اشتباه‌های خودمان در جنگ را نقد کنیم، مطمئن باشید به قداست رزمندگان آسیب نخواهد زد

یک پژوهشگر و نویسنده تاریخ معاصر ایران، تاکید می‌کند حضور خالصانه و پاک رزمندگان در جبهه‌های جنگ هشت ساله و جان‌فشانی و رشادت آن‌ها نباید باعث شود تا ما اشتباه‌ها و کاستی‌های خودمان در مدیریت جنگ را نقد نکنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جعفر شیرعلی‌نیا، ۲۴ جلد کتاب درباره تاریخ ایران در سال‌های پس از انقلاب دارد که بخش عمده آن مربوط به جنگ هشت ساله ایران و عراق است.

او به عنوان یک پژوهشگر، نگاهی دقیق و موشکافانه به تاریخ جنگ دارد و تاکید می‌کند وقت آن رسیده است آمار، سندها و مدرک‌های مربوط به آن دوران، در اختیار محققان قرار بگیرد.

شیرعلی‌نیا همچنین با اشاره به کاستی‌ها، مشکلات و اشتباه‌های جنگ تحمیلی و در پاسخ به کسانی که نقدِ این موارد را برنمی‌تابند و آن را خدشه به قداست رزمندگان می‌دانند، می‌گوید: «ببینید، در جنگ، ما جمعیتی نوجوان و جوان داریم که جان‌شان را خالصانه فدا کردند و بسیار هم مورد احترام تمام طیف‌ها هستند، ولی این موضوع نباید باعث شود تا ما مدیریت جنگ را نقد نکنیم و کاستی‌ها و اشتباهات را مورد اشاره و تحلیل قرار ندهیم.»

او ادامه می‌دهد: «در مقابل رزمندگانی که برای حقیقت جان‌شان را فدا کرده‌اند، بزرگ‌ترین توهین به آن­‌ها این است که بگویی مصلحت‌شان در این روزها این است که برخی حقایق گفته نشود. در حالی که بیشترین تشویق در پیام­‌هایی که از طرف خوانندگان آثارم برای من می­‌رسد، از رزمندگان جنگ و خانواده‌ها­ی شهدا است که خواستار تجزیه و تحلیل زوایای پنهان و ناپیدای هشت سال دفاع مقدس هستند.»

این پژوهشگر توضیح می‌دهد: «آن چیزی که مورد علاقه و احترام تمام گروه‌ها و طیف‌های سیاسی و عقیدتی داخل و خارج از کشور است، پاکی آن رزمندگان و شهدا است. اما بعضی از افراد می‌گویند چون آن جوان‌ها پاک بودند، تقدس‌شان به همه وجوه جنگ می‌رسد و نمی‌توان دست به نقد دیگر مسائل زد. من پیام‌های زیادی از خانواده‌ جانبازان و شهدا دارم که به من می‌گویند دلسرد نشو و واقعیت را مطرح کن. در حال حاضر ممکن است برخی موضوعات تلخ باشد، ولی همه دوست دارند واقعیت را بدانند. هفته گذشته یکی از جانبازان به من پیام داد و گفت ما همیشه روایت فتح را داشتیم و آرزو می‌کردیم یک نفر هم روایت درد را بگوید.»

متن کامل این گفت‌وگو را بخوانید:

دست‌خالی نجنگیدیم، رزمندگانی داشتیم که هیچ کشوری نداشت

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1435012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ح ر IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    12 1
    اینکه آدمیزاد بدون اشتباه نیست پذیرفته است؛ اما نخواهیم یک اشتباه را بشناسیم تا تکرارش نکنیم، ابدا پذیرفته نیست.
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
      0 0
      وقتی یک لشگر دشمن در کمین نشسته اند و زبان شماتت شان به طرف کارهای درست گزنده است ورود کردن به دایره اشتباهات خودی سخت و شاید زیان آور باشد . مگر اینکه هنر و جرات را باهم داشته باشیم تا اجازه سواستفاده را از دشمنان مترصد فرصت برای تخریب و سیاهنمایی را بگیریم .
  • US ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    8 0
    بزرگترين اشتباهمون، همون اويل جنگ كه عراق با قبول پرداخت سنگين غرامت حاضر به صلح بود رو نپذيرفتيم و صدها هزار جاناخته و مليونها اواره بر جا گذاشتيم.....
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    2 0
    جمع كن بساطت را كي فكر ميكرد به دلار قشنگه و دنا پلاس ختم بشود
  • US ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    4 0
    سوال: اينجا واقعا نظرات رو انتشار ميدن؟ جواب: بله اما نه همرو. سوال: كدوما رو منتشر ميكنند؟ جواب: اگه بنفع اشخاص بخصوص مسئولين بالا بالا بالا بالا... بالاتر باشه. والا منتشر نميشه. سوال: مثلا؟ جواب: دِ نه دِ