توافق بحرین و اسرائیل، "توافق جایگزین" با عربستان است

ایسنا نوشت: تحلیلگران معتقدند توافق عادی‌سازی روابط میان بحرین و رژیم صهیونیستی با چراغ سبز عربستان صورت گرفته است و در واقع یک "توافق جایگزین" است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد، بعد از امارات، بحرین دومین کشور از شورای همکاری خلیج فارس است که به توافق صلح با رژیم صهیونیستی دست یافت.

قرار است توافق‌های عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین فردا (سه‌شنبه) در کاخ سفید با حضور وزرای خارجه بحرین و امارات و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل امضا شود.

به گفته خبرگزاری فرانسه، اقدام اخیر بحرین نشان دهنده نقش احتمالی ریاض در تکمیل آن است. بعید است که این اقدام بدون تایید مخفیانه ریاض که نفوذ زیادی بر منامه دارد، شکل گرفته باشد.

ریاض سال ۲۰۱۸ متعهد شد ۱۰ میلیارد دلار به منامه به دلیل بحران مالی کمک کند. در سال ۲۰۱۰ نیز نیروهای نظامی برای حمایت از خاندان حاکم در پی انتفاضه بهار عربی اعزام کرد.

مارک اشنایر، خاخام آمریکایی و مشاور پادشاه بحرین گفت: مطمئنم که مقامات بحرین درباره این توافق با ریاض به خاطر احترامی که به مقامات سعودی دارند، مشورت کرده‌اند. 

اما بعید است ریاض فورا توافق مشابهی با اسرائیل امضا کند چراکه این اقدام بدون حل مسئله فلسطین خیانت به این مسئله است و وجهه عربستان را به عنوان رهبر جهان اسلام خدشه‌دار می‌کند.

تحلیلگران معتقدند، ریاض که روابط محرمانه‌ای با اسرائیل دارد دیگر نیازی نمی‌بیند چنین توافق را امضا کند.

عربستان اخیرا با عبور هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی این کشور موافقت کرد. این اشاره ملموس دیگری به همکاری عربستان با اسرائیل است.

رایان بوهل، از موسسه پژوهش‌های ژئوسیاسی استراتفور آمریکا گفت: می‌توان نام این توافق را عادی‌سازی جایگزین گذاشت. به رغم اینکه عربستان در این روند به کندی پیش می‌رود اما واضح است که با عادی‌سازی موافق است.

به رغم این موضع علنی عربستان در قبال پرونده عادی‌سازی روابط، رسانه‌های سعودی حامی دولت به شکل مستمر واکنش افکار عمومی را از طریق انتشار گزارشات درباره لزوم عادی‌سازی می‌سنجند.

اخیرا عبدالرحمن السدیس، خطیب مکه با اظهاراتش درباره اینکه پیامبر اکرم (ص) با پیروان ادیان دیگر از جمله یهود ارتباط داشته، جنجالی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد.

بسیاری خطبه او را دعوت به عادی‌سازی روابط با اسرائیل تفسیر کردند.

بوهل گفت: ریاض در دوره آتی روابط غیرمستقیم با اسرائیل را آشکارتر خواهد کرد تا افکار عمومی عربستان برای تغییر استراتژیک عمیق‌تر آماده‌تر شود.

عربستان از نزدیک واکنش مردم در بحرین را زیرنظر دارد. کریستین دیوان، عضو مرکز کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در واشنگتن گفت: بیشتر مواقع عربستان از بحرین به عنوان محل آزمون سیاست‌های آینده خود استفاده می‌کند. با این حال محاسبات عربستان درباره عادی‌سازی از کشور کوچک ساحلی که هیچ‌گونه اعتبار مذهبی و مسئولیتی به اندازه عربستان ندارد، متفاوت خواهد بود.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1432364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =