تعداد واکسن آنفلوآنزا در ایران محدود است/ چه کسانی نباید تزریق کنند؟

براساس گزارش‌های سازمانی جهانی بهداشت تخمین زده شده است که سالانه سه تا پنج میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند و از این تعداد ۲۹۰ تا ۶۵۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

نیو صدر: شیوع کروناویروس، وضعیت بیماری آنفلوآنزا در پاییز امسال را هم بسیار ترسناک کرده است، چراکه هم زمانی شیوع این دو بیماری تشخیص کووید-۱۹ را بسیار سخت می‌کند.

کار حتی به جایی رسیده است که بسیاری از مسئولان نسبت به شروع موج سوم کرونا هشدار می‌دهند؛ چندی پیش علیرضا زالی رییس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، در همین رابطه گفته بود: «موج سوم بیماری در اوایل پاییز شروع می‌شود.»

همین موضوع بسیاری را به فکر نجات با استفاده از واکسن آنفلوآنزا انداخته است، به طوری که AFP  گزارش داده که امسال رکورد تولید واکسن این بیماری شکسته شده است. برای مثال در ایالات متحده آمریکا اصلی‌ترین تولیدکننده واکسن، میزان تولیدات خود را ۱۱ درصد افزایش داده است.

درباره وجود واکسن آنفلوآنزا در ایران اما نگرانی‌های مختلفی وجود دارد؛ به گفته مسعود مردانی، عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا واکسن این بیماری اصلا در ایران تولید نمی‌شود و قرار است این دارو به کشور ارسال شود. او در این رابطه به برنا گفته بود که تزریق این واکسن به کودکان ۶ ماهه تا ۶ ساله، بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، مبتلایان به دیابت و ... پیشنهاد می‌شود و بر اساس دستورالعمل‌های کشوری آنفلوآنزا که سالی یکبار بازبینی می‌شود توصیه شده تا  افراد در معرض خطر این واکسن را تزریق کنند چراکه "تعداد واکسن موجود اندک است."

بیشتر بخوانید: توزیع رایگان واکسن آنفلوآنزا در میان گروه‌های پرخطر

به گفته سخنگوی دولت تاکنون دستور خرید حدود ۷ میلیون واکسن آنفلوآنزا در دستور کار قرار گرفته است.

اما با این وجود به نظر می‌رسد تزریق این واکسن برای افراد دیگر هم ضرری نداشته باشد. براساس گزارش‌های سازمانی جهانی بهداشت تخمین زده است که سالانه سه تا پنج میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند و از این تعداد ۲۹۰ تا ۶۵۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

چه کسانی واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

اگرچه که به گفته مسئولان در ایران تعداد واکسن‌های آنفلوآنزا محدود است اما به طور کلی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا پیشهاد داده است که همه افراد بالای شش ماه، باید واکسن این بیماری را تزریق کنند و فقط استثناهای کمی برای عدم تزربق وجود دارد.

اما افراد در گروه‌های سنی مختلف باید از واکسن‌های متفاوتی استفاده کنند، مثلا واکسن‌های آنفلوآنزای غیر فعال برای کودکان شش ماهه توصیه می‌شود، اما واکسن RIV فقط برای افراد بالای ۱۸ سال توصبه می‌شود.  افراد بالای ۶۵ سال هم باید از نوعی دیگر واکسن استفاده کنند. زنان باردار، افراد درگیر بیماری قلبی ریوی و حتی اکثر کسانی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند اجازه تزریق این واکسن را دارند.

هر فردی در هر سنی می‌تواند با این بیماری درگیر شود و با پیامدهای خطرناک آن هم روبرو شود، اما شاید کمبود این واکسن در ایران باعث شود تا همه افراد نتوانند آن را تزریق کنند، به همین دلیل افراد بالای ۶۵ سال، کسانی که درگیر بیماری‌های قلبی ریوی هستند، زنان باردار و کودکان زیر پنج سال مخصوصا زیر دو ساله‌ها در اولویت تزریق واکسن این بیماری هستند.

براساس گزارش هلف‌لاین، افراد با بیماری‌های آسم، سرطان، دیابت، ایدز، سندروم متابولیک، عصبی، خونی، سیستم ایمنی ضعیف و افراد داری اضافه‌وزن در خطر بیشتری در مقابل آنفلوآنزا هستند.

در همین رابطه کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، گفته بود که "امسال، اولین سالی است  که ما با شرایط سخت تری روبرو هستیم  بنابراین اولویت مصرف این دارو با خردسالان و کهنسالان ،مادران باردار، بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص و صعب العلاج و شاغلین نظام سلامت و کادر پزشکی است."

چه کسانی واکسن آنفلوآنزا تزریق نکنند؟

کودکان کمتر از شش ماه نباید واکسن این بیماری را تزریق کنند، از سوی دیگر افرادی که  آلرژی شدید به واکسن این بیماری یا هر ماده دیگری داخل واکسن مثل ژلاتین، آنتی‌بیوتیک و ... داشته باشند، نباید این کار را انجام بدهند.

همچنین اگر در دسته‌های زیر قرار می‌گیرید، حتما از پزشکتان مشورت بگیرید؛

  • اگر به تخم‌مرغ یا هر ماده‌ دیگری حساسیت دارد، در این باره با پزشکتان صحبت کنید.
  • برخی از کسانی که درگیر سندروم گیلن باره بوده‌اند، نباید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.
  • اگر احساس می‌کنید، حال جسمانیتان خوب نیست.

چه زمانی بهترین موقع برای تزریق واکسن است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا پیشنهاد داده است که هر سال از اواسط شهریور تا اوایل آبان مردم واکسن این بیماری را تزریق کنند، این بیماری در هر زمان سال وجود دارد اما از اوایل پاییز تا آخر زمستان اوج می‌گیرد، از سوی دیگر حدود دو هفته طول می‌کشد تا واکسن در بدن افراد آنتی‌بادی تولید کند.

از سوی دیگر بعد از مدتی ایمنی ناشی از این واکسن ضعیف می‌شود، به همین دلیل تزریق زودتر آن ممکن است باعث شود تا در زمانی که بیماری در اوج قرار دارد، افراد آسیب‌پذیر باشند. اگر هم به هر دلیلی در ابتدای پاییز نتوانستید واکسن تزریق کنید، می‌توانید در چند ماه بعدی این کار را انجام بدهید.

تزریق این واکسن چه پیامدهایی دارد؟

اکثر افراد بعد از تزریق با هیچ مشکلی روبرو نمی‌شوند، چراکه هیچ ویروس زنده‌ای در واکسن وجود ندارد و بعد از تزریق شما به هیچ وجه درگیر آنفلوآنزا نمی‌شوید. فقط ممکن است به طور موقتی با سرخی پوست و تورم جزئی روبرو شوید که بعد یک یا دو روز این علائم برطرف می‌شوند.

اگر هم با علائمی مثل سر درد، درد بدن، تب خفیف و حالت تهوع روبرو شدید، اصلا نگران نباشید چراکه این مشکلات تا چند روز حل می‌شوند. تنها  علائمی مثل غش کردن، جوش، گرفتگی صدا، افزایش زیاد ضربان قلب، تورم لب و چشم، مشکلات تنفسی و خس خس در نفس کشیدن نشان دهنده است که شما به واکسن حساسیت داشته‌اید و باید به پزشکتان مراجعه کنید.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1430379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =