از شفافیت در اعلام هزینه‌ها تا سینمایی که فراجناحی است

نشست خبری مهدی عظیمی میرآبادی دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که شنبه ۲۹ شهریورماه با اندکی تاخیر به صورت آنلاین برگزار شد، مهدی عظیمی‌میرآبادی، دبیر جشنواره؛ به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

بخش نخست شانزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد. 

مهدی عظیمی میرآبادی در آغاز نشست با اشاره به سابقه جشنواره فیلم مقاومت گفت: «وقتی جشنواره از جشنواره دفاع مقدس به جشنواره مقاومت تبدیل شد ابعاد آن جهانی شد. در پنج دوره اخیر با تلاش دوست عزیزم جناب آقای محمد خزاعی جشنواره فیلم مقاومت اهمیت و اعتبار مضاعف یافت. او استانداردهایی تعریف کرده که ما نمی توانیم از آنها عدول کنیم. بنیاد روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اهداف و اولویت هایی دارند. حمایت از سینمای دفاع مقدس و تعریف طراز در این سینما را در این جشنواره هم پیگیری می کنیم.»

دبیر جشنواره در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های گوناگون پاسخ داد. 

عظیمی‌میرآبادی درباره بخش مدافعان سلامت توضیح داد: «همه مردم جهان در ماه‌های اخیر مانند ما درگیر این ویروس منحوس بوده و به همین دلیل بخش مدافعان سلامت با استقبال مواجه شد. در بخش مدافعان سلامت ۱۲۸ کشور آثاری را به جشنواره فرستادند. ۱۳۴۲ اثر به دبیرخانه رسیده که رقم قابل توجهی است

او به فضایی که علیه سینمای دفاع مقدس شکل گرفته نیز اشاره کرد و گفت: « فضایی که علیه سینمای دفاع مقدس و جشنواره مقاومت بود جوری وانمود می کرد که آثاری برای برگزاری هر ساله جشنواره نیست. اما تجربه امسال نشان داد می توان با برنامه‌ریزی هر سال جشنواره را برگزار کرد. برگزاری جشنواره ساده نیست. ما پیش رفتیم و خوشبختانه آثار به مرور بیشتر شدند.»

دبیر جشنواره مقاومت در ادامه از همراهی‌های حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی تقدیر کرد و گفت: «برای پیشرفت اهدافمان در سینمای دفاع مقدس و انقلاب نیازمند تعامل با نهادها و ارگان‌های مختلف هستیم. ما باید سینمای دفاع مقدس را به سینمای ایران پیوند بزنیم. آقای انتظامی رئیس سازمان سینمایی همراه ما بودند. در کنار جشنواره مقاومت بودند و ما را تنها نگذاشتند. امیدوارم بتوانیم این همکاری‌ها را گسترش بدهیم.»

سینمای دفاع مقدس فراجناحی است

در ادامه صحبت به فراجناحی بودن سینمای دفاع مقدس رسید. دبیر جشنواره در این باره گفت: « انجمن سینمای دفاع مقدس داعیه این را دارد که جناحی کار نمی کند. فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت متعلق به گروه خاصی نیست. ما در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در را به روی کسی نبستیم. مگر کسی دوست نداشته باشد در این حوزه کار کند. کار کردن در حوزه سینمای دفاع مقدس ساده نیست. ما زمینه را فراهم می کنیم، اما باید تمایل از سوی سینماگران باشد.»

او درباره دلیل برگزاری جشنواره در این شرایط توضیح داد: «چه کسی می‌تواند بگوید برگزاری جشنواره بد است و خلاف آن چیزی است که دوستان می‌گویند؟ برگزاری جشنواره منافاتی با شرایط فعالی ندارد بلکه جمع شدن (افراد) منافات دارد که ما براساس توصیه‌های ستاد کرونا عمل می‌کنیم. همچنین این رویداد وظیفه فضاسازی و ایجاد انگیره میان مسئولان و صاحبان منابع را دارد. دیگر آن‌که هزینه برگزاری این رویداد از ساخت یک فیلم سینمایی معمولی کمتر است ولی این فضایی که ما می‌سازیم تا با آدم‌های مختلف ارتباط بگیریم خیلی موثر است. الان بیش از ۱۰ هزار نفر را به لحاظ مالی و کاری در این جشنواره درگیر کار کرده‌ایم و این نشان می‌دهد کارکرد این جشنواره از ساخت یک فیلم سینمایی بیشتر است.»

او در بخشی دیگر از این نشست درباره بخش سینماگران بسیجی هم توضیح داد:‌ «این بخش برای ما جدی و استراتژیک است و فکر می‌کنیم آینده سینمای دفاع مقدس مرهون حضور جدی بسیحیان کشور  و نیز بسیجیان خارج از کشور که دلداده این انقلاب هستند، می‌تواند باشد. در این بخش آمارقابل توجهی داریم؛ از جمله حضور  ۲۶۵۲ نفر و ارسال حدود ۴۶ فیلم بلند، ۵۷۰ فیلم کوتاه، ۱۰۱۳ مستند و آثار دیگری در بخش نماهنگ و پویانمایی.»

شفافیت در اعلام هزینه‌ها

درباره هزینه‌های جشنواره و بحث شفافیت نیز در این نشست سخن به میان آمد. عظیمی‌میرآبادی در این باره گفت: «پس از پایان جشنواره فیلم مقاومت هزینه ها را اعلام و شفاف خواهم گفت. اما فعلا بدانید که هزینه جشنواره امسال از یک فیلم معمولی دفاع مقدسی کمتر است.»

مهدی عظیمی میرآبادی درباره مهمانان خارجی گفت: «متاسفانه به دلیل شرایط کرونا و مباحث مالی نتوانستیم مهمانان خارجی را به ایران دعوت کنیم. برای حضور مهمانان خارجی هم قواعد و اصول ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت خواهیم کرد.»

او درباره نکوداشت های این دوره گفت: «در آیین افتتاحیه از خسرو سینایی، هادی مشکوه، غلامرضا جنت‌خواه دوست، همایون رضا عطاردی و حسین فهمیمی تجلیل می‌شود.  همچنین در آیین اختتامیه جمشید هاشم‌پور، محسن علی‌اکبری و جمال شورجه تجلیل می‌شوند.»

عظیمی میرآبادی در پایان این نشست پوستر جشنواره شانزدهم را که توسط محمدرضا رسولی طراحی شده به یادگار امضا ‌کرد.

۲۴۱۲۴۱
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1434143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =