۱ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
«سوءتفاهم» در سیاه‌چال با اضطراب کرونا

مهر نوشت: کارگردان نمایش «سوءتفاهم» با اشاره به ویژگی‌های نمایشنامه آلبر کامو درباره سختی‌های اجرای تئاتر در دوران کرونا سخن گفت.

نیما ذاکر که از ۱۶ شهریور نمایش «سوءتفاهم» را در خانه نمایش «دا» روی صحنه برده است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: ۱۰ سال قبل که فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان کارگردان در تئاتر آغاز کردم، تصمیم داشتم این اثر نمایشی را روی صحنه ببرم اما آن زمان هنوز تماشاخانه‌های خصوصی به این شکل فعال نبودند و سالن‌های دولتی هم شرایط خاصی برای اجرا داشتند از همین رو موقعیت اجرای نمایش «سوءتفاهم» برایم فراهم نشد.

وی ادامه داد: تلاشم این بوده که در اجرای این اثر نمایشی تا جایی که امکان دارد به فلسفه اصلی کامو و جهان بینی‌اش وفادار باشم اما مجبور به تغییراتی هم در حد چند دیالوگ شدیم که اجتناب‌ناپذیر است.

ذاکر درباره مناسب بودن تماشاخانه دا برای اجرای این نمایش توضیح داد: این نمایش فضایی مینیمال دارد و از طرفی سیاه چال بودن خانه نمایش دا فضای حسی مد نظر برای اجرای این نمایش را در اختیار ما قرار می‌داد. این اثر نمایشی یکی از جذاب‌ترین آثار کامو است اما اگر می‌خواستم کاملاً وفادار به متن باشم اجرا بیش از ۲ ساعت به طول می‌انجامید از این رو و در شرایط  کرونا، مجبور به حذف صحنه‌هایی از نمایش شدم اما صحنه‌های اصلی که در اجرا وجود دارد کاملاً وفادارانه به متن هستند.

این کارگردان تئاتر درباره اجرا در این شرایط بیان کرد: وقتی فضای خانه نمایش دا را دیدم تصمیم گرفتم که «سوءتفاهم» را در آن به صحنه ببرم. البته به دلیل عقب افتادن بازی من در یک سریال و فیلم کوتاه وقتم آزادتر و امکان اجرا در این بازه زمانی البته با توجه به شرایط سخت بحران کرونا برایم فراهم شد.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: برخلاف نظر عده‌ای که معتقدند کار کردن در این شرایط برای هنرمندان جوان مناسب بوده و چون فضا بازتر است و اداره کل هنرهای نمایشی نیز به گروه‌ها کمک مالی می‌کند، می‌توان با فراغ بال بیشتری تئاتر کار کرد اما واقعاً کار کردن در این شرایط بسیار سخت است. گروه نمایش من با تلاش فراوان سعی در اجرای این اثر را داشت اما در میانه تمرین‌ها یکی از بازیگران گروه مبتلا به کرونا  شد ولی ما مانند یک خانواده در کنار هم بودیم و تمرینات را تا بهبودی او تعطیل کردیم. با وجود استرس‌ها و فشارهای زیادی که روی گروه نمایش بود کار برای اجرا آماده شد که امیدوارم مخاطبان نیز از دیدن نمایش لذت ببرند.

نمایش «سوءتفاهم» به نویسندگی آلبر کامو و کارگردانی نیما ذاکر از ۱۶ شهریور تا ۴ مهر ساعت ۲۰:۳۰ در خانه نمایش دا روی صحنه می‌رود.

لیلا بروفه، شبنم صادق زاده، ملیکا گل محمدی، فرید گلریز، نیما ذاکر، بابک بینش، محمدحسین علیزاده، علیرضا ولی پور، عاطفه موسوی، فرزانه سیری، مهدی عباسی، شکیلا تویلی، آتنا داداش زاده این اثر نمایشی هستند.

«سوءتفاهم» دومین نمایشنامه آلبر کامو است که در مسافرخانه‌ای در قلب چکسلواکی می‌گذرد. مسافرخانه‌ای که ۲ زن اداره‌اش می‌کنند؛ مادری پیر و دخترش مارتا که برای رسیدن به یک زندگی بهتر و رفتن به آفریقا دست به کارهای غیرانسانی می‌زنند و مسافران مسافرخانه را به قتل می‌رسانند اما با آمدن ژان پسر خانواده که ۲۰ سال است از آنها دور بوده در قالب یکی از مسافران داستان وارد وضعیت متفاوتی می‌شود …

۲۵۸۲۵۸
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1431193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =