ترامپ به جای بازدید از گورستان سربازان آمریکایی به دنبال اشیای تاریخی رفت

ایرنا نوشت: پس از انتشار گزارشی مبنی بر لغو دیدار دونالد ترامپ از گورستان تفنگداران کشته شده آمریکایی در پاریس، حالا مشخص شده رییس جمهوری آمریکا این وقت را به برداشتن برخی اشیای تاریخی از پاریس و بردن آن‌ها به واشنگتن کرده است.

به نقل از بلومبرگ، پس از اینکه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا سفر برنامه ریزی شده نوامبر ۲۰۱۸ (آبان ۹۷) را به گورستان فرانسوی تفنگداران دریایی آمریکایی کشته شده لغو کرد، به بازدید از یک عمارت پر از آثار هنری پرداخت.  

در گزارشی که در این نشریه آمریکایی با عنوان «ترامپ سفر خود را به فرانسه با برداشتن برخی آثار هنری پایان داد» آمده است: تصمیم رییس جمهوری آمریکا به لغو دیدار از گورستان آمریکایی‌هایی که در جنگ جهانی اول کشته شده و در گورستان مذکور دفن شدند، روز پنجشنبه دستمایه یک گزارش توسط نشریه آتلانتیک شد. گزارشی که در آن ترامپ را متهم به تحقیر این سربازان کشته شده کرد.  

برخی منابع مورد استناد آتلانتیک گفته‌اند که ترامپ طی نشستی پیش از بازدید از این گورستان که از قبل برنامه‌ریزی شده بود، از کارمندان ارشد خود پرسیده است:  «چرا باید به آن گورستان بروم؟ پر از گور بازندگان است.» 

ترامپ که در آن زمان بازدید از یک عمارت هنری را به گورستان یادبود سربازان آمریکایی ترجیح داده بود، گمان نمی‌کرد این کار وی به دردسری برای کاخ سفید بدل شود.  

اصل ماجرا اینگونه رخ داد؛ در حالیکه ترامپ برای بزرگداشت صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول به همراه دیگر رهبران جهان در پاریس بود، در محل اقامت رسمی «جیمی مک کورت» سفیر ایالات متحده در فرانسه اقامت گزید. این عمارت در منطقه ۸ اعیان نشین پاریس قرار دارد و تاریخچه آن به سال ۱۸۴۲ است. محلی که گل سرسبد سفارتخانه‌ها است و بازدید از آن برای عموم آزاد می‌باشد.  


پس از انتشار گزارش نشریه آتلانتیک مبنی بر لغو دیدار ترامپ از گورستان یادشده، کاخ سفید در ایمیلی دلیل این امر را هوای بارانی اعلام کرد که سبب زمینگیر شدن هلی کوپتر حامل رییس جمهوری آمریکا شد و عوامل سرویس مخفی ایالات متحده نیز به او اجازه نداده‌اند که با خودرو به آنجا برود. این باعث شد که ترامپ حدود شش ساعت وقت آزاد در محل اقامت سفیر داشته باشد.  

روز بعد، ترامپ به مجسمه بالاتنه بنجامین فرانکلین، پرتره فرانکلین و مجموعه‌ای از مجسمه‌های شخصیت‌های اسطوره‌ای یونان در این اقامتگاه اشاره و اصرار داشته که این اشیا را باید به واشنگتن ببرد.  

به گفته افراد حاضر در محل، مک کورت مبهوت از درخواست ترامپ شده اما مخالفتی هم با این درخواست نکرد. ترامپ بعدها به تمسخر گفته بود سفیر آمریکا در فرانسه ۶ سال بعد یعنی پس از اتمام دوره دوم ریاست جمهوری وی، این اشیا را به فرانسه باز می‌گرداند.  

گفته می‌شود این اشیا که ارزش آن‌ها بالغ بر ۷۵۰ هزار دلار بوده است، پیش از بازگشت ترامپ به واشنگتن در هواپیما بارگیری شده بود.  

  «جاد دیر» سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالات مربوط به این اخبار گفت: رییس جمهوری این قطعات زیبا و تاریخی را که متعلق به مردم آمریکا است، به ایالات متحده بازگرداند تا به مردم نمایش داده شوند.
 
این اقدام ترامپ باعث خشم و تبادل برخی ایمیل‌ها میان یکی از بخش‌های وزارت امور خارجه و مقامات کاخ سفید شد و در نهایت، چون این هنر املاک دولت ایالات متحده است، این حرکت قانونی تشخیص داده شد.  

اما پس از آنکه متصدیان هنری کاخ سفید قطعاتی را که ترامپ به خانه آورده بود بررسی کردند، مشخص گردید که مجسمه بالاتنه فرانکلین یک کپی است. پرتره فرانکلین هم هم کپی از نسخه اصلی بود که «جوزف سیفرد دوپلسیس» در فرانسه در سال ۱۷۸۵ نقاشی کرد.  
312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1429819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • TR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    آدم صلح طلبیه. از خونریزی خوشش نمیاد.