروریستی منافقین اعلام کرده است کارخانه هسته‌یی نزدیک تهران وجود دارد نیز، گفت: من از این موضوع تعجب می‌کنم زیرا این کشف جدیدی نیست و مانند این است که چیزهایی که قبلا بارها گفته شده را دوباره تکرار کنند. ما سانتریفیوژ می‌سازیم و در بخش‌های مختلف کشور ساخت قطعات آن در حال انجام است. کارخانه‌ای هم در کرج داریم که قبلا هم خبرنگاران از آن بازدید کرده بودند که امر محرمانه‌ای نیست. ضمن این که باید گفت دیگر اطلاعات این گروهک تروریستی تهی شده است. وضعیت منافقین به گونه‌ای است که امروز شاهدیم در عراق چه اتفاقی رخ داد. در دنیا منافقین کاملا تکلیف‌شان روشن است و مشخص است چه اقداماتی را در کارنامه خود دارند و از چه اصولی پیروی می‌کنند و چه فجایعی را به بار آورده‌اند. این گروهک کم کم نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

صالحی گفت: از آن‌جا که این گروهک می‌خواهد احساس زنده بودن را نشان دهد هرازگاهی حرف‌هایی می‌زنند که مفهومی ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان، در مورد توافقات بین دو کشور ایران و اروگوئه نیز، گفت: یادداشت تفاهم‌هایی به امضا رسیده است. در زمینه رفت و آمد اساتید دانشگاه‌ها و فرهیختگان دو کشور و رفت و آمد مسوولان و نمایندگان مجلس، فعالیت‌های علمی، فرهنگی و ورزشی مشترک شرایطی را پیش‌بینی کردیم که در تفاهم‌نامه‌ای که امروز داشتیم آن را امضا کردیم.

 

اراده جدیدی بین ایران و مصر برای برقراری روابط شکل گرفته است

او هم‌چنین در مورد نامه‌ای که به وزیر خارجه مصر نوشته است نیز گفت: از زمانی که قیام مصر به وقوع پیوست و سبب شد حسنی مبارک کنار رود و نخست‌وزیری برخاسته از اراده مردم روی کار بیاید، اراده جدیدی بین دو کشور برای برقراری روابط شکل گرفته است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به این که مسوولینی که در حال حاضر در پست‌های این کشور هستند از کسانی بودند که در قیام‌های مردمی پیشتاز بوده‌اند، گفت: ما امیدواریم علاوه بر این که در روابط جدید بتوانیم 30 سال گذشته را جبران کنیم تعمیق روابط را بیش از پیش انجام دهیم. مصر در جهان اسلام و منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد و از تاریخ عمیقی برخوردار است. با توجه به روابط دیرینه دو کشور و اهمیت جایگاه دو کشور در جهان اسلام، منطقه و دنیا بتوانیم فصل جدیدی از روابط را شکل دهیم. رابطه ما با مصر امری اجتناب‌ناپذیر است و رایزنی‌ها در حال انجام است. ما آماده پذیرایی از وی در تهران هستیم و اظهاراتی از جانب مقامات مصری نیز برای سفر به مصر بوده است. رایزنی‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ما به برقراری روابط خوب سیاسی بین ایران و مصر بسیار خوشبین هستیم. دو کشور روابط عمیق فرهنگی دارند و دو ملتی هستند که مشترکات فراوانی دارند. شاید کم‌تر ملتی را بتوان در دنیا یافت که تا این میزان بهم نزدیک باشند که متاسفانه در این 30 سال به‌خاطر مسائل سیاسی موجود این دو ملت از یکدیگر دور مانده‌اند که ما امیدواریم تعمیق روابط را بیش از پیش انجام دهیم زیرا دو ملت به یکدیگر نیازمندند. رابطه دو کشور می‌تواند در ثبات و صلح و امنیت منطقه بسیار موثر و مفید باشد.

 

امیدواریم شاهد واردات قابل توجهی از مایحتاج ایران از اروگوئه باشیم

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی ـ وزیر امور خارجه کشورمان ـ در ابتدای این نشست ضمن تبریک سال نو با بیان این که نشست دو ساعته خوبی با وزیر امور خارجه اروگوئه داشتیم، خاطرنشان کرد: اروگوئه کشور بسیار مهمی در آمریکای لاتین و عضو یکی از ارگان‌های مهم در برگیرنده کشورهای بزرگ آمریکای لاتین است که بازار تجاری بزرگی را تشکیل می‌دهد. اروگوئه وضعیت خوبی از نظر اقتصادی دارد، امکانات کشاورزی بسیار خوبی در این کشور وجود دارد. ما در ابعاد صنعتی و تکنولوژیکی می‌توانیم خدمات خوبی به اروگوئه ارائه دهیم. ضمن این که اروگوئه نیز در زمینه تامین نیازهای کشاورزی مثل برنج، گوشت و مسائل دیگر می‌تواند بازار خوبی در ایران داشته باشد.

وی افزود: مذاکرات مقدماتی انجام شده است. امیدواریم پس از گذراندن مراحل مورد نیاز در این باره در آینده شاهد واردات قابل توجهی از مایحتاج ایران از اروگوئه باشیم.

او با بیان این که در مذاکراتی که انجام شد درباره مسائل مختلف منطقه‌یی به ویژه بحرین رایزنی کردیم، خاطرنشان کرد: در ارتباط با رفتارهای دوگانه‌ای که از سوی برخی کشورهای غربی شاهد هستیم گفت‌وگو داشتیم که در موردی می‌بینیم نیرو با عنوان حمایت از مردم می‌فرستند و در موردی دیگر نیرو علیه مردم ارسال می‌کنند. این تضادی کاملا آشکار است که نشان می‌دهد هیچ‌کدام از رفتارهای کشورهای غربی برای کمک به مردم نیست و بلکه برای حفظ منافع خودشان است.

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین گفت: موضوع فرهنگی، تبادلات علمی و صنعتی از مواردی بود که درباره آن‌ها به رایزنی پرداختیم. امیدواریم در کمیسیون مشترک اقتصادی که قرار است در آینده برگزار شود در حوزه‌های تجاری و اقتصادی مذاکرات را عملیاتی کنیم.

/30112

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 141954

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =